Minua hämmentää suuresti, miksi ADHD-ihmisen piirteet halutaan poistaa lääkityksellä
Impulsiivisuus, vilkkaus, yliaktiivisuus jne ovat elementtejä, joita yritetään tasata lääkityksellä.
Mitä ihmettä? Kertokaa minulle joku toinen häiriö, jossa piiirteet halutaan häivyttää. Ei niitä yritetä häivyttää autistilta tai kehittyisvammaiseltakaan. Tärkeä kysymys kuuluukin: MIKSI ADHD-IHMISELLÄ EI OLE OIKEUTTA OMAAN GENEETTISEEN IDENTEETTIINSÄ?
Nuo ovat vieläpä piirteitä, joista on joillakin aloilla jopa hyötyä.
Itse näen tämän, näin ADHD-ihmisenä, ihmisoikeuskysymyksenä. Ikään kuin meissä olisi joku vika, joka pitäisi purkaa.
Lisään myös, että olen kokeillut lääkitystä - ja se oli kamalaa. En ymmärrä miten sitä lääkettä annetaan hymyissä suin lapsille ilman mitään tunnontuskia. Kokeilkaapa aikuiset sitä itse ennen kuin syötätte sitä lapsille.
Lisäksi diagnoosin takia monista lapsista tehdään yhteisön syntipukkeja ja heille kehittyy huono itsetunto.
Kommentit (96)
Hyvä vinkki tuo, että vanhempien tulisi kokeilla aikuisten lääkitystä. Lapsille ei anneta alkoholia tai kahviakaan, niin siitä voi verrata, ovatko adhd-huumeet sopivaa tavaraa lapsille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen aina näitä jotka ajattelevat asioita vain hyvin suppeasti oman subjektiivisen kokemuksen perusteella. Jos olet itse pärjännyt niin hyvin, miksi olet edes hakenut diagnoosia tai miksi se sinulla on?
Lukioikäisenä ymmärsin edes mikä on ADHD ja siitä asti olen tiennyt että mulla on se. Nyt kun elämä on mennyt tarpeeksi vaativaksi (työ ja perhe-elämä, terveys), en enää ole pärjännyt oireiden kanssa ilman lääkitystä. Oli pakko hakeutua lääkäriin ja sitä kautta tutkimuksiin. Nyt on lääke ja pärjään taas. Käytän tarvittaessa.
Ja mitä haittaa oireista on? No, pääni ajatukset on lapsesta asti ollut niin kauhea sekamelska ja ajatusten paljous etenkin lapsena huoletti minua paljon. Miksi minulla on näin paljon ajatuksia, mietin usein. Valvoin jo pienenä lapsena kun mielikuvitukseni valvotti. Luokassa mietin kaikkea muuta kuin opetusta. Olisin hyötynyt jo lapsena lääkkeest
Montaako eri tyyppistä lääkettä olet kokeillut?
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen niitä jotka käyttää lääkkeitä ja niitä jotka ei. Ne ei käytä joille niistä piirteistä ei ole haittaa. Ylipäätäänhän kaikilla meillä on niitä piirteitä enemmän tai vähemmän, mutta silloin tehdään diagnoosi kun ne piirteet on niin voimakkaita ja elämää haittaavia, että niihin tarvitsee jotain apua.
Voi ihme. Olipa hieno päätelmä 😅 (miksi kirjoittelette tänne itsestäänselvyyksiä)
Ap:lle tämä ei vaikuta olevan itsestäänselvyys. Hän olettaa, että koska itse ei koe tarvetta käyttää lääkitystä, ei kukaan muukaan voi näin kokea.
Kyseessä on muoti-sairaus jossa lapsille ominaisia piirteitä yritetään taltuttaa.
On ihan normaalia että lapsilla on energiaa ja vilkkautta. No ilmankos, kun päivät tuijotetaan älypuhelimia kun se energia pitäisi purkaa ulkona leikkien.
Väitän että valtaosalla diagnoosin saaneista ei todellakaan ole adhd:ta. Kyseessä on pelkkä trendi ja muoti-ilmiö hakea sellainen diagnoosi. Huolestuttavaa että vanhemmat hakevat niitä lapsilleen ja sitten syöttävät vahvoja lääkkeitä. Hulluksi mennyt maailma.
Minulla on ollut oppilaita, joiden keskittymiskyky ilman lääkkeitä on vain muutama sekunti. He eivät pysty kuuntelemaan edes yhden lauseen ohjetta. He eivät pysty oppimaan mitään, eikä heillä ole kaverisuhteita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ADHD lapsi ei pärjää koulussa. Sanon tämän kokemuksen äänellä koska sain diagnoosin vasta kolmekymppisenä Minua heitetttiin koulusta ja luokatsta toiseen,sanottiin että olen tyhmä En vieläjään osaa jakolaskua tai ilmansuunta.
Omalla lapselle lääkitys + pienluokka ja pärjää mahtavasti.
Älykäs ADD pärjää peruskoulussa vielä hyvin ka. 9,5 ja käytös 9. Vaikeudet alkavat kuormituksen kasvaessa joko lukiossa tai yliopistossa.
Tuo hyvä pärjääminen peruskoulussa lähinnä estää pääsyn koulupsykologin juttusille, kun kouluterveydenhoitaja toteaa pelkän todistuksen perusteella, että ei voi olla ADHD.
-ohis
Voi Jeesus. Älykkyys on asia, joka edesauttaa ihmisen menestymistä eläm
mitä ihmettä? Jos hän siis oikeasti on älykäs (äo noin yli 120) niin hän tulee kyllä pärjäämään. Sinä olet vanhempana vastuussa siitä että hän oppii käyttämään älykkyyttään ja kompensoimaan puutteistaan sillä. Ja koska älykkyys on usein periytyvää, niin sitä suuremmalla syyllä sinulla on resurssit auttaa lastasi
ADHD on höpöhöpöä. suurimmassa osassa tapauksia on kyse persoonallisuuden vahvasta piirteestä joka Carl Jungin mukaan on nimeltään "ekstroverted intuition". Normaali persoonallisuuden piirre.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä tunnen niitä jotka käyttää lääkkeitä ja niitä jotka ei. Ne ei käytä joille niistä piirteistä ei ole haittaa. Ylipäätäänhän kaikilla meillä on niitä piirteitä enemmän tai vähemmän, mutta silloin tehdään diagnoosi kun ne piirteet on niin voimakkaita ja elämää haittaavia, että niihin tarvitsee jotain apua.
Voi ihme. Olipa hieno päätelmä 😅 (miksi kirjoittelette tänne itsestäänselvyyksiä)
Ap:lle tämä ei vaikuta olevan itsestäänselvyys. Hän olettaa, että koska itse ei koe tarvetta käyttää lääkitystä, ei kukaan muukaan voi näin kokea.
Hohjoijaa
Osalle ADHD tuottaa valtavaa ahdistusta ja levottomuutta.
Koska yhteiskunta on rakennettu ns. harmaalle massalle. Adhd:t poikkeaa tästä niin paljon, että he tarvitsevat lääkitystä voidakseen toimia tässä yhteiskunnassa. Monella adhd:lla esim. on poikkeava vuorokausirytmi, joka vaikeutta elämistä tässä 8-16 yhteiskunnassa. Monella adhd:lla on vireystila niin tärkeässä roolissa, että on vaikea tietää onko sopivassa vieystilassa ensi viikon keskiviikkona, jotta jaksaisi mennä käymään kampaajalla. addin ei ole mikään pakko ottaa lääkettä, mutta monet ottavat sen ihan mielellään, koska se auttaa toimimaan tässä tylsyyden tyyssisijassa.
Koska ihminen joka ei osaa antaa suunvuoroa muille on oikeasti rasittava.
Samoin pitkin luokkaa sinkoilevat levottomat oppilaat
Älykkyydellä ei oikeastaan tee mitään jos ei edistä työelämää. Diagnoosilliset ihmiset eivät pysyne huipulla. Lääkkeet pitää ottaa, se on kohteliaisuus.
Koska me itse halutaan. Ei sun oo pakko syödä lääkkeitä ellet halua, mutta tosi moni muu haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi, että ne HAITTAAVAT HENKILÖÄ ITSEÄÄN. Ei kukaan pakota lääkkeitä käyttämään.
Hmm, ne haittaavat henkilöä itseään koska heidät opetetaan uskomaan niin. Tästä on todisteena esimerkiksi tutkimus, jossa hyödynnettiin lumelääkirystä
Ap
Lisään vielä:
Lumelääkityksessä potilas opetettiin uskomaan itseensä ja näkemään positiivisessa valossa - ja tadaa. He alkoivat nähdä itsensä positiivisessa valossa, joka heijastui mm. koulumenestykseen.
tottakai lapsi alkaa uskoa, jos hänelle jatkuvasti hoetaan, että hänellä on huonoja piirteitä, jotka pitää poistaa lääkityksellä.
Ja tästä syystä ADH
Missä sanoin, ettei sinulla saa olla mielipidettä? Sinulla on oikeus mielipiteeseesi ja minulla on oikeus omaan mielipiteeni.
Ja minulla on myös ADHD.
Vierailija kirjoitti:
Sekoilevat koulussa niin että kaikilta lähtee niiden kanssa järki. Siksi.
Yksi menee vielä mutta useampi ei. Kuntouttavassa työtoiminnassa on ADHD-porukkaa. Mukavia tyyppejä ja kaikki ilman mitään lääkitystä.
Mutta pidemmän päälle ei vaan jaksa.
Minulle on hirveää haittaa siitä että olen huono siivoamaan. Saako siihen hakea lääkitystä? KYLLÄHÄN SIITÄ HIRVEÄ HAITTA ON!
Entä jos on laiska? Voiko sen diagnosoida sairaudeksi jasaada piriä siihen?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä vinkki tuo, että vanhempien tulisi kokeilla aikuisten lääkitystä. Lapsille ei anneta alkoholia tai kahviakaan, niin siitä voi verrata, ovatko adhd-huumeet sopivaa tavaraa lapsille
Ei missään nimessä. ADHD-lääke sellaiselle, jolla ei ole ADHDta on ihan erilainen kuin ADHD:sta kärsivälle... Samalla logiikalla normaalisti näkevä kokeilisi jonkun toisen silmälaseja ja kieltäisi niiden käytön, koska "näin ihan sumeasti niillä"...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No varmaan siksi, että ne HAITTAAVAT HENKILÖÄ ITSEÄÄN. Ei kukaan pakota lääkkeitä käyttämään.
Hmm, ne haittaavat henkilöä itseään koska heidät opetetaan uskomaan niin. Tästä on todisteena esimerkiksi tutkimus, jossa hyödynnettiin lumelääkirystä
Ap
Lisään vielä:
Lumelääkityksessä potilas opetettiin uskomaan itseensä ja näkemään positiivisessa valossa - ja tadaa. He alkoivat nähdä itsensä positiivisessa valossa, joka heijastui mm. koulumenestykseen.
En tiedä muuta kuin sen, että tavallinen rauhallinen ihminen kärsii ylivilkkaiden seurassa niin koulussa, työssä kuin yksityiselämässä. Sietämätöntä.
tottakai lapsi alkaa uskoa, jos hänelle jatkuvasti hoetaan, että hänellä on huonoja piirteitä, jotka pitää poistaa lääkityksellä.
Ja tästä syystä ADH
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut oppilaita, joiden keskittymiskyky ilman lääkkeitä on vain muutama sekunti. He eivät pysty kuuntelemaan edes yhden lauseen ohjetta. He eivät pysty oppimaan mitään, eikä heillä ole kaverisuhteita.
Tämä ADHD:ssa onkin niin ikävää, että se ei ole pelkkää ylivilkkautta ja asioiden unohtelua vaan hallitsemattomana se vaikeuttaa paljon myös sosiaalisia suhteita. Impulsiivinen, herkästi ärtyvä, muiden kokemusmaailmaa heikosti ymmärtävä ja tilannetajuton ADHD-lapsi tai -aikuinenkin voi olla pahimmillaan pahasuinen ja pilkallinen eikä pysty ottamaan muita huomioon. Eivät muut välttämättä tajua sitä, että ADHD ei tahallaan käyttäydy niin ja vaikka tajuaisivatkin, niin ei muilta jatkuvasti energiaa vievän ja pahaa mieltä aiheuttavan henkilön ympärille pidä sovittaa omaa olemistaan. Jos on olemassa pienikin mahdollisuus siihen, että lääkkeet tasaavat pahinta oireilua, niin ilman muuta ne tässä tilanteessa kannattaa ottaa ainakin kokeiluun.
Peruskoulun käyminen ei riitä mihinkään, toisen asteen opintojen hankaloituminen viivästyneen diagnoosin takia on heitteillejättö.