Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Vääntäkää mulle rautalangasta miten laihdutan ruokavaliolla?!

Vierailija
18.08.2024 |

Olen yrittänyt selata nettiä ja poimia vinkkejä, mutta en vaan jotenkin osaa ottaa niitä käytäntöön. 

Kertokaa minulle nyt aivan selkosuomeksi selitettynä, miten alan laihduttamaan ruokavalion avulla? Käyn jo muutaman kerran viikossa lenkillä, eikä salille ole oikein hinkua. Saako esimerkiksi leipää tai makaronilaatikkoa syödä? Miten olette saaneet helposti lisättyä kasviksia ja marjoja ruokavalioonne? Mitkä ovat sellaisia merkittäviä pieniä muutoksia ja mitä erityisesti välttää? 

Kommentit (96)

Vierailija
81/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai hyvä, Yaziota olen käyttänyt, mutta en ole osannut tuota sitten tehdä. Voisitko vielä kertoa, mistä kohdasta syötän sen reseptin sinne?

Vierailija
82/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helpottaisi, jos tietäisi miten nykyisin syöt. 

Älä napostele. Syö kunnon aamupala, lounas ja päivällinen. Niin paljon ettei jää nälkä mutta ei ylisyönyt olo myöskään. Ennen ateriaa saisi olla vähän nälkä. Ihan normaalia ruokaa eli ei kannata vältellä mitään tiettyä ruoka-ainetta. Joka aterialla jotain kasviksia tai marjoja. Pieni jälkiruoka on ihan ok, jos sellaista tekee mieli. 

Liikunnan jälkeen syö mahdollisimman pian vaikka banaani tai joku palautusjuoma. Vie suuriman nälän eikä tule kaksin käsin ahmittua ruokaa (tai ainakin itselleni tulee aina ihan hurja nälkä) 

Se vaihtelee eri ihmisillä, millainen ruokarytmi sopii parhaiten ja kuinka usein on hyvä syödä. Joillekin sopii paremmin pieniä annoksia useammin, toisille kerralla enemmän ja harvemmin. Toisille tukevasti aamulla, toisille vain pieni aamupala ja isompi ateria myöhemmin. Kannattaa opetella kuulostelemaan, mikä itselle sopii. Jos joku rytmi tai tapa ei tunnu hyvältä, niin kannatta kokeilla toista. Ei kannata liian pitkään kokeilla jotakin tapaa väkisin. Kyllä se itselle sopiva sieltä löytyy.

Oma vinkkini on se, että jättää vaalean vehnän melkein kokonaan arjesta pois tai vähentää sitä reippaasti,. Joskus voi toki kohtuudella herkutella. Viljoina pääasiassa siis täysjyvää. Samoin limut ja vastaavat aikalailla kokonaan pois, joissa ei ole oikeastaan mitään oikeita ravintoaineita. Vihannesten ja hedelmien osuutta aterialla voi lisätä monella tavalla. esim. voi napostella alkupalaksi omenan tai porkkanan ennen ruokaa, taikka välipalaksi omena, banaani tms, tehdä vihanneslisukkeita pääruoan kanssa, esim. keittää parsakaalia, tehdä jokin yksinkertainen salaatti, kirsikkatomateja, porkkanaraastetta, uunijuureksia jne .Välipaloille & aamupaloille mukaan marjoja tai hedelmiä vaikka myslin tai puuron tai jogutin kanssa. Proteiini aterioilla pitää nälkää ja tekee kylläiseksi, joten vaikkapa erilaiset pavut, joko valmiina purkista taikka itse liotetut ja keitetyt, ovat hyvää ravinteikasta ja täyttävää ruokaa, jotka sopivat moneen ruokaan, salaattiiin tai lisukkeeksi ja maustaa voi monella tapaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai hyvä, Yaziota olen käyttänyt, mutta en ole osannut tuota sitten tehdä. Voisitko vielä kertoa, mistä kohdasta syötän sen reseptin sinne?

Löysinkin nyt netistä polun, jolla voi luoda uuden reseptin ja siinä on annosmääräkin muutettavissa. Pitää kokeilla, kun seuraavan kerran kokkaan. Kiitos kuitenkin vinkistä, että tällainen ominaisuus näyttäisi olevan.

Vierailija
84/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä teen kerralla jääkaappiin ison kulhollisen kaalisalaattia: valkokaalia ohuina suikaleina (vaikka juustohöylällä), jotain etikkaista esim.suolakurkku, oliiveja, paprikaa, mitä nyt sattuu kaapissa olemaan. Tätä voi sitten ottaa "välipalaksi" aika huoletta. Yleensä laitan pari lusikallista raejuustoa tai muuta vähärasvaista protskua. Toimii siis välipalana tai vaikka aterian osana, kun pistää enemmän protskua: purkki tonnikalaa/kanan rintafile/pihvi/lohipala. En siis syö tämän kanssa erikseen hiilareita. Toimii mulla, en erikseen laske kaloreita, kun ei tuota jaksa puputtaa niin paljon, että siitä mitään kaloriylijäämää kertyis. En siis ole varsinaisesti laihduttamassa, tää on tämmöinen "ylläpitodieetti"

Vierailija
85/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on aivan karseaa lukea näitä kalorirajoitukseen perustuvia neuvoja. Naistenlehtiä luettu huolellisesti :)

Joku vielä neuvoi, ettei ole mitään väliä mistä ne syödyt kalorit koostuu, kunhan vaan on vajetta. Huh huh. 

Sillä nimenomaan on väliä mitä syö. Kaikki ruuat, jotka nostaa insuliinia, estää laihtumista. 

Kannattaa kokeilla kaikkien, jotka väittää päinvastaista, syödä kuukausi pelkkää eläinperäistä ruokaa. Kilot karisee, kivut katoaa, mielenterveys kohenee. 

Vierailija
86/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka jaksaa ja kuinka pitkään syötellä johonkin laskureihin syömisiään saati punnita jokaista suupalaa.

Sokerit pois! Viljat pois! Prosessoitu ruoka pois! 

Vierailija
87/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko huolehtinut kulutuksesta yhtä tarkasti kun olet huolehtinut tankkaamisesta. Hyvä nyrkkisääntö on että jos tankkaa enemmän kun kuluttaa niin silloin ei oikein voi laihtua

Vierailija
88/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on aika hyvä:

https://muutos.net/elamantapamuutos-ruokavalio/?utm_source=ActiveCampai…ämäntapamuutokseen+%EF%B8%8F+pääset+0e+hintaan+Ryhtiliike+kurssille%2C+joka+alkaa+23+5++🤩&utm_campaign=Uutiskirje+20+5+2024#tve-jump-1795b369ff8

Vierailija
89/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidempiaikainen kalorivaje laihduttaa 100%.

En ymmärrä mikä siinä on hankalaa.

Hankalaa on se, että elämä alkaa pyöriä syömisen ympärillä. Koko ajan odottaa, miloin saa syödä. Pääkoppa kutistuu syömisen ympärille.

Sama ilmiö tapahtuu, jos päättää kieltääitseltään vaikka pizzan kokonaan. Vaikka ennen kieltoa olisi syönyt pizzaa vain kerran kuussa, niin kiellon jälkeen mitään muuta ei haluakaan kuin pizzaa.

Vierailija
90/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättää ruokavaliosta alkoholin, makeiset, jäätelöt, leivokset, sipsit, yms. pois. Riisiä, pastaa ja perunaa myös erittäin harvoin.

Tilalle proteiinipitoisempia ja kuitupitoisempia tuotteita. Iltasyöminen pois. Laihtuu ainakin kilon viikossa, eikä tarvitse nähdä nälkää eikä lisätä liikuntaa.

Vierailija
91/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opin täältä aiemmin päivällä, että rasvaisia juustoja syömällä laihtuu. Eli niitä lisää niin alkaa paino pudota

Kaikki mikä nostaa rasvan varastointi hormooni insuliinin tasoja, tuppaa lihottamaan. Parhaiten insuliinitasot saa nousemaan runsaasti hiilareita popsimalla? Noh, insuliini siis pyrkii pitämään veren glukoosin tietyssä optimaalisessa vaihteluvälissä. Kaikki glukoosi, mikä menee tuon välin ylärajan yli, varastoituu rasvana mahdollisia tulevia kovia aikoja varten!

Joka helvatan tärkkelysmolekyyli pilkotaan eka glukoosiksi, ja siis ylimääräiset varastoidaan, pahimmassa tapauksessa matala-asteista tulehdustilaa ylläpitävänä sisälmysrasvana?

Joo, kato vaikka aasialaisia, mättävät riisiä kolme kertaa päivässä ja ovat mahdottoman lihavia, eiku... glukoosista elimistön on muuten todella vaikea tehdä rasvaa. Se onnistuu, mutta sitä saa sitten vetää tosiaan saavillisen. Tämän voi jokainen testata helposti syömällä pelkkiä perunoita vaikka viikon. Takaan, että laihtuu ja sokeriarvotkin paranee samalla. 

Vierailija
92/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupala: 2 munaa voissa paistettuna, vapaavalintaisia värikkäitä kasviksia kylkeen, esim. kurkku, tomaatti, paprika, kesäkurpitsa, sienet. Ei hedelmiä eikä juureksia. Marjat käy.

Lounas: Salaatti ja kylkeen n. 200g lihaa, kalaa, kanaa ja/tai munia. Salaattiin ei peruna, pasta, riisi, hedelmät eikä juurekset eikä leipää.

Päivällinen: Lämmin ruoka, johon 200g lihaa, kalaa, kanaa ja/tai munia, paljon kasviksia, mutta ei peruna, riisi, pasta, hedelmät, juurekset eikä leipä.

Esim. Keitto, täytetyt paprikat, kesäkurpitsalasagne, hampurilaiset salaattikuorilla, pohjaton pizza ja salaatti.

Vierailija
93/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön perus kotiruokaa ja jälkiruoan myös. En napostele väleissä. Syön aina niin paljon, että ei ole nälän tunnetta koskaan. Juon vettä ruoka-annosten välissä. Nukun paljon. Olen etsinyt itselle sopivan liikuntamuodon, en itsekään menisi salille. Olen myös todennut, että minulle sopii parhaiten kolme ruokailua päivässä (aamupala, päiväruoka, iltapala) ja kaikilla kerroilla syön reilusti. Eri ihmisille sopii eri jutut. En ole ikinä dieetillä ja tykkään valitsemastani liikuntamuodosta.

Vierailija
94/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka jaksaa ja kuinka pitkään syötellä johonkin laskureihin syömisiään saati punnita jokaista suupalaa.

Sokerit pois! Viljat pois! Prosessoitu ruoka pois! 

Riippuu ihmisestä ja hänen luonteestaan. Juuri vähän aikaa sitten eräs kaveri kertoi, että oli jäänyt noudattamaan tiettyä ruokavaliota, joka hänellä toimi vaikka kuinka pitkäksi aikaa, vuosiksi. Siihen ilmeisesti sisältyi ruokien punnitsemista. Lapsen laihduttaminen oli sitten hänellä saanut vasta aikaan tästä luopumisen, ettei antaisi huonoa mallia.

Myös itse pidän numeroista joissain asioissa ja punnitsenhan esimerkiksi muutenkin ainesosia vaikka leipoessa, joten sellainen ei ole vierasta ollenkaan. Toki ruokavalion pitää joustaakin ja sellaista taas ei mielestäni ole ollenkaan tuollaiset säännöt, että se ja tämä pois! Vaan keskitytään terveelliseen ja ravitsevaan ruokaan ja laskemistakin voi käyttää työvälineenä, vaikkei sitä niin nykyisin kai suositellakaan. Eikä todellakaan kaikkea tarvitse mitata ja punnita, kasviksissa ja muissa vastaavissa voi käyttää arvioita hyvinkin, koska siinä ei pahasti mennä metsään.

Vierailija
95/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön aamulla purkin maustamatonta rahkaa ja siinä vähän marjoja ja siemeniä seassa yhteensä n. 300kcal.

Lounaaksi yleensä jotain lihaa/kanaa/kalaa n. 150g ja reilusti erilaisia vihreitä kasviksia öljyssä marinoituna. Yhteen n. 400kcal.

Päivällinen on taas lihaa/kalaa/kanaa n. 150g ja kasviksia + rasvaa n. 400kcal.

Jos illalla on vielä nälkä (yleensä ei), syön 3 keitettyä tai paistettua kananmunaa (Max 300kcal)

Näistä tulee yhteenä maksimissaan 1400kcal ja nälkä ei todellakaan ainakaan itsellä ole. Olen siis ollut myös myös painavampi ja laihduttanut 20kg samalla ruokavaliolla. Päätin että se jää loppuelämän ruokavalioksi.

Olen 56kg/168cm. Toimisto työ. 

Vierailija
96/96 |
20.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo homma. Syö vähemmän kuin kuluttaa. Ei sen vaikeampaa.

Kaksi tapaa: syödä vähemmän tai kuluttaa enemmän.