Peräsuolen tähystys ei tule onnistumaan kivun takia - teenkö silti tyhjennyksen?
Taustaa, olen kärsinyt ulostamiskivusta ja verenvuodosta kohta puolisen vuotta. Usean kuukauden odotuksen jälkeen pääsen gastrokirurgialle peräsuolen tähystykseen (joka siis on eri asia kuin paksusuolen tähystys, ymmärtääkseni katsotaan vain n. 10 cm matkalta).
Tilanne on kuitenkin se, että peräsuoli on aivan järkyttävän kipeä. En saa laitettua sinne kuin sormenpään ja sitten melkein huudan jo kivusta. Eli todellakaan sinne ei mitään tähystintä saa laitettua. Soitin jo sinne polille ja kerroin, että tilanne on tämä, ja sanoivat, että "tule silti näytille". Tähystyksen valmistautumisohjeissa oli, että "tee suolen tyhjennys klyx-peräruiskeella". En tietenkään tätä muistanut kysyä, että teenkö nyt silti sen tyhjennyksen, vaikka olen varma, ettei toimenpide kivun takia onnistu? En haluaisi tehdä sitä turhaan. Mitä teen?
Kommentit (102)
Voin penikseni kanssa harjoitella sen venyttämistä hiljalleen sinun tahdissa.
Joku tutkimuksen tarpeessa oleva turhaan jonottaa, jos ap jänistää. Ne ovat ammattilaisia ja kyllä lääkitsevät tarvittaessa. Teet nyt sen tyhjennyksen. Toimenpide ei ole mukava, mutta ihan siedettävä kuitenkin. Kun pääset paikan päälle, niin etukäteen pelätty ei yleensä niin kauheaa olekaan.
Sun vaivasi tarvitsee selvitäkseen tuon tutkimuksen, lykkääminen ei sitä tarvetta poista.
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrättiin ulostuslääkettä, kun mulla oli kuulemma ohivuotoinkontinenssi, vaikka ulostin pelkkää nestettä, verta ja lirua.
Pääsin tähystykseen vasta reilusti yli puolen vuoden kuluttua, noin 8 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Joku tutkimuksen tarpeessa oleva turhaan jonottaa, jos ap jänistää. Ne ovat ammattilaisia ja kyllä lääkitsevät tarvittaessa. Teet nyt sen tyhjennyksen. Toimenpide ei ole mukava, mutta ihan siedettävä kuitenkin. Kun pääset paikan päälle, niin etukäteen pelätty ei yleensä niin kauheaa olekaan.
Sun vaivasi tarvitsee selvitäkseen tuon tutkimuksen, lykkääminen ei sitä tarvetta poista.
No en tietenkään ole perumassa tutkimusta! Päinvastoin, olen ollut yhteydessä ja kertonut oireiden pahenemisesta ja kysynyt, voisinko päästä tutkimukseen aikaisemmin.
Tiedän vain, että kipu tulemaan sitä luokkaa, etten välttämättä sitä kestä. "Siedettävä" tuskin on, kun ulostaminenkin on täyttä hlvettiä, ja pikkurillillä voiteen laittaminen sinne.
Ap
Milloin tämä tähystys on? Miten saat tyhjennettyä suolen peräruiskeella, jos kaikki sattuu? Peräruiskeen laitto sattuu itselläni jonkin verran, vaikka suoli on kunnossa. (Liian terävä se putki, mikä viedään suoleen, tuntuu että raapii.) Olisiko mahdollista tehdä tyhjennys suun kautta juotavilla tyhjennysaineilla? Se tyhjentää koko suolen eikä pelkkää peräsuolta, mutta ei luulisi olevan ainakaan haitaksi.
Huomioithan, että jos saat toimenpiteeseen rauhoittavaa, et voi ajaa takaisin toimenpiteen jälkeen ja mielellään pitäisi olla saattaja hakemassa.
Joka tapauksessa pakkohan se tyhjennys ja tähystys on jotenkin hoitaa. Paljon tsemppiä!
Elämä on täynnä kipuja. Nyt hammasta purren tyhjennät sen suolen vaikka vähän sattuisi. Tälläkin hetkellä venäläisiä sotilaita makaa jossain ojassa raajat irti äärimmäisessä kivussa. Sinun peppupipi on mitätöntä siihen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Elämä on täynnä kipuja. Nyt hammasta purren tyhjennät sen suolen vaikka vähän sattuisi. Tälläkin hetkellä venäläisiä sotilaita makaa jossain ojassa raajat irti äärimmäisessä kivussa. Sinun peppupipi on mitätöntä siihen verrattuna.
Suomi muka sivistysmaa, brutaali suorastaan. Sota-ajan mentaliteetti.
Vierailija kirjoitti:
Milloin tämä tähystys on? Miten saat tyhjennettyä suolen peräruiskeella, jos kaikki sattuu? Peräruiskeen laitto sattuu itselläni jonkin verran, vaikka suoli on kunnossa. (Liian terävä se putki, mikä viedään suoleen, tuntuu että raapii.) Olisiko mahdollista tehdä tyhjennys suun kautta juotavilla tyhjennysaineilla? Se tyhjentää koko suolen eikä pelkkää peräsuolta, mutta ei luulisi olevan ainakaan haitaksi.
Huomioithan, että jos saat toimenpiteeseen rauhoittavaa, et voi ajaa takaisin toimenpiteen jälkeen ja mielellään pitäisi olla saattaja hakemassa.Joka tapauksessa pakkohan se tyhjennys ja tähystys on jotenkin hoitaa. Paljon tsemppiä!
Kiitos! Kysyin tätä jo sieltä polilta. Ohjeessa oli se "huuhtelupullo" klyx, joka on juuri tuollainen. Kuulemma voi laittaa toilax-peräpuikon, se on vähän hellävaraisempi. Vaikka kipeää sekin kyllä tekee ja tuo tyhjennysripulointi tietenkin pahentaa oireitani (ja sattuu). Mutta ei voi mitään
Ap
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla kiinnostunut jostain sotarikollisten kitumista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulle määrättiin ulostuslääkettä, kun mulla oli kuulemma ohivuotoinkontinenssi, vaikka ulostin pelkkää nestettä, verta ja lirua.
Pääsin tähystykseen vasta reilusti yli puolen vuoden kuluttua, noin 8 kuukautta.
Yksityiselle pääsee heti.
Anna lääkärin koettaa ensin sormella sattuuko vai ei. Tarvittaessa on annettava lääkitystä jos on kipua.
Vierailija kirjoitti:
Anna lääkärin koettaa ensin sormella sattuuko vai ei. Tarvittaessa on annettava lääkitystä jos on kipua.
Ap:han kirjoitti, että sattuu.
Oletan,cettä nykyajan rektoskopialsitteet olisivat ohuita, nauhamaisia laitteita, joita käytetään puudutteen kanssa - eivät mitään sormenpaksuisia putkia, joita proktotologiassa vuosikymmeniä sitten käytettiin. Uskon, että sinua osataan huomioida ja hoitaa oikein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, kokeiltu on tosiaan aika monesti, kun joudun sinne voidetta laittamaan (sormella). Sattuu järkyttävästi.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sattuu kovasti niin siitä olsi hyvä ilmoittaa tutkimusyksikköön että voidaan tehdä anestesiassa. Ei sitä nukutustiimiä saa jos sitä ei ole varattu etukäteen. Jos nukutetaan tai sedatoidaan nin pitää sitten olla syömättä edeltävästi.
Vierailija kirjoitti:
Oletan,cettä nykyajan rektoskopialsitteet olisivat ohuita, nauhamaisia laitteita, joita käytetään puudutteen kanssa - eivät mitään sormenpaksuisia putkia, joita proktotologiassa vuosikymmeniä sitten käytettiin. Uskon, että sinua osataan huomioida ja hoitaa oikein.
Proktoskoopilla tehdään, googlettamalla löytyy kuva. Ei tuo mikään jättimäinen ole, muttei pienikään.
Siinä olet oikeassa, että ammattilaisia he ovat ja varmasti osaavat asiansa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suorittaa tyhjennys joka tapauksessa. Luulisin että heillä on keinoja lievittää toimenpiteestä aiheutuvaa kipua. Oireesi kuulostavat aika vakavilta, joten olisi varmasti hyvä saada tähystys tehtyä jotta voivat tehdä diagnoosin ja voit saada hoitoa sairauteesi.
Itse kävin muutama vuosi sitten paksusuolen tähystyksessä ja minulle osui kohdalle todella taitava lääkäri. Toimenpide oli ohi 4 minuutissa. Toki sinulle on tarkoitus tehdä peräsuolen tähystys eikä paksusuolen tähystystä, mutta halusin kertoa oman positiivisen kokemuksen hieman vastaavasta toimenpiteestä.
Kenenkään 2 m pitää suolta ei tähystetä 4 minuutissa.
Kenen peräsuoli on 2m pitkä?? Tässä on koko ajan puhuttu peräsuolen tähystyksestä. Peräsuoli ei todellakaan ole 2m.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa suorittaa tyhjennys joka tapauksessa. Luulisin että heillä on keinoja lievittää toimenpiteestä aiheutuvaa kipua. Oireesi kuulostavat aika vakavilta, joten olisi varmasti hyvä saada tähystys tehtyä jotta voivat tehdä diagnoosin ja voit saada hoitoa sairauteesi.
Itse kävin muutama vuosi sitten paksusuolen tähystyksessä ja minulle osui kohdalle todella taitava lääkäri. Toimenpide oli ohi 4 minuutissa. Toki sinulle on tarkoitus tehdä peräsuolen tähystys eikä paksusuolen tähystystä, mutta halusin kertoa oman positiivisen kokemuksen hieman vastaavasta toimenpiteestä.
Kenenkään 2 m pitää suolta ei tähystetä 4 minuutissa.
Kenen peräsuoli on 2m pitkä?? Tässä on koko ajan puhuttu peräsuolen tähystyksestä. Peräsuoli ei todellakaan ole 2m.
Peräsuolen ja paksusuolen tähystys menevät monella tässä sekaisin. Paksusuolen tähystys on se, johon yleensä saa esilääkkeen, peräsuolen tähystys taas ihan pieni toimenpide.
Iso myötähäpeä heidän puolestaan, ketkä viitsivät tulla pätemään ja ilkkumaan toisen pelkoa. Pelkästään jo oma terveys pelottaa, siihen vielä päälle tuo toimenpide minkä voi olettaa olevan ap:lle kivulias. Ja aikuiset ihmiset laittaa nauruemojia ja viitsii vähätellä.
Ap, jos sulla mahdollisuus, ota saattaja mukaan. Helpompi saada esilääkitys kun heidän ei tarvitse valvoa, vaan saattaja voi olla sun kanssa käytävällä jälkikäteen. Esilääkkeen voi saada iv:nä, jolloin siihen ei tarvitse varautua ollenkaan. Itselläni ko lääkitys ainakin vei muistista kokonaan ensimmäisten minuuttien tapahtumat, joten kipua ei ollut.
Todella paljon voimia koitokseen, ja pidä puolesi lääkityksen suhteen. Kuten täällä moni onkin sanonut, Suomen terveydenhuolto on älyttömän alikehittynyt ja brutaali. Noita lääkkeitä pitää osata vaatia. Ja siinäkin saattaja voi olla tukena, jos itse et pelolta pysty olemaan tarpeeksi jämäkkä.
näin se menee