Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Peräsuolen tähystys ei tule onnistumaan kivun takia - teenkö silti tyhjennyksen?

Vierailija
18.08.2024 |

Taustaa, olen kärsinyt ulostamiskivusta ja verenvuodosta kohta puolisen vuotta. Usean kuukauden odotuksen jälkeen pääsen gastrokirurgialle peräsuolen tähystykseen (joka siis on eri asia kuin paksusuolen tähystys, ymmärtääkseni katsotaan vain n. 10 cm matkalta).

Tilanne on kuitenkin se, että peräsuoli on aivan järkyttävän kipeä. En saa laitettua sinne kuin sormenpään ja sitten melkein huudan jo kivusta. Eli todellakaan sinne ei mitään tähystintä saa laitettua. Soitin jo sinne polille ja kerroin, että tilanne on tämä, ja sanoivat, että "tule silti näytille". Tähystyksen valmistautumisohjeissa oli, että "tee suolen tyhjennys klyx-peräruiskeella". En tietenkään tätä muistanut kysyä, että teenkö nyt silti sen tyhjennyksen, vaikka olen varma, ettei toimenpide kivun takia onnistu? En haluaisi tehdä sitä turhaan. Mitä teen?

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Peru se aika jos haluat. Hanki apteekista lääkevoide siihen. Esimerkiksi Scheriproct Neo tai kysele farmaseutilta, lue ohje, hanki ohuita kumihanskoja sen laittoon, ei se muovihärpäke välttämättä boksissa. Entä tulehduskipulääke ja ab-piimä. Katso ummetuksen ruokavaliota onko nesteitä, kuituja, kurkkua tms, kävely joskus. Kaakao viileään maitoon tai joku apteekin vatsalitku. Koko suolistoa ei tarvitse tähystää, ellei ole jotain vakavaa. Yksityisellä voi olla laite jolla näkee alkuosan jos on tulehdusta eikä mene ohi, myös ul. näyte voi riittää labralle ja katso allergiat. Ultra ihon läpi, muu kuvannus? 

Vierailija
22/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noudata ohjeita. Kai pyysit etukäteen kipulääkkeet ja rauhoittavan kun kerran sinne soitit? 

Maailman paras terveydenhoito kun potilaan pitää itse osata pyytää oikeat lääkkeet.... 

Ei lääkitä, jos ei ole narkoosilääkäriä vierellä. Ja se tulee kalliiksi! Suun kautta voi saada rauhoittavaa, mutta kivut vievä lääkitys on erityisosaamista, johon  ei polilla ole aikaa. Limakalvot voidaan puuduttaa, mutta jos on tulehdus, ei puudute tehoa.

Mitä te oikein kuvittelette suomalaiselta terveydenhuollolta vuonna 2024? Se on liukuhihnatyötä, ei uniikkien lumihiutaleiden paapomista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noudata ohjeita. Kai pyysit etukäteen kipulääkkeet ja rauhoittavan kun kerran sinne soitit? 

Maailman paras terveydenhoito kun potilaan pitää itse osata pyytää oikeat lääkkeet.... 

Älä muuta sano. Minähän nimenomaan kysyin neuvoa heiltä ammattilaisilta enkä tiennyt, että olisi itse pitänyt heitä neuvoa antamaan kipulääkkeet ja rauhoittavat.

Ap 

Vierailija
24/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin itse pitää olla aktiivinen jos haluaa/tarvitsee kipu- ja/tai rauhoittavat lääkkeet. Äidilläni oli syöpä ja hän ei ollut pyytänyt lääkkeitä ja tutkimus oli kamala. Itse pyysin etukäteen kaikki mahdolliset Mömmöt ja kaikki meni ok ja onneksi ei ollut syöpääkään.

Vierailija
25/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee tyhjennys. Mene myös etuajassa paikalle ja kerro tilanteesi. Antavat kipulääkityksen ja rauhoittavaa.

Kerro, kenelle? Ei siellä ole välttämättä mitään vastaanottoluukkua. Kun minulta tähystettiin paksusuoli, menin paikanpäälle odottamaan enkä nähnyt käytävällä ketään hoitajaa ennen kuin minut kutsuttiin sisään.

Vierailija
26/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee tyhjennys, luultavasti jo se auttaa jonkin verran jos kerran rööri on kuitenkin toiminut jossain määrin. Saat lääkitystä ja puudutusta, ehkä geelin muodossa. Henkilökunta on asiansa osaavaa. Mene luottavaisin mielin, käyntiäsi ei pidä missään nimessä siirtää päivääkään. Toivotaan parasta !

Vierailija
27/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tähystävät siihen ekaan mutkaan asti. Se on nopeampi kuin koko paksusuolen tähystys, 5 min. Ei kuitenkaan onnistu ilman tyhjennystä. Yleensä eivät suosittele rauhoittavia, kun on nopeasti ohi ja pääsee sitten myös heti pois, kun ei ole tokkurassa. Noh, kipuun. Se on yksilöllistä miten kovasti sattuu. Et sitä oikein pysty itse arvioimaan. Itselläni koko tähystys teki niin kipeää ettei siinä peräaukon haavat tuntunut missään. Mutta kipua suurempi haitta on jättää tutkimus välistä.

Vierailija
28/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ei sulla ole mitään syytä jättää tyhjennys tekemättä muuta kuin omat epäilyt, ettei lääkitystä ole tarjolla. Ei sulle puhelimessa kukaan sanonut, että lääkitys ei ole mahdollista vaan nimenomaan, että menet sinne ehdottomasti ja tottakai valmistaudut niinkuin on ohjeistus ollut alusta asti. 

tuollainen kipu ei ole missään nimessä normaalia vaan todella hälyttävää. kyseessä voi hyvinkin olla peräsuolen syöpä. lääkärin on pakko selvittää se syy ja siellä kyllä on kaikki mahdolliset kipulääkkeet, puudutukset ja muut tarjolla. Ei sulle kukaan hoitaja voi alkaa puhelimessa lupailemaan toimenpiteitä tai lääkkeitä, joista se hoitaja ei saa itse edes päättää. ne tähystää sen kyllä tavalla tai toisella, pistää sulle vaikka tajun kankaalle, jos on pakko. 

en ymmärrä tuollaista asennetta kyllä yhtään... ei kukaan normaali järkinen ihminen joudu tällaista kyselemään jossain vauva.fissä. 

No voi harmi, ettet ymmärrä. Onhan se tosi outoa, että olen huolissani tilanteestani ja toimenpiteen onnistumisesta. Tuli vain mieleen kysyä netistä, kun hoitajakaan ei paremmin kertonut.

Ap

Vierailija
29/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä muuta sano. Minähän nimenomaan kysyin neuvoa heiltä ammattilaisilta enkä tiennyt, että olisi itse pitänyt heitä neuvoa antamaan kipulääkkeet ja rauhoittavat.

Ap 

Ei ne niitä etukäteen anna. Ne annetaan sairaalassa, että olet valvovan silmän alla.

Vierailija
30/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se vaihtoehto on?! Jatkaa epätietoisena kivuista ja vuodosta kärsien?

Niin varmaan. Mutta se peräsuolen kipu on sitä luokkaa, että menetän tajunnan tai vähintään oksennan, jos sinne joku tähystin työnnetään. Kun pelkkä sormikin sattuu. Mutta ilmeisesti sitten näin.

Ap

No, siinähän sä olet valmiiksi pötköllään niin sen kun pyörryt. Sittenhän ne saavat suolenkin tähystettyä rauhassa, jos sulla on taju kankaalla. 😉

Vierailija
31/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tee tyhjennys. Mene myös etuajassa paikalle ja kerro tilanteesi. Antavat kipulääkityksen ja rauhoittavaa.

Kerro, kenelle? Ei siellä ole välttämättä mitään vastaanottoluukkua. Kun minulta tähystettiin paksusuoli, menin paikanpäälle odottamaan enkä nähnyt käytävällä ketään hoitajaa ennen kuin minut kutsuttiin sisään.

Aijaa. Kun minut tähystettiin, niin pysäytin käytävältä hoitajan, jolle esitin asiani.

Vierailija
32/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tee tyhjennys, luultavasti jo se auttaa jonkin verran jos kerran rööri on kuitenkin toiminut jossain määrin. Saat lääkitystä ja puudutusta, ehkä geelin muodossa. Henkilökunta on asiansa osaavaa. Mene luottavaisin mielin, käyntiäsi ei pidä missään nimessä siirtää päivääkään. Toivotaan parasta !

Kiitos! Puuduttavaa geeliä käytän nyt ulostamiseen, se auttaa hiukan. Luulisi sitä sairaalasta löytyvän ainakin, jos ei muuta saa. Jospa se edes vähän auttaisi...

Ap

Vierailija
33/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos sulle on aika annettu, niin tietysti mene valmistautuneena. Paikan päällä selviä sitten mitä tehdään. 

Ap:ltä menee taju ja hoitohenkilöstö on vaan mielissään, kun ap on poissa pelistä. 

Vierailija
34/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tutkimus tehdään, sisätautipoliklinikallako ? Jos tutkimus ei onnistu tai muustakin syystä, tutkimukset voivat jatkua esim tietokonetomografiana, eli syy on saatava selville. Kaikkia jännittää tuollaiset tutkimukset mutta me kaikki olemme niistä selviytyneet. Onnea matkaan !

Vierailija
35/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se vaihtoehto on?! Jatkaa epätietoisena kivuista ja vuodosta kärsien?

Niin varmaan. Mutta se peräsuolen kipu on sitä luokkaa, että menetän tajunnan tai vähintään oksennan, jos sinne joku tähystin työnnetään. Kun pelkkä sormikin sattuu. Mutta ilmeisesti sitten näin.

Ap

No, siinähän sä olet valmiiksi pötköllään niin sen kun pyörryt. Sittenhän ne saavat suolenkin tähystettyä rauhassa, jos sulla on taju kankaalla. 😉

Heh, no totta tämäkin. Pelottaa vain se kipu jo valmiiksi.

Ap

Vierailija
36/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa suorittaa tyhjennys joka tapauksessa. Luulisin että heillä on keinoja lievittää toimenpiteestä aiheutuvaa kipua. Oireesi kuulostavat aika vakavilta, joten olisi varmasti hyvä saada tähystys tehtyä jotta voivat tehdä diagnoosin ja voit saada hoitoa sairauteesi.

Itse kävin muutama vuosi sitten paksusuolen tähystyksessä ja minulle osui kohdalle todella taitava lääkäri. Toimenpide oli ohi 4 minuutissa. Toki sinulle on tarkoitus tehdä peräsuolen tähystys eikä paksusuolen tähystystä, mutta halusin kertoa oman positiivisen kokemuksen hieman vastaavasta toimenpiteestä.

Kenenkään 2 m pitää suolta ei tähystetä 4 minuutissa.

Vierailija
37/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kysyä myös eri lääkäriltä apua tai yksityinen erikoislääkäri. Jos tuntuu ettei tarjota kuin tähystystä. Ja ei ole mitään vakavaa. Että se parantuisi ensin tai yleensä. Katso lääkkeissä ettei pahenna vatsan tilaa jos on mitään.

Vierailija
38/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

13.8 kävin tähystyksessä, tehdään 3v välein. Ei ollut mitään ongelmia, ohutsuoleenkin aika pitkälle  katsoivat, kun sanoin että sukulaisella oli ohutsuolisyöpä. Harvinaisen ammattitaitoinen tiimi asialla. Katselin videolta koko toimitusen läpi, monitori oli liian ylhäällä nähdäkseni sieltä, sanoivat että katso videolta, se olikin pöytätasolla 3 metrin päässä, hyvin näkyi  ja samalla kertoivat, kun jotain kysyin.Suoli oli siisti mutta arpeutuma erottuu yhä 20v jälkeenkin, tuolloin suoli oli kuin jauhelihaa siitä kohdasta.

Voin sanoa ettei se ainakaan satu, vähän epämiellyttävä tunne siinä maksan mutkassa kun se tähtystimen johto lenkittää. Saat huimetusaineen kun heti sisään mennessäsi siitä mainitset.

Vierailija
39/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä tutkimus tehdään, sisätautipoliklinikallako ? Jos tutkimus ei onnistu tai muustakin syystä, tutkimukset voivat jatkua esim tietokonetomografiana, eli syy on saatava selville. Kaikkia jännittää tuollaiset tutkimukset mutta me kaikki olemme niistä selviytyneet. Onnea matkaan !

Tehdään gastro/yleiskirurgian polilla. Ja olet oikeassa, että tilanteeni täytyy tutkia. Pelottaa vain, kun olen niin kipeä.

Ap

Vierailija
40/102 |
18.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei lääkitä, jos ei ole narkoosilääkäriä vierellä. Ja se tulee kalliiksi! Suun kautta voi saada rauhoittavaa, mutta kivut vievä lääkitys on erityisosaamista, johon  ei polilla ole aikaa. Limakalvot voidaan puuduttaa, mutta jos on tulehdus, ei puudute tehoa.

Mitä te oikein kuvittelette suomalaiselta terveydenhuollolta vuonna 2024? Se on liukuhihnatyötä, ei uniikkien lumihiutaleiden paapomista.

Tottakai voidaan antaa iv rauhoittava ja kipulääkitys. Ei se mitään narkoosilääkäriä vaadi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä yhdeksän