Peräsuolen tähystys ei tule onnistumaan kivun takia - teenkö silti tyhjennyksen?
Taustaa, olen kärsinyt ulostamiskivusta ja verenvuodosta kohta puolisen vuotta. Usean kuukauden odotuksen jälkeen pääsen gastrokirurgialle peräsuolen tähystykseen (joka siis on eri asia kuin paksusuolen tähystys, ymmärtääkseni katsotaan vain n. 10 cm matkalta).
Tilanne on kuitenkin se, että peräsuoli on aivan järkyttävän kipeä. En saa laitettua sinne kuin sormenpään ja sitten melkein huudan jo kivusta. Eli todellakaan sinne ei mitään tähystintä saa laitettua. Soitin jo sinne polille ja kerroin, että tilanne on tämä, ja sanoivat, että "tule silti näytille". Tähystyksen valmistautumisohjeissa oli, että "tee suolen tyhjennys klyx-peräruiskeella". En tietenkään tätä muistanut kysyä, että teenkö nyt silti sen tyhjennyksen, vaikka olen varma, ettei toimenpide kivun takia onnistu? En haluaisi tehdä sitä turhaan. Mitä teen?
Kommentit (102)
Peräsuolen tähystys kestää ehkä minuutin tai kaksi eikä ole kivulias, minulle on tehty ilman huuhtelua yllättäen vastaanotolla. Ilman sitä et pääse jatkotutkimuksiin.
Ei minua ainakaan Vaasan keskussairaalassa mitenkään tylytetty kun kävin asiallisesti Polilla kysymässä hoitajalta toimenpiteestä viikkoa ennen omaa aikaa. Hoitajalla oli hetki aikaa niin hän vastasi pariin kysymykseen, kirjasi minun tietoihin että tarvitsen kipu ja rauhoittavan lääkkeen. Näytti vielä toimenpidehuoneenkin ja kertoi mitä tehdään ja rauhoitteli. Oli kyllä oikea ihminen oikeassa työssä. Iso kiitos! Toimenpiteen tehnyt lääkäri oli myös mukava ja ymmärtäväinen ja tehokas ammattilainen ja sain lääkkeet suoraan suoneen. Kertoi koko ajan mitä tekee ja hoitaja piti jopa kädestä kiinni. En tainnut olla eka vähän hermoraunio potilas.
Melko turha kysyä täältä, jokaiselle tilanne ja toimenpide on kuitenkin yksilöllinen, jos soitit sinne jo, miksi et soita uudelleen ja kysy tyhjennyksestä, et kai sinä nyt palstan ohjeiden mukaan toimi ?????
Vierailija kirjoitti:
Ei minua ainakaan Vaasan keskussairaalassa mitenkään tylytetty kun kävin asiallisesti Polilla kysymässä hoitajalta toimenpiteestä viikkoa ennen omaa aikaa. Hoitajalla oli hetki aikaa niin hän vastasi pariin kysymykseen, kirjasi minun tietoihin että tarvitsen kipu ja rauhoittavan lääkkeen. Näytti vielä toimenpidehuoneenkin ja kertoi mitä tehdään ja rauhoitteli. Oli kyllä oikea ihminen oikeassa työssä. Iso kiitos! Toimenpiteen tehnyt lääkäri oli myös mukava ja ymmärtäväinen ja tehokas ammattilainen ja sain lääkkeet suoraan suoneen. Kertoi koko ajan mitä tekee ja hoitaja piti jopa kädestä kiinni. En tainnut olla eka vähän hermoraunio potilas.
No joo, kaikille ei käy kuten sinulle ja kaikki hoitajat ja lääkäritkään eivät ole enkeleitä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ei sulla ole mitään syytä jättää tyhjennys tekemättä muuta kuin omat epäilyt, ettei lääkitystä ole tarjolla. Ei sulle puhelimessa kukaan sanonut, että lääkitys ei ole mahdollista vaan nimenomaan, että menet sinne ehdottomasti ja tottakai valmistaudut niinkuin on ohjeistus ollut alusta asti.
tuollainen kipu ei ole missään nimessä normaalia vaan todella hälyttävää. kyseessä voi hyvinkin olla peräsuolen syöpä. lääkärin on pakko selvittää se syy ja siellä kyllä on kaikki mahdolliset kipulääkkeet, puudutukset ja muut tarjolla. Ei sulle kukaan hoitaja voi alkaa puhelimessa lupailemaan toimenpiteitä tai lääkkeitä, joista se hoitaja ei saa itse edes päättää. ne tähystää sen kyllä tavalla tai toisella, pistää sulle vaikka tajun kankaalle, jos on pakko.
en ymmärrä tuollaista asennetta kyllä yhtään... ei kukaan normaali järkinen ihminen joudu tällaista ky
Älä välitä veetuiluista ja voimia sulle paljon. Mä olen itkenyt tänään omia sairauksia ja kipuja ja terveydenhuollon absurdiutta ja uskon että oot äärimmäisessä stressissä siellä nyt, kukaan ei ansaitse vttuilua tuossa tilanteessa.
Tämä anaaliyhdyntämuoti on kyllä ihan järkyttävää. Seuraukset on sitten tällaiset.
Vierailija kirjoitti:
Melko turha kysyä täältä, jokaiselle tilanne ja toimenpide on kuitenkin yksilöllinen, jos soitit sinne jo, miksi et soita uudelleen ja kysy tyhjennyksestä, et kai sinä nyt palstan ohjeiden mukaan toimi ?????
Mahtava terveydenhuolto, miksi et soita uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Miksi et pyydä tarvittavia lääkkeitä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudata ohjeita. Kai pyysit etukäteen kipulääkkeet ja rauhoittavan kun kerran sinne soitit?
Maailman paras terveydenhoito kun potilaan pitää itse osata pyytää oikeat lääkkeet....
Euroopan maiden mittapuulla Suomi on hirvittävä takapajula lääketieteessä.
Joo, täällä meni monella alalla hyvin 1990-luvun lamaan asti. Siitä saakka pelkkää takapakkia.
Mihin sijoittaisit näppituntumalla maan, jossa potilaat välttelevät kivuliaita tutkimuksia ja hoitoja, eivät pääse tarkastuksiin ja kuolevat virheisiin tai hoitojonoon? Ei ainakaan Pohjoismaihin luulisi sormen osuvan.
Mutta tämä on sitä nykyajan ihmisoikeutta ja tasa-arvoa: kukaan ei saa mitään, paitsi erittäin rikkaat ulkomailta.
jollet tyhjennystä tee niin potkivat ulos, ei sitä tähystystä voi tehdä paskan sekaan, aloitat valmistautua viikkoa aiemmin keventämällä syömistäsi ja jättämällä pois ne siemeniä sisältävät jotka ohjeessa lukee ja teet niinkuin niissä ohjeissa lukee, kirjaimellisesti, niin ei ongelmia luulisi olevan.... mikä muuten on tyhjennysaineesi nimi?
minulla on kokemusta useammanlaisista aineista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tutkimus tehdään, sisätautipoliklinikallako ? Jos tutkimus ei onnistu tai muustakin syystä, tutkimukset voivat jatkua esim tietokonetomografiana, eli syy on saatava selville. Kaikkia jännittää tuollaiset tutkimukset mutta me kaikki olemme niistä selviytyneet. Onnea matkaan !
Tehdään gastro/yleiskirurgian polilla. Ja olet oikeassa, että tilanteeni täytyy tutkia. Pelottaa vain, kun olen niin kipeä.
Ap
Hyvä että polilla. Kerro heille heti aluksi pelostasi. Siellä ovat nähneet jos jonkinlaista potilasta, heillä on ammattitaitoa tutkia ja lääkitä. Jatko selviää sen perusteella mitä löydetään, jos löydetään jotain asiaan kuulumatonta, patologi tutkii. Saat tiedon heti jos asia muuttuu kiireelliseksi. Yksityispuolelle ei kannata siirtyä, olet nyt hoitopolkusi alussa. Toivotaan parasta !
"Älä välitä veetuiluista ja voimia sulle paljon. Mä olen itkenyt tänään omia sairauksia ja kipuja ja terveydenhuollon absurdiutta ja uskon että oot äärimmäisessä stressissä siellä nyt, kukaan ei ansaitse vttuilua tuossa tilanteessa."
Kiitos sinä ihana ihminen <3 Voimia myös sinulle ja toivottavasti saat apua.
Itse olen tosiaan odottanut tätä jatkotutkimuksiin pääsyä jo maaliskuusta asti ja "yllättäen" tilanne on ehtinyt pahentua aivan äärimmäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mahtava terveydenhuolto, miksi et soita uudelleen ja uudelleen ja uudelleen. Miksi et pyydä tarvittavia lääkkeitä...
Mahtava ja mahtava, jep...HUS irtisanoo 1000 henkilöä, kuka siellä nyt jonkun tyhjennyksistä enää on kiinnostunut, mieti mihin Suomen terveydenhuolto OIKEASTI on menossa, päin helvettiä, ei yksikään ole mitenkään erityisen kiinnostunut mistään toimenpiteeseen tulevasta, piut paut välittävät vaikka kuinka kyselee, alkavat vaan huohottaa ja vaikuttaa helvetin kyllästyneiltä.
Vierailija kirjoitti:
Onnistuisiko tuo yleisanestesiassa? Mulle tehtiin mahalaukun tähystys nukutuksessa, koska letkun nieleminen ei kerta kaikkiaan onnistunut.
Se tehdään humautuksessa eikä yleisanestesiassa.
Ei intuboida.
Hyvä että polilla. Kerro heille heti aluksi pelostasi. Siellä ovat nähneet jos jonkinlaista potilasta, heillä on ammattitaitoa tutkia ja lääkitä. Jatko selviää sen perusteella mitä löydetään, jos löydetään jotain asiaan kuulumatonta, patologi tutkii. Saat tiedon heti jos asia muuttuu kiireelliseksi. Yksityispuolelle ei kannata siirtyä, olet nyt hoitopolkusi alussa. Toivotaan parasta !
Kiitos paljon, tämä rauhoitti mieltä. Ja näin teen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Tee se tyhjennys. Jospa pystyvät klinikalla antamaan sellaisen kipulääkityksen tai puudutuksen että tähystys kuitenkin onnistuisi.
Pyydät, että se tehdään kevyessä nukutuksessa, eli ns humausanestesiassa.
Jos sinut on MÄÄRÄTTY tällaiseen toimenpiteeseen, tekevät sen kivusta huolimatta, ehkä tekevät parhaansa, en tiedä miten enää välittävät jonkun kivuista. Tyhjennys on yleensä välttämätön, on sitten kipuja tai ei, ja pakkohan se on tehdä vaikka kipuilevana, näin se vain menee. Sitten vielä iskee paikalle joku perkeleen työhönsä kyllästynyt lekuri, joka on pipo täynnä potilaiden p-reikiä eikä sitten vähääkään kiinnostaisi, SE VASTA KIVUN LISÄKSI HELVETILLISTÄ ONKIN. Itse sanon kyllä takaisin jos ei homma mene ammatillisesti eteenpäin. NIMIMERKKI "kokemusta on ja paljon" (liikaa)!
Vierailija kirjoitti:
Peräsuolen tähystys kestää ehkä minuutin tai kaksi eikä ole kivulias, minulle on tehty ilman huuhtelua yllättäen vastaanotolla. Ilman sitä et pääse jatkotutkimuksiin.
Juu, ei yleensä ole kivulias JOS peräsuoli ei ole tulehtunut tms. kuten minulla ilmeisesti.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä tutkimus tehdään, sisätautipoliklinikallako ? Jos tutkimus ei onnistu tai muustakin syystä, tutkimukset voivat jatkua esim tietokonetomografiana, eli syy on saatava selville. Kaikkia jännittää tuollaiset tutkimukset mutta me kaikki olemme niistä selviytyneet. Onnea matkaan !
Tehdään gastro/yleiskirurgian polilla. Ja olet oikeassa, että tilanteeni täytyy tutkia. Pelottaa vain, kun olen niin kipeä.
Ap
Mulle tehtiin gastro- ja kolonoskopia samalla krt. Soitin etukäteen ja vaadin humautuksen.
Tutkimuksissa ja pikku toimenpiteessä jonka suoleni vaati meni melkein 2 tuntia. Sain jäädä yöksi osastolle, koska sairaalasta hakijaa ei ole.
Soita etukäteen ja kerro (monta kertaa ellei mene perille kerralla) että sulla on jo nyt kovat kivut. Voihan olla että lääkäri määrää saman tien paksusuolen tähyn.
Älä nyt vaan jätä väliin tähystystä.
Tämä EI ole gastropolin erikoisyksikkö, EIKÄ täällä ole alan erikoislääkäriä paikalla !