Onko kuoleman jälkeistä elämää?
Olen 76-vanha nainen. Lapsena opetettiin, että jos tekee syntiä joutuu kadotukseen. Nyt läheneese päivä,kun kuolen. Pelottaa, että jos joudun kadotukseen. Sellaiseen paikkaan, jossa kidutetaan.
Kommentit (176)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla suhde Jumalaan? Jos ei, se kannattaa luoda.
Miksi pitää pelotella ihmisiä? Vielä loppumetreilläkin...
Rakkaudesta. Jumala haluaa kaikkien pelastuvan. Niin myös uskonsisko ja -veli.
On sulla kiero käsitys rakkaudesta, jos pelottelua pidät rakkautena. Jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, niin helvettiä ei ole. Uskonsisko ja -veli taasen haluavat pitää sinut sellaisessa ruodussa, joka heille sopii. He nuhtelevat sinua itsekkääksi, jos haluat tehdä jotain, mistä sinä pidät, mutta he eivät.
Jeesus sanoi:
Oli rikas mies, joka pukeutui purppuraan ja hienoihin pellavavaatteisiin ja eli joka päivä ilossa loisteliaasti.
Toisin sanoen kyseessä on todellinen menneisyyden tapahtuma.
Jeesus kertoi köyhän Lasaruksen kohtalosta: "köyhä kuoli, ja enkelit veivät hänet Aabrahamin helmaan. Ja rikaskin kuoli, ja hänet haudattiin."
Lähes samalla tavalla Paavali kuvasi kivityksensä jälkeisiä tapahtumia: Tunnen miehen, joka on Kristuksessa: neljätoista vuotta sitten hänet temmattiin kolmanteen taivaaseen-oliko hän ruumiissaan, en tiedä, vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää.
Ja minä tiedän, että tämä mies-oliko hän ruumiissaan vai poissa ruumiista, en tiedä, Jumala sen tietää-temmattiin paratiisiin ja kuuli sanomattomia sanoja, joita ihmisen ei ole lupa puhua. Paavali temmattiin Jumalan luokse välittömästi niin kuin Lasuruskin Aabrahamin helmaan.
Jeesus oli haudassa kolme päivää ja kolme yötä, mutta Jeesus ei mennyt Jumalan muistiin eikä kadonnut olemattomaksi ja kaiken ulkopuolella olevaksi,
vaan samoin kuin Paavali niin Jeesuskin: temmattiin Jumalan tykö ja hänen valtaistuimensa tykö. Sana todistaa Jeesuksen olleen täysin toimintakykyinen kuolemansa jälkeen: (Jeesus) meni, ei kauristen ja vasikkain veren kautta, vaan oman verensä kautta kerta kaikkiaan kaikkeinpyhimpään ja sai aikaan iankaikkisen lunastuksen.
Jeesus kulki läpi taivasten ja Hän astui maan alimpiin paikkoihin.
Kristus kärsi kerran kuoleman syntien tähden, vanhurskas vääräin puolesta, johdattaaksensa meidät Jumalan tykö; hän, joka tosin kuoletettiin lihassa, mutta tehtiin eläväksi hengessä,
jossa hän myös meni pois ja saarnasi vankeudessa oleville hengille,
jotka muinoin eivät olleet kuuliaiset, kun Jumalan pitkämielisyys odotti Nooan päivinä,
Jumalan valtakunnan ikuisuus on sidottu Jumalaan. Jumala on iankaikkinen, näin myös Taivas on ikuinen. Helvetin ikuisuus on sidottu Taivaan ikuisuuteen. Jos helvetti oli hetkellinen, muutama sekunti ja muutaman päivä, niin myös Jumala olisi katoava.
"nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään". Kumpikin iankaikkisuus on käännetty sanasta 'aionios
iankaikkisen elämän kesto: aionios
iankaikkisen rangaistuksen kesto: aionios
Jumalan valtakunnan ikuisuus on sidottu Jumalaan. Jumala on iankaikkinen, näin myös Taivas on ikuinen. Helvetin ikuisuus on sidottu Taivaan ikuisuuteen. Jos helvetti oli hetkellinen, muutama sekunti ja muutaman päivä, niin myös Jumala olisi katoava.
"nämä menevät pois iankaikkiseen rangaistukseen, mutta vanhurskaat iankaikkiseen elämään". Kumpikin iankaikkisuus on käännetty sanasta 'aionios
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tieto, kokemus ja Jumalan sana on uskoni perusta. Ennen kaikkea tietysti Herran armo, ilman sitä olisin edelleen ei-uskova ja menossa helvettiin - niin ylpeä olin ennen uskoontuloa.
Jos mu slimi sanoo sinulle, että "Tieto, kokemus ja Profeetan sana on uskoni perusta. Ennen kaikkea tietysti Allahin armo, ilman sitä olisin edelleen ei-mu slimi ja menossa helvettiin - niin ylpeä olin ennen uskoontuloa.", niin pitäisitkö hänen uskomustaan is lamin totuuteen oikeutettuna? Miksi/miksi ei?
Alkaisin tutkia Raamatun sekö Koraanin historiaa ja vertaisin niitä toisiinsa. Ja molempien kirjojen sisältöä. Niin kuin olen tehnyt. Myös budhalaisuudeb ja hindulaisuuden suhteen. Mutta uskoontulon jälkeen ei onneksi tarvi enää edes epäillä. Usko on lahja Jumalalta, sitä voi anoa, sitä ei saa teoilla.
Et vastannut kysymykseen. Analogia vastauksellesi olisi suunnilleen seuraava:
Minä: Jos sanon sinulle, että "Uskon, että tililläni on tuhat euroa. Uskon näin siksi, että kävin äsken nettipankissa ja katsoin saldon.", onko uskomukseni oikeutettu? Miksi/miksi ei?
Sinä: Alkaisin selvittää, onko minulla jotenkin pääsy sinun nettipankkiisi, josta voisin nähdä tilisi saldon ja pyrkisin vertailemaan sitä oman nettipankkini näyttämään saldoon.
Eli puhdas epä-vastaus. Vastaus kysymykseen "Jos sanon sinulle, että "Uskon, että tililläni on tuhat euroa. Uskon näin siksi, että kävin äsken nettipankissa ja katsoin saldon.", onko uskomukseni oikeutettu? Miksi/miksi ei?" on joko "kyllä" tai "ei", ja sen perään perustelu, miksi vastaus on "kyllä" tai "ei". Täsmälleen sama koskee seuraavaa kysymystä, jonka kysyn uudestaan:
Jos mu slimi sanoo sinulle, että "Tieto, kokemus ja Profeetan sana on uskoni perusta. Ennen kaikkea tietysti Allahin armo, ilman sitä olisin edelleen ei-mu slimi ja menossa helvettiin - niin ylpeä olin ennen uskoontuloa.", niin pitäisitkö hänen uskomustaan is lamin totuuteen oikeutettuna? Miksi/miksi ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko sinulla suhde Jumalaan? Jos ei, se kannattaa luoda.
Miksi pitää pelotella ihmisiä? Vielä loppumetreilläkin...
Rakkaudesta. Jumala haluaa kaikkien pelastuvan. Niin myös uskonsisko ja -veli.
On sulla kiero käsitys rakkaudesta, jos pelottelua pidät rakkautena. Jos Jumala haluaa kaikkien pelastuvan, niin helvettiä ei ole. Uskonsisko ja -veli taasen haluavat pitää sinut sellaisessa ruodussa, joka heille sopii. He nuhtelevat sinua itsekkääksi, jos haluat tehdä jotain, mistä sinä pidät, mutta he eivät.
Ehhhh.... Etkö itse varoita lähimmäistäsi, jos huomaat että hän on menossa kohti katastrofia??
Jumala on paitsi rakkaus, myös oikeudenmukaisuus. Siksi lain rikkomisesta on oltava rangaistus. Ihmisellä on myös vapaa tahto, eikä Jumala ketään pakota taivaaseen. Siksi taivas JA helvetti on oltava.
Jumala tietenkin haluaa kaikkien ihmisten pelastuvan ja siksi Jeesus tuli maan päälle sovittamaan synnit. Syntien sovituksen vastaanottaminen on tietenkin vapaaehtoista ja ihminen saa kyllä mennä halutessaan kadotukseenkin. Monet ihmiset hylkäsivät armon jo silloin kun Jeesus vielä oli maan päällä.
Vastuullinen lähimmäinen katsoo myös muiden perään, kuten Jaakobin kirjeessäkin neuvotaan: Veljeni, jos joku teistä eksyy totuudesta ja toinen ohjaa hänet takaisin, niin tietäkää tämä: joka palauttaa syntisen harhatieltä, pelastaa hänet kuolemasta ja peittää paljotkin synnit.
Elon Musk uskoo meidän elävän simulaatiossa. Hän uskoo siis Jumalaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kristinuskon sisälläkin on lukuisia erilaisia suuntauksista ja lahkoja, jotka kertovat miten pitäisi elää jotta pelastuisi.
Entä jos valitsen väärän lahkon?
Eikö riitä, että elän muita ihmisiä kunnioittaen ja niin hyveellisesti kuin vain kykenen?Auttaako jos pyytää Jeesukselta pelastusta, jos ei siihen sydämestään usko?
Entä jos kaikki uskonnot ovat samanarvoisia ja johtavat samaan?
Kaikki uskonnot eivät ole samanarvoisia ja johda samaan. Entä jos Jumala on luonut maailman ja ihmiset keksinyt omia uskontojaan? Niin kuin Raamattu sanoo.
Todennäköisimmän vastauksen kirjoitatkin jo tuossa: ihmiset keksinyt omia uskontojaan. Ei ole ensimmäistäkään objektiivista syytä ajatella, että kristinusko tässä suhteessa poikkeaisi muista uskonnoista. Tai jos on, niin toivottavasti joku osaa sen kertoa.
Ei ole mitään kuoleman jälkeen, ole rauhassa ja nauti loppuelämästäsi. Ihmisten pelotteleminen ei enää tepsi.
Minä en ole uskonnollinen. En usko, että minä olen kuolemani jälkeen. Mutta "minä" on. Uskon siis häviämättömyyteen. Jollain tasolla informaatio säilyy. Se ei sellaisenaan siirry jollekin, vaan siirtyy toiselle. Eri persoonalle. Eri henkilölle. Joskus. Vaikka viiveellä. Siksi uskon vahvasti ihmisen itsensä sivistämiseen. Koko elinaikansa.
Kun katsoo taaksepäin kehitystä, niin tiedon määrä on kasvanut kumuloituvasti. Ja nopeus lähentelee ekponentiaalisuutta. Siis "uuden" tiedon määrä. Tieteessä sellainen, mitä ei ole voitu lukea aikaisemmasta ja oppia siitä. Enkä tarkoita pyörän keksimistä uudelleen.
Valistunut mieli on vastaanottavainen. Kyvykäs on sovellustaitoinen. Mutta mistä aivot saa sen informaation, joka on "uutta"...
Saman verran kuin mitä muistat olleen kaikkina aikoina, kun sinä et vielä ollut täällä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole uskonnollinen. En usko, että minä olen kuolemani jälkeen. Mutta "minä" on. Uskon siis häviämättömyyteen. Jollain tasolla informaatio säilyy. Se ei sellaisenaan siirry jollekin, vaan siirtyy toiselle. Eri persoonalle. Eri henkilölle. Joskus. Vaikka viiveellä. Siksi uskon vahvasti ihmisen itsensä sivistämiseen. Koko elinaikansa.
Kun katsoo taaksepäin kehitystä, niin tiedon määrä on kasvanut kumuloituvasti. Ja nopeus lähentelee ekponentiaalisuutta. Siis "uuden" tiedon määrä. Tieteessä sellainen, mitä ei ole voitu lukea aikaisemmasta ja oppia siitä. Enkä tarkoita pyörän keksimistä uudelleen.
Valistunut mieli on vastaanottavainen. Kyvykäs on sovellustaitoinen. Mutta mistä aivot saa sen informaation, joka on "uutta"...
Yhtä vähän on perusteita tuolle näkemykselle kuin ketjun kristittyjen näkemyksillekin. Ns. "sivistys" ei ole mitään absoluuttisesti olemassaolevaa vaan se on aivojen prosessi. Kun aivot lakkaavat toimimasta, prosessit loppuvat.
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk on mysteeriuskonnossa, samassa kuin vaikkapa Stubbi, Putin yms. He uskovat että Lusifer tulee täyttämään heille lupaamansa ikuisen elämän tai mitä nyt sitten onkaan heille valehdellut. He toki järjestävät kolmannen maailmansodan joka alkaa Israelin ja arabien yhteenotosta, mutta eivät tiedä että Jeesus tulee ja laittaa heidän liiderinsä tuhanneksi vuodeksi kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elon Musk on mysteeriuskonnossa, samassa kuin vaikkapa Stubbi, Putin yms. He uskovat että Lusifer tulee täyttämään heille lupaamansa ikuisen elämän tai mitä nyt sitten onkaan heille valehdellut. He toki järjestävät kolmannen maailmansodan joka alkaa Israelin ja arabien yhteenotosta, mutta eivät tiedä että Jeesus tulee ja laittaa heidän liiderinsä tuhanneksi vuodeksi kiinni.
No ihan varmasti joo.
Syntiä tehneet joutuu kadotukseen, jeesus vetelee syntisiä peräsuoleen oikein kunnolla kuoleman jälkeen.
No voi hyvänen aika! Ota järki käteen ja ymmärrä, että ei ole olemassa helvettiä eikä taivasta. Kun kuolemme meitä ei enää ole, emme enää tiedä mitä tapahtuu, joten aivan sama. Hullua ajatella koko asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhtä vähän on perusteita tuolle näkemykselle kuin ketjun kristittyjen näkemyksillekin. Ns. "sivistys" ei ole mitään absoluutti
En minä yrittänytkään sitä perustella. Vastasin aloittajalle oman näkemykseni. En edes kertonut, miten olen siihen päätynyt. Enkä kirjoittanut absoluuteista sinänsä mitään. Subjektiivinen käsitys sivistyksestä jo estää sen absoluuttina pitämisen.
Vierailija kirjoitti:
En minä yrittänytkään sitä perustella. Vastasin aloittajalle oman näkemykseni. En edes kertonut, miten olen siihen päätynyt. Enkä kirjoittanut absoluuteista sinänsä mitään. Subjektiivinen käsitys sivistyksestä jo estää sen absoluuttina pitämisen.
Näkemyksen sisällöstä voi jo päätellä, ettei sillä oikein voi olla hyvin perusteita. Jos olen väärässä, niin tutustun toki mielelläni perusteluihin.
Uskon, että kuoleman jälkeen on jotakin, jota ihmisjärki ei ymmärrä.
Toivon tosi hartaasti, ettei mitään tuonpuoleista tai kuolemanjälkestä ole olemassa. Olen nimittäin aivan kyllästynyt jo tähän taipaleen enkä kaipaa yhtään mitään jatkoa tai uusintaa. Eli exitus letalis, valot sammuu lopullisesti, tietoisuus menee pois päältä, täydellinen olemattomuus ja that's all.