Millainen LAINATURVA tms. teillä on asuntolainan kanssa???
Tähän asti ollaan asuttu vuokralla, mutta nyt kun ollaan ostamassa ensimmäistä ihan omaa asuntoa, kiinnostaisi kuulla, millä tavalla muut ovat turvanneet elämänsä/lainan maksun, jos puolisoista toiselle käy jotain.
Oletteko ottaneet pankin oman lainaturvan (miten laaja se on?) vai vakuutusyhtiöltä vain jonkun perusturvan tai pariturvan. Meillä on vakuutukset Tapiolassa ja lainakin otetaan todennäköisesti sieltä ja siellä on suht edullinen pariturva, mutta vain kuolemaa varten ja sitten kalliimpi perusturva, joka kattaa myös tapaturmaiset haitat ja vissiin myös siitä johtuvan työkyvyttömyyden.
Entä millaisille korvaussummille te olette niitä turvia ottaneet, te joilla on joku vakuutusyhtiön turva? Puolet lainan määrästä? Vai enemmän? Ei kai sentään koko lainasummalle?
Kertokaa kaikkea hyödyllistä sekä noista pankin omista lainaturvista että vakuutusyhtiöiden pari- yms. turvista!!!
Kommentit (13)
Joka kattaa suurimman osan lainasta.
Vakuutusyhtiön kautta oli halvempi kuin pankin oma lainaturva.
Vakuutusyhtiöstä muuten kerrottiin asiasta jota moni ei tiedä: Työnantajan pakollisen ryhmähenkivakuutuksen puolesta saa korvauksen puolison kuolemasta, se on melko tuntuva. Ja siis pakollinen. Vakuutusyhtiön mies totesi että näiden ryhmähenkivakuutusten korvaukset ylivoimaisena ykkösenä listassa nostamatta jätetyistä korvauksista - siitä syystä että niistä ei tiedetä. Olen jo unohtanut puolet siitä mitä juteltiin, mutta ainakin pahan päivän koittaessa muistan nyt tämänkin asian.
Vain työpaikan kautta ryhmähenkivakuutukset.
Lainaturva olisi tosiaan tullut todella kalliiksi pidemmän päälle.
Jos jompi kumpi jää työttömäksi, niin ansiosidonnainen riittää kyllä meillä lainamenoihin jos toinen tienaa.
Kannattaa tarkkaan harkita mihin tilanteisiin turvaa haluaa, ja maksaa vain niistä vakuutuksista mitä tarvitsee, vakuutusten tarjoajat kilpailuttaen.
Maksetaan joku reilu satku kuussa ja kun jäin työttömäksi, sain reilu 700 kuussa, ei hassumpaa siis =)
että ei ole otettu lainaa liikaa. Eli tällä hetkellä juuri ostetusta asunnosta lainaa alle 35 % asunnon käyvästä arvosta. Näin ollen todellisen hädän tullen saa takuuvarmasti aina omansa pois.
Meillä on tasalyhenteinen laina, jolloin lainapääoma pienenee vauhdikkaasti ja aina kun molemmat töissä, lyhennämme enemmän, jolloin on sitten varaa ottaa vaikka tarvittaessa lyhennysvapaata, jos ja kun tulot tilapäisesti laskevat esim. hoitovapaan, työttömyyden tms. takia.
Mitään lainaturvaa tms. en ottaisi, ovat järkyttävän kalliita ja harvoin mikään sellainen joka tilanteen ehdoton pelastus, jollaisina monet niitä tuntuvat pitävän.
Kannattaa käyttää ne lainaturvaan uppoavat rahat ennemmin lainapääoman lyhentämiseen.
Me maksetaan henkivakuutusta alle 100 e neljän kuukauden välein ja meillä on ISO laina.
Työttömyyden varalta kuulutaan kassaan ja liittoon.
Lainaturvat olivat kyllä kalliita, enkä ainakaan päällekkäin henkivakuutuksen kanssa sellaista ottaisi. Ainakin meidän pankissa työttömyyden ja sairastumisen varalle saatava korvaus lainaturvasta oli varsin lyhytaikainen hintaansa nähden.
Meillä on miehen kanssa se tilanne, että ollaan oltu molemmat yhtä aikaa töissä alle puoli vuotta. Se oli joskus 6 vuotta sitten. Sen jälkeen mies opiskeli ja mä olin töissä. Sitten mä jäin äitiyslomalle ja mies opiskeli edelleen. Mies valmistui ja on ollut töissä nyt 3,5 vuotta. Mä olen ollut sen ajan kotona ensin esikoisen kanssa ja nyt kuopuksen ja esikoisen kanssa hoitovapaalla. Säästöön ollaan saatu koko ajan vähän ja mulla oli ennen lapsia ihan hyvin kertynyt säästöjä. Asutaan kuitenkin PK-seudulla, joten ei meidän säästöillä (jotka on musta suht suuret siihen nähden, ettei tosiaan olla oltu kuin pari kuukautta molemmat työelämässä) täältä asuntoa osteta. Ehkä yksiö just saatais, mutta sinne ei oikein kahden lapsen kanssa mahduta. Eli lainaa täytyy ottaa ja aika paljon, ikävä kyllä. Vaikka ihan tavallista (suht pientä vielä) kerrostalokolmiota ollaan ostamassa.
Työttömyyden varalle ei tarvita vakuutuksia, koska ollaan molemmat sellaisilla aloilla, että töitä kyllä riittää. Mutta kuoleman ja tapaturmasta johtuvan työkyvyttömyyden varalle haluttais joku turva. Tapiolan laaja perusturva (kuoleman ja tapaturmaisen haitan varalle), jossa korvaussumma ois esim. 80 000 ¿ (aluksi, tämä summa pienenisi iän myötä), maksais mulla ja miehellä yhteensä 35 ¿/kk. Miltä summa kuulostaa?
T:ap
Lisäksi meillä on myös henkivakuutus, niin ei tarvitse raha-asioista murehtia jos niin pahasti käy, että tulee raskas elämänvaihe kuoleman johdosta eteen.
(jäljellä n 90 000), että vaikka toiselle kävisi jotain niin yhden palkallakin siitä selvitään. Eli katsottiin niin että ei tuosta turvasta haluta ekstraa maksaa.
Henkivakuutus on paljon parempi ja vieläkin parempi vakuus on se, ettei ota liian isoa lainaa.
Meille esitellyissä lainaturvaehdoissa oli paljon epämääräisyyksiä enkä luota lainkaan niiden toimimiseen käytännössä. Käytännön kokemusta lainaturvan tarjoamasta turvasta on vielä vähän ja kaiken lisäksi se on kallis.
Maksetaan mieluummin lainaa nopeammin niin että ollaan maksuaikataulussa koko ajan n. vuosi edellä, siinä jää sitten vuosi aikaa toimia jos jotain yllättävää tapahtuu. Henkivakuutukset toki on.
Lainaturva olisi tullut ihan älyttömän kalliiksi