Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä kouluruokiin laitetaan? VATSAKIPU!

Vierailija
17.08.2024 |

Pojalla (12v) joka päivä vatsa kipeä koulun jälkeen. Kipu alkaa jo koulussa noin yhden aikaan JOKA PÄIVÄ. Keväällä oli vatsakipua jota en yhdistänyt kouluruokaan, kesällä ei ollut mitään ja nyt taas vatsakipua. Tänään ei ole ollut kipeä maha, mutta viikolla oli joka päivä. 

Kommentit (132)

Vierailija
101/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi mukava tietää, mitä nämä kouluruokia halveksivat itse syövät ja tekevät perheelleen? Biodynaamisesti viljeltyjä kasviksia, lähiruokaa, luomulihaa parhaista ruhon osista, riistaa ja itse pyydettyä kalaa. Marjoja ja kotimaisia hedelmiä. 24/7/365.

Suurin osa varmaan halpaa sikanautaa ja makaronia, kun halutaan olla hienoja niin sushia.

Vierailija
102/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pystyy vetämään Hesellä juustoaterian ilman tuskia, ei taatusti ole E-koodeissa vika.

harvempi näitä päivittäin kiskoo. Jatkuva altistuminen kunnon e-koodirimpsulle ei tee suolistolle hyvää ja sitten alkaa oireet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti poika kittaa energiajuomaa tölkkikaupalla ja ahmii makeisia sekä paistopistetuotteita sen sijaan että nauttisi terveellisen kouluruoan. 

Vierailija
104/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Useissa kouluissa nykyään on suurkeittöiden valmistamaa ruokaa, joka tuodaan koululle, ja lämmitetään. Monet vihannekset ja kasvikset on pussitavaraa eli raasteita tm ei tehdä koululla tai suurkeittiössä, vaan ne tulee pussitavarana.

Useiden kouluruokien ainesosaluettelo on epätavallisen pitkä verrattuna kotiruuan aineksiin eli siellä on kaikenlaista turhaa sälää. Hiiva-uutetta käytetään ja se aiheuttaa osalle vatsaongelmia. Paikoin on aromivahvennetta eli natriumglutamaattia, jota ei tulisi kouluruokaan laittaa.

Kunpa olisi omat koulukeittäjät ja niiden valmistama ruoka.

Vierailija
105/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tsekkaa ravintoainelistaa, niin sieltä löytyy kaikenlaisia lisäaineita. Sieniuutetta(mitä sitten onkin), maltodekstriiniä, hiivauutetta, jatkoprosessoitua sokeria, E-koodeja ties kuinka paljon...

Esimerkiksi meillä maanantaina:

Chili con carne. Ainesosat: naudan jauheliha, vesi, tomaattimurska, kidneypapu, sipuli, maissitärkkelys, tacomausteseos, suola, valkosipulijauhe, fariinisokeri, lihaliemijauhe, mustapippuri

Tumma riisi. Ainesosat: vesi, tumma pikariisi, rypsiöljy, suola

Jäävuorisalaatti. Ainesosat: jäävuorisalaatti, kurkkusuikale, paprika

Ateria on laktoositon, gluteeniton, maidoton, sianlihaton, kananmunaton. Aterialla on Sydänmerkki.

Ei tuo minusta kauhean vaaralliselta kuulosta.

Miksi riisissä on rypsiöljyä?

Vierailija
106/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ainakin e407 ja johanneksenleipäpuujauhe. Vatsaongelmat etenivät haavaiseen paksusuolentulehdukseen asti. Oireina juuri kova, koliikkimainen kipu. Olen täysin parantunut, kun aloin välttelemään teollisia elintarvikkeita ja e-koodeja, mutta se tarkoittaa omat eväät joka päivä. Sääli koululaisparkoja, jos ei ole tarjolla jääkaappia eväiden säilytystä varten.

Vierailija
107/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisi mukava tietää, mitä nämä kouluruokia halveksivat itse syövät ja tekevät perheelleen? Biodynaamisesti viljeltyjä kasviksia, lähiruokaa, luomulihaa parhaista ruhon osista, riistaa ja itse pyydettyä kalaa. Marjoja ja kotimaisia hedelmiä. 24/7/365.

Suurin osa varmaan halpaa sikanautaa ja makaronia, kun halutaan olla hienoja niin sushia.

Et taida edes tietää, mitä tarkoittaa biodynaaminen. Ja kyllä, valmisruokia ei ikävä kyllä voi syödä, tosin ei niitä asuinmaassani syö kukaan muukaan.

Vierailija
108/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ala seurata mitä ruokaa on ja koska lapsi oireilee. Mä itse en  pysty syömään liian rasvaista ruokaa kun närästää ja vatsa kipeytyy. Allergioita ei ole.

Vierailija
109/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chiliä käytetään muuten nykyään monessa ruuassa, mun lapsi saa tästä mausteesta ripulia, koulu lääkäriltä saa sinne keittiölle todistuksen jos tarvitsetsee muutoksia ruokailuihin.

Vierailija
110/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ainakin e407 ja johanneksenleipäpuujauhe. Vatsaongelmat etenivät haavaiseen paksusuolentulehdukseen asti. Oireina juuri kova, koliikkimainen kipu. Olen täysin parantunut, kun aloin välttelemään teollisia elintarvikkeita ja e-koodeja, mutta se tarkoittaa omat eväät joka päivä. Sääli koululaisparkoja, jos ei ole tarjolla jääkaappia eväiden säilytystä varten.

Mikähän tässä oli miinustamisen arvoista? Että joku on parantunut paksusuolentulehduksesta? Että on sairastunut siihen?

Vierailija
111/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuota kyseistä ainetta käytetään myös vauvoille https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/NUTRITON-NUTRILON?srsltid=AfmBO…

Vierailija
112/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et taida edes tietää, mitä tarkoittaa biodynaaminen. Ja kyllä, valmisruokia ei ikävä kyllä voi syödä, tosin ei niitä asuinmaassani syö kukaan muukaan.

Biodynaaminen viljely on fuulaa, joka pohjaa R. Steinerin ajatuksiin. Uskokoot ken haluaa. Hyvää siinä on se, että eläinten oloihin kiinnitetään enemmän huomiota. Ehkä.

Vierailija
113/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todennäköisesti poika kittaa energiajuomaa tölkkikaupalla ja ahmii makeisia sekä paistopistetuotteita sen sijaan että nauttisi terveellisen kouluruoan. 

Jos kauppa on lähellä, tasan tarkkaan käyvät siellä. Naurettavan näköistä, kun yrittävät kulkea niin, että opettajat ei näkisi.

Vierailija
114/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuota kyseistä ainetta käytetään myös vauvoille https://www.yliopistonverkkoapteekki.fi/NUTRITON-NUTRILON?srsltid=AfmBO…

Se on yleinen sakeuttamisaine. Kaikkihan nämä tosin ovat nykyään "yleisiä". Jos ei ole laktoosi-intoleranssia, keliakiaa tai mitään ruoka-aineallergiaa, niin pakko on kokeilla yrityksen ja erehdyksen kautta. 

Vierailija
115/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luontaisenkaltainen einesaromi.

Vierailija
116/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla lähes joka päivä tarjolla ollut kaali jossain muodossa sekä usein palkokasveja sisältävät ruoat aiheuttivat vatsan turpoamista, ilmavaivoja ja ripulia. Piti alkaa kuljettamaan omat eväät mukana.

Vierailija
117/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, Suomessa kouluruoka on pyhä, oli se minkälaista sontaa tahansa :)

Vierailija
118/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä on sellaista, mitä koulussa sitten on ruokana joka ikinen päivä? Sellaisia on maito, leipä ja kasvikset, kun ei perunaakaan ole joka päivä.

Toisilla pitkään istuminen tukkii ilman mahaan, ja se voi aikuisten oikeasti tehdä kovat krampit.

Yksi vaihtoehto on myös psykosomaattinen oireilu esim. Kiusaamisen vuoksi.

Vierailija
119/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä on sellaista, mitä koulussa sitten on ruokana joka ikinen päivä? Sellaisia on maito, leipä ja kasvikset, kun ei perunaakaan ole joka päivä.

Toisilla pitkään istuminen tukkii ilman mahaan, ja se voi aikuisten oikeasti tehdä kovat krampit.

Yksi vaihtoehto on myös psykosomaattinen oireilu esim. Kiusaamisen vuoksi.

Psykosomaattinen oireilu ei ole välttämättä mikään kiusaamisen oire vaan ylipäänsä stressin. Onko läksyt tehty, osaako asiat, istuuko hyvässä paikassa, onko mekkalaa...

Vierailija
120/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Allergikot saavat heille räätälöityä ruokaa. Ei muuta kuin lääkärintodistusta keittiölle.