Mitä kouluruokiin laitetaan? VATSAKIPU!
Pojalla (12v) joka päivä vatsa kipeä koulun jälkeen. Kipu alkaa jo koulussa noin yhden aikaan JOKA PÄIVÄ. Keväällä oli vatsakipua jota en yhdistänyt kouluruokaan, kesällä ei ollut mitään ja nyt taas vatsakipua. Tänään ei ole ollut kipeä maha, mutta viikolla oli joka päivä.
Kommentit (132)
Mikä kouluruokakampanja täällä on tänään? Oikeistolaiset tuhoamassa senkin seuraavaksi, kouluruokailu maksulliseksi, niin pitää ensin valittaa että onhan se nyt niin huonoa että maksamalla saisi parempaa? Sitten siirrytään Jenkkien pizzalinjalle kouluissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tsekkaa ravintoainelistaa, niin sieltä löytyy kaikenlaisia lisäaineita. Sieniuutetta(mitä sitten onkin), maltodekstriiniä, hiivauutetta, jatkoprosessoitua sokeria, E-koodeja ties kuinka paljon...
Esimerkiksi meillä maanantaina:
Chili con carne. Ainesosat: naudan jauheliha, vesi, tomaattimurska, kidneypapu, sipuli, maissitärkkelys, tacomausteseos, suola, valkosipulijauhe, fariinisokeri, lihaliemijauhe, mustapippuri
Tumma riisi. Ainesosat: vesi, tumma pikariisi, rypsiöljy, suola
Jäävuorisalaatti. Ainesosat: jäävuorisalaatti, kurkkusuikale, paprika
Ateria on laktoositon, gluteeniton, maidoton, sianlihaton, kananmunaton. Aterialla on Sydänmerkki.
Ei tuo minusta kauhean vaaralliselta kuulosta.
Miksi riisissä on rypsiöljyä?
Se paakkuuntuu muuten isoksi klimpiksi.
Lue tuon edellisen linkin viestiketjun kommentti päiväyksellä 22.10.2014. Järkyttävää!
Onko jokin ruoka allergia? Voiko jotkut lisäaineet aiheuttaa oireita?
Vierailija kirjoitti:
Mikä kouluruokakampanja täällä on tänään? Oikeistolaiset tuhoamassa senkin seuraavaksi, kouluruokailu maksulliseksi, niin pitää ensin valittaa että onhan se nyt niin huonoa että maksamalla saisi parempaa? Sitten siirrytään Jenkkien pizzalinjalle kouluissa?
Ei sitä olla tuhoamassa. Minusta ainakin on tärkeää keskustella jos todennäköisesti kouluruoka aiheuttaa vatsakipua ihmisille.
Vierailija kirjoitti:
Syökö liian vähän, jos ollenkaan? Mahakipu johtuisi nälästä.
Juurikin tämä. Kouluruoka on lasten mielestä jo maistamatta niin pahaa ja ollaan koko päivä syömättä, ei tunnisteta nälän kurnimista suolistossa. Viljelkää vain lisää näitä luuloja lapsillenne ja kuskatkaa sitten tutkimuksiin jos saisi jonkun diagnoosin mitä niin kaipaatte.
Lopettaisivat koko kouluruokailun. Jokainen voisi tuoda mieleisensä eväät.
Eihän se käy. Mammat repeäisivät raivosta, kun joutuisi itse huolehtimaan. Täällä on hyvä räksyttää, ajattelematta, mitä siitä seuraisi.
Meillä kaikki lapset oireilee koulun maitopohjaisiin ruokiin ja niitähän on monesti viikossa! Olen henkilökohtaisesti käynyt keittäjän kanssa keskustelemassa, toimittanut keittiölle terkkarin kirjoittamat laktoosittomuustodistukset (joitakin vuosia sitten näitä vaadittiin) ja keittäjät ovat vakuuttaneet, että ihan kaikki ruoka tehdään aina laktoosittomana! Silti lapset ovat mahat kipeänä niinä päivinä, kun koulussa on ollut jotain laatikkoruokaa tai jotain muuta, mihin on työnnetty maitoa, kermaa tai maitoproteiinia tai mitä ikinä niihin laittavatkaan. Onko Suomessa jotenkin ylituotantoa maidosta vai miksi ihmeessä sitä pitää sotkea joka ruokaan???
Itse syön työpaikan ruokalassa, johon ruoka tulee samasta keskuskeittiöstä, kuin kouluihin. Vatsa on toisinaan n.1-2 h syömisen päälle tosi kipeä ja turvonnut. Keittoruoat ei yleensä ongelmaa aiheuta, vaan kaikenlaiset pullat ja pihvit (liha& kasvis).
Olen paikallistanut oireilun soijalesitiiniin, jolla monia ruokia jatketaan sen halpuuden vuoksi.
Ongelma on oikeasti olemassa eikä johdu esim. liian kevyestä aamiaisesta.
Olen toiminut pitkään opettajana ja täytyy sanoa, että itsekin ihmettelen, mitä koulu-ja ravintolaruokiin nykyään laitetaan. Jos syön niitä turpoan n.10 minuutissa n.10cm. Olin kuin viimeisilläni raskaana. Kipu on hirveä, koliikkimainen. Usean tunnin päästä alkaa hirveät ilmavaivat ja usein myös ripuli. Olen yrittänyt selvittää, mikä on muuttunut, koska tämä alkoi n.v.2005 paikkeilla. Jotain muuttui elintarviketeollisuudessa. Osaisiko joku tutkija analysoida, mitä ruokien raaka-aineet sisältävät? Ainakin kastikkeet ovat jauheita, joihin vain lisätään vesi ja ehkä jotain ketsuppia. Muovipussissa olevaan amerikansalaattiin laitetaan ilmeisesti tummumista estävää litkua. Samoin perunoihin. Mitä ne aineet ovat? Vuoat rasvataan jollain spraylla. Onko liian keinotekoista, jolloin elimistö reagoi ärsytyksellä? Omana kouluaikana 70-80-luvulla mikään ruoka ei aiheuttanut mitään oireita. Urani alkuaikoina 1990-luvulta juuri tuohon noin 2005 asti ei ollut myöskään mitään oiretta. Kouluissa tehtiin itse ruoka tai se tuli keskuskeittiöltä itse tehtynä. Tuolloin oli vielä esim.makaronilaatikkoa (nyt vain vuokaa, jossa limaiset makaronit ja jauheliha on sekoitettu oudon kastikkeen kanssa). Oli myös kunnon kastikkeet. Mauteet olivat perusmausteita eikä mitään sekoituksia hiivauutteineen. Kuka ottaisi tästä kopin ja lähtisi molekyylitasolla selvittämään, mikä tämän kaiken takana on. En ole enää koulutyössä, syön itse tehtyä ruokaa enkä kärsi vatsaoireista. Sääliksi käy lapsia ja nuoria, kun joutuvat syömään sitä moskaa. Kukaan ei tiedä, millainen aikapommi heidän suolistossa tikittää.