Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kouluruokiin laitetaan? VATSAKIPU!

Vierailija
17.08.2024 |

Pojalla (12v) joka päivä vatsa kipeä koulun jälkeen. Kipu alkaa jo koulussa noin yhden aikaan JOKA PÄIVÄ. Keväällä oli vatsakipua jota en yhdistänyt kouluruokaan, kesällä ei ollut mitään ja nyt taas vatsakipua. Tänään ei ole ollut kipeä maha, mutta viikolla oli joka päivä. 

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun lapseni rakastaa kouluruokaa ja syö aina vatsansa täyteen. Parhaita ruokia hakee vielä toisenkin lautasellisen. Sitten jaksaa taas välitunneilla kirmata. Välillä hän pyytää, että kävisin ostamassa ruokalasta ylijäämää. Sieltä saa meidän kulmilla kuka tahansa käydä ostamassa ruokailuajan jälkeen niin kauan kuin riittää, maksaa 1,50 €/litra. Varsinkin keitot ja pastat ovat hänen herkkuaan.

No, ne lisäaineethan ja aromit sen ruua saa maistumaan ja vieläpä ylensyömään.

Kai kotona tarjoat lapselle aitoa ruokaa?

Ilmeisesti joistakuista on käsittämätöntä, että jotkut lapset pitävät kouluruuasta. Sen tarkoitus ei ylipäänsä ole olla lapsen ainut ateria vaan yksi ateria viidestä, joten tietenkin hän saa kotona vielä lisääkin ruokaa. Ei ole mitään vikaa siinä,

Tottahan lapset tykkää siitä ruuasta, onhan se tehty maukkaaksi kaikenlaisilla aromeilla, jotka vielä lisäävät nälkää. Ei se "hyvä maku" kerro ravintopitoisuudesta yhtään mitään.  Vaikka se kouluruoka kattaa vain pienen osan päivän ravinnosta, niin ei sen silti tarvitsisi olla niin surkeaa kuin se nyt on.

Vierailija
62/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai sä nyt oikeesti luule, että teollisuus käyttää jotain punajuurta värjäykseen? Kemian tuotteita ne käyttää.

E162 Elintarvikeväri. Uutetaan punajuuresta. Käytetään juomiin, jälkiruokiin, jäätelöön, hilloihin, makeisiin, kahvileipiin, keittoihin ja kastikkeisiin. Ei enimmäismäärärajoituksia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli maha kipeäksi koulun käyttämästä öljystä. Ilmeisesti samaa öljyä kierrätettiin usemapi paistokerta. 

Vierailija
64/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos tsekkaa ravintoainelistaa, niin sieltä löytyy kaikenlaisia lisäaineita. Sieniuutetta(mitä sitten onkin), maltodekstriiniä, hiivauutetta, jatkoprosessoitua sokeria, E-koodeja ties kuinka paljon...

Kävinpä katsomassa lasteni koulun listat pari viikkoa eteenpäin, eikä siellä ole mitään tuollaista. Joissain kohtaa perunassa lukee rikki. Eli se on joidenkin perunatuotteiden säilöntäaine. Minkä koulun listaa sinä katsoit? 

Oletko ap katsonut miltä teidän koulun ruokalista näyttää? 

Vierailija
65/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä mistä johtui, mutta koulun ruokalassa syöminen aiheutti aina sen, että maha turposi ja peräpäästä tuli limaa. Ikinä ei kotiruoka ole aiheuttanut samaa eikä ruoka-aineallergioita ole todettu. Laktoosi-intoleranssi on, mutta väittivät ainakin, että vähälaktoosista on käytetty ja sen siedän. Ratkaisin sitten asian tuomalla omat eväät tai olemalla syömättä.

Vierailija
66/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja tiedän täsmälleen, mistä ap puhuu. Minä ja monet muut opet -oppilaista puhumattakaan- tiedämme, että nykyajan kouluruoka aiheuttaa vatsavaivoja. Kun aloitin nuorena opena 15 vuotta sitten, ruoka oli vielä ok ja joissakin kouluissa jopa paikanpäällä tehtyä. Nykyään ruoka on lähinnä eineksiä. Minä ja useat muut opet saamme vatsavaivoja tuosta ruuasta, onpa eräs kollega lopettanut kokonaan kouluruuan syömisen (tuo omat eväät). Eräässä koulussa lapset nimittivät ruokaa pieruruuaksi, koska se todellekin laittaa pierettämään. En tiedä mikä lisäaine tätä ongelmaa aiheuttaa, mutta olen todella kiukkuinen, koska lapsillemme syötetään tällaista moskaa!  Ja juuri kasvavat lapset ja nuoret tarvitsisivat ravinteikasta, puhdasta ja terveellistä ruokaa  -ei mössöjä, jotka on kyllästetty E-koodeilla. Ja ikävä sanoa, että on se aikamoisen pahaakin. (En toki oppilaille tätä ikinä sanoisi)

Tästä tulisi erinomainen säästökohde, lopettaisiin roskaruuan tarjoaminen verotuloilla. Eväät kersoille mukaan.

Vierailija
67/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija ja vuokaöljyt mm. Ja muut "vahventeet, jatkeet, tärkkelykset" 😨🤢🤮

Vierailija
68/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai sä nyt oikeesti luule, että teollisuus käyttää jotain punajuurta värjäykseen? Kemian tuotteita ne käyttää.

E162 Elintarvikeväri. Uutetaan punajuuresta. Käytetään juomiin, jälkiruokiin, jäätelöön, hilloihin, makeisiin, kahvileipiin, keittoihin ja kastikkeisiin. Ei enimmäismäärärajoituksia.

Teollisuus ei tuota käytä.  Kemianteollisuuden tuotteet on ruokateollisuuden käytössä.

Vierailija
69/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle tuli maha kipeäksi koulun käyttämästä öljystä. Ilmeisesti samaa öljyä kierrätettiin usemapi paistokerta. 

Mikähän ruoka oli kyseessä, vaikea uskoa että koululla paistettaisiin mitään sellaisessa määrässä öljyä, että sitä saisi käytettyä useammin. 

Vierailija
70/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos tsekkaa ravintoainelistaa, niin sieltä löytyy kaikenlaisia lisäaineita. Sieniuutetta(mitä sitten onkin), maltodekstriiniä, hiivauutetta, jatkoprosessoitua sokeria, E-koodeja ties kuinka paljon...

Kävinpä katsomassa lasteni koulun listat pari viikkoa eteenpäin, eikä siellä ole mitään tuollaista. Joissain kohtaa perunassa lukee rikki. Eli se on joidenkin perunatuotteiden säilöntäaine. Minkä koulun listaa sinä katsoit? 

Oletko ap katsonut miltä teidän koulun ruokalista näyttää? 

Katsoitko vain sitä ruokalistaa, vai myös ne aterioiden ainesosaluettelot?

Vierailija
71/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja tiedän täsmälleen, mistä ap puhuu. Minä ja monet muut opet -oppilaista puhumattakaan- tiedämme, että nykyajan kouluruoka aiheuttaa vatsavaivoja. Kun aloitin nuorena opena 15 vuotta sitten, ruoka oli vielä ok ja joissakin kouluissa jopa paikanpäällä tehtyä. Nykyään ruoka on lähinnä eineksiä. Minä ja useat muut opet saamme vatsavaivoja tuosta ruuasta, onpa eräs kollega lopettanut kokonaan kouluruuan syömisen (tuo omat eväät). Eräässä koulussa lapset nimittivät ruokaa pieruruuaksi, koska se todellekin laittaa pierettämään. En tiedä mikä lisäaine tätä ongelmaa aiheuttaa, mutta olen todella kiukkuinen, koska lapsillemme syötetään tällaista moskaa!  Ja juuri kasvavat lapset ja nuoret tarvitsisivat ravinteikasta, puhdasta ja terveellistä ruokaa  -ei mössöjä, jotka on kyllästetty E-koodeilla. Ja ikävä sanoa, että on se aikamoisen pahaakin. (En toki oppilaille tätä i

Opettajia ohjaa ja velvoittaa työssään opetussuunnitelma. On ops:n hengen vastaista alkaa lapsille haukkumaan kouluruokaa, joten sitä en voi tehdä. voin kyllä -ja joka päivä näin teenkin- kiinnittää lasten huomion siihen, että ottaisivat lautaselleen kunnolla salaattia ja kasviksia. Ja jos joku oppilas sanoo minulle ruokailussa, että "tää ruoka on pahaa", en ala sitä kiistämään vaan vastaan esim. "No ei se maailman parasta ole, mutta syödään vähän ja otetaan sitten lisää salaattia ja leipää, että jaksetaan koko koulupäivä". 

Vierailija
72/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikähän ruoka oli kyseessä, vaikea uskoa että koululla paistettaisiin mitään sellaisessa määrässä öljyä, että sitä saisi käytettyä useammin. 

Kouluissa ei paisteta mitään, einesruuat vain lämmitetään uunissa.

Vierailija
73/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Soija

Vierailija
74/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Meitä on taas useampi, jotka ostamme kouluruokaa kotiin. Niitä kun vähän tuunaa ja maustaa voimakkaammin makunsa mukaan niin a vot. Kukaan meistä eikä läheisistämme ole kuollut ja sairastunut. Ihmiset ei osaa arvostaa nykyään mitään, kaikki on paskaa.

Vierailija
75/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi meillä maanantaina:

Chili con carne. Ainesosat: naudan jauheliha, vesi, tomaattimurska, kidneypapu, sipuli, maissitärkkelys, tacomausteseos, suola, valkosipulijauhe, fariinisokeri, lihaliemijauhe, mustapippuri

Tumma riisi. Ainesosat: vesi, tumma pikariisi, rypsiöljy, suola

Jäävuorisalaatti. Ainesosat: jäävuorisalaatti, kurkkusuikale, paprika

Ateria on laktoositon, gluteeniton, maidoton, sianlihaton, kananmunaton. Aterialla on Sydänmerkki.

Ei tuo minusta kauhean vaaralliselta kuulosta.

Vierailija
76/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen opettaja ja tiedän täsmälleen, mistä ap puhuu. Minä ja monet muut opet -oppilaista puhumattakaan- tiedämme, että nykyajan kouluruoka aiheuttaa vatsavaivoja. Kun aloitin nuorena opena 15 vuotta sitten, ruoka oli vielä ok ja joissakin kouluissa jopa paikanpäällä tehtyä. Nykyään ruoka on lähinnä eineksiä. Minä ja useat muut opet saamme vatsavaivoja tuosta ruuasta, onpa eräs kollega lopettanut kokonaan kouluruuan syömisen (tuo omat eväät). Eräässä koulussa lapset nimittivät ruokaa pieruruuaksi, koska se todellekin laittaa pierettämään. En tiedä mikä lisäaine tätä ongelmaa aiheuttaa, mutta olen todella kiukkuinen, koska lapsillemme syötetään tällaista moskaa!  Ja juuri kasvavat lapset ja nuoret tarvitsisivat ravinteikasta, puhdasta ja terveellistä ruokaa  -ei mössöjä, jotka on kyllästetty E-koodeilla. Ja ikävä sanoa, että on

Näinhän se on, teidän opettajien työpaikka menee, jos kertoo kouluruuan ravinnottomuudesta. Onhan teillä työnantajan ohjeet toimintaan. Viis lasten terveydestä.

En syytä teitä, mutta ei tuo oiken ole.

Vierailija
77/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa raivostuttavaa lukea tätä. En tiedä mistä kaupungista AP on, mutta meidän kaupungissa kouluruoka on kyllä ihan normaalia ruokaa. Toki eineksiä on kaikki lihapullat, kalapuikot, vegepuikot yms. mutta kaikki kastikkeet ja laatikot ja keitot on kyllä perusraaka-aineista tehty. Ei kokeilla ole mitään hiivauutetta tms jota lisättäisiin ruokiin.

Vierailija
78/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi meillä maanantaina:

Chili con carne. Ainesosat: naudan jauheliha, vesi, tomaattimurska, kidneypapu, sipuli, maissitärkkelys, tacomausteseos, suola, valkosipulijauhe, fariinisokeri, lihaliemijauhe, mustapippuri

Tumma riisi. Ainesosat: vesi, tumma pikariisi, rypsiöljy, suola

Jäävuorisalaatti. Ainesosat: jäävuorisalaatti, kurkkusuikale, paprika

Ateria on laktoositon, gluteeniton, maidoton, sianlihaton, kananmunaton. Aterialla on Sydänmerkki.

Ei tuo minusta kauhean vaaralliselta kuulosta.

Mihin riisissä tarvitaan rypsiöljyä???

Vierailija
79/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Meitä on taas useampi, jotka ostamme kouluruokaa kotiin. Niitä kun vähän tuunaa ja maustaa voimakkaammin makunsa mukaan niin a vot. Kukaan meistä eikä läheisistämme ole kuollut ja sairastunut. Ihmiset ei osaa arvostaa nykyään mitään, kaikki on paskaa.

Tai ehkä ihmiset alkaa arvostamaan oikeaa ruokaa eikä mausteilla tuunattua sontaa.

Vierailija
80/132 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jauhomössöö täyteaineeks

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yksi viisi