Jos sinulla on mökki niin kuinka pitkä matka sinne on?
Mökin hankinta mielessä ja pohdin mikä olidi matka jonka pystyisi ajelemaan esim. viikonloppuisin.
Kommentit (60)
65 km/ tunnin ajomatka. Maksimi olisi 2h meille.
Vierailija kirjoitti:
Noin 100 km, ajomatka 75 minuuttia. Vikat 20 km pikkuteitä.
Aika sama täällä.
Aika iso merkitys on silläkin, onko ap yksineläjä, eli onko vastuu ja mökin huolto yhden ihmisen harteilla. Jos kyseessä on "meidän mökki", joku voi jo lämmittää saunaa, kun toinen vasta siivoaa/purkaa tavaroita, ja kolmas jo laittaa ruokaa.
Yhden ihmisen tehtävänä näihin kuluu yllättävän paljon aikaa, eikä viikonloppuna ehdi juurikaan rentoutua. Pitkä, yksinäinen ajomatka mökille vaatii myös veronsa. Kaikki on yksinään mökkeilevälle hankalampaa, kun apukäsiä ei ole.
330 km. Paljon ollaan mökillä. 20 v oltu onnellisia mökin omistajia.
Vierailija kirjoitti:
Huh. 430 km aivan liikaa
Jep, 430km eestaas olisi vielä just siinä ja siinä, että sen jaksaisi ja viitsisi ajaa viikonlopun takia mutta yhteen suuntaan turhan paljon. Tuolloin mökillä tulisi oltua vain lomalla ja ehkä just pitkinä viikonloppuina, joka taas mulle olisi ihan liian vähän eli mieluummin sitten olen kokonaan ilman mökkiä.
Tuossa se on 2 m päässä ulkoseinästä. Pyörillä kulkee
Ei pääse kyllästymän maisemiin,kun voi vaihtaa vaikka joka päivä paikkaa
Ikinä en ottaisi kiinteää mökkiä, työmaata . Omassa okt talon pihassa on ihan tarpeeksi hoitamista.
Jos kotoa lähtee, mökit ovat kesällä n. 2h15min-3h automatkan päässä, lisäksi yhdelle 10 minuutin venematka. Talvella sitten enemmän. Kun työt puolisolta loppuu, yhdessä mökistä tulee koti ja sieltä kauimmaiselle mökille on 4h10min automatka ja 10 minuutin venematka. Missään noista ei käydä joka viikonloppu, ja 2 niistä on sukumökkejä, joten käyttäjiä on muitakin.
Noin 14 kilsan päässä on mökki järven rannalla. Kätevää jos vaikka unohtaa ottaa kotoa jotain mukaan niin voi nopsasti käydä hakemassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Huh. 430 km aivan liikaa
Jep, 430km eestaas olisi vielä just siinä ja siinä, että sen jaksaisi ja viitsisi ajaa viikonlopun takia mutta yhteen suuntaan turhan paljon. Tuolloin mökillä tulisi oltua vain lomalla ja ehkä just pitkinä viikonloppuina, joka taas mulle olisi ihan liian vähän eli mieluummin sitten olen kokonaan ilman mökkiä.
Minä käyn kerran viikossa Kuopiossa päivän työmatkalla autolla n.400km, kestää vähän yli 4 tuntia. Lähden klo 6, perillä 10 jälkeen palaveri, lounas, tehdaskäynti. Kotona olen n.klo20 ja käyn vielä Kuurnassa syömässä. Ei tunnu missään.
700 km. Alle 200 olisi hyvä mutta mieluummin 100 km.
Vierailija kirjoitti:
Ovelta ovelle 73 km. Omalla autolla matkan kestää tunnin. Tai kestäisi, ellen poikkeaisi kaupoilla yms. matkan varrella.
Tätäkään matkaa en kyllä viitsisi ajella pelkästään viikonlopun viettoon. Kerran olen käynyt mökillä vain muutaman päivän pyörähdyksen. Yleensä olen pidempään. Toisaalta joku 3 viikkoa yhteen pötköön mökillä onkin maksimi, sillä isomman pyykin pesu ei ole mahdollista. Mökkini on talviasuttava, ja olenkin viettänyt siellä jopa kovimmat pakkaset.
Ap, matkaa miettiessäsi ota huomioon, että jos käy mökillä talviaikaan, pikkutiet saattavat olla huonosti aurattuja tai muuten kehnossa ajokunnossa, jolloin matkanteko on hitaampaa.
Samoin kantsii muistaa sekin, että jos mökillä käy vain muutaman kerran kesässä/vuodessa niin siellä on aina julmettu työmaa odottamassa eli koskaan ei pääse "valmiiseen pöytään" kuten sellaisella mökillä josta lähti edellisen kerran edellisenä viikonloppuna. Meillä oli aikanaan mökki niin etäällä, että siellä kävi joko pääsiäisenä tai sitten helatorstain aikaan pistämässä paikkoja kesäkuntoon mutta silti siellä oli nurtsit kuin viidakko ja muutenkin hirmuisesti hommaa kun sinne meni lomaksi eli tietyllä tapaa tuo kevään lyhyt reissu oli vaan turha ajomatka.
Meillä on vain 15km mökille. Se on sopiva.
28 km eli noin puoli tuntia yhteen suuntaan . Kyllä on monella pitkä mökkimatka,en kestäisi pitkää mökkimatkaa.
12 km ja yhtä monta minuuttia. Helppoa, mutta harvemmin tulee jäätyä yöksi kun kotiin on niin vaivatonta palata. Omakotitalo ja mökki ei ole ehkä se paras yhdistelmä. Jos koti olisi rauhaton, niin mökki nousisi uuteen arvoon.
Vierailija kirjoitti:
Aika iso merkitys on silläkin, onko ap yksineläjä, eli onko vastuu ja mökin huolto yhden ihmisen harteilla. Jos kyseessä on "meidän mökki", joku voi jo lämmittää saunaa, kun toinen vasta siivoaa/purkaa tavaroita, ja kolmas jo laittaa ruokaa.
Yhden ihmisen tehtävänä näihin kuluu yllättävän paljon aikaa, eikä viikonloppuna ehdi juurikaan rentoutua. Pitkä, yksinäinen ajomatka mökille vaatii myös veronsa. Kaikki on yksinään mökkeilevälle hankalampaa, kun apukäsiä ei ole.
Paljon on merkitystä myös sillä, millainen mökki on. Jos on täysin omassa käytössä oleva ympärivuotiseen käyttöön sopiva huvila/talo, saattaa kaikki tarvittava olla jo mökillä valmiiksi. Samoin jos perille asti menee autotie, jonka aukipitäminen talvella ei ole omalla vastuulla tai että pitää osamatkasta tehdä veneellä/kävellen.
Itsellä 1 ihan oma mökki, joka on oikeasti vakituiseen asuinkäyttöön tehty talo. Siellä on jatkuvasti lämmöt päällä, pyykin- ja astianpesukoneet, sähkö- ja puulämmitteinen sauna jne. Kaikki vaatteet, lakanat, pyyhkeet yms on siellä valmiina. Naapuri käy auraamassa pihan, kun menee ohi, jos ei valot sisällä pala. Sitten kun ollaan itse paikalla hoidetaan traktorilla tai kolalla lumityöt, pihaan kuitenkin pääsee aina suoraan ajamaan. Toinen sukumökeistä on siinä lähistöllä, joten siellä ei juurikaan olla muuten kuin käydään silloin tällöin, kun ollaan omalla mökillä. Toinen sukumökki on sitten sellainen, ettei perille mene tietä, eikä siellä ole mitään valmiina. Sellaista ei yksinäisen kannata hankkia.
50min. ajomatka. On aivan täydellinen.
Vierailija kirjoitti:
Ap, et varmasti viitsi ajella 4 tuntia suuntaansa viikonloppua viettämään. Et ainakaan alkuinnostuksen jälkeen. Tuommoinen 4 h mökkimatka taitetaan muutaman kerran vuodessa.
Itse viitsin, koska mökki on rakas paikka. Ajan mieluummin tuntitolkulla jos vaihtoehtona on kotona telkkaria tai kännyä tuijottamassa. Avainsanana on motivaatio.
45 min ajomatka autolla.