Onko kellään muulla viisikymppisellä vielä paljon asuntolainaa?
Huolettaako koskaan, miten ehtii maksaa vielä sadantonnin lainan ennen eläkeikää?
Kommentit (91)
Lainaa voi maksaa etukäteen pois ongelma?
Sijoitusasunnoista on vielä lainaa, mutta nehän minä maksatan vuokralaisilla. Oma on jo pitkään ollut velaton.
Ei ole, ei ole koskaan ollutkaan eikä tule. Sain vakityöpaikan vasta 52v enkä todellakaan lainaa ota. Stressiä että jäisin työttömäksi, sairastuisin ym enkä lainaa pystyisi maksamaan en ota, enkä todellakaan halua maksaa lainaa vielä yli seitsemänkymppisenä, olen lisäksi pienituloinen. Vuokralla on ihan hyvä olla.
Vierailija kirjoitti:
Mun hermot ei kestäisi enää mitään lainoja. Ja pankin velkaorjuutta. Olenkin ihmisenä sellainen että vapaus ja riippumattomuus on tärkeitä arvoja.
Olen siis täysin velaton.
Ei velka tarkoita mitään "velkaorjuutta".
En mä ole vielä edes saanut asuntolainaa. N47.
Velatonta elämää takana yli 20 vuotta.
N50
Olin velaton 42 vuotiaana.
Vuonna 2022 ostin uuden asunnon ja laitoin vanhan myyntiin - sitten tuli Ukrainan sota ja kaikki muut sen mukana tulleet ilmiöt. Asunnon myynti kesti kaksi vuotta ja sen ajan mulla oli asuntolainaa 180.000. Kun sain sen vihdoin myytyä, jätin osan lainasta maksamatta (13.000) ja käytin sen nykyisen kotini remontointiin.
Asuntolainaa on siis hieman reilut 10.000 tällä hetkellä ja saan sen maksettua ensi vuonna pois. Olen velaton 52 vuotiaana.
Mikäli Ukrainan sota olisi jäänyt syntymättä, asuntoni olisi myyty alle puolen vuoden sillä siitä taloyhtiöstä kaikki asunnot on aina myyty tuossa ajassa. Nyt kaikkien asuntojen myyntiajat ovat vaan pidentyneet. Iso kaupunki, taloyhtiö kaupungin keskustassa, hyvin hoidettu, vähän velkaa, remontit tehty.
Vierailija kirjoitti:
Itse toivon, että saan asuntolainani kuitattua siinä 35-vuotiaana, koska pelkään, että vanhempana, vaikka viisikymppisenä, jos jää työttömäksi, niin ei saa enää uusia töitä ja joutuu myymään asunnon.
Jos roikut tuon ikäisenä av-palstalla olet toivoton kalkkis työelämään.
Vierailija kirjoitti:
No jos asuntolaina otetaan noin 3-kymppisenä ja laina-aika on tavallisesti noin 20-25 vuotta, maksetaan sitä edelleen 5-kymppisenä. Ei siinä ole mitään erikoista.
Toi oli se suuri suunnitelma. Sit äijä sai keski-iän kriisin tai kypsyi lapsiperhe-elämään tai mihin lie. Erottiin, myytiin se velkainen asunto ja otin uuden lainan, koska lasten kanssa ei ihan kaksioon mahduttu. Nyt 5 kymppisenä vielä 50te lainaa ja pieni palkka. Toivottavasti 15 vuodessa tämä lainan saan maksettua, jos terveyttä riittää
Vierailija kirjoitti:
Kodista maksoin lainaa ikävuosina 33-47. Automainoja on ollut, nyt ei ole. Kuolinpesän yksiöstä on sijoituslainaa 35000, maksuaikaa vielä 20 vuotta. Lyhentelen ylimääräistä, pitkä maksuaika ja siten pieni kk-erä on lähinnä lainaturvana jos tulee maksuvaikeuksia niin jokunen kymppi riittää pankille.
Kannattaisikohan myydä tuo sijoitusyksiö vai Kannattiko tosiaan ottaa perintö vastaan?
Ikää 54 ja lainaa 120 000. Hieman yli 60 vuotiaana laina maksettu.