Onko kellään muulla viisikymppisellä vielä paljon asuntolainaa?
Huolettaako koskaan, miten ehtii maksaa vielä sadantonnin lainan ennen eläkeikää?
Kommentit (91)
Kodista maksoin lainaa ikävuosina 33-47. Automainoja on ollut, nyt ei ole. Kuolinpesän yksiöstä on sijoituslainaa 35000, maksuaikaa vielä 20 vuotta. Lyhentelen ylimääräistä, pitkä maksuaika ja siten pieni kk-erä on lähinnä lainaturvana jos tulee maksuvaikeuksia niin jokunen kymppi riittää pankille.
Mä olen 62v ja lainaa on vielä 20 000€ jäljellä. Aika vähän, se tulee maksetuksi ennen eläkeikää. Takana on avioeroa ja useampia muuttoja.
Yhdessä puolison kanssa:
Omistusasuntojen arvo noin 600 000 €.
Lainaa jäljellä noin 230 000 €.
Lainaa lyhennetään nyt siten, että lyhenisi pois nykyisellä maksuohjelmalla 10 vuoden sisällä.
Myydään myös omakotilatalo (arvo 275 000 €) pois parin vuoden sisällä, kun nuorin lapsista muuttaa kotoonta.
Ei ahdista laina, koska nettovarallisuus on lainoja suurempi. Mahdollisuus myös laittaa yksi asunnoista vuokralle vielä. Lisäksi on hyvät vakuutukset toisen mahdollisen kuoleman varalle. Eletään päivä kerrallaan ja käydään töissä.
N53
Asutaan pk-seudulla. Ikää 53 ja lainaa jäljellä 250 000 kolmiosta. Kyllä se ennen eläkeikää maksetuksi saadaan, mutta ei juuri muuta omaisuutta.
Olen 45 ja asuntolaina on jo maksettu. Asutaan Helsingissä rivitalossa. Kokisin valtavana epäonnistumisena, jos viisikymppisenä olisi vielä asuntolainaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ostin viiskymppisenä uuden isomman asunnon. Velkaa on paljon, en saa maksettua ennen eläkeikää. Toisaalta asunnon arvo on kasvanut lähes 100te joten myynti eläkkeelle päästyä tuo kivan lisän tonnin eläkkeeseen.
Mistä sen myyntihinnan tiedät? Onko sinulla se kuuluisa kristallipallo. Asunnosta saa sen mitä ostaja suostuu maksamaan, ei ainakaan suoraltakäsin mitä niistä pyydetään.
Kyseessä kolmio halutulla alueella, jopa näin heikomman myynnin aikana tällä alueella asunnot menee äkkiä. Kukaan ei tulevasta tiedä mutta todennäköisempää on saada myytyä asunto tästä kuin joku homemörskä jostain muuttotappioalueelta. Jos muutaman vuoden kuluttua muuttotappioalueet on yhtäkkiä kultaakin kalliimpia niin sillehän ei mitään mahda. kovin todennäköisesltä se ei kuitenkaan vaikuta vai mitä.
Ei ole lainaa eikä muuta velkaa yhtään. Enkä tule velkaa kyllä ottamaankaan.
Yksi asunto on (kaksio Tampere) ja saman verran säästössä.
En halua olla pankin kanssa naimisissa.
On. Aika moni makselee vielä eläkkeelläkin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 45 ja asuntolaina on jo maksettu. Asutaan Helsingissä rivitalossa. Kokisin valtavana epäonnistumisena, jos viisikymppisenä olisi vielä asuntolainaa.
Minä taas kokisin epäonnistuneeni muuten jos olisin vielä aikuisena noin rajoitteinen ja ehdoton ajattelultani. Itsekin maksoi edellisen asunnon lainan loppuun alta viiskymppisenä mutta halusin muutosta joten ostin uuden asunnon. Tämä on eläkesijoitus jonka arvo vain nousee. Edellinen asunto ei ollut. Tietenkään en voi tietää lopullisesta hintatasosta mutta tällä alueella isompi lasku on erittäin epätodennäköinen.
Otin uuden 15 vuoden lainan eron jälkeen, 50-vuotiaana. Reilut 36000 € on jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä taas kokisin epäonnistuneeni muuten jos olisin vielä aikuisena noin rajoitteinen ja ehdoton ajattelultani. Itsekin maksoi edellisen asunnon lainan loppuun alta viiskymppisenä mutta halusin muutosta joten ostin uuden asunnon. Tämä on eläkesijoitus jonka arvo vain nousee. Edellinen asunto ei ollut. Tietenkään en voi tietää lopullisesta hintatasosta mutta tällä alueella isompi lasku on erittäin epätodennäköinen.
Noh, tuo ajatus varmasti lohduttaa sinua kovasti.
Itselläni on nyt kolmas omistusasunto menossa. Ensimmäisen ostin 28-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noh, tuo ajatus varmasti lohduttaa sinua kovasti.Itselläni on nyt kolmas omistusasunto menossa. Ensimmäisen ostin 28-vuotiaana.
No onneksi olkoon. Kuten huomaat, asiat voi hoitaa monella tavalla.
-eri.
Ostin asunnon käteisellä. Sain perinnön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos asuntolaina otetaan noin 3-kymppisenä ja laina-aika on tavallisesti noin 20-25 vuotta, maksetaan sitä edelleen 5-kymppisenä. Ei siinä ole mitään erikoista.
Laina-aika tavallisesti 20-25 vuotta... ei nuo pitkät laina-ajat kovin tavallisia ole.
No kyllä täällä pk-seudulla on, hinnat sen verran korkeat perheasunnoissa että aika tiukille menisi talous jos niitä 10-15 vuoden laina-ajoills makselisi, eikä se ole pankinkaan intresseissä että talous menee niin tiukille että tulee pakkomyyntejä.
Me ostettiin eka omistusasunto kolmikymppisinä Helsingin itäisestä kantakaupungista, josta sitten muutettiin kehyskuntaan isompaan ja myöskin kalliimpaan okt:oon. Kyllä tätä 50 ikäisenä ja ylikin reippaasti vielä maksellaan, toki varmaan myydään ja vaihdetaan pienempään ja helppohoitoisempaan kun lapset muuttaa pois.
Nelikymppisinä otettiin 300k lainaa siis.
Miksi suomalaisia pelottaa laina. Onko lama-ajan seurausta. Jäihän ysäristä kyllä itsellekin kamala trauma.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on onneksi armollisempi ihmiskuva, sekä itseäni että muita kohtaan. Tällaisilla on muuten parempi olo, suosittelen!
Niin ja siis nythän sitä lainaa juuri ehtii paremmin maksamaan pois kun lapset ei enää asu kotona ja tule heistä kuluja. Heillä oma talous jo ihan kunnossa niin ei tarvitse edes tukea omillaan asuvia nuoria.