Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kellään muulla viisikymppisellä vielä paljon asuntolainaa?

Vierailija
16.08.2024 |

Huolettaako koskaan, miten ehtii maksaa vielä sadantonnin lainan ennen eläkeikää?

Kommentit (91)

Vierailija
61/91 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle nelikymppisinä saatiin edellinen asuntolaina maksettua mutta nyt vajaa viisikymppisinä ollaan muuttamassa isompaan taloon järven rannalle ja otettiin sitä varten lainaakin kun ei kaikkia säästöjä haluttu tuhlata. Laina-aika 6 vuotta eikä takaisinmaksu hirvitä kun säästöjä on yli lainan määrän. 

Vierailija
62/91 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vielä 25 000 euroa asuntovelkaa. Mutta, kun aloin maksamaan 25-vuotiaana ja olen koko tähänastisen elämäni maksanut asuntolainaa, niin helpottaa kun seitsemän vuoden kuluttua saan lainan maksettua pois. Sen jälkeen ei minullakaan ole muuta tekemistä kuin kuolla. Joskus ajattelen, että kannattiko. 

Outo logiikka. Miksi sinulla ei olisi muuta tekemistä asuntolainan maksettuasi kuin kuolla? Sittenhän jää rahaa käytettäväksi enemmän kun olet saanut velan pois ja voit käyttää ylimääräisen rahan omaan hyvinvointiisi. Jos olisit vuokralla ollut kaikki nuo vuodet niin se sama vuokran maksu jatkuisi koko elämäsi loppuun, senkö takia sitten olisi syy elää, että saa maksaa vuokraa?

En tajua😄

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/91 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ja paljon. Mutta ei meillä ole tarkoituskaan saada tätä lainaa ikinä maksettua pois. Lyhennellään se mitä lyhennellään ja jossakin kohtaa pannaan kämppä myyntiin. Ei olisi ikinä varaa asua vuokralla näin hyvällä paikalla ja näin hyvässä asunnossa. Lainan lyhennys kuussa on siis pienempi kuin mitä vuokra olisi. 

Ylipäätään ajatus, että laina olisi maksettava pois johonkin tiettyyn päivämäärään mennessä tuntuu vangitsevalta. Ennemmin elämme tällä tyylillä, koska tämän asunnon saa aina myytyä pois tarvittaessa. Emme stressaa.  

Vierailija
64/91 |
17.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatiin asuntolaina maksettua nelikymppisinä. Keskisuuri kaupunki, keskusta ja 100 neliötä. 1000e/kk meni lyhennyksiin. Kiva raha jäi käyttöön ja vastike edullinen kun on hyvin hoidettu taloyhtiö kaikin puolin. 

Vierailija
65/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi laina pitäisi olla maksettu ennen eläkeikää? Ja kuka tietää, koska sitä kuolee ja lainaa on jäljellä. Jos on asunto niin saa se perikunta varmaan jotain. Mulla on ollut alle 30-vuotiaasta asti aina ollut lainaa, nyt olen 64. Ilman lainaa vaan ei saa mitään juuri hankittua. 

Mulla on asuntolainaa ja jään kohta eläkkeelle. 

Voisin maksaa sen pois mutta on aika halpaa rahaa. Ja on mulla sijoitusasunto myydä, jos tiukkaa tekisi.

Vierailija
66/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saatiin asuntolaina maksettua nelikymppisinä. Keskisuuri kaupunki, keskusta ja 100 neliötä. 1000e/kk meni lyhennyksiin. Kiva raha jäi käyttöön ja vastike edullinen kun on hyvin hoidettu taloyhtiö kaikin puolin. 

Maksettuunkin asuntoon tulee aika ajoin taloyhtiön remppoja, voi olla kallliita tai halpoja. Jos on iso taloyhtiö niin hyvä, on monta maksajaa. Joku hissiremppa tai talotekniikka tai putket. 

Vierailija
67/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vajaa 50v, lainaa jäljellä alle 40 000€, Tavoitteena maksaa laina pois ennen viiskymppisiä

Vierailija
68/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero tuli 45-vuotiaana, talo myytiin ja ostin itselleni asunnon. Eipä riittänyt asunnon ostoon talon myymisestä jääneet rahat, joten oli vähän pakko ottaa asuntolaina 46-vuotiaana. Joten joo, velkaa on vielä eläkkeelläkin, ellen joskus myy tätä asuntoa ja ole ostamatta uutta tilalle. Tai jos en voita lotossa (ja tämän todennäköisyydet ovat aika minimaaliset).

Vierailija
69/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on henk koht 335 000 e. Kolmeen eri asuntoon. En ole sitä maksamassakaan pois, vaan realisoin muut asunnon, kun eläkkeelle pitää jäädä. Säästömuoto tämäkin. N56 

Vierailija
70/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, 500 000. Ei huoleta. 

Vierailija
71/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole varsinaista asuntolainaa, mutta nyt paukahti aivan älytön remonttilaina. En tule selviämään tästä, ellen saa erittäin halpaa vuokra-asuntoa itselleni ja asuntoa vuokralle. Pitäisi kuitenkin lasten kanssa asua siinä vielä. En tiedä miten käy, turvaan Jumalaan. :-D

Vierailija
72/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on vielä 20 vuotta asuntolainaa maksettavana. Jossainhan sitä pitää asua ja mieluummin maksan omaa asuntoa kuin vuokranantajalle. Voihan olla, että heitän veivini ennen kuin ehdin eläkkeelle.

Toi lause *jossainhan sitä pitää asua* mutta järkeä voi käyttää.

Vierailija
73/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei.

Vierailija
74/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikää 52 - lainaa 300 000e

Vierailija
75/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun hermot ei kestäisi enää mitään lainoja.  Ja pankin velkaorjuutta. Olenkin ihmisenä sellainen että vapaus ja riippumattomuus on tärkeitä arvoja.

Olen siis täysin velaton. 

Vierailija
76/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin jo pitkään velaton. Mutta sitten ukko lähti, ja talon puolikas tuli taas maksettavaksi.

Mihin sitä taloa tarvitset?

Myy.

Vierailija
77/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin viime kuussa ensiasunnon.

48v

Vierailija
78/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei huolettanut työssä ollessa. Laskin että ennen kuin täytän 62 v laina maksettu kokonaisuudessaan. 

Jäin keväällä työttömäksi ja nyt huolettaa. 55-vuotiaana ei pääse edes haastatteluihin, joten työllistyminen huolettaa - ja syystä. 

Lyhentelen lainaa vähemmän ansiosidonnaisella, mutta ellei töitä löydy, niin edessä asunnon myynti ja muutto. 

Vierailija
79/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44v.

Otin 2 vuotta sitten eron jäljiltä 90 000 € asuntolainaa, että saatiin lasten kanssa kiva koti tutulta alueelta (Pk-seutu). Lainaa on nyt jäljellä n. 85 000 € ja maksuaika on sovittu pitkäksi, jotta se ei rasita liikaa kuukausibudjettia. Tällä hetkellä maksan lainaa n. 450€/kk. Kun lapset muuttaa omilleen arvioilta 5 vuoden sisään, niin myyn tämän pois ja muutan pienempään, jolloin olen velaton ja jää rahaa käteenkin. 

Vierailija
80/91 |
31.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole lainaa eikä muuta velkaa yhtään. Enkä tule velkaa kyllä ottamaankaan.

Yksi asunto on (kaksio Tampere) ja saman verran säästössä. 

En halua olla pankin kanssa naimisissa. 

Ei laina tarkoita "pankin kanssa naimisissa olemista". Lainat voi aina kilpailuttaa ja pankkia vaihtaa tarvittaessa. Fiksulla ihmisellä on velkaa aina. Velalla voi nopeuttaa vaurastumista huomattavasti.