Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä kotitöitä 19-vuotias teillä tekee?

Vierailija
16.08.2024 |

Mitä teidän kotona asuva 18-21 -vuotias työttömänä* oleva nuori tekee?

Mitä vaaditte ns. ilmaista asumista vastaan? Mitä asioita nuori tekee ihan pyytämättä?

*Laitoin siksi, että minun tilanteessani nuorella on kuitenkin aikaa. vs että olisi töissä tai opiskelemassa, mikä vie tietysti kuitenkin vähintään 6 tuntia päivästä.

Kommentit (36)

Vierailija
1/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Tuon ikäiset asuvat jo omillaan

Vierailija
2/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaa oman huoneensa, pesee pyykkiä, täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen, toisinaan siivoaa vessan, joskus kokkailee ruokaa, vie roskat ulos

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole työtön vaan opiskelee eikä ole mitenkään innokas tekemään kotitöitä. Oman huoneensa tietenkin huolehtii ja laittaa usein ruokaa ja satunnaisesti käy kaupassa ja siivoaa. Suurimman osan kotitöistä teen silti minä.

Vierailija
4/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siivoaa oman huoneensa, pesee pyykkiä, täyttää ja tyhjentää astianpesukoneen, toisinaan siivoaa vessan, joskus kokkailee ruokaa, vie roskat ulos

Onko teillä joku sopimus asiasta? Tarkoitan, että tekeekö nämä ns. automaattisesti (kun näkee itse, että roskapussi on täynnä, omat vaatteet likapyykkikorissa jne), vai pitääkö teillä muistuttaa, pyytää tai komentaa?

AP

Vierailija
5/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole työtön vaan opiskelee eikä ole mitenkään innokas tekemään kotitöitä. Oman huoneensa tietenkin huolehtii ja laittaa usein ruokaa ja satunnaisesti käy kaupassa ja siivoaa. Suurimman osan kotitöistä teen silti minä.

Siivoaako oman huoneensa ihan itse? Vai pitääkö käskeä? Tarkoitan ihan yleistä siisteyttä: tiskit, pyykit, imurointi, lakanoiden vaihto?

Minä teen myös suurimman osan kotitöistä, mutta alkaa oksettamaan nuoren huone. Ihan kaikkea minäkään en haluaisi tehdä, koska mielestäni esim. 19-vuotias osaa vaihtaa jo omat lakanansa ilman käskemistä.

Vierailija
6/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teillä joku sopimus asiasta? Tarkoitan, että tekeekö nämä ns. automaattisesti (kun näkee itse, että roskapussi on täynnä, omat vaatteet likapyykkikorissa jne), vai pitääkö teillä muistuttaa, pyytää tai komentaa?

AP

Yleensä tekee ihan omatoimisesti, joskus harvoin pitää muistuttaa.

Vierailija
7/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä saisin päättää, 19-vuotias osallistuisi paljon enemmän yhteisiin kotitöihin. Ja varsinkin vastaisi itsestään; opettelisi käyttämään pyykkikonetta, että saisi omat vaatteet pestyä kun haluaa. Tiskaisi, imuroisi veisi roskapussin jne ihan pyytämättä. Hän ei kuitenkaan "huomaa" tai tee mitään itsestään. Tekee vasta kun käsketään/pyydetään. Mikä on turhauttavaa meille molemmille...

Nuori ei kuitenkaan ole minun biologinen lapsi, joten minulla ei ole oikeaa käskyvaltaa häneen (ollut siis lapsenakaan). Olen ainoastaan vedonnut siihen, että "minun omistamassa talossa" on tietyt säännöt kaikille. 

Vierailija
8/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään. Tuon ikäiset asuvat jo omillaan

Voi kun olisi näin!

AP

Vierailija
9/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tee mitään muuta kun pelaa ja katsoo netistä videoita. Nukkuu päivät valvoo yöt 

Vierailija
10/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaa  pesee lattiat, tappaa matot ja pesee ikkunat. Mahdottoman laiska poika.

Vierailija
11/36 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos minä saisin päättää, 19-vuotias osallistuisi paljon enemmän yhteisiin kotitöihin. Ja varsinkin vastaisi itsestään; opettelisi käyttämään pyykkikonetta, että saisi omat vaatteet pestyä kun haluaa. Tiskaisi, imuroisi veisi roskapussin jne ihan pyytämättä. Hän ei kuitenkaan "huomaa" tai tee mitään itsestään. Tekee vasta kun käsketään/pyydetään. Mikä on turhauttavaa meille molemmille...

Nuori ei kuitenkaan ole minun biologinen lapsi, joten minulla ei ole oikeaa käskyvaltaa häneen (ollut siis lapsenakaan). Olen ainoastaan vedonnut siihen, että "minun omistamassa talossa" on tietyt säännöt kaikille. 

Jätä hänen pyykkinsä pesemättä.

Vierailija
12/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jätä hänen pyykkinsä pesemättä.

Pitää kokeilla. Tiskien ja muiden asioiden kohdalla ei ole toiminut :( Ei vaihda lakanoitakaan jos en välillä muistuta.

On kyllä muuten kiltti nuori eikä harrasta laittomuuksia. On kaiket päivät kotona. Siksi ehkä ketuttaakin, kun ei siis tee yhtään mitään.

Vierailija
13/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tekee kaikkia kotitöitä. Poikani asuu vielä kotona koska meni armeijaan ja pääsee sieltä ensivuonna pois.

Vierailija
14/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapset on pienestä pitäen ikätasonsa mukaan osallistuneet ja teini-iästä lähtien hanskanneet kaiken. 

Vierailija
15/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkea.On pienestä ollut kaikessa mukana ..siivoaa ,pesee pyykkiä ,laittaa ruokaa ,käy kaupassa ,auttaa myös pikkusiskoa läksyissä .tietysti pokana mökillä tekee pipuita ,lämmittää saunaa ,,Harrastelee autoja ym ,Samoin 12v tyttö on mielellään kaikessa mukana,, hakki leipomaan,

Vierailija
16/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen täysin kyllästynyt meidän tilanteeseen!

Nuoren biologisen vanhemman mielestä poika voi makoilla kotona tekemättä mitään.

Minua ärsyttää kun ei osallistu mihinkään, ellei pyydä. Tarkoittaa siis tiskaamista n. 3 x viikossa ja satunnaisia töitä (esim. leikkaa nurmikon 2 x kk)

Nuori on työtön ja perui armeijaan menonkin. Valmistui keväällä ammattiin, mutta ei ole missään töissä koska kuulemma "alan töitä on vaikea saada" (tämän ymmärrän). Mitään muuta työtä ei ilmeisesti voi tehdä...

Lojuu päivät pitkät pienessä huoneessaan ja pelkästään pelaa. Saattaa olla yölläkin pelaamassa tai keskellä päivää nukkumassa.

On kiltti poika (ei käytä päihteitä eikä ole öitä poissa) mutta mielestäni jo liiallisen laiska (tai mikä termi tähän sopiikaan?) Minusta aikuiselta lapselta voisi ja pitäisi jo vaatia vähän enemmän hänen tulevaisuuttaan ajatellen!

AP

Vierailija
17/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika 19-v opiskelee ja tekee oikeastaan kaikkea. No ikkunoita ei pese. Menee tammikuussa armeijaan ja sen jälkeen varmaan muuttaa omilleen.

Vierailija
18/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutin 16 vuotiaana pois kotoa ja kaikki piti hallita ihan itse. Kiitos äiti, ja isä sinne jonnekin pilven reunalle

Toki toivat välillä ruokakasseja joista olin älyttömän iloinen. Maksoivat muutamia laskuja, mutta muuten tulin omillani toimeen. 

Ei opetettu 2000 luvun ensivuosina valmiiseen pöytään silloinkaan.

Vierailija
19/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaa nurmikon. Hakkaa halakoja. Polttaa takkoja, lämmittää saunan, maalaa saunan ja aidat.

Imuroi kodin kahdesti viikossa, siivoaa keittiön ja täyttää kolmesti päivässä astiapesukoneen ja tyhjentää sen.

Vaihtaa ulosteämpärit biosisävessasta ja kuskaa ne kompostiin takapihalle, sekä möyhentää tuotokset.

Ulkoiluttaa koiria ja ruokkii ne.

Tuntuu kauhealta luopua pojasta, kun menee armeijaan. Kuka orja sitten saadaan tekemään kaikki työ, kun buumer mieheni ei jaksa, mutta kovasti komentelee muita eläkkeellä. Hänen aikaan kuulemma tehtiin aina jämptisti ja niin, mutta todellakaan en ole hänen nähnyt koskaan tekevän mitään. Hän aina käskee muita, koska on toimitusjohtaja.

Vierailija
20/36 |
03.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on yksi pätkätyöläinen 20v himassa. Menee duuniin (ravintolatyö), kun rahalle on isosti tarvetta. Joo, ollaan sallttu.. kohtahan se lähtee inttiin tai jonnekin. :D

Hän toisinaan on laiska tekemään kotitöitä. Sekin tapahtuu jotenkin aaltoina. Voi mennä viikko pari kun kämppä pysyy siistinä ja ruuatkin on valmiina. Toki mä olen passittanut kauppaan ja tehnyt ruokalistaa. Pari kertaa on ollut omatoiminen alusta loppuun. Ja kun kaupassa käy, niin ei ota rahaa vastaan. Vaan hän sitten maksaa.

Oman huoneen siisteyteen en puutu. Muuten se vie roskia ja imuroi pari kertaa viikossa. 80% olen jättänyt pyykkäyksen ja tiskit hänelle päivittäin. Vaikkei ruokaa tekis jatkuvasti, niin ainakin raivaa keittiön. Se on jotenkin kettumaisinta tulla töistä himaan, kun keittiö on sekaisin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yhdeksän kaksi