Onko kellään muulla viisikymppisellä vielä paljon asuntolainaa?
Huolettaako koskaan, miten ehtii maksaa vielä sadantonnin lainan ennen eläkeikää?
Kommentit (91)
38 vuotiaana oli talo ja muut lainat maksettu.
Satatonnia maksaa kyllä nopeasti
Ei se ole paljon
Olin jo pitkään velaton. Mutta sitten ukko lähti, ja talon puolikas tuli taas maksettavaksi.
Minulla on vielä 20 vuotta asuntolainaa maksettavana. Jossainhan sitä pitää asua ja mieluummin maksan omaa asuntoa kuin vuokranantajalle. Voihan olla, että heitän veivini ennen kuin ehdin eläkkeelle.
Meillä on kaksi asuntoa, toinen maksoi 500000 ja toinen 250000. Velkaa on vielä 300000. Myydään jossain vaiheessa tuo kalliimpi, maksetaan velat pois ja ostetaan tilalle pienempi. Asumiseen menee meillä kyllä paljon rahaa. Ja olisihan se kiva olla jo velaton.
Ollaan 45 ja 46 ja laina tuli maksettua pari v sitten. Meillä kyllä suht vaatimaton talo suht edullisella alueella, mut itse tykätään ja tästä pääsee isoon kaupunkiin junalla 18 minuutissa. Elämä on erittäin mukavaa velattomana, työpaikat molemmilla erittäin vakaat ja suht hyväpalkkaiset.
Minulla on vielä 25 000 euroa asuntovelkaa. Mutta, kun aloin maksamaan 25-vuotiaana ja olen koko tähänastisen elämäni maksanut asuntolainaa, niin helpottaa kun seitsemän vuoden kuluttua saan lainan maksettua pois. Sen jälkeen ei minullakaan ole muuta tekemistä kuin kuolla. Joskus ajattelen, että kannattiko.
Ei ole asuntolainaa, mutta on 200.000 sijoituslainaa. Hyvin ehtii maksaa pois ennen eläkeikää. Jos jään työttömäksi, maksan lainat pois.
Ei yhtään velkaa. Kaksi taloa, toisessa asun ja toinen on vuokralla. Työtön olen, ilman mitään, siis yhtään mitään tukia.
Meillä on, mutta on myös 2 sijoitusasuntoa. Jos ne myydään niin oma asuntolaina kuittaantuu sillä ja jää vielä n. 200 000 ylimääräistä. Toki palkkatuloja on myös vielä n. 15 vuotta molemmilla ellei nyt ihmeitä käy. Hyvin vakaat alat molemmilla, työtä löytyy aina kun pulaa on.
No viiskymppisellä pitäisi olla sen verran jo säästöjäkin että joku 100 000 laina maksaa milloin tahansa. Itse maksoin vuodessa 260 000 € lainoja pois.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on, mutta on myös 2 sijoitusasuntoa. Jos ne myydään niin oma asuntolaina kuittaantuu sillä ja jää vielä n. 200 000 ylimääräistä. Toki palkkatuloja on myös vielä n. 15 vuotta molemmilla ellei nyt ihmeitä käy. Hyvin vakaat alat molemmilla, työtä löytyy aina kun pulaa on.
Mikäs tässäkin hiertää jotain? Olisit tyytyväinen, että toiset sentään hommaa elantonsa itse.
Vierailija kirjoitti:
No viiskymppisellä pitäisi olla sen verran jo säästöjäkin että joku 100 000 laina maksaa milloin tahansa. Itse maksoin vuodessa 260 000 € lainoja pois.
Niinhän sitä pitäisi olla - vaan ei ole. 28-vuotiaana valmistuin pätkätyöhelvettiin josta mentiin 10 vuotta määräaikaisilla soppareilla ja paikkakuntaa jouduin vaihtamaan 7 kertaa. Sitten kun sain vakituisen työn niin säästin 3 vuotta todella tiukasti, että sain käsirahan asuntoon. Ostin asunnon ja 5 vuotta elelin siinä onnellisena. Sitten tuli potkut ja paikkakunnan vaihto - asunnon myin 30 ke tappiolla. Ei hirveästi ole säästössä ja enää ei ole varaa asuntoa ostaa.
Meillä on maksettu okt laina pois. Mökkiläinen samoin. Ostettiin 3 vuotta sitten kaupunkiasunto Turusta. Se on nyt vuokralla, mutta ajatus muuttaa siihen kun okt asuminen käy liian rankaksi. Vuokralla on nyt ja vuokra kuittaa lainaa hyvin.
No jos asuntolaina otetaan noin 3-kymppisenä ja laina-aika on tavallisesti noin 20-25 vuotta, maksetaan sitä edelleen 5-kymppisenä. Ei siinä ole mitään erikoista.
Ei ole. Maksoin oman osuuteni 47 vuotiaana ja mies 49 vuotiaana. Muita lainoja sitten toki esim. Mökkilaina tosin se on paljon pienempi kuin asuntolaina.
Kyllä huolestuttaa toimeentulo vanhempana ilman lainaakin.
Vierailija kirjoitti:
No jos asuntolaina otetaan noin 3-kymppisenä ja laina-aika on tavallisesti noin 20-25 vuotta, maksetaan sitä edelleen 5-kymppisenä. Ei siinä ole mitään erikoista.
Laina-aika tavallisesti 20-25 vuotta... ei nuo pitkät laina-ajat kovin tavallisia ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikäs tässäkin hiertää jotain? Olisit tyytyväinen, että toiset sentään hommaa elantonsa itse.
"Nyyh, mulle annettiin yksi alapeukku"
Itse toivon, että saan asuntolainani kuitattua siinä 35-vuotiaana, koska pelkään, että vanhempana, vaikka viisikymppisenä, jos jää työttömäksi, niin ei saa enää uusia töitä ja joutuu myymään asunnon.