Sinkku ihminen. Voisitko asua 33 neliön yksiössä?
Kommentit (91)
Ehkä, ehkä en. Pitää nähdä asunto. Nyt on 47 neliön kaksio.
Todellakin voisin, oma pihapläntti olisi jo ylellisyyttä. Olen aika lailla minimalisti toisin kuin moni tuntemani nainen. Olen asunut jopa 25 neliöisessä yksiössä pari vuotta. Kun tuli lapset viikonlopuksi niin he saivat parisängyn ja itse nukuin alkuun lattialla. Tosin tyttäret pian halusivatkin nukkua lattialla ja asunto oli yhtä sänkyä mutta he tykkäsivät kovasti. Nyt on 60 neliöö omalla saunalla ja terassilla ja isolla pihalla, riittää aivan mainiosti.
Toki, mutta ehkä mieluummin sitten kerrostalossa eikä maantasalla.
Vierailija kirjoitti:
En rivitalossa. Kerrostalossa kyllä vallan mainiosti 33 neliön parvekkeellisessa yksiössä. En ikinä muuttaisi asumaan rivitaloon.
Ja miksi ei rivitalossa?
En. Rivitalo muuten kiva jos kakkos kerros. Liian ahdasta.
Asun 25 neliöisessä kerrostaloyksiössä. Hyvin tännekin mahtuu asumaan.
E. Vähintään 45 neliötä pitää olla.
Kuulostaa kivalta että on piha. Opiskeluaikana minulla oli 34 m2 yksiö ja se kyllä riitti. Mutta jos kotona on enemmän harrastuksia niin liian pieni. Sitten sekin että kun tulee eläkeikään tai elämäntilanne sellainen että on aina kotona niin alkaa tuntua vankilakopilta. Rollaattori siellä olisi aika tukalaa.
Tuohan on iso yksiö. Olen asunut kotoa muuton jälkeen vaikka missä. Alle 20 neliön yksiössä kämppiksenä, soluasunnoissa, omakotitalossa huonevuokralaisena, omistusasunnossa, paritalossa. Asunnossa pahinta on harvoin itse koko, vaan pohjaratkaisu ja valon puute.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En rivitalossa. Kerrostalossa kyllä vallan mainiosti 33 neliön parvekkeellisessa yksiössä. En ikinä muuttaisi asumaan rivitaloon.
Ja miksi ei rivitalossa?
Rivitalossa ei saa olla rauhassa, joku on siinä aidan takana heti ja kuulee kaiken, mitä pihalla puhutaan. Kerrostalossa saa elää naapureilta rauhassa. Ja minulla nytkin oma rauhallinen parveke parvekelaseineen, saa olla rauhassa. Lisäksi minua ei todellakaan kiinnosta hoitaa pihaa. Parvekkeelle kukkapöydälle muutama helppohoitoinen kukka, on kaunista ja mukavaa.
30 neliön parvekkeeton yksiö kerrostalossa jo yli 10 vuotta.
Tätä ennen asuin parvekkeellisessa kaksiossa lähes vuoden. En käyttänyt parveketta ollenkaan ja asunto tuntui kolkolta ja tyhjältä varsinkin iltaisin. Tuntui myös, että oli aivan turhaa tilaa siivottavana.
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kivalta että on piha. Opiskeluaikana minulla oli 34 m2 yksiö ja se kyllä riitti. Mutta jos kotona on enemmän harrastuksia niin liian pieni. Sitten sekin että kun tulee eläkeikään tai elämäntilanne sellainen että on aina kotona niin alkaa tuntua vankilakopilta. Rollaattori siellä olisi aika tukalaa.
Itse en ole koskaan tajunnut tuota vankilakoppiajatusta. Vietän hyvin paljon aikaa kotonani jo nyt ja lähes aina vain olohuoneessa. Käytän tietokonetta ja puhelinta ja katson tv:tä. Ajatusmaailmani ratkaisee, ei se, että minulla on fyysisesti neljän huoneen asunto, koska kuitenkin 90% valveillaolosta, kun olen kotona, olen vain tässä samassa kohdassa.
No olen asunut sinkkuna 20 neliön yksiössä, jossa sain vapaasti käyttää okt:n, jonka yhteydessä yksiö oli, pihaa kesällä, kun omistajapariskunta oli poissa. Olen asunut sinkkuna myös n. 35 neliön yksiössä, jossa oli ranskalainen parveke, kerrostalossa. Olen myös asunut sinkkuna yrityksen toimitilan yhteydessä olevassa 33 neliön yksiössä, jossa oma pieni piha. Kyllä tuohon viimeiseen voisin muuttaa takaisin, jos olisin sinkku ja asuisin ko paikkakunnalla edelleen/uudelleen.
Minä asun rivarissa 35m2 maaseudulla ja oma sauna. Riittävästi on tilaa. En kaipaa isompaa asuntoa ja hukkatilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi ei rivitalossa?
Rivitalossa ei saa olla rauhassa, joku on siinä aidan takana heti ja kuulee kaiken, mitä pihalla puhutaan. Kerrostalossa saa elää naapureilta rauhassa. Ja minulla nytkin oma rauhallinen parveke parvekelaseineen, saa olla rauhassa. Lisäksi minua ei todellakaan kiinnosta hoitaa pihaa. Parvekkeelle kukkapöydälle muutama helppohoitoinen kukka, on kaunista ja mukavaa.
Kerrostalossa parvekkeilla on ihan sama asia. Eli rivitalon pihassa on vieressä naapurin piha ja kerrostalon parvekkeella on vieressä ja alhaalla ja ylhäällä naapurin parvekkeet. Rivitalossa voi hyvällä tuurilla olla vain yksi seinänaapuri ja sisällä ollessa se ei eroa siten kerrostalosta paitsi, että se on parempi kuin ylhäällä tai alhaalla ei ole ketään. Piha voi olla esim. helppohoitoinen terassi.
Voisin, mutten haluaisi. Asun mielummin omakotitalossa.
Koirankoppi sopii paremmi koiralle.
Aika ahtaalta tuntuu. Nykyisin on pelkkä eteinen tuota kokoluokkaa.
Voisin mutta en rivitalossa.