Mitä jos lemmikin omistajalla ei ole varaa eläinlääkäri laskuun?
En kaipaa tähän ketjuun nälvimistä, ettei pidä ottaa lemmikkiä jos siihen ei ole varaa. Itselläni on, eikä kyse ole minusta tai omasta koirastani. Jäin vain pohtimaan asiaa.
Esim. pikkukoirilla on usein hammasongelmia, joiden hoitoa edes vakuutus ei korvaa. Parodondiitti on yleistä. Jo röntgen ja hammaskiven puhdistus voivat maksaa 400-500€ ja jos löytyy poistettavia hampaita (joita voi olla yli kymmenen), toimenpidemaksu saattaa olla jopa 1500€ jos kyse on useammasta kolmijuurisesta hampaasta.
Mitä tekee lemmikin omistaja, jolla ei ole tällaiseen varaa ja joka kamppailee mahdollisesti jo oman perheensä välttämättömien laskujen kanssa? Jääkö eläin vain ilman hoitoa?
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän seniorilla hammassyöpymä ja virtsavaivoja. 2000 euroa mennyt vuoden aikana. On jo seniori. 13-vuotiaaksi asti oli kaikki hyvin.Nyt on 14-vuotias. Pystytään hoitamaan mutta eipä tää kivaa ole. Vähävaraiselle tuo on mahdoton summa.
Kuinka kivaa sillä teidän seniorilla on kärsiä erilaisista vaivoista? Ne, jotka pitkittää elukan elämää pitäisi viedä saunan taakse.
Kissa voi ihan hyvin ja paremminkin hampaidenpoiston jälkeen. Hammassyöpymä on ikävä vaiva, mutta ei se kuolemaksi ole hoidettuna. Puhun ihan omista kissoistani, en näistä senioreista. Pissavaivoihin en sano mitään, niitä ei tässä huushollissa ole vielä nähty.
Riippuu ihan kissasta ja yleisestä kunnosta, mitä kannattaa tehdä ja kuinka paljon. Epätoiveinen elämän pitkittäminen ei tietenkään ole järkevää, jokainen täyspäinen eläinlääkäri tämän ilmaisee myös asiakkaalleen.
Vierailija kirjoitti:
Pitää luopua lemmikistä jos ei ole varaa hoitaa sitä/käyttää eläinlääkärillä. Niin itsekin tein kun jäin työttömäksi.
Olen ollut pitkiä pätkiä työttömänä, ja aina on ollut kissoja. 20 vuoteen ei ole yhtään sellaista ell käyntiä ollut jota en olisi kyennyt maksamaan siiitä syystä että olen työtön. Ensimmäisen kissan myös otin kun olin työtön.
Muutamia kertoja jokainen kävi lekurilla, steri tehtiin kaikille, lisäksi muutamaan otteeseen tarkistuksessa. Viimeisin lähti lopetukseen 17 vuotiaana kun sai jonkun kohtauksen, sitä edellistä hoidettiin vuoden verran verenpainelääkityksellä, ja lopetettiin kun ei enää hyötynyt siitä. Yksi lopetettiin nuorempana kun sillä oli jokin etenevä autoimmuunisairaus jota ei voitu hoitaa. Menihän niihin rahaa, mutta lekuriin ei todellakaan edes joka vuosi, ja kallein oli hammasliven poisto kahdelta, hinta 200€ yhteensä.
Enää en ottaisi eläimiä, liian kallista pitää jo ihan perus ruokinnan suhteen, saati nykyajan kalliit ellit.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nyt kahdeksatta kuukautta hammaslääkäriin jonossa eikä koskaan ole näin pitkään tarvinnut jonottaa.
Täällä hoidetaan eläimetkin jo paremmin kuin ihmiset.
Tämä yhteiskunta on mennyt ihan sairaaksi. Ihmiset eivät pääse hoitoon enää ollenkaan.
Pitäisikö varata aika eläinlääkärille hammashoitoon jos sinne pääsee nopeemmin. Ei kai siinä kalustossa paljoa eroa ole ja hampaat kuin hampaat. 🦷
Pitäisköhän sun maksaa hampaasi itse niin pääset nopeemmin. Ihan kuten ne eläintenkin hoidot jokainen omistaja maksaa itse. Eläimet hoidetaan yksityisellä. Kyllä sinäkin yksityiselle hammaslääkärille pääset vaikka samalla viikolla, rahapinkka pöytään vaan.
Mun koiran hammaslasku oli juuri tuollainen mitä ap kertoi, ensin hammaskiven poisto nukutuksessa 400, todettiin että pitää poistaa 3 hammasta (vai oliko niitä 4) ja se maksoi 1500. Kaikkein halvimmassa paikassa 1500, soitin kaikki kaupungin ja lähikuntien paikat läpi. Siihen tarvitaan erikoisvälineet, niitä ei siis tee kunnallinen eläinlääkäri, eikä kaikki yksityisetkään.
Kunnalliselta saa rokotukset ja kastroinnit, ehkä kympin halvemmalla kuin yksityisellä, ei sekään siis ilmainen ole. Mutta mitään erikoisempaa kunnalliselta ei saa, ei ole yleensä edes röntgeniä.
Vierailija kirjoitti:
Kaipaan menneeseen. Meillä oli lemmikkejä 80-luvulla ja kaikki hoidettiin kaupungin eläinlääkärillä. Muita ei vissiin edes ollut. Lemmikin pito maksoi silloinkin, mutta tavallisella perheellä oli siihen kuitenkin varaa. Eläinlääkäri oli tuttu, mukava eikä jatkuvasti vaihtunut. Laskun olisi saanut tarvittaessa, jos tiukka paikka olisi ollut.
Tosin siihen aikaan toimi vielä terveyskeskuksetkin ja yhtä lailla saivat ihmisetkin hoitoa omalta lääkäriltään.
Nykyään jää moni eläin ja ihminen hoitamatta.
80-luvulla koira lopetettiin jos siltä meni jalka poikki. Nyt se kuvataan (250,-) leikataan (1500,- - 2000,-) ja jälkitarkastuksia voi olla 1-3 kpl (150,- kpl) ... viikonloppuna tulee päivystyslisä vielä näihin.
Juu, ennen oli varaa, kun eläimiltä hoidettiin vain lääkkeillä hoidettavat jutut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me laitettiin lopetuspiikkiin rahat säästöön heti kun otettiin koira. Jos jotain isompaa tulee niin sitten ne rahat käytetään. Ei mitään kalliita juttuja aleta maksamaan,
Kylmältä kuulostaa, mutta toimitte eläimen kannalta järkevästi.
Tyhmältä wt-meiningiltä toi kuulostaa. Lopetuspiikki maksaa 150,- kuka sellaisen etukäteen joutuu säästämään??
Olen yli 50v nainen, mutta möisin vaikka ahteriani niin kauan, että lasku olisi maksettu.