Sanna valittaa duunitorilla 1700€/kk siivoojan nettopalkastaan
Plus hänellä on vielä lisäksi työssäkäyvä mies ja vain yksi aikuinen, kotoa pois muuttanut lapsi. Ei ole kuulemma 20 vuoden aikana pystynyt säästämään omaa asuntoa. Se on kyllä jo oma vika eikä nuo tulot edes pienet ole.
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei duunaritasolla pysty oikein säästämään mihinkään asuntoon jossei saa apuja esim. perinnöstä. Elinkustannukset etenkin pk-seudulla vuokralla asumalla ovat vaan semmoiset että menee kädestä suuhun.
Kuulostaa siltä, että et ole sisäistänyt sitä miten oman asunnon säästäminen tapahtuu. Maksat lainaa takaisin ihan samaan tapaan, kun nyt maksat jonkun toisen lainaa pankille takaisin. Tämä on valinta.
Duunarin palkalla ei mitään asuntolainoja saa.
Kyllä saa.
Kerro mistä saa duunari vaikka 400 000€ asuntolainaa? Tuon verran maksaa kolmio Helsingissä.
Kuule duunari saa vaikka 2 000 000 lainaa, jos on vakuudet ja maksukyky kunnossa. Ei niitä kenenkään ammatti kiinnosta, muuta kuin siinä mielessä että jatkuuko työt.
Kummallista ajatella, että duunari olisi jotenkin välttämättä köyhä. Poikani tekee kaivurihommissaan kesätöissä (opiskelee DI:ksi) kesäloman aikana enemmän rahaa kuin minä vuodessa. Toki minä olen vaan hortonomi amk ja tiesin kyllä alalle tullessani, että palkat ei ole kummoiset. Ei se mitään kun tykkään hommista.
Samoin yhdellä tutulla on rakennusfirma, jossa itsekin tekee töitä. Ja on siis ihan amiskoulutettu kaveri. Eipä siitä ole aikaakaan kun se sai lainan ostaakseen 20 ha EU-tukikelpoista peltoa. En tiedä nykyhintoja, muutama vuosi sitten tuollaiset pellot maksoi 10 000 e/ha.
Summa summarum: kyse ei ole siitä, onko duunari vai koulutettu, vaan mitä tekee ja mitä vakuuksia on. Muutenhan yksikään maajussi ei pystyisi rakentamaan itselleen uutta kuivuria tai ostamaan traktoria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei duunaritasolla pysty oikein säästämään mihinkään asuntoon jossei saa apuja esim. perinnöstä. Elinkustannukset etenkin pk-seudulla vuokralla asumalla ovat vaan semmoiset että menee kädestä suuhun.
Kuulostaa siltä, että et ole sisäistänyt sitä miten oman asunnon säästäminen tapahtuu. Maksat lainaa takaisin ihan samaan tapaan, kun nyt maksat jonkun toisen lainaa pankille takaisin. Tämä on valinta.
Duunarin palkalla ei mitään asuntolainoja saa.
Kyllä saa.
Kerro mistä saa duunari vaikka 400 000€ asuntolainaa? Tuon verran maksaa kolmio He
Aika monessa asiassa on elämässä loppujenlopuksi kyse siitä, että vanhemmilla pitää olla rahaa ja niiden pitää tajuta kuolla ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Ei se laina vaan se omarahoitusosuus.. Jos vaikka ihmeenkaupalla saisi sen 100e per kuukausi säästöön niin pelkän 100ke kerrostalokämpän omarahoituksen täyttämiseen saa säästellä sen 10 vuotta.
ja 100e kuukaudessa sivuun duunaripalkasta on paljon. Realistisempi on joku 50e per kuukausi ja siinä mennään jo parissa kymmenessä vuodessa.
Säästäjiä on yleensä kaksi, mies ja vaimo. Ja jos ei saa 100 e/kk säästettyä palkastaan, pitää kyllä miettiä niitä kulutustottumuksia. Silloin on selvää, että joku muu on tärkeämpää kuin oman kodin saaminen ja varallisuuden kartuttaminen.
Ennen vanhaan ihmiset ymmärsi, että muusta elintasosta tingitään niin kauan, että se oma asunto on maksettu. Nykyään ihmiset ajattelevat, että mullekaikkihetinyt, että pienestäkin palkasta täytyy saada kaikki pelit, vehkeet, härpättimet ja kahvilakäynnit joihin hyväpalkkaisilla on varaa ja sen lisäksi pitäisi saada rahaa säästöönkin, ihan ponnistelematta. Koska onhan se ihan hirveää, jos joutuu luopumaan jostain.
Tämä ketju oli taas kovin silmiä avaava. Täytyy muistaa kiittää vanhempiani siitä, että opettivat minulle järkevää rahankäyttöä. Ihan esimerkin voimalla, olen aina pitänyt itsestäänselvinä juttuja joista moni ei näemmä ole kuullutkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä Sanna maksoi miehensä kanssa 750€/kk vuokraa. Samalla tavalla olisi voinut lyhentää asuntolainaa.
Tuolla summalla voi lyhentää vain hyvin pientä lainaa ja sillä lainalla ei asuntoa saa. ja kun lainan nostaa, joutuu maksamaan kaikenlaisia muitakin kuluja, leimaveroja ym. jos lyhentää lainaa 750e/kk se tarkoittaa sitä, että laina kyhenee 9000e/vuosi ja siihen vielä korot päälle. Korot kuitenkin lisää summaa reilusti mitä sille pankille takaisin maksetaan, jos vertaa sitä summaan mitä sieltä pankista on saatu lainana.
Ja tähän päälle pitää maksaa yhtiövastike, joka sekin voi olla useamman satasen. Vaikka monesti sanotaan, että omaa asuntoa maksaa samalla, kuin vuokraakin, niin se ei aina pidä paikkaansa. Toki, jos ostaa muuttotappiokunnasta asunnon, joka maksaa 25 000e niin sen kyllä pystyy kuka vaan maksamaan ajan kanssa huonollakin palkalla takaisin, jos vaan töitä piisaa.
Mutta paljon kyllä säästää, kun jättää kaiken turha pois, kuten nuo rakennekynnet ja kaikennäköiset kosmetologikäynnit ym, jotka ei ole tarpeellisia. Ihmiset pitää monia turhia menoja pakollisena, kuten noita kauneusjuttuja jotka saattaa tulla kalliiksikin. Ilman niitä pärjää hyvin.
Tykkäsin tuosta, kun joku kirjoitti että pakollisten jälkeen pannaan rahaa säästöön ja sitten eletään sillä, mitä jää jäljelle.
Ainakin minulle on opetettu, että on tilipäivänä automaattinen siirto säästötilille. Nykyäänhän niissä ei ole juuri korkoa, mutta raha on silloin "poissa mielestä", korvamerkittyä säästöön, ei shoppailurahaa.
Sijoitusrahastoon voi tietysti myös säästää, sellaiseen mistä et edes saa rahoja pois ennen kuin tietyn ajan kuluttua. Voi tiedättekö ihan laskea, että haluan voida ostaa 10 vuoden päästä oman asunnon. Joten tarvitsen sitä varten X euroa pesämunaa. Joten säästän kuukaudessa Y euroa sijoitusrahastoon, jonka tuotto on Z.
Säästämisestä voi tehdä myös hauskan pelin itsensä kanssa. Minä olen esimerkiksi huomannut, että kotitekoiset hampurilaiset ovat paitsi halvempia, myös merkittävästi maukkaampia kuin mättölöiden. Muutenkin ravintolatasoisen ruoan laittaminen kotona ei loppujen lopuksi ole vaikeaa, ja sitten ei tarvitse miettiä onko jompikumpi kuski tai maksaa taksista. Ihan tavallisia ihmisiä ne kokitkin on. Ja ylipäänsä kaikki ammatinharjoittajat. Jos kampaaja on oppinut leikkaamaan tukan, mikset sinä oppisi? Jne.
Meillä ei ole edes mitään suoratoistopalvelua. Luetaan mieluummin, ja tulee katsottua tosi paljon sellaisia elokuvia mitä ei muuten varmasti katsoisi kun on pelkän Yle Areenan ja Cineastin varassa. Ainakin minulle on paljon tyydyttävämpää katsoa joku omituinen 50-luvun leffa kuin just se joka menee teattereissa ja josta kaikki vouhkaa.
Ei tuolla summalla mitään ökylukaalia saa vaan ihan tavallisen kerrostalo kolmion Helsingin lähiöstä.