Myyrä kausi 4 OFFICIAL
Neljäs kausi ulos 11.9.2024 alkaen. Mukana 11 julkkista, 6 naista ja 5 viestä. Naiskilpailijat: Henny Harjusola, Viivi Pumpanen, Arja Koriseva, Mari Perankoski, Ina Mikkola, Linnea Skog. Mieskilpailijat: Kari Kanala, Robert Helenius, Aaron Bojang, Tomas Grekov, Jon Korhonen
Kurkkaa seuraavat Myyrä-lähetysajat
Iltapulusta
Kommentit (3590)
Myyränä pitää olla hoksottimet kohdillaan koko ajan. Ei ole kukaan kertomassa tehtävän aikana, mitä pitää tehdä, vaan hänen itsensä on tiedettävä minkä vaihtoehdon hän valitsee. Lisäksi on keksittävä sopivat vuorosanatkin eri tilanteisiin. Ei tähän tehtävään kuka tahansa pysty. Tilanteet saattavat vaihdella paljon pelin aikana. Lisäksi hänen on keksittävä ketä hän itse äänesti. Ja on osattava valehdella naama totisena.
Onko tuo Myyrän viimeinen osa jo tehty vai onko sen lähetyksen tekeminen vielä edessäpäin? Aiemmilta kausilta muistelisin että paljastusjakso on tehty huomattavasti myöhemmin kuin muut jaksot. Onko jakso vielä tekemättä? Siten voittajan saama rahapalkinto olisi vielä jakamatta.
Vierailija kirjoitti:
"Jos jokaisen lapun joku muistaa varmasti, niin lopulta taululla olisi pelkkiä oikeita eikä yhtäkään miinusta tuovaa väärää."
Vähän sama logiikka tässä kuin siinä että ääretön määrä apinoita ja ääretön määrä aikaa ja ääretön määrä kirjoituskoneita ja ääretön määrä paperia tuottaisi jossain vaiheessa jokaisen Shakespearen näytelmän, kaikilla kielillä. Mutta eri asia jos joukossa on yksi ikuisesti elävä myyräapina joka kiertäisi läpi muiden edistymistä ja sabotoisi joko alkutekijöissään olevat mestariteokset tai sitten juuri kun joku on viimeisen lauseen kohdalla.
Jos Tomas on myyrä, niin myyräapina touhusi jo alussa eikä voinut enää mihinkään vaikuttaa. Jos tämän jälkeen kilpailijat laittaisivat vain varmoja eikä yhtään mututuntumalla ja jokaisen lapun muistaisi joku, niin tulos olisi parempi kuin jos joku (=Robert) siirtää kasan epävarmoja lappuja oikealta vasemmalle ja muut eivät siirtäisi niitä takaisin, koska uskoisivat niiden olevan jonkun edellisen kilpailijan varmoja.
Kuten joku jo kirjoitti, niin tietysti olisi hyvä tapa laittaa vaikka hajuraolla varmat ja mahdolliset. Mutta ihan ymmärrettävää, ettei sellainen tullut tuossa mieleen ja tehtävää suoritettiin nyt noin kuin nähtiin. Pätee moneen lajiin, että sohvalta on helppo huudella.
Neloskauden jaksot 1-9 on kuvattu 2023 toukokuussa 3.-17. päivä suurinpiirtein.
Johtolangat on kuvattu todennäköisesti heinäkuussa 2023.
Finaalijakso on todennäköisesti kuvattu elokuussa 2023.
Kari on tiennyt voittavansa kauden joka tapauksessa eli on voinut haluta lähteä matkalle jo säästöillään. Se on järkevää eikä matkustaa vasta joulukuussa Italiaan sateenvarjojen kauppaajia pujottelemaan.
Laittakaa todennäköisyysarviot Tomaksen myyräydestä. Alhaisimman arvion laittaneen kanssa tietenkin hullu VSOP-konjakkiveto. 1 mulle tai 20 sulle. Tms.
Tomasia epäilevät: Jos Tomas on myyrä ja meni neljäntenä, koska ei tarvitse etuja ja suunnitteli neljäntenä ottavansa mahdollisesti jäljelle jääneen edun tai pääkallon, niin miksi hän valitsi aloittajaksi kilpailijoista sen, joka todennäköisimmin valitsee rahan eikä omaa etua? Aaron oli ainoa, joka ei huutanut huutokaupassa. Eikö myyrän kannattaisi laittaa heti alkuun sellainen, joka todennäköisimmin lähtee tavoittelemaan etua eikä rahaa? Koska kyllähän tuo vaikuttaa väistämättä myös seuraaviin kilpailijoihin. Jos näkee, että edellinen valitsi oman edun, niin todennäköisemmin itsekin valitsee.
Jospa kirstunvartija laittoikin viimeiseksi sen jota hän itse epäili myyräksi.
Vierailija kirjoitti:
Tätä veikkaan itsekin. Se olisi minusta loogisin selitys tuolle järjestykselle ja kirjoitin siitä kommentissa 1844
Vierailija kirjoitti:
Kirstunvartijan etu ekassa tehtävässä oli valita jäljessään tulevien järjestys. Etu se on sekin. Miksi edun olisi pitänyt olla erilainen?
Siksi, että tuotanto haluaisi myyrän myyräilevän, ja mielestäni parhaita tapoja myyräillä olisi joko laittaa iso kasa vääriä arvauksia tai ottaa pois muiden oikeita. Ekalta menijältä tippuu toinen vaihtoehdoista pois. Miksi tuotanto tuota haluaisi, varsinkin jos myyrä olisi kirstunvartijana eli roolissa jossa valita itselleen mikä paikka tahansa?
Ei tietenkään välttämättä outoa, voi se olla vaan näin etukäteen kirjoitettu. Ja voi olla, että joku myyräilytapa jää multa huomaamatta. Silmään osui silti.
Vierailija kirjoitti:
Samaa mietin. Samoin kuin että laittoi Inan kolmanneksi testatakseen tätä. Ei ole ennen epäillyt Inaa mutta nyt alkoi. Ei ehkä auttanut Inaa, että nyt Tomas aika varmaksi tietää, että Ina otti joko nollat tai henkkoht edun. Ei tahallaan, mutta sitä Tomas ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Olen samaa mieltä kaikesta muusta paitsi en usko tuossa olleen vihjettä. Viime vuonna oli syntymäpäivävihje.
Sanoisin, että todennäköisyydet sille, että Ina vahingossa laittoi syntymäpäivänsä, on pyöreä nolla. Se oli niin selvästi siinä keskellä taulua, järjestyksessä, hänen vuoronsa lopuksi. Mutta jos luvut ovat sattuneet mukaan joko vahingossa tai niinkuin joku epäili, että näitä annetaan leikillään (Uskon nimipäivä, Viivi hissinnumeroissa), Ina on tietenkin ne sieltä helpommin muistanut ja ottanut mukaan. Sattuman todennäköisyydeksi sanon aika pienen, leikillään vähän isompi.
42 ilmeisesti monelle kovin jännä luku. Mulla ei käynyt siitä ajatustakaan mielessä ennen kuin täältä luin. Itse muistaisin paremmin just syntymäpäiviä ja -vuosia. Tai ensimmäinen ja viimeinen nähty luku saattaa jäädä mieleen paremmin kuin vaikka seitsemäs. En siis tuota 42 puuttumista osaa nähdä sen oudompana kuin mitään muutakaan.
Toi eka tehtävä on muuten ihan todella hankala myyrälle tai siinä saboitointimahdollisuudet on hyvin suppeat, jos ei halua jäädä kiinni. Jos menee ensimmäisenä, niin kaikki muut voivat korjata vastaukset. Jos menee keskellä, niin kuinka monta oikeaa numeroa voi vaihtaa vääriin numeroihin? Kilpailijat keskustelevat noista tehtävistä ilmeisesti paljon ja myyrä ei varmaan halua jäädä sillä tavalla kiinni kuin Aaron jäi siitä numerosta 42. Ja viimeisenä jos menee ja siellä odottaa täydellinen tai lähes täydellinen vastaus, niin ei sitäkään voi mitenkään isosti pilata. Todella hienovaraisesti siis joutuu toimimaan ja paras tyyli on varmaan lisätä muutama väärä ja olla lisäämättä oikeita. Myöhemmin tullut kilpailija muistaa tehtävän jälkeisessä keskustelussa ehkä epätodennäköisemmin korjaamaansa väärän, koska se luku ei ollut mikään niistä alunperin muistiinpainetuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirstunvartijan etu ekassa tehtävässä oli valita jäljessään tulevien järjestys. Etu se on sekin. Miksi edun olisi pitänyt olla erilainen?
Siksi, että tuotanto haluaisi myyrän myyräilevän, ja mielestäni parhaita tapoja myyräillä olisi joko laittaa iso kasa vääriä arvauksia tai ottaa pois muiden oikeita. Ekalta menijältä tippuu toinen vaihtoehdoista pois. Miksi tuotanto tuota haluaisi, varsinkin jos myyrä olisi kirstunvartijana eli roolissa jossa valita itselleen mikä paikka tahansa?
Ei tietenkään välttämättä outoa, voi se olla vaan näin etukäteen kirjoitettu. Ja voi olla, että joku myyräilytapa jää multa huomaamatta. Silmään osui silti.
Ehkä myyrä ei sitten halunnut olla tässä tehtävässä kirstunvartijana, jos ei halunnut mennä ensimmäisenä ja luopua tuosta toisesta myyräilyvaihtoehdosta.
Vierailija kirjoitti:
Se että Roope on se joka vetää puukolikoita ei tarkoita että kolikot tulisivat sattumanvaraisesti. Laatikon sisällä on saattanut olla pääkallokolikot tiettyä seinää vasten, tai pohjimmaisena. Se että Roope kolisuttaa kädellään laatikon sisällä ei tarkoita että hän "arpoo".
On mahdollista jopa että jokainen kolikko oli juuri se mikä kyseiseen kohtaan oli suunniteltu.
Jos haluaisi laatia tehtävän jossa nouseva kolikko todella on sattumanvarainen, niin tapoja olisi monia paljon simppelimpiä. Kuten vaikka se että osallistuja itse nostaa laatikosta kolikon.
Tai joku lottopallo- tai bingokoneen tapainen. Palloissa vain tietyt rahasummat, tai sana "jokeri/immuniteetti", ja kokomustat pallot pääkallopalloja.
Tuo tehtävä oli siis käsikirjoitettu silmänkääntötemppu.
Mulle tuo tehtävä oli osaltaan uskottava arvonnaksi juuri siksi, että Roope arpoi. Uskon täysin, että Roope ei tiedä myyrää, eikä varsinkaan yritä vaikuttaa tulokseen kuin sanoillaan yllyttämällä. Jos kilpailijat itse olisivat saaneet tehdä nostot, olisin voinut uskoa, että myyrä on opetellut miltä mikäkin kolikko tuntuu.
Tarkoittaako se satu teidän mielestä jotain?
Tomaksen vaimo syntynyt 17.1.
Tomas muisti 17 muttei 1. Hyvin hyvin epäilyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako se satu teidän mielestä jotain?
Lumikista pääpantoineen tulee Ina mieleen.
Tomas syntynyt 22.3.
3 oli lakanoissa mutta ei sitäkään Tomas muistanut.
Eli oma ja vaimon synnyinkuukausi 1. ja 3. unohtuivat. Luulis että nuo ois helpoimmat muistaa.
Grekovien hääpäivä 11.6.
Ei ollut Tomas muistanut lakanassa näkemäänsä 11:kään.
"Robertin nälkä immuniteettia kohtaan kielii ettei hän ole myyrän jäljillä. Kari ja Ina tietävät miten vastasivat, ja että Aaron käytti 1-2 jokeria. He siis tietävät olevansa enemmän myyrän jäljillä kuin Aaron. Aaron ainakin veikkasi väärää. Kari osaa laskelmoida että vaikka Viivi ja Aaron eivät olleet myyrä, niin hän on silti päässyt näin pitkälle ilman jokereita pitkään aikaan."
Jos olisin ollut Robertin asemassa, olisin toiminut juuri samoin riippumatta siitä miten varmaksi kokisin oloni. Koskaan kun ei voi kuitenkaan tietää miten testi menee itsellä ja toisilla.
Kun tulee paikalle ja näkee, että heti ensimmäinen kilpailija on lähtenyt henkilökohtaisten etujen keräämisen tielle, miksi itse jäisi keräämään rahaa. Voi kuitenkin arvata, että joku seuraavista sitten yrittää ottaa ne jäljellä olevat edut - ja silloin jäät itse heikoimmalle. Robert on sen kuitenkin jo nähnyt, että juuri kukaan ei tuolla ole pelannut yhtä rehellisesti pottia keräten kuin hän itse.
Sen tuo tietysti aiheutti, että Robert ei nyt tiedä onko oikeilla jäljillä. Toisaalta olisi ollut aika riski testata sitä myös mahdollisesti putoamalla. Pudonneena ei enää korjausliikkeitä tehdä. Nyt hän sai ainakin lisäaikaa tarkkailla ja miettiä ehdokasta seuraavaan äänestykseen.