Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Te erittäin pienituloiset omistusasujat! Kun teiltä viedään nyt asumistuki kokonaan pois, mitä teette?

Vierailija
15.08.2024 |

Itse samassa tilanteessa.

Olen työttömäksi joutunut ja asun velattomassa kerrostaloasunnossa pk-seudulla. 

Yhtiövastike on enemmän kuin tammikuussa ainut tuleva tukeni. Tukeni tulee olemaan vain työttömyystuki 595 euroa, joka on vähemmän kuin asumiskustannukset.

Kommentit (181)

Vierailija
61/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asun omakotitalossa, joten vastiketta ei ole. Lainaakin aika vähän ja lyhennys on nyt alle 150. Joten ei kannata vuokralle lähteä, kun ei sitä asumistukea saa koko vuokraan kuitenkaan. Ja täällä kolmiot siinä 600-700e. Ja mulla 2 lasta, tässä sentään 3 makkaria. Asumiskulut kuitenkin pienet, lämmityksenä vilp. Eikä tätä saisi varmaan edes myytyä, pieni taajama 20km kaupungista. 

Nyt asumistuki on jotain 130, aiemmin oli 210. Jotenkin vielä pärjätään, kun saa sentään lapsilisät yh korotuksilla ja minimielarit kelasta. Ja vielä on säästöjä. Töitä toki etsin, juuri valmistuin uuteen ammattiin. Jos vielä loppuvuonna olen työtön, nostan tilit tyhjiksi ja 3kk siitä, menen sossuun. Saisin toimeentulotukea muutamia satasia, eli saman mitä vielä alkuvuonna, kun oli lapsikorotukset ja täysi asumistuki. Eli ei se sitten lopulta vaikuta, enemmän varmaan saisi, jos kerran saisi sähkölaskun ym sitä kautta maksuun. 

Kelalla on sähkölaskussa katto, ei sieltä mitään ison asunnon lämmitystä makseta.

Vierailija
62/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitähän hallitus ajatteli ihmisten tuossa tilanteessa tekevän? Myyvän hätäpäissään sen asunnon halvalla sijoittajille? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Myin heti kun tukimuutoksesta tuli tiedote ja muutin paremmalle paikalle vuokralle. En saa tukea vielä, mutta maaliskuussa loppuu ansiosidonnainen ja tuki rullaa sitten. Myin myös auton, kun en sitä tarvitse. Saan myös toimeentulotuen keväällä. Tilin tyhjensin heti käteiseksi ja nytkin nostan kaikki pois mitä anssista jää yli. Tätä hallitus tilasi.

Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan.

Vierailija
64/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Daa, mitäs tämä taas on?

No lisää työvuoroja, tai parempi palkkaiseen työhön.

Vierailija
65/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainat ei ole asumismenoja toimeentulotuessa.

Vierailija
66/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Yhtiölaina/rahoitusvastike ei ole asumismeno toimeentulotuessa eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000006142183.html

Vierailija
67/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Takuueläkeläinen saa 970 verottomana. Lisäksi asumistukea jos ei omaisuutta. Ehkä harkinnanvaraistakin tukea . Tämä vaikket ole päiväkään eläkemaksuja maksanut!

ME ELÄKELÄISET OLEMME AHNEITA JA SIKSI MEILLE KUULUU ENEMMÄN KOSKA MUUTEN EMME OLE TYYTYVÄISIÄ! OPI SE HÖNÖ NUORI! 

Me oikeat eläkeläiset emme koskaan vastaisi noin. Sen verran on elämänkokemusta ja arvostusta toisia kohtaan. 

Vierailija
68/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on siinä tilanteessa että asunto kannattaa laittaa myyntiin heti tai ottaa vuokralainen. Tosin kannatan ettei omistamista tueta yhteiskunnan rahoilla. Oikeesti köyhille sen suon.

Vierailija
69/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai omistusasuntoihin anneta asumistukea, ainakaan kovin yleisesti. Miksi ihmeessä pitäisi yhteiskunnan maksaa kenenkään omaa asuntoa. Täytyy hakea muuta tukea elämiseen.

Vierailija
70/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on onneksi melko pieni yhtiövastike, säästöjäkin on. Olen jossain vaiheessa ajatellut myydä asuntoni ja muuttaa vuokralle ja hakea asumistukea.

Ylläri pylläri. Asumistukeen vaikuttaa säästöt. Tämän hallituksen tekosia.

Mutta ei kesämökki tai auto. 

Kannattaa siis myydä.asunto ja ostaa kesämökki. Muuttaa vuokralle. 

Vierailija
71/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama tilanne, kuin aplla paitsi pienempi vastike. Töitä haen aktiivisesti koko ajan.

Tämä muutos olisi pitänyt tehdä harkitummin. Tulee aivan turhia tragedioita mitättömillä säästöillä.

Onhan tämä hallitus aivan p45ka, vaikka itsekin tätä äänestin. Ei noillakaan ollut rahkeita tehtäväänsä.

Vierailija
72/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osakeasuntoon saa muistaakseni asumistukea vielä vuoden loppuun asti, ainakin vastikkeiden osalta.

Vierailija
73/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on onneksi melko pieni yhtiövastike, säästöjäkin on. Olen jossain vaiheessa ajatellut myydä asuntoni ja muuttaa vuokralle ja hakea asumistukea.

Toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki.

Vierailija
74/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä on se ongelma? "Asun velattomassa kerrostaloasunnossa pk-seudulla". Olet siis rikas ja hyväosainen. Nyt myyt tuon asuntosi ja muutat vuokralle.

Vierailija
75/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä asumistuki, on elettävä siten kun on varaa.  Yhtiövastike+sähkö+vesi  n.240€/kk

Vierailija
76/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että tulevaisuudessa et saa asumistukea jos sinulla on säästöjä.

Vierailija
77/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hah, varmaan halkoja teen lisää talveksi. Velaton ok-talo ja säästöjä. Ei vastiketta. Suurin asumiskulu on sähkölasku, mutta jos tekee itse halkoja ja niillä lämmittää, niin siinä säästää. 

Vierailija
78/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toimeentulotukea ei saa, jos on kesämökki.

Toimeentulotukea haetaan lääkkeisiin ja ruokaan.

Asumistuki ja toimeentulotuki on eri tukia ja niissä on eri säännöt.

Vierailija
79/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama tilanne, kuin aplla paitsi pienempi vastike. Töitä haen aktiivisesti koko ajan.

Tämä muutos olisi pitänyt tehdä harkitummin. Tulee aivan turhia tragedioita mitättömillä säästöillä.

Onhan tämä hallitus aivan p45ka, vaikka itsekin tätä äänestin. Ei noillakaan ollut rahkeita tehtäväänsä.

Sen saat minkä tilasit. Sulle sopii hyvin että köyhiltä viedään mutta niiltä ei jotka omistaa jotain. 

Vierailija
80/181 |
16.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi, että tulevaisuudessa et saa asumistukea jos sinulla on säästöjä.

Varallisuusraja tulee tammikuussa asumistukeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi seitsemän kahdeksan