Millaisia aikuisia tulee erityislapsista
jotka kuormittuvat kaikesta mahdollisesta?
Voivatko he mennä työhön tai asua itsenäisesti? Vai tuleeko heistä eläkeläisiä?
Kommentit (105)
Vierailija kirjoitti:
Tunnen entisiä erityislapsia esim seuraavissa ammateissa/töissä:
- logistiikkajärjestelijä
- autonkuljettaja
- tutkija
- kunnan rakennustarkastaja
- metsuri
- eläintenhoitaja
He kaikki asuvat itsenäisesti, maksavat veroja ja neljä näistä on naimisissakin. Sen on jännä, että aikuisena työelämässä siedetään paljon ENEMMÄN erityisyyttä ja annetaan ihmiselle enemmän tilaa olla oma itsensä, kuin lapsille koulussa, vaikka voisi kuvitella, että lapsilta vaadittaisiin vähemmän kuin aikuisilta. mutta koulu on meillä todella, todella yhdenmukaistava ja opettajakunta ei näytä lainkaan pystyvän ottamaan huomioon lasten yksilöllisyyttä.
Mun mielestä on hyvä että peruskoulu tasapäistää ja kokeillaan, kuinka paljon erkat kestävät yhdessäoloa. Koska heillä, kuten terveillä on sosiaaliset taidot vasta rakentumassa ja yksin ne eivät voi rakentua. Nepsyydestä huolimatta voi sieltä 1-2 kaveria jäädä elämään, mutta jos rohkaistaisiin peruskoululaisia erillisyyteen, ei välttämättä jäisi ketään vierelle. Kavereita ei saa jos näkee heitä vain ohuesti.
Vaikka nepsyä se yhdessäolo ahdistaisikin.
Vierailija kirjoitti:
Nykykoulu kuormittaa hirveästi. Moni asia on pielessä.
Kuka käski paskoa koulut.Osassa suomea koulut ovat vielä arvossa.
Riippuu täysin siitä erityislapsesta.
Veljestäni on tullut työn vieroksuja, joka käy aina jossain pätkätyössä, mutta on paljolti Kelan elätti ja mikään ei kelpaa. Mieheni veli taas korkeakouluttautui ja on tosi hyvä palkkaisessa ja arvostetussa työssä. Parisuhteita ei kumpikaan saa pidettyä.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu täysin siitä erityislapsesta.
Veljestäni on tullut työn vieroksuja, joka käy aina jossain pätkätyössä, mutta on paljolti Kelan elätti ja mikään ei kelpaa. Mieheni veli taas korkeakouluttautui ja on tosi hyvä palkkaisessa ja arvostetussa työssä. Parisuhteita ei kumpikaan saa pidettyä.
Ja lisään, että vanhemmista. Omista vanhemmistani ei todellakaan ollut nepsyn kasvattajiksi.
Mä olen nepsy ja erityisluokanopettaja. Ymmärrän kyllä oppilaiden kuormittumista, olenhan itse jatkuvassa tiltissä. Koulu ei kyllä ole nepsyopelle hyvä ympäristö ja olen miettinyt alan vaihtoa kun kuormitun liikaa.