Onko aistiyliherkkyys nyt muotia?
Erityisherkät valittivat, että eivät voi muka käydä kaupassa kun siellä soi musiikki ja on hälinää ja pitää jopa sanoa jotain kassalla😁 Onko se nyt kuuminta muotia?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Huomionkipeät löytävät itsestään aina uusia "sairauksia". On vanhanaikaista olla "oireeton".
:') Kukahan tässä on se huomionkipeä, ap hyvä. Sinä et saa huomiota kuin trollaamalla jossain vauvalla joten teet sitä sitten täysin pakkomielteisesti. Olen pahoillani siitä että elämäsi meni noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse kärsi melusaasteesta, mutta haluaa härnätä niitä, jotka siitä kärsivät. Niin sen nimitys on kiusaaminen.
Normaalit aikuiset eivät käytä sanoja kiusata, tuhma, ilkeä tai pimppi.
Kuinka niin ei käytä? On esimerkiksi työpaikkakiusaamista. Ja ilkeitä ihmisiä. Et satu kuulumaan jompaan kumpaan ryhmään?
Menepä poliisille tekemään ilmoitus että joku kiusaa, niin ensimmäiseksi siellä kysytään että mitä hän siis tekee. Kiusata on lasten lässytyskieltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse kärsi melusaasteesta, mutta haluaa härnätä niitä, jotka siitä kärsivät. Niin sen nimitys on kiusaaminen.
Yyyhyyy, isot tytöt KIUUUUSAAA😩
Mitä haluat sanoa? Viesti ei nyt välittynyt. Ehkä lähti vahingossa liian aikaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkän lapsen äitinä on nyt vasta alkanut huomaan kuinka monessa paikassa soi ns taustamusiikki yleensä ihan turhaan.
Erityisherkkiä on taatusti aina ollut näistä asioista vaan uskalletaan puhua ja erityislapsia ei enää tartte pitää piilossa.
Miksi roudaat sitä kakaraasi joka paikkaan. Mitä lisäarvoa se tuo kauppa reissuille, että kuljette yhdessä. Kai lapsella on isä läsnä elämässä.
Eli sun neuvo on että jään kotiin erityislapseni kanssa enkä kulje hänen kanssaan missään. Mitenkä esim 10vuoden viettäminen kotona auttaisi häntä sopeutumaan yhteiskuntaan. Vai meinaatko että sitten mun pitää sulkea hänet laitokseen ettei hän vaan häiritse sinua mitenkään. Ettet itsekin olisi herkkä joillekin asioille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on muotia kärsiä kaikesta ja nillittää jopa vaatteiden pesulapuista.
Kyllä olet tyhmä ihminen.
Menepä sinne terapiaasi taas autistivajakki!
Autisti on usein keskivertoa aika paljon fiksumpi ja aidompi :) Oletko 10-vuotias?
Noin on äiti sinulle sanonut? 😆🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo. Kaikki ei ole vielä niin traumatisoituneita, että ei osaa enää välittää muiden tunteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan korkea aika tutkiskella itseäsi? Voisi löytyä syyt huonoille ihmissuhteillesi. Nimittäin iihan sinusta itsestäsi.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä muka erityisherkät eivät voi olla kuten normaalit ihmiset?
SIKSI KUN HE OVAT MUITA HERKEMPIÄ. Onko niin vaikea tajuta? Miksei jaloistaan halvaantunut muka voi olla kuten muutkin ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin ei käytä? On esimerkiksi työpaikkakiusaamista. Ja ilkeitä ihmisiä. Et satu kuulumaan jompaan kumpaan ryhmään?
Menepä poliisille tekemään ilmoitus että joku kiusaa, niin ensimmäiseksi siellä kysytään että mitä hän siis tekee. Kiusata on lasten lässytyskieltä.
Voidaan käyttää myös termiä henkinen väkivalta jos haluat. Kiusaaminen on tosin myös ihan pätevä termi, vaikka siitä et tykkäisikään. Oletko sellainen ihminen jonka mielestä myös pissa on nolo sana? Kusi olisi parempi?
Sittenhän tuossa ei puhuttu sinusta, vaan ihmisistä jotka alkavat vältellä epämukavuuden tunnetta tehden siten itsestään sille entistä herkemmän. Olet oikeassa että moni kärsii melusta ja vaikkapa pahasta hajusta. Jollekin tuo kärsimys on kuitenkin vain epämiellyttävä tunne. Jollekin taas jo lähtökohtaisesti sietämätöntä. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvan ei kannata alkaa erityisesti suojata itseään epämukavuuden tunteelta, sillä sillä keinoin hän voi tehdä itsestään jälkimmäiseen ryhmään kuuluvan.
En oikein ymmärrä "keistä" sitten puhut. Ja mitä oikein yrität änkyttää.
Jos joku ääni aiheuttaa sinulle tuskaa ja kärsimystä, niin kyllä sinä sitä välttelet. Ei tässä mikään siedätys ole itseäni ainakaan auttanut eikä etenkään karaiseminen.
Melu ja ihmisten huono käytös ovat viime vuosina vaan lisääntyneet. Kohta meitä "ongelmaihmisiä" on lisää, kun tavan normotkin alkavat olla kypsiä jatkuvaan mökään ja melusaasteeseen. Toki aina jää jäljelle niitä vammaisia ihmisiä, ketkä eivät älyä vaikka torvella soitettaisiin suoraan korvaan. Kun ei ole aivotoimintaa niin sitä ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on muotia kärsiä kaikesta ja nillittää jopa vaatteiden pesulapuista.
Kyllä olet tyhmä ihminen.
Menepä sinne terapiaasi taas autistivajakki!
Autisti on usein keskivertoa aika paljon fiksumpi ja aidompi :) Oletko 10-vuotias?
Noin on äiti sinulle sanonut? 😆🤣
Häh? 😶 Ihme sekoilua. Jos ei halua keskustella niin kannattaa vaihtaa palstaa. Tää palsta on tarkoitettu keskusteluun. Ei lasten leikkipaikaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä muka erityisherkät eivät voi olla kuten normaalit ihmiset?
SIKSI KUN HE OVAT MUITA HERKEMPIÄ. Onko niin vaikea tajuta? Miksei jaloistaan halvaantunut muka voi olla kuten muutkin ihmiset?
Kertoisitko nyt sen normaalin ihmisen määritelmän? Ihonväri valkoinen? Kuinka pitkä nenä? Saako olla yli kaksi senttiä leveä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on Aspergerin vuoksi aistiyliherkkyyksiä. Tekisin ihan mitä tahansa, että pääsisin niistä eroon.
Oletko hankkinut mm ammattitason kuulosuojaimet???
Et tietenkään. Haluat olla erityinen. Diagnoosilla josta on jo luovuttu huuhaana.
Minulla onkin sellaiset. Mutta eivät ne kokonaan auta.
Vittumaisille nillittäjille on nykyään enemmän hienoja nimityksiä kuin koskaan ihmiskunnan aikana.
En tiedä sitten olenko erityisherkkä, mutta kun on tullut ikää lisää niin mua ärsyttää se että joka paikassa pitää tunkea musiikkia soimaan taustalle, jota ei kukaan edes kuuntele. Vain taustameluksi. Arvostan nykyään hiljaisuutta paljon enemmän kuin nuorempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voidaan käyttää myös termiä henkinen väkivalta jos haluat. Kiusaaminen on tosin myös ihan pätevä termi, vaikka siitä et tykkäisikään. Oletko sellainen ihmine
Niin kiusaaminen kuin henkinen väkivaltakin ovat täysin määrittelemättömiä asioita. Useat kokevat esim monet TV-sarjat ja elokuvat sellaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisikohan korkea aika tutkiskella itseäsi? Voisi löytyä syyt huonoille ihmissuhteillesi. Nimittäin iihan sinusta itsestäsi.
Tarkkaan on täti lukenut kaikki kirjaston paskat self help -opukset 😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyyttä on ollut varmasti aina, mutta asia josta ei juurikaan puhuta ja joka tuntuu olevan jopa tabu, on se että ihminen myös itse kouluttaa hermostoaan. Kun erityisherkkyydestä on alettu puhua, moni joka ei suoranaisesti aistiyliherkkyyksistä kärsi, on huomannut että jotkin asiat ovat ärsyttäviä. Ihminen alkaa lietsoa itseään ärsyyntymään asiasta lisää ja kun tällainen ihminen alkaa tarpeettomastikin ylisuojautua, hermosto herkistyy entisestään. Olen nähnyt ennen täysin toimintakykyisen ihmisen, joka ei edes huomannut esim kirkkaita valoja, lietsovan itsensä ärsyyntymään vääränlaisesta valaistuksesta ja muuttuvan hämärässä kämpässä kuulosuojaimet päässä istuvaksi erakoksi. On ihan selvää että tänä päivänä hänen hermostonsa onkin yliherkkä eikä hän kykene esim toimistotöihin kirkkaassa valaistuksessa.
Enkä tällä väitä että kaikki erityisherkät ovat itse
Hyviä pointteja! Olen se, joka kirjoitti viestiäsi edeltävän kommentin. Olen huomannut kuvaamasi itse aiheutetun herkistymisen omalla kohdallani. En aiemmin kiinnittänyt tuoksuihin mitään huomiota, mutta nyt kun työpaikkani on jo vuosia ollut hajusteeton ja olen hajusteyliherkkiä työkavereita huomioidakseni siirtynyt käyttämään kotonakin hajusteettomia tuotteita, huomaan hajusteiden esimerkiksi ulkomailla matkustaessani häiritsevän minua.
Sama kokemus minullakin. Matkustan paljon, ja viime vuosina olen kiinnittänyt huomiota miten hajuton Suomi on. Olin vastikään pidempään Espanjassa ja alkuun tuntui, etten kestä niitä älyttömän hajustettuja pesuaineita, joita kaikkialle läärätään. Ja mitä enemmän kiinnitin hajuihin huomiota, sitä enemmän ne valtasivat tilaa mielestä ja sitä voimakkaammilta ja inhottavammilta tuntuivat. Kuitenkin, kun sain muuta ajateltavaa, hajut hävisivät ja toki myös totuin. Minulla ei siis ole alunperin mitään aistiyliherkkyyksiä, mutta jos olisin diagnooseja ja määritelmiä kaipaava ihminen, olisin hyvin voinut alkaa ajatella että ehkäpä olen hajuyliherkkä, vaatia hajutonta kämppää, alkaa vältellä hajuja ja lopulta herkistyä oikeasti. Ja edelleenkään en tarkoita että läheskään kaikki yliherkät olisivat tehneet näin, mutta tällaisella prosessilla itsensä voi herkistää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on Aspergerin vuoksi aistiyliherkkyyksiä. Tekisin ihan mitä tahansa, että pääsisin niistä eroon.
Oletko hankkinut mm ammattitason kuulosuojaimet???
Et tietenkään. Haluat olla erityinen. Diagnoosilla josta on jo luovuttu huuhaana.
Kuulosuojaimissa on se vika, että ne päässä oman sydämen syke kuuluu häiritsevästi. Vastamelukuulokkeet jollain hiljaisella valkoisella kohinalla voi toimiakin.
-ohis-