Onko aistiyliherkkyys nyt muotia?
Erityisherkät valittivat, että eivät voi muka käydä kaupassa kun siellä soi musiikki ja on hälinää ja pitää jopa sanoa jotain kassalla😁 Onko se nyt kuuminta muotia?
Kommentit (114)
Ei. Siitä vain uskalletaan puhua. Minuakin häiritsee kaupoissa soivien kaupallisten radioasemien aivokuollut pölötys, vaikka olen ALIHERKKÄ.
Ei välttämättä muotia, mutta melutasot ovat nousseet ja moni jolla ei aiemmin ole ollut ongelmia aistiyliherkkyyden suhteen on herkistynyt metelille. Kuulun tähän joukkoon. Äänet joihin en olisi aiemmin kiinnittänyt minkäänlaista huomiota
ovat nykyisin häiritseviä ja inhoan nykyistä tilannetta sillä se häiritsee elämää.
Huomionkipeät löytävät itsestään aina uusia "sairauksia". On vanhanaikaista olla "oireeton".
Kaikki noi mitä ei voi mitata ja voi itsediagnosoida on muotia.
Ei se silti tarkoita etteikö noista oikeasti kärsiviäkin olisi olemassa. Ei vaan niin paljon kuin somen perusteella vaikuttaa.
Erityisherkän lapsen äitinä on nyt vasta alkanut huomaan kuinka monessa paikassa soi ns taustamusiikki yleensä ihan turhaan.
Erityisherkkiä on taatusti aina ollut näistä asioista vaan uskalletaan puhua ja erityislapsia ei enää tartte pitää piilossa.
Joo, turhaa melua noi taustamusat on. Stadissa on muutenki häiritseviä ääniä.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkän lapsen äitinä on nyt vasta alkanut huomaan kuinka monessa paikassa soi ns taustamusiikki yleensä ihan turhaan.
Erityisherkkiä on taatusti aina ollut näistä asioista vaan uskalletaan puhua ja erityislapsia ei enää tartte pitää piilossa.
Miksi se erityislapsi on aina joku häirikkö joka ei voi olla kuten muutkin?
Itselläni on Aspergerin vuoksi aistiyliherkkyyksiä. Tekisin ihan mitä tahansa, että pääsisin niistä eroon.
Miksi nämä muka erityisherkät eivät voi olla kuten normaalit ihmiset?
Vierailija kirjoitti:
last season? ANGLISMIt on niiiin mennyttä että...
Eikös se autismi ole nyt kuuminta muotia? Ja siihen liittyy nuo yliherkkyydet.
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatella on soinut aina, niin kauan kuin minä muistan on soinut taustamusiikki joka kaupassa. Minua ei häiritse, minua häiritsee isossa marketissa kaikuva lasten kiljunta. Edelleen kaipaan lapsi vapaita tunteja kauppoihin, kun ei edes illalla saa rauhassa käydä, eli klo 21 jälkeen vaan silloinkin siellä kiljuu lapsia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän erityislapsi ei ole kyllä koskaan ollut häirikkö, vaan se rauhallinen lapsi. Miksi ihmeessä kaikkia erityislapsia pidetään häirikköinä? Lapseni on vielä näitä erityisherkkiä. Häiritseekö sinua, että hän pukeutuu mukaviin pehmeisiin vaatteisiin, leikkelee niistä kaikki laput irti häiritsemästä, jättää valittamatta syömättä sellaiset jutut, mitä ei saa alas ongelmitta ja pahimmillaan pitää käsiä korvillaan, kun hänestä melua on liikaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja ajatella on soinut aina, niin kauan kuin minä muistan on soinut taustamusiikki joka kaupassa. Minua ei häiritse, minua häiritsee isossa marketissa kaikuva lasten kiljunta. Edelleen kaipaan lapsi vapaita tunteja kauppoihin, kun ei edes illalla saa rauhassa käydä, eli klo 21 jälkeen vaan silloinkin siellä kiljuu lapsia
Lasten vihaaja tuli paikalle. Lapsissa on tulevaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meidän erityislapsi ei ole kyllä koskaan ollut häirikkö, vaan se rauhallinen lapsi. Miksi ihmeessä kaikkia erityislapsia pidetään häirikköinä? Lapseni on vielä näitä erityisherkkiä. Häiritseekö sinua, että hän pukeutuu mukaviin pehmeisiin vaatteisiin, leikkelee niistä kaikki laput irti häiritsemästä, jättää valittamatta syömättä sellaiset jutut, mitä ei saa alas ongelmitta ja pahimmillaan pitää käsiä korvillaan, kun hänestä melua on liikaa?
Tuo nirsoilu ruuasta kyllä häiritsee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos ihan kuin olisin kirjoittanut itse. Miten se onkin kun tuntuu että suurin osa ihmistä ajattelee että erityislapsi tarkoittaa automaattisesti häirikköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinulla ei ole kovin pitkä muisti. Ehkä kaupoissa on sinun lyhyen elämäsi aikana soitettu aina, mutta ei sitä musiikkia ole todellakaan ollut kovin kauaa. Ennen myös kaupat olivat pieniä, ei siellä ollut niin paljon melua. Viimeksi kun kävin isossa kauppakeskuksessa, tajusin kuinka paljon melua siellä olikaan. Oli todella rauhoittavaa päästä sieltä pois. Emme jääneet syömään sinne vaan menimme hiljaisempaan paikkaan muualle. Oli siellä toisessa paikassakin taustamusiikkia ja ihmiset puhuivat toisilleen, mutta ei ollut sellaista hälyä, kuin kauppakeskuksessa.
Minua kyllä häiritsee lasten kiljunta. Muistan, kuinka olin ostoksilla ilman omia pieniä lapsia ja samassa kaupassa oli pieni lapsi vanhempineen. Tämä lapsi kiljahteli rattaissaan korkealta ja kovaa, niin että se oikeasti vihloi korvissa. Vanhemmat vaan hymyilivät ylpeinä, kuinka heidän lapsensa ääntelee. Kyllä tuollaisessa tilanteessa voisi opettaa, ettei tuolla lailla kiljuta. Sen aika ja paikka ei ole kaupassa. Itku tai itkupotkuraivaritkaan eivät minua juuri häiritse, vanhemmat voivat saada sääliväisen katseen.
Aistiyliherkkyyksiä on kuitenkin aina ollut esim. autismin kirjon ihmisillä. Mun kahdeksankymppinen isä on selkeästi tällainen. Ei hänen aistiyliherkkyydet ainakaan mitään trendien perässä juoksemista ole.
Vierailija kirjoitti:
Huomionkipeät löytävät itsestään aina uusia "sairauksia". On vanhanaikaista olla "oireeton".
Olisipa hauska jos metsän keskellä 1500-luvun Suomessa elänyt ihminen voitaisiin siitä ympäristöstä siirtää keskelle kauppakeskusta. Voisi tulla kiinnostavia reaktioita. Vaikka sitten olisi silmät peitetty. Ihmisiä ei ole luotu olemaan äänisaasteen keskellä.
Vieläkö ADHD on muotia vai onko jo last season?