Onko aistiyliherkkyys nyt muotia?
Erityisherkät valittivat, että eivät voi muka käydä kaupassa kun siellä soi musiikki ja on hälinää ja pitää jopa sanoa jotain kassalla😁 Onko se nyt kuuminta muotia?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä muka erityisherkät eivät voi olla kuten normaalit ihmiset?
Hekin ovat normaaleja ihmisiä? Jos sinua ei haittaa se kakofonian mikä kaupoissa soi ja aivopesee sinua, se ei tarkoita sitä ettei se olisi jollekin ihmiselle häiritsevää. Ihminen ei voi aina hallita kehonsa reaktioita. Yritäpä olla käymättä viikko vessassa. Samalla lailla hermojärjestelmä voi vaikka siellä kaupassa kuormittua ja aiheuttaa elimistöön pakene/taistele/jäädy/stressireaktion? Mitä luulet kuinka hyvin karhu voisi ja nauttisi isossa kauppakeskuksessa elämisestä? Ihminen on fysiologialtaan eläin.
Vierailija kirjoitti:
Huomionkipeät löytävät itsestään aina uusia "sairauksia". On vanhanaikaista olla "oireeton".
Jos ei ymmärrä jotakin, se ei tarkoita ettei sitä asiaa olisi olemassa. Selittäisitkö miten painovoima toimii? Tai kääntäisitkö kommenttisi portugaliksi kiitos?
Ihmiset on niin junttilassa kasvaneita, että kaikenlainen erilaisuus pelottaa
Muotia on "ottaa koira" ja terrorisoida sillä ympäristöä ja sitten uhriutua ja itkeä lihapullista.
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ADHD on muotia vai onko jo last season?
Taitaa olla laat season, koska niitä diagnoosejahan nyt perutaan. Ottavatko nämä kaaliaivot myös niitä tatuointeja nahkansa täyteen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieläkö ADHD on muotia vai onko jo last season?
Taitaa olla laat season, koska niitä diagnoosejahan nyt perutaan. Ottavatko nämä kaaliaivot myös niitä tatuointeja nahkansa täyteen?
Olisipa hienoa jos sinulla olisi kyky ymmärtää, että kaikki ihmiset eivät välttämättä ole aivoiltaan samanlaisia kuin sinä. Onko kaikilla myös samanlainen nenä kuin sinulla? Kaali on vihannes ja tatuoinnit myrkkyä keholle, miten ne liittyy neurokirjolla olemiseen?
Erityisherkkiä tuntuu olevan joka lähtöön. Ei ilmene kaikilla samalla tavoin. Niitä on ollut aina, mutta asiaa on vasta tutkittu tai tunnustettu 90-luvulla. Erityisherkkyys ei tarkoita mitään häirikköä eikä kaikki ole mitään nirsoja ruuan suhteen. Olen pitänyt itseäni vaan introverttinä ja vasta nyt yli 50-vuotiaana olen lukenut erityisherkkyydestä ja valitettavan moni kohta pitää paikkansa. Nuorena pidin esim. Hyvää ihmistuntemusta lahjana, mutta nyt vanhempana en haluaisi tietää ihmisestä ja työympäristöistä jo muutaman päivän jälkeen niin paljon kuin tiedän. Nämä 10 kohtaa kuvaa hyvin minua https://www.is.fi/menaiset/hyva-fiilis/art-2000008092762.html
Sen jälkeen, kun tietoisuus ilmiöstä alkoi lisääntyä, tajusin, että minulla on ollut tiettyjä sekä ääneen, valoon että tuntoaistiin liittyviä aistiyliherkkyyksiä koko ikäni. Kyse on sen verran vähäisestä ongelmasta, että en koe suoranaisesti kärsineeni asiasta eikä mieleeni ole tullut lähteä pyytämään mitään diagnoosia. Pärjään sillä, että välttelen tiettyjä materiaaleja vaatteissa, joiden tiedän ärsyttävän ihoani, kuten villaa, sekä tiettyjä paikkoja, joiden tiedän olevan liian valoisia ja meluisia, kuten automarketeja. Tietoisuuden lisäämisessä on hyvät ja huonot puolensa. Ne, jotka todella apua tarvitsevat, rohkenevat sitä helpommin hakea, mutta moni, joka pärjäisi elämässään ilman mitään erityisjärjestelyitä tai tukitoimia, saattaa alkaa rakentaa identiteettiään erityisyytensä ympärille. Valitettavasti on jo huomattu, että vertaistuen hakeminen somesta aihetta käsitteleviä videoita katsomalla vahvistaa oireita.
Erityisherkkyyttä on ollut varmasti aina, mutta asia josta ei juurikaan puhuta ja joka tuntuu olevan jopa tabu, on se että ihminen myös itse kouluttaa hermostoaan. Kun erityisherkkyydestä on alettu puhua, moni joka ei suoranaisesti aistiyliherkkyyksistä kärsi, on huomannut että jotkin asiat ovat ärsyttäviä. Ihminen alkaa lietsoa itseään ärsyyntymään asiasta lisää ja kun tällainen ihminen alkaa tarpeettomastikin ylisuojautua, hermosto herkistyy entisestään. Olen nähnyt ennen täysin toimintakykyisen ihmisen, joka ei edes huomannut esim kirkkaita valoja, lietsovan itsensä ärsyyntymään vääränlaisesta valaistuksesta ja muuttuvan hämärässä kämpässä kuulosuojaimet päässä istuvaksi erakoksi. On ihan selvää että tänä päivänä hänen hermostonsa onkin yliherkkä eikä hän kykene esim toimistotöihin kirkkaassa valaistuksessa.
Enkä tällä väitä että kaikki erityisherkät ovat itse kouluttaneet hermostonsa yliherkäksi, vaan että sekin on mahdollista ja ylisuojautuminen epämukavuuksia vastaan voi osaltaan selittää herkkyyksien lisääntymistä yhteiskunnassa.
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyyttä on ollut varmasti aina, mutta asia josta ei juurikaan puhuta ja joka tuntuu olevan jopa tabu, on se että ihminen myös itse kouluttaa hermostoaan. Kun erityisherkkyydestä on alettu puhua, moni joka ei suoranaisesti aistiyliherkkyyksistä kärsi, on huomannut että jotkin asiat ovat ärsyttäviä. Ihminen alkaa lietsoa itseään ärsyyntymään asiasta lisää ja kun tällainen ihminen alkaa tarpeettomastikin ylisuojautua, hermosto herkistyy entisestään. Olen nähnyt ennen täysin toimintakykyisen ihmisen, joka ei edes huomannut esim kirkkaita valoja, lietsovan itsensä ärsyyntymään vääränlaisesta valaistuksesta ja muuttuvan hämärässä kämpässä kuulosuojaimet päässä istuvaksi erakoksi. On ihan selvää että tänä päivänä hänen hermostonsa onkin yliherkkä eikä hän kykene esim toimistotöihin kirkkaassa valaistuksessa.
Enkä tällä väitä että kaikki erityisherkät ovat itse kouluttaneet hermostonsa yliherkäksi, vaan että se
Hyviä pointteja! Olen se, joka kirjoitti viestiäsi edeltävän kommentin. Olen huomannut kuvaamasi itse aiheutetun herkistymisen omalla kohdallani. En aiemmin kiinnittänyt tuoksuihin mitään huomiota, mutta nyt kun työpaikkani on jo vuosia ollut hajusteeton ja olen hajusteyliherkkiä työkavereita huomioidakseni siirtynyt käyttämään kotonakin hajusteettomia tuotteita, huomaan hajusteiden esimerkiksi ulkomailla matkustaessani häiritsevän minua.
No olivatkohan ihmiset sota-aikana yliherkkiä koville äänille ja lasten huudolle?
Joo ihan vaan trendikkyyttäni ja muodin vuoksi kärsin asioista. En tosin ole missään somessa tai kenellekään näitä huutele, vain omassa kodissani ja poissa muiden katseilta trendikkäästi käytän korvatulppia, vastamelukuulokkeita ja nypin vaatteistani hiuksia ja pesuohjelappuja pois. Trendikkyyttänihän minä vaan saan sietämättömän tuntuisen kärsimyskohtauksen kun lapsesi kirkuu korvia vihlovasti. Muodin vuoksihan minulle tulee todella todella paha olo kun syödä lötskytät suu auki motskottaen ja mupeltaen ruokasi kuin vajaaälyinen.
Trendikkyyttänihän minä saan migreenin loisteputkivaloista ja joistakin hajuista.
On se niin kivaa olla muodikas ja trendikäs, vaikka tästä minun suunnattomasta muotitietoisuudestani ei kukaan muu tiedäkään. Ihan kiva olla näin salaa trendikäs. Ja jännä miten osasin jo 80-luvulta saakka olla näin aikaani edellä.
Ei tosissaan. Vedä sinä aloittaja ja muut huutelijat, vetäkää te jokainen vettunne päänne ympäri ja viheltäkää. Epätrendikkäät typerät juntit.
Vierailija kirjoitti:
No olivatkohan ihmiset sota-aikana yliherkkiä koville äänille ja lasten huudolle?
Olivat. Ja silloin lapset eivät kirkuneet kuin mitkäkin pirut. Jos kirkuivat niin heidät pieksettiin, niin että oppivat olemaan rääkymättä.
Lisää tyhmiä kysymiksiä tyhmiltä ihmisiltä? No?
Vierailija kirjoitti:
Enkä tällä väitä että kaikki erityisherkät ovat itse kouluttaneet hermostonsa yliherkäksi, vaan että se
Ne kirkkaat loisteputkivalot, melu, hajut ja muut ärsyttävät asiat ovat kyllä kuorimittaneet hermostoa koko ikäni. Enkä ole lietsonut itseäni niistä kuormittumaan. Nuorempana en vaan tajunnut miksi olen niin rikki ja uuvutetun ja kärsivän oloinen koko ajan. Vasta vanhempana olen huomannut mitkä asiat kuormittavat hermostoani.
Kyllä jo pieni vauva kärsii melusta, ja eläimet. He eivät ehkä itse sitä osaa analyyttisesti ajatella, että vattu kun on ärsyttävää ja kuormittavaa tuo bassojumputus ja tuo lemu tuossa. He vaan kärsivät.
Nykyään on muotia kärsiä kaikesta ja nillittää jopa vaatteiden pesulapuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olivat. Ja silloin lapset eivät kirkuneet kuin mitkäkin pirut. Jos kirkuivat niin heidät pieksettiin, niin että oppivat olemaan rääkymättä.
Eivät olleet. Lastenvihaaja kannattaa väkivaltaa lapsia kohtaan.
Melu on haitallista niille (miksi nyt epäherkkää voisi kutsua) möllyköillekin, ketkä eivät tajua mistään mitään, vaan möllöttävät tiedostamattomina.
Ihmisen keho kyllä kärsii ja terveydelle on haitallista, vaikka melu ei mitään kelloja päässä soittaisikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät olleet. Lastenvihaaja kannattaa väkivaltaa lapsia kohtaan.
Kannatan väkivaltaa vain tyhmiä aikuisia kohtaan, kenellä ei ole luetunymmärryksen kykyä, vaan pitää siitä huolimatta suoltaa pskaansa keskustelupalstoilla.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on muotia kärsiä kaikesta ja nillittää jopa vaatteiden pesulapuista.
Kyllä olet tyhmä ihminen.
Heippa vain :) Kyllä se usein on myös se hiljainen kiltti tyttö tai poika, joka on opetettu siihen ettei saa olla omia tunteita tai kokemuksia ja kaikkea pitää sietää