Onko aistiyliherkkyys nyt muotia?
Erityisherkät valittivat, että eivät voi muka käydä kaupassa kun siellä soi musiikki ja on hälinää ja pitää jopa sanoa jotain kassalla😁 Onko se nyt kuuminta muotia?
Kommentit (114)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on muotia kärsiä kaikesta ja nillittää jopa vaatteiden pesulapuista.
Kyllä olet tyhmä ihminen.
Menepä sinne terapiaasi taas autistivajakki!
No minun isovanhempani (sota-ajan ihmiset) eivät kyllä tykänneet melusta ja lasten kirkunasta. Ja leikkasivat vaatteista pesuohjelaput pois. Käänsivät myös alusvaatteet nurinpäin, ettei saumat kosketa ihoa.
Ennen vanhaan kärsittiin myös melusta ja aistiärsykkeistä. Ei se sota ja köyhyys yhtään helpottanut hermoston tilaa.
Tyhmät ihmiset nyt eivät ymmärrä mitään, mistä eivät itse kärsi. Kunhan pitää joka päivä keksiä joku ihmisryhmä kenelle yrittää provota ja päätään rääpiä.
Tänään ne on hermostoltaan kuormittuvat ihmiset, huomenna ne on työttömät ja ylihuomenna on ylipainoisten vuoro. Joka päivä pitää tyhmän ihmisen saada jollekin turpaansa louskuttaa. Yksinäisiä ja typeriä ihmisiä kun ovat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve ihmisillä on sille, että kaikki olisivat keskenään samanlaisia ja reagoisivat samalla tavalla? Hyvin on mennyt koulujärjestelmän aivopesu perille; ole hiljaa, kävele oikealle, et saa mennä vessaan ja älä itke, nyt opetellaan matikkaa.
Ihmisten pitäisi siis olla robotteja. Toisten tunteista ei tarvi välittää. Hyyyyyvin suomalaista
Koulujärjestelmä? MitäVITTUA? Kouluissahan opetetaan että Eemi on erityinen ja hän saa pitää vähän meteliä ja Ada saa katsoa puhelinta, sitä EI SAA ottaa pois.
Jos ei itse kärsi melusaasteesta, mutta haluaa härnätä niitä, jotka siitä kärsivät. Niin sen nimitys on kiusaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Itselläni on Aspergerin vuoksi aistiyliherkkyyksiä. Tekisin ihan mitä tahansa, että pääsisin niistä eroon.
Oletko hankkinut mm ammattitason kuulosuojaimet???
Et tietenkään. Haluat olla erityinen. Diagnoosilla josta on jo luovuttu huuhaana.
Tässä ketjussa on jotain yksinäisiä mielenterveydeltään viallisia typeryksiä rääpimässä turpaansa ja peukuttamassa omaa p*sk**nsa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei itse kärsi melusaasteesta, mutta haluaa härnätä niitä, jotka siitä kärsivät. Niin sen nimitys on kiusaaminen.
Normaalit aikuiset eivät käytä sanoja kiusata, tuhma, ilkeä tai pimppi.
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on jotain yksinäisiä mielenterveydeltään viallisia typeryksiä rääpimässä turpaansa ja peukuttamassa omaa p*sk**nsa.
Noin mukavia ihmisiä te Erityisherkät olette.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka niin ei käytä? On esimerkiksi työpaikkakiusaamista. Ja ilkeitä ihmisiä. Et satu kuulumaan jompaan kumpaan ryhmään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykyään on muotia kärsiä kaikesta ja nillittää jopa vaatteiden pesulapuista.
Kyllä olet tyhmä ihminen.
Menepä sinne terapiaasi taas autistivajakki!
Autisti on usein keskivertoa aika paljon fiksumpi ja aidompi :) Oletko 10-vuotias?
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkän lapsen äitinä on nyt vasta alkanut huomaan kuinka monessa paikassa soi ns taustamusiikki yleensä ihan turhaan.
Erityisherkkiä on taatusti aina ollut näistä asioista vaan uskalletaan puhua ja erityislapsia ei enää tartte pitää piilossa.
Miksi roudaat sitä kakaraasi joka paikkaan. Mitä lisäarvoa se tuo kauppa reissuille, että kuljette yhdessä. Kai lapsella on isä läsnä elämässä.
Aletään kahdessa maailmassa. Toise harmonisessa ja toiset ränkkätänkässä. Kaupoissa on korkea desibelitaso ja mainokset ovat ärsyttäviä. Kotona soi spa-musiikki
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä tarve ihmisillä on sille, että kaikki olisivat keskenään samanlaisia ja reagoisivat samalla tavalla? Hyvin on mennyt koulujärjestelmän aivopesu perille; ole hiljaa, kävele oikealle, et saa mennä vessaan ja älä itke, nyt opetellaan matikkaa.
Ihmisten pitäisi siis olla robotteja. Toisten tunteista ei tarvi välittää. Hyyyyyvin suomalaista
Koulujärjestelmä? MitäVITTUA? Kouluissahan opetetaan että Eemi on erityinen ja hän saa pitää vähän meteliä ja Ada saa katsoa puhelinta, sitä EI SAA ottaa pois.
Ei mitään vittua, se on naisen sukupuolielin.
Lähinnä nyt viittasin palstalla kommentoiviin, jotka ehkä ei enää ole siellä koulussa? Ajattelin, että aikuiset täällä kommentoi. Mutta kommenttien tasosta päätellen sinä taidat olla oikeassa - mitä vittua-kieli on juuri sitä koululaisten nykymeininkiä. Olet siis koulussa puhelimella nytkin?
Vierailija kirjoitti:
Huomionkipeät löytävät itsestään aina uusia "sairauksia". On vanhanaikaista olla "oireeton".
Kunpa olisinkin vain huomionkipeä enkä oikeasti sairas.
Vierailija kirjoitti:
Jep. Ja tätä suomalaiset rakastaa. Toisten kiduttamista ja kiusaamista parhaansa mukaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis anteeksi mutta mitä? Nyt menee lujaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Erityisherkkyyttä on ollut varmasti aina, mutta asia josta ei juurikaan puhuta ja joka tuntuu olevan jopa tabu, on se että ihminen myös itse kouluttaa hermostoaan. Kun erityisherkkyydestä on alettu puhua, moni joka ei suoranaisesti aistiyliherkkyyksistä kärsi, on huomannut että jotkin asiat ovat ärsyttäviä. Ihminen alkaa lietsoa itseään ärsyyntymään asiasta lisää ja kun tällainen ihminen alkaa tarpeettomastikin ylisuojautua, hermosto herkistyy entisestään. Olen nähnyt ennen täysin toimintakykyisen ihmisen, joka ei edes huomannut esim kirkkaita valoja, lietsovan itsensä ärsyyntymään vääränlaisesta valaistuksesta ja muuttuvan hämärässä kämpässä kuulosuojaimet päässä istuvaksi erakoksi. On ihan selvää että tänä päivänä hänen hermostonsa onkin yliherkkä eikä hän kykene esim toimistotöihin kirkkaassa valaistuksessa.
Enkä tällä väitä että kaikki erityisherkät ovat itse
Ne kirkkaat loisteputkivalot, melu, hajut ja muut ärsyttävät asiat ovat kyllä kuorimittaneet hermostoa koko ikäni. Enkä ole lietsonut itseäni niistä kuormittumaan. Nuorempana en vaan tajunnut miksi olen niin rikki ja uuvutetun ja kärsivän oloinen koko ajan. Vasta vanhempana olen huomannut mitkä asiat kuormittavat hermostoani.
Kyllä jo pieni vauva kärsii melusta, ja eläimet. He eivät ehkä itse sitä osaa analyyttisesti ajatella, että vattu kun on ärsyttävää ja kuormittavaa tuo bassojumputus ja tuo lemu tuossa. He vaan kärsivät.
Sittenhän tuossa ei puhuttu sinusta, vaan ihmisistä jotka alkavat vältellä epämukavuuden tunnetta tehden siten itsestään sille entistä herkemmän. Olet oikeassa että moni kärsii melusta ja vaikkapa pahasta hajusta. Jollekin tuo kärsimys on kuitenkin vain epämiellyttävä tunne. Jollekin taas jo lähtökohtaisesti sietämätöntä. Ensimmäiseen ryhmään kuuluvan ei kannata alkaa erityisesti suojata itseään epämukavuuden tunteelta, sillä sillä keinoin hän voi tehdä itsestään jälkimmäiseen ryhmään kuuluvan.
Ei ole muotia. Mulla on ollut se aina. Ja jostain en vain pidä, kakofoniaa. Ei sitä musiikinränkytystä oikein ymmärrä kaupoissa, ruokien ja juomien molekyylit varmaan muuttuvat jos ihan rainaa laitetaan soimaan ja lapset rääkyvät hysteerisenä. Vesi kuulemma reagoi moneen asiaan. Ihmisessä on myös vettä. Harmoninen ääni varmaan olisi hyvä, shamaanin puhdistusrituaali tai joskus hiljaisempaa. Hiljaisuudessa voi kiusallisesti jonkun vatsa pitää ääntä hyllyen välissä? Tai kassalla kälkätystä? Se pitää peittää äänellä.