Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miehen verenpaine 170/120, pulssi 115, :0

Vierailija
15.08.2024 |

Toisella mittauksella

160/100, pulssi 100.

Kolmannella:

155/98 pulssi 92.

Verenpainelääkityksen paikka? Mies varasi ajan työterveyteen.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiloja pois niin helpottaa.

Älä viitsi. 

"Noin viisi prosenttia kohonneesta verenpaineesta on muun sairauden aiheuttamaa. Tätä kutsutaan sekundaariseksi verenpaineen kohoamiseksi, eli paineen nousu on toissijaista, muusta sairaudesta johtuvaa." Terveyskirjasto

KAs kun et sanonut lopeta tupakanpoltto

Vierailija
22/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kantsii oikeasti pistää ruokavalio sillä tavoin kuntoon, ettei ole ravintoainepuutoksia.

Magnesiumin puute on yksi suuri syy, mikä kohottaa paineita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sain jo 150/95 verenpainelääkityksen

Minä en.

Paino normaali, ei alkoholin eikä tupakankäyttöä.

Vierailija
24/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

"Tärkeimmät kohonnutta verenpainetta alentavat elintapatekijät ovat natriumin saannin vähentäminen, kaliumin saannin lisääminen, ylipainoisilla laihduttaminen, kohtalaisen tai runsaan alkoholinkäytön vähentäminen ja säännöllinen kestävyystyyppinen liikunta."

Kyllä viitsin.

Vierailija
25/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Magnesium ja kalium alentavat paineita.

Kantsii syödä ruokia joissa noita on. Voi myös ottaa magnesium lisää.

Suurimmalla osalla verenpaineen juurisyy on hivenaineiden, vitamiinien, kivennäisaineiden, mineraalien ym. puute. Merkittävä niistä just toi magnesium ja kalium.

Vichy on siitä hyvä juoma, että siinä on noita mineraaleja ja kivennäisaineita. 

Vichyssä on myös natriumia. Kivennäisvesissä ei. Joten mieluummin se. 

Vierailija
26/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lihavuus ja suola ovat yleisimmät syyt. Molempiin kannattaisi itse vaikuttaa, jos ei muuta ongelmaa ole.

Vierailija
27/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko lanssi tuli?

Vierailija
28/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama, olin silloin raskaana loppuvaiheessa. Sittemmin laski onneksi. Mutta tuo on jo korkea joten lääkitys tosiaan tarpeen jos ei muuten laske.

Vierailija
29/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies viela elossa?

Vierailija
30/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joko lanssi tuli?

Ei tuossa lanssia tarvita.

Vierailija
31/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan ok arvot raavaalle miehelle

Vierailija
32/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama, olin silloin raskaana loppuvaiheessa. Sittemmin laski onneksi. Mutta tuo on jo korkea joten lääkitys tosiaan tarpeen jos ei muuten laske.

Raskaana ollessa on eri asia ja varsinkin jos raskausmyrkytys uhkaa.

Vierailija
33/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosta kovasta pulssista voi päätellä, että mies jännittää mittaamista. Myöskään nuo verenpainelukemat eivät ole aivan luotettavia silloin. Kaikista realistisimman verenpaine tuloksen saa, kun pulssi on 60-70.

Silloin se ei ole koholla kovan sykkeen vuoksi.

Joko näin tai on rapakunnossa. Kävin eilen illalla kevyehköllä tunnin juoksulenkillä ja keskisyke oli 122.

Vierailija
34/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko mies viela elossa?

On paineet jo ok tunnin levolla.

Ap

Vierailija
35/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teki ennen mittausta? Mikä oli mittausten välinen aika?

Olisi pitänyt mitata vielä ainakin kerran, koska tulos oli laskenut edellisestä noin paljon. Saattoi laskea vielä lisää.

Vierailija
36/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂 järkyt lukemst

Vierailija
37/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

FWIW, chatGPT:

Painonnostosuorituksen aikana verenpaine voi nousta huomattavan korkeaksi. Korkean intensiteetin voima- ja painonnostossa, erityisesti maksimaalisissa suorituksissa, systolinen verenpaine (yläpaine) voi tilapäisesti nousta jopa 300400 mmHg tasolle. Diastolinen verenpaine (alapaine) voi samanaikaisesti olla yli 200 mmHg. Tämä voimakas nousu johtuu useista tekijöistä:

Valsalvan manööveri: Nostajat pidättävät hengitystään ja jännittävät keskivartalon lihaksia, mikä lisää rintakehän sisäistä painetta ja nostaa verenpainetta.

Voimakas lihasjännitys: Lihasten voimakas aktivoituminen ja verisuonten puristuminen raskaiden nostojen aikana lisäävät verenkierron vastusta, mikä nostaa verenpainetta.

Hermoston ja hormonien aktivoituminen: Stressireaktio ja sympaattisen hermoston aktivaatio lisäävät myös verenpainetta.

Vierailija
38/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokemukseni mukaan parhaat (alhaisimmat) luvut voi saada kun pyrkii mahdollisimman vähän kiinnittämään huomiota itse mittaustapahtumaan. Itse huomasin tuon kun katsoin vuosia sitten Kaunareita mittauksen aikana. Huomion kiinnittäminen mihin tahansa muuhun kuin itse mittaukseen saattaa auttaa samaan todellisempia levollisen tilan painearvoja?? Myös useammin toistuva mittaus voi vähentää siihen mahdollisesti liittyvää sympaattisen tonuksen (fight or flight) voimistumista?

Vierailija
39/39 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Älä viitsi.

"Tärkeimmät kohonnutta verenpainetta alentavat elintapatekijät ovat natriumin saannin vähentäminen, kaliumin saannin lisääminen, ylipainoisilla laihduttaminen, kohtalaisen tai runsaan alkoholinkäytön vähentäminen ja säännöllinen kestävyystyyppinen liikunta."

Kyllä viitsin.

Suurimmalla osalla syyt ovat ihan muita. Itse olen normaalipainon alarajalla oleva viisikymppinen nainen, en polta enkä juo alkoholia, syön terveellisesti ja harrastan paljon liikuntaa. Silti käytän kolmea eri verenpainelääkettä. Sukurasite. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän kuusi