Jos sua sattuu vaikka selkään, niin lähdetkö liikkeelle vai jäätkö paikoillesi? Jos mulla on kipuja, lähden aina liikkeelle.
Kommentit (87)
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Yleensä se kipu on nienomaan lihaksissa, joita ei ole käytetty. Ja tosiaan paranee liikkumalla.
Lopeta tuo itsellesi vastailu noin läpinäkyvästi, tosi noloa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin! Yleensä se kipu on nienomaan lihaksissa, joita ei ole käytetty. Ja tosiaan paranee liikkumalla.
Lopeta tuo itsellesi vastailu noin läpinäkyvästi, tosi noloa
Kyllä tämä on kahden eri kirjoittajan juttuja. En vastannut itselleni. t.ap
Kyllä ne kivutkin voi olla niin ankarat, että et pysty liikkumaan, korkeintaan piehtaroimaan sängyn päällä. Itsellä ei edes aina jalat kanna, niin miten siinä sitten liikut? Tuollaiset pikkukivut on asia erikseen, jos jostain vähän kolottaa, niin mikäs siinä.
Pistäisit korkin kiinni niin et kärsisi jatkuvista kiputiloista. Voisit jaksaa liikuttaa lihaksiasikin useammin.
Riippuu tietenkin kivusta. Jos on selkeästi jumissa tai lihakset kipeät, niin tietenkin liikkeelle, mutta jos on esim. migreeni, niin sitten makuulle pimeään huoneeseen.
Fasettilukkoon auttaa lepo, en saa sitä itse auki ilman kippipenkkiä (kotona) ja kaikki muu riuhtominen on turhaa.
Teen töitä jatkuvissa kivuissa. Ei se liikkuminen ole auttanut vaikka kuinka trollaat sitä
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ne kivutkin voi olla niin ankarat, että et pysty liikkumaan, korkeintaan piehtaroimaan sängyn päällä. Itsellä ei edes aina jalat kanna, niin miten siinä sitten liikut? Tuollaiset pikkukivut on asia erikseen, jos jostain vähän kolottaa, niin mikäs siinä.
Silloin otetaan riittävän tujut lääkkeet jotta pääsee liikkeelle. Paikalleen jääminen on myrkkyä.
Selkä, jalka, hartiat kipeät niin liikkeelle. Jos vaikka ranne tai sormet niin ne paranee levolla. Usein ei kyllä ole muuta vaihtoehtoa, harvoin sitä on niin kipeä että saisi töistä (erittäin fyysistä) saikkua eikä silloinkaan voi jättää koiraa liikuttamatta.
Silloin on pakko istua. On parantumaton selkäsairaus ja krooniset kivut.
Aika paljon riippuu siitä, missä ja millaisia kipuja. Toisiin auttaa liike (ei välttämättä liikunta, varsinainen uhrheilu vi hyvinkin pahentaa, mutta ainakaan ei saa olla paikallaan), toisiin tarvitaan lääke. Onneksi itsellä ei ole sitä versiota, johon ei auta lääkekään.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole vikaa lihaksissa meikäläisellä kun olen raskaita fyysisiä töitä tehnyt ikäni. Alimmissa selkänikamissa on havaittu noin 15 vuotta sitten painumaa, vinoumaa, rappeumaa ja kulumaa joista johtuen alaselkä kipeytyy herkästi huonoissa työasennoissa. Asialle ei mitään voi ja lihasten kunto hyvä helpottaa elämää kyllä. Ja se liikkuminen. Aiemmin oli töissä jossa käveltiin paljon, selkä oli aika hyvä, myöhemmin taas raksa- alalla jossa täytyi kantaa lautaa, lankkua, levyä ja kääntää ja vääntää ja selkä oli joskus todella pahana. Iän tuomia ihanuuksia. Mielellään kävelen ja ulkoilen ja se on hyvä. Tämä istuminen ei ole.
No riippuu ihan kivusta ja muusta tilanteesta. Mulla esim murtuu aika usein yksi varvas (siihen on pistetty niin monet kerrat kortisonia, että murtuu pienestäkin kolhaisusta) , mutta sitten vaan teippaan sen jesarilla viereiseen varpaaseen kiinni. Koira on kuitenkin vietävä ulos. Mulla on myös murtunut kaksi kertaa toinen nilkka. Ekalla kerralla en mennyt edes lääkäriin ja tokalla kerralla vasta 5 viikkoa tapaturman jälkeen ja silloin röntgnekuvassa huomattiin, että se sama nilkka on murtunut joskus aiemminkin. Mutta joo, ei sitä voinut jäädä sängynpohjalle makaamaan vaan sitten vaan nilkuttaen koiraa viemään. Ei se liikkuminen kyllä murtumakipuihin mitenkään auttanut vaan päinvastoin pahensi. Kun umppari puhkesi, niin mieluiten olisin vaan vatsakivuissani maannut paikoillani, mutta pakkohan se oli lähteä lääkäriin. Tällä hetkellä mulla on oikea olkanivel niin kipeä, että kättä ei viitsisi millään nostaa ylös. Mutta en mä voi jättää esim tiskikoneesta puhtaita astioita pitkin keittiön pöytiä vaan on ne nostettava kaappeihin. Pyrin nostamaan vasemmalla kädellä, mutta painavampiin kattiloihin tartten kaksi kättä ja pakkohan sitä oikeaa kättäkin on silloin käyttää. Lihaskivut on sitten toinen juttu ja niihin jumppa ja liikkuminen onkin kaikista parasta lääkettä.
Jään sänkyyn ja avaan vauvapalstan. Olen niin lihavakin että minun on vaikeaa liikkua.
No sulla ei sitten ole edes ollut oikeita kipuja, joitain pikku kolotuksia vaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon riippuu siitä, missä ja millaisia kipuja. Toisiin auttaa liike (ei välttämättä liikunta, varsinainen uhrheilu vi hyvinkin pahentaa, mutta ainakaan ei saa olla paikallaan), toisiin tarvitaan lääke. Onneksi itsellä ei ole sitä versiota, johon ei auta lääkekään.
Joo, itsellä on alaselän nikamissa kaikki mahdolliset viat, niin lääkäri aikanaan totesi eikä mitään mahda. Liikkuminen helpottaa ja vaikkapa autolla ja traktorilla ajaminen. Lihaspuoli on hyvässä kunnossa ollut aina. Pahimpina aikoina tehokas tabletti illalla että saa nukuttua.