Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jos sua sattuu vaikka selkään, niin lähdetkö liikkeelle vai jäätkö paikoillesi? Jos mulla on kipuja, lähden aina liikkeelle.

Vierailija
15.08.2024 |

Tulee heti parempi olo.

Kommentit (87)

Vierailija
61/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaarallinen neuvo. Ihmiset liikkuvat liian vähän eivätkä tunne kehoaan tai osaa kuunnella sitä. 

Lääkäri siellä tietää kaiken kaikista sairaista ihmisistä.

Vierailija
62/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millaista kipu on. Minulla on urheilutausta, joten olen tottunut erottamaan kivusta milloin lepo auttaa ja milloin liike. Ihan kaiken kivun kanssa ei kannata lähteä hötkyämään, kun voi vaan pahentaa tilannetta. Liike ei aina ole lääke, vaikka usein onkin.

Jep. Riippuu tilanteesta. Mitään vammoja tai kiputiloja ei kuitenkaan pitkällä tähtäimellä hoideta, saati kuntouteta, pelkällä loikoilulla. 

Ei niin, mutta ei myöskään sillä, että sokeasti lähdetään liikkumaan, koska se auttaa. Kivun kanssa pitäisi kyllä konsultoida ammattilaista eikä mennä mutulla, jos se on pitkäkestoista ja voimakasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mua nyt sattuu vaikka polveen, niin en kyllä kovasti lähde rasittamaan. Jos nyt vaikka olis polvi aivan hirveen kipee. Ehkä joku tulehdustila, joka vaatii asettumista..... tai jos mulla on nilkka murtunut ja sattuu, niin en nyt kyllä lähde käppäilemään.

Vierailija
64/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luulisin, että tietynlainen liikunta auttaa, mutta vääränlainen voi olla hyvinkin pahaksi. 

Vierailija
65/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mua nyt sattuu vaikka polveen, niin en kyllä kovasti lähde rasittamaan. Jos nyt vaikka olis polvi aivan hirveen kipee. Ehkä joku tulehdustila, joka vaatii asettumista..... tai jos mulla on nilkka murtunut ja sattuu, niin en nyt kyllä lähde käppäilemään.

Polven kipu on usein vain etureiden kireyttä. Siis kovakin kipu voi olla. Levon sijaan voi kokeilla venytellä/hieroa etureittä. Jos ei auta, niin ei ole kyse siitä. 

Vierailija
66/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeintä on kuunnella omaa kehoaan! Jos kipu on tulehduksellista tai pistävää, ei liike todellakaan ole lääke vaan se pahentaa tilannetta. Tällöin lääke on ihan lääkitys sekä lepo. Jos kipu on kolottavaa tai johtuu esimerkiksi liian pitkään istumisesta, niin silloin liikkumisesta on hyötyä. 

Vaarallinen neuvo. Ihmiset liikkuvat liian vähän eivätkä tunne kehoaan tai osaa kuunnella sitä. 

Häh? Kyllä ihmiset pääsääntöisesti osaavat sen verran kuunnella omaa kehoaan, että he tietävät milloin sattuu niin pahasti että pitää levätä tai hakeutua lääkäriin ja milloin liike voisi auttaa kipuun. Miten tyhmänä sinä ihmisiä pidät?

Vierailija
67/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan kyllä se liikunta auttaa parantamaan murtumatkin. Hop hop juoksulenkille siitä 😄

Vierailija
68/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli lantio pois paikoiltaan. Ajoittaiset kovat kivut, mutta pystyin esim. juoksemaan ongelmitta. Lopulta menin kiropraktikolle, joka suoristi lantion. Toinen puoli oli jäänyt paljon heikommaksi, kun olin liikkunut lantio pois paikoiltaan. Vaati monen kuukauden kuntoutuksen, että puoliero tasoittui.

Kipujen kanssa liikkuminen siis oikeasti vain pahensi tilannetta ja aiheutti harmia. Syyn selvittyä ja korjaannuttua liike auttoi. Summamutikassa ei kannata päättää, että tähän kipuun auttaa liikunta. Kannattaa pyytää ammattilaisen arvio.

Vierailija
69/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Polven kipu on usein vain etureiden kireyttä. Siis kovakin kipu voi olla. Levon sijaan voi kokeilla venytellä/hieroa etureittä. Jos ei auta, niin ei ole kyse siitä. 

Js jos polvi on punoittava, kosketusarka tai turvonnut, on siinä tulehdusta. Sitä ei hoideta liikunnalla tai venyttelyllä. 

Vierailija
70/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mulla ainakin juokseminen on aiheuttanut polvien kipeytymistä jo ainakin 30 vuotta. Olen oppinut välttämään sitä ja harrastamaan muita liikuntalajeja. 

Vierailija
71/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kaikki liikuntaa harrastavat tietävät rasitusvammat. Esim. penikkatauti on sellainen. Siihen auttaa tulehduskipugeeli, mutta kyllä mun ainakin täytyy pitää myös päivän parin tauko treenistä.

Vierailija
72/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polvikipu on yleinen ongelma syyt liittyvät tavallisesti ikääntymiseen, loukkaantumiseen tai polven liikarasitukseen

Polvikipu voi olla seurausta vammasta, kuten nivelsiteen tai nivelkierukan repeämästä, polvinivelen ylirasituksesta tai nivelrikosta. Myös niveltulehdukset, kuten kihti ja nivelreuma, saattavat oireilla kipuna polven alueella.

Vierailija
73/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sua vaivaa, onko kipuja?

Ottaako päähän, onko 'rapula?

Masennus kaataako pojan poloisen?

Jättikö paha jäbä neitosen?

Nyt on vastaanotto auki ja nyt sitä saa

Lääkettä vaivaan ja vapinaan

Tänä iltana ollaan hurlumhei

Tänä iltana herneitä vedetä ei

Mä olen tohtori tosi tohtori

Otapas tästä ja vetäses tuo

Päälle pullosta huikat juo

Sukella hyvänolon lähteeseen

Näin palaa tunto ruumiiseen

Kun tohtori touhukas tohtoroi

Lauteet paukkuu ja laulu soi

Lääkkeitä vaivaan ja vapinaan

Tosta vaan lonkalta ruiskaistaan

Tänä iltana ei saa vittuilla

Tänä iltana ei saa tapella

Tänä iltana ei saa oksentaa

Tänä iltana jokainen kyllä saa

Tänä iltana lääkkeet määrätään

Positiivisesti häärätään

Aamulla annan lausunnon

Jokainen terve ja kunnossa on

Mä olen, olen

Vierailija
74/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Js jos polvi on punoittava, kosketusarka tai turvonnut, on siinä tulehdusta. Sitä ei hoideta liikunnalla tai venyttelyllä. 

No ei tietenkään. Kunhan nyt annoin yhden mahdollisen skenaarion polvikivun syyhyn. Aika harva tuntuu tuosta tietävän ja kuvittelee, että polvessa on jotain pahasti vialla vaikka kyse on vain lihaskireyksistä.

Vierailija
75/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu millaista kipu on. Minulla on urheilutausta, joten olen tottunut erottamaan kivusta milloin lepo auttaa ja milloin liike. Ihan kaiken kivun kanssa ei kannata lähteä hötkyämään, kun voi vaan pahentaa tilannetta. Liike ei aina ole lääke, vaikka usein onkin.

Jep. Riippuu tilanteesta. Mitään vammoja tai kiputiloja ei kuitenkaan pitkällä tähtäimellä hoideta, saati kuntouteta, pelkällä loikoilulla. 

Ei niin, mutta ei myöskään sillä, että sokeasti lähdetään liikkumaan, koska se auttaa. Kivun kanssa pitäisi kyllä konsultoida ammattilaista eikä mennä mutulla, jos se on pitkäkestoista ja voimakasta. 

Tämä. Miten monta kertaa mullekin alkoi jopa vieraat ihmiset hokea että liike on lääke, jumppaa kuule nyt vaan ahkerasti niin sillä ne kivut lähtee!! Kun ammattilaiset (neurokirurgit, fysiatrit, fysioterapeutit) olivat määränneet pääasiassa lepoa ja rauhakseltaan elämistä, että pärjään leikkaukseen saakka eikä tarvitsisi hätäleikata. 12-15 kolmiolääkettä päivässä, että pärjäisin edes kotona...

Vierailija
76/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eihän nyt aina pidä liikkeelle lähteä. Oikeassa suhteessa lepo ja liike.

Vierailija
77/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tohtori sanot siihen kun henkilö 50+ on tehnyt koko ikänsä fyysisesti rasittavaa työtä? Ei ole persiillä istuttu töissä. 🙄

Vierailija
78/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap ei tajua kipua, joka vammoista (kulumat, repeämät, murtumat ym) tai sairauksista.

Vierailija
79/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko saada liikettä. Paikallaan olo vaan jumittaa mulla paikat pahemmin. Rauhallista kävelyä, joogaa, venyttelyä ja sitten otan hierontalaitteen kaapista. Johan helpottaa.

Vierailija
80/87 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohan riippuu siitä, mikä kivun aiheuttaa. Itsellä tosiaan lihasjumeja, jotka kivut aiheuttaa, niin liike auttaa. Mutta ei se auta kaikkeen kipuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kaksi