En ole koskaan tiennyt miten valtavasti eri sosiaalitukia Suomessa maksetaan
Vasta nyt kun mediassa on jatkuvasti juttuja leikkauksista niin alan tajuta mihin kaikkeen on tukia maksettu.
Oletteko te muut?
Kommentit (280)
Olen aina tiennyt. Minulle on ollut yllätys, miten monet tällä palstalla eivät muka ole tienneet tuista, vaan kauhistelevat kuten ap.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oot sitkee sissi. Sulle ei ne 1,3 miljoonsa muuta eläkeläistä ole olemassakaan, vaon ne 300 000."
Kyse oli siitä miksi rahat eivät enää riitä ja yksi syy on se että eläkeläisten määrä on nopeasti noussut ja sitä myötä heidän aihauttamansa kulut. Ihan sama haluatko puhua noista suurista ikäluokista mutta fakta nyt vain on että heidän eläköitymisensä on se suurin yksittäinen syy eläkeläisten määrän entistä nopeampaan kasvuun.
Ei se ole mikään syytös vaan ihan vain fakta. Vai eikä faktoja enää saa sanoa?
Siis osa ehti eläkkeelle, puolethan on kuollut. Mutta me emme ole mitään tuoreita lukuja eläkkeelle jääjissä, otas nyt jotkut ikäjana käyttöösi. Ihan vanhanaikainen kynä ja paperia, syntymävuosi, ik
Sitkeä sissukka olet. Et ota huomioon että koko ajan jää eläkkeille ihan 18 v ja sairaita nuoria ja työikäisiä. Laskes nyt milloin 1945 syntynyt täytti 65 ja milloin 1950 syntynyt.
Siis sulle on 300 000 eläkeläistä se päänsärkysi 1,6 miljoonan joukossa?
Onko eläkkeen alaikärajaa siis nostettu? Itse jäin eläkkeelle 16-vuotiaana, mutta sinä puhut 18-vuotiaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oot sitkee sissi. Sulle ei ne 1,3 miljoonsa muuta eläkeläistä ole olemassakaan, vaon ne 300 000."
Kyse oli siitä miksi rahat eivät enää riitä ja yksi syy on se että eläkeläisten määrä on nopeasti noussut ja sitä myötä heidän aihauttamansa kulut. Ihan sama haluatko puhua noista suurista ikäluokista mutta fakta nyt vain on että heidän eläköitymisensä on se suurin yksittäinen syy eläkeläisten määrän entistä nopeampaan kasvuun.
Siis osa ehti eläkkeelle, puolethan on kuollut. Mutta me emme ole mitään tuoreita lukuja eläkkeelle jääjissä, otas nyt jotkut ikäjana käyttöösi. Ihan vanhanaikainen kynä ja paperia, syntymävuosi, ikä, vuosi milloin on täytetty 65.
Koko ajan kuollaan kun ehditään pois mieltänne vaivaamas
Marttyyriksi heittäytyminen ja itsensä kruunaaminen ei pue sinuakaan.
Vierailija kirjoitti:
Olisi mielenkiintoista tietää kokonaiskustannukset, jotka Suomessa oleilevat työttömät ulkomaalaiset aiheuttavat.
Jep, triplan lävitse kun kävelee töihin mennessä, niin suomea ei kuule. Useimmilla paperiset ostoskassit kädessä. Ruokaa niissä ei ole...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puoluetuet olivat viime vuonna liki 35 miljoonaa. Aika hyvin sossuluukulla siis nekin.
Niin, ja vähäosaisten kokoomus ja persukaverit heti tokana nappasivat suurimmat siivut :D
https://valtioneuvosto.fi/-/puolueavustukset-myonnetty-vuodelle-2024
Ne menee nuppiluvun mukaan. Viime hallituksessa esim. vihreät sai säkkitolkulla. Kun hävisivät vaalit, niin seurauksena oli YT:t.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis osa ehti eläkkeelle, puolethan on kuollut. Mutta me emme ole mitään tuoreita lukuja eläkkeelle jääjissä, otas nyt jotkut ikäjana käyttöösi. Ihan vanhanaikainen kynä ja paperia, syntymävuosi, ikä, vuosi milloin on täytetty 65.
Koko aj
Minä kuolen, sinä kuolet, hän kuolee, me kuolemme, te kuolette. Niin se menee se fakta ilman kruunuja.
Mulla on syntymäpäivä ens viikolla. Pari vuotta sitten kuoli melko terve sisareni syntymäpäivänsä aattona yllättäen samab ikäisenä kuin minä nyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis osa ehti eläkkeelle, puolethan on kuollut. Mutta me emme ole mitään tuoreita lukuja eläkkeelle jääjissä, otas nyt jotkut ikäjana käyttöösi. Ihan vanhanaikainen kynä ja paperia, syntymävuosi, ik
On se päänsärky. Paha sellainen. Boomerit saa korkeimpia eläkkeitä ikinä. Eläkemenot on 37 miljardia. Otapa sinä nuo kirjoitusvälineesi esiin ja laske. Montako prosenttia tuo 300 000 on kokonaismäärästä. Ja sen jälkeen laita eläkkeen suuruudeksi 3-4-kertainen verrattuna muuhun prosenttiosaan. Pikku vinkiksi; Vastaus on miljardeja. Median mukaan tämä hallitus lisää soterahaa 1.6 miljardia nyt. Se meno jatkuu. Te olette suurkuluttajaryhmä. Siksi Suomi-neidolla on paha päänsärky.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
https://thl.fi/-/sosiaaliturvamenot-olivat-80-miljardia-euroa-vuonna-20…
Suomen sosiaaliturvan menot olivat yhteensä 80 miljardia.
Asukasta kohden menot olivat 14 387 euroa
On siinä maksamista.
No, tuohon lukuun on laskettu sekä eläkkeet, että terveydenhoitomenot. Eläkkeet on melkein 40 miljardia eli lähes puolet summasta. Niitähän tulee nämä nettomaksajatkin sitten saamaan.
Väärin.eistämaksetaa y
Valtion osuus eläkkeistä on 4 mrd luokkaa. Loput eläkkeistä maksetaan yksityisistä työeläkekassoista.
Olen ollut pienimmällä tuella ja leikatulla. En minäkään tiennyt mitä muut saavat. Ei se täällä ainakaan ole.
Kelan ja sosiaalipuolen maksamista tuista olen ollut tietoinen, koska kuului aikoinaan opintoihin sairaanhoito-opistossa. Mutta mistään yksityistien hoitotuesta tms en ole ollut tietoinen.
Tietäisitpä miten paljon muissa maissa maksetaan tukia ja etuuksia kuten Saksassa, Virossa, Ruotsissa jne.
Suomessa maksetut tuet ovat Eu maiden alle keskitason ja Suomi saanut useamman huomautuksen liian alhaisista tuista, niin Eu:lta kuin YK:lta. Ja on seurannassa.
Sosiaaliturva | Euroopan neuvosto: Suomen sosiaaliturvan taso on edelleen liian alhainen: https://www.hs.fi/politiikka/art-2000009395774.html
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kyllä tiesin vaikka en ole itse juurikaan tukia sanut lapsilisää ja äitiyspäivärahaa lukuunottamatta.
On kyllä hyvä että on käsitystä myös sellaisten ihmisten elämästä jotka elävät taloudellisesti ihan eri elämää kuin itse. Se antaa vähän perspektiiviä siihen omaankin elämään.
Moni väärä päätös syntyy hallituksessa juuri siksi että ei ole oikeasti käsitystä siitä millaisissa elämäntilanteissa ne tukia saavat ihmiset ovat ja ajatellaan että he ovat vain saamattomia reppanoita jotka voi leikkauksilla kannustaa töihin.
Niinpä. Suurin osa sosiaalituista on terveydellisillä syillä perusteltuja. Eli ihminen sairastuu vakavasti eikä kykene töihin. Hän saa monia etuuksia kuten sairauspäiväraha, kuntoutustuki, asumistuki, sekä erilaiset lääkkeisiin ja hoitoihin liittyvät tuet ja jossain vaiheessa sairauspäiväraha saattaakin muuttua sitte
Sairauspäivärahaa ja kuntoutus tukea ei saa samanaikaisesti. Kuntoutustuki on sama kuin määräaikainen eläke.
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Kelan ja sosiaalipuolen maksamista tuista olen ollut tietoinen, koska kuului aikoinaan opintoihin sairaanhoito-opistossa. Mutta mistään yksityistien hoitotuesta tms en ole ollut tietoinen.
Se on yksityistieavustus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis osa ehti eläkkeelle, puolethan on kuollut. Mutta me emme ole mitään tuoreita lukuja eläkkeelle jääjissä, otas nyt jotkut ikäjana käyttöösi. Iha
Kertomasi mukaan eläkkeet ovat siis tosi pienet jos minä boomerina saan 2200 brutto ja se kolme-neljäkertainen normieläkkeeseen.
Mediaanieläke, kai tiedät mikä mediaani on, on noin 1800.
Olen kasvanut rutiköyhässä, isossa perheessä 50-60-luvulla. Siihen aikaan ei mitään tukia tullut yhteiskunnalta. Etelä-Suomesta tuli kummiperheeltä joulupaketti jossa oli perheen pieniksi käyneitä vaatteita ym.tavaraa. Siitä pitäen sitten koulut käyty opintolainalla ja kesätöillä rahoittaen. Onneksi työelämässä saanut olla eläkeikään asti. Lapsilisät ja äitiyspäivärahat varsinaista henkilökohtaista tukea. Muutoin kaikki se hyvä mitä yhteiskunta meille kaikille tarjoaa, koulutus, terveydenhuolto, ym. Kiitollinen olen.
Itse olen duunariperheestä lähiöstä. Vanhempani aina raatoivat matalapalkkaisissa duuneissa ja olivat aivan loppu. Peruskoulun jälkeen lähdin toiselle paikkakunnalle opiskelemaan, mutta palasin maitojunalla kotiin kun se ei ollutkaan oma juttu. Vanhempani jotenkin innostuivat tästä ja alkoivat kertomaan erilaisista keinoista kikkailla yhteiskunnan tukien kanssa. Eivät ehkä halunneet samanlaista elämää kuin itselleen eivätkä osanneet kannustaa opiskelemaan, joten tämä oli heidän keinonsa näyttää rakkautta. Ja se tukiviidakko oli aivan mieletön, mitään ei tarvinnut tehdä minkään eteen, kaikki maksettiin. Tietysti tästä on jo useita vuosia aikaa etten osaa sanoa mitä se on nykyään, mutta 2000-luvun alussa oli näin. Passivoiduin ja mieleni alkoi hiljalleen myös sairastumaan, esim paniikkikohtaukset alkoivat olla arkipäivää.
Onnekseni kuitenkin tutustuin ihmiseen joka auttoi työllistymään. Työnteko olikin hauskaa, sosiaalinen elämä kasvoi valtavaksi ja onnistumisen tunne työssä (tehdastyö matalalla palkalla) oli syrjäytyneelle nuorelle aivan uusi tunne. Siitä sain kipinän siihen, että haluan tehdä työtä, haluan elättää itseni. Nyt olen vähän opiskellutkin, tehnyt monia erilaisia töitä ja etsinyt sillä tavalla itseäni. Perustanut perheen, ostanut oman kodin ja elän keskiluokkaista elämää. Pääsin perheeni köyhyyskierteestä eroon ja vastoin kotona saatuja opetuksia kasvatin elintasoani mukavasti, kaikki omalla työllä hankittua.
Siksi oman kokemustaustani vuoksi koen, että tuista voi leikata. Siellä varmasti on jotain, mihin pitääkin puuttua. En halua, että on mahdollista syrjäytyä sen takia, kun rahaa on niin helppo yhteiskunnalta saada.
Vierailija kirjoitti:
Olen kasvanut rutiköyhässä, isossa perheessä 50-60-luvulla. Siihen aikaan ei mitään tukia tullut yhteiskunnalta. Etelä-Suomesta tuli kummiperheeltä joulupaketti jossa oli perheen pieniksi käyneitä vaatteita ym.tavaraa. Siitä pitäen sitten koulut käyty opintolainalla ja kesätöillä rahoittaen. Onneksi työelämässä saanut olla eläkeikään asti. Lapsilisät ja äitiyspäivärahat varsinaista henkilökohtaista tukea. Muutoin kaikki se hyvä mitä yhteiskunta meille kaikille tarjoaa, koulutus, terveydenhuolto, ym. Kiitollinen olen.
Ei taida nyt pitää paikkaansa tai sitten aika kultaa muistot. Ei Suomi ollut 60-luvulla kehitysmaa, vaikka sodasta oli vain vähän aikaa.
Lapsiperheille maksettiin lapsilisää, oli palkallinen äitiysloma, lapsivähennys verotuksessa,sekä puolisliden yhteisverotus, joka mahdollisti toisen jäämään kotiin hoitamaan lapsia. Lisäksi perheen apuna oli kunnalliset kodinhoitajat. Ja nämä oli kaikille, niin rikkaille kuin köyhille.
Myös työttömyyskorvausta maksettiin, koululaiset saivat vaateavusta, myös lääkkeet, silmälasit, työvaatteet ja kengät jne. sai laittaa verotukseen vähennyksenä.
Jos vertaa Suomen elintasoa ja hyvinvointia tänä päivänä, monet tuet olivat 60-luvulla paremmin kuin nykyään, kun huomioi Suomen elintason.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertaakaan en ole eläessäni tarvinnut tukia enkä muitakaan verovaloilla maksettua palvelua. Työssäkäyvänä esimerkiksi on ollut varaa käydä yksityisellä terveydenhoitajalla ja lääkärillä.
Et ole koulua käynyt ja teitä ajellut? Julkinen?
Jokainen saa nuo ilmaiseksi, maksoit veroja tai et
Ai opiskelijoille ei opintotuet ja asumislisät ja kompensoidut edut ole tukia, ne on vaan "ilmaista. "
( Sit samat tyypit pitää eläkkeitö tukena)
Opiskelu on väliaikaista. Siinä pyritään parempaan. Ongelmana on nimenomaan ne, jotka elää tuilla, vuodesta toiseen. Elämäntapapummit.
Näistä tuista ja kaikenmaailman diagnoosista on päästävä eroon!
Näitä diagnooseja jo haetaan feikkaamalla..
Aina on joku vammainen syy sille ja tälle sekä tuolle tukirahalle..
Sitten ihmetellään miksi ei rahat riitä..
Fxxk Me..
Työterveyshuolto ja sairauslomat (työnantaja saa suoraan tuet ja sinä palkkaa), kotitalousvähennykset, kilometrikorvaukset, työtulovähennykset, äitiys- ja vanhempainvapaat, koulutus, sähköauton ostotuki, lämmitysenergian muutostuki, yksityistien hoitotuki, lounasetu, e-passi (työnantajien vähennysoikeus), duunin pippaloita ja tapahtumia pakollisen "virallisen vartin" ohella (sama kuin ed., lasten päivähoidon subventointi, julkisen liikenteen hintojen subventointi, erilaiset verovähennysmahdollisuudet jne ne.