Yön aikana tullut taas uusi narsistiäiti-mielipidekirjoitus Hesariin!
HS mielipide - Rehellinen keskustelu äitini kanssa ei ole mahdollista.
Monikohan alkaa tämän eilen alkaneen keskustelun myötä epäilemään, että oma äiti on narsisti?
Kommentit (113)
Ei aitoon narsistiin voi laittaa välejä poikki ilman että narsisti kostaa. Kosto tulee sitä kautta, minkä henkilö tietää sinua eniten satuttavan, lapsistasi ja puolisostasi on hyvä aloittaa. Puolustautua et voi.
Narsistilla on aitoa empatiaa vain itseään kohtaan. Narsistivanhempi ei siis itke kotona sitä että lapsi katkaisi välit. Sen sijaan narsisti kostaa.
Diagnoosin käytännössä saa, jos tehnyt jotain hyvin väkivaltaista ja laitonta ja kiinnikin jäänyt. Pakkohoito tai oikeuspsykiatrian mielentilatutkimus.
Jeesjees, mun vanhemmat oli juopponarkkeja, väkivaltaisia. Miten päin täs nyt pitää olla?
Vierailija kirjoitti:
Ei aitoon narsistiin voi laittaa välejä poikki ilman että narsisti kostaa. Kosto tulee sitä kautta, minkä henkilö tietää sinua eniten satuttavan, lapsistasi ja puolisostasi on hyvä aloittaa. Puolustautua et voi.
Narsistilla on aitoa empatiaa vain itseään kohtaan. Narsistivanhempi ei siis itke kotona sitä että lapsi katkaisi välit. Sen sijaan narsisti kostaa.
Diagnoosin käytännössä saa, jos tehnyt jotain hyvin väkivaltaista ja laitonta ja kiinnikin jäänyt. Pakkohoito tai oikeuspsykiatrian mielentilatutkimus.
Jep, kosto on melkoinen. Minun maineeni on loattu niin pahasti, etten voi esimerkiksi hakea töitä 200 km lähempää äitini paikkakuntaa. Tuttavat siellä eivät tervehdi. Minun kerrotaan myyvän itseäni, olevan mielisairas ja käyvän pakkohoitojaksoilla mielisairaalassa. Mikäänhän näistä ei ole totta, eikä minulle ole mitään diagnooseja. Äiti ei piittaa juortuja keksiessään edes siitä, että minulla on lapsia. Kosto on sadistinen, vain siksi etten suostunut enää olemaan hänen uhrinsa. Itse varmaan päästäisin lapseni menemään, mutta kyllä siinä vaiheessa olisin tehnyt ja antanut mitä vain, vaikka vasemman käteni jotta saisin mahdollisuuden hyvittää virheeni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kosto on melkoinen. Minun maineeni on loattu niin pahasti, etten voi esimerkiksi hakea töitä 200 km lähempää äitini paikkakuntaa. Tuttavat siellä eivät tervehdi. Minun kerrotaan myyvän itseäni, olevan mielisairas ja käyvän pakkohoitojaksoilla mielisairaalassa. Mikäänhän näistä ei ole totta, eikä minulle ole mitään diagnooseja. Äiti ei pii
Ja pahimmalle tuntuu, kun tyyppi taidokkaasti iskee lapsiisi etkä voi tehdä yhtään mitään.
Minä haluaisin tietää, miksi minua piti huoritella kun olin teini.
Ehkä äitisi yritti suojella sinua huonolta maineelta, huonoilta miehiltä, raskaudelta, omalta elämältään... Se oli silloin aika yleinen puhetapa. Monia muitakin sanoja käytettiin sen kummemmin miettimättä, esimerkiksi eri värisistä ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kosto on melkoinen. Minun maineeni on loattu niin pahasti, etten voi esimerkiksi hakea töitä 200 km lähempää äitini paikkakuntaa. Tuttavat siellä eivät tervehdi. Minun kerrotaan myyvän itseäni, olevan mielisairas ja käyvän pakkohoitojaksoilla mielisairaalassa. Mikäänhän näistä ei ole totta, eikä minulle ole mitään diagnooseja. Äiti ei pii
Ei ne tuttavatkaan mitään järjen jättiläisiä ole , jos kaiken tuon potaskan uskovat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaisen sukupolven olemmekaan kasvattaneet.
Minulla ei olisi tullut mieleenikään nousta äitiäni tai isääni vastaan, koska sisimmässäni tiedän hänen kuitenkin yrittäneen parhaansa saamillaan resursseilla. Isäni sairastui vakavasti ja äitini yritti pitaa pakkaa kasassa. Äiti aikanaan haukkui niin poika- kuin tyttöystäviäni ja varoitti petollisuudesta, mutta tein kuitenkin itse päätökseni heidän suhteen ja osaan petyinkin. Myös alkoholi oli kuvioissa. Eli juuri näitä aiheita joita nuoret aikuiset nyt terapioissaan vatvovat.
Niin kai se sitten on, että nykypäivänä ihmiset ovat vain herkempiä joka asiassa. Ja terapia on osaksi muoti-ilmiö. Itsekin sairastuin yli 40 vuotiaana ja olisin saanut terapiaaikoja, mutta ei kiinnostanut vatvoa vanhoja asioita kenenkään kanssa. Mihin ne asiat siitä olisi muuttuneet.
Sait alapeukkuja, mutta ihan turhaan. Kyllä asioist
Se "veivaaminen" on asioiden käsittelyä. Erittäin tervettä. Jos asioita ei käsittele, muutut iän myötä ihan samanlaiseksi kusipääksi kuin vanhempasi. Ihan huomaamattasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kosto on julma ja kavala, mutta ennen pitkää hän väsyy. Voimia.
Vierailija kirjoitti:
Ehkä äitisi yritti suojella sinua huonolta maineelta, huonoilta miehiltä, raskaudelta, omalta elämältään... Se oli silloin aika yleinen puhetapa. Monia muitakin sanoja käytettiin sen kummemmin miettimättä, esimerkiksi eri värisistä ihmisistä.
Ahaa, kiitos selityksestä. Minäpä alan kutsua äitiäni paskakasaksi, sehän on nyt muotia. Ei siitä pidä pahastua.
eri
Vierailija kirjoitti:
Äidit ja tyttäret, osa 727401.
Siksi kirjoitinkin että onneksi minulla on vain poikia.
Tytär jonka äiti eikä isä olleet narsisteja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, kosto on melkoinen. Minun maineeni on loattu niin pahasti, etten voi esimerkiksi hakea töitä 200 km lähempää äitini paikkakuntaa. Tuttavat siellä eivät tervehdi. Minun kerrotaan myyvän itseäni, olevan mielisairas ja käyvän pakkohoitojaksoilla mielisairaalassa. Mikäänhän näistä ei ole totta,
Njääh. Narsistin kasvattamilla lapsillaan on itsellään narsistinen haava.
Lapsien kautta kostaminen sattuu vain kietoutuneisuuden piirteitä osoittaviin vanhempiin. Jos vanhemmalta puuttuu sama palikka päästään kuin äidiltään, niin ulkopuolisia vastaan hyökkääminen olisi vaan omituista. Ja äitikin näyttää tietävän sen, koska hyökkää nimenomaan kirjoittajan itsenäisen selviytymisen kykyä vastaan :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskinpa kukaan, jos epäilykselle ei ole mitään syytä.
Jos taas on syytä, on ihan hyvä käydä läpi myös tämä mahdollisuus, sen verran raskasta elämä on narsistiäidin lapsena, että kaikki tieto ja ymmärrys tilanteesta on tarpeen.
Olet sekopää ja kuuluisit laitokseen.
Olipa outo kommentti. Sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Äidit ja tyttäret, osa 727401.
Siksi kirjoitinkin että onneksi minulla on vain poikia.
Tytär jonka äiti eikä isä olleet narsisteja.
Minäkin olen onnellisinen, että minulla on vain poikia. Mietin pitkään uskallanko ikinä hankkia lapsia, kun pelkäsin, että minusta tulee heille samanlainen äii kuin äiti oli minulle. Tytön saaminen oli minun pahin pelkoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahaa, kiitos selityksestä. Minäpä alan kutsua äitiäni paskakasaksi, sehän on nyt muotia. Ei siitä pidä pahastua.
eri
Ei ole muotia. En tiedä oliko sinun lapsuudessasi. Oma äitisi ei ehkä muuta osannut. Oli oppinut tapansa siitä ajasta jossa itse eli ja kasvoi. Vaatii älykkyyttä osata muokata opittua käyttäymistään eikä seurata vain esimerkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Ei ole muotia. En tiedä oliko sinun lapsuudessasi. Oma äitisi ei ehkä muuta osannut. Oli oppinut tapansa siitä ajasta jossa itse eli ja kasvoi. Vaatii älykkyyttä osata muokata opittua käyttäymistään eikä seurata vain esimerkkiä.
Potut pottuina. Onpa äitini itsekin sanonut minulle, että paskansi minut perseestään.
Äidillä on ollut omien sanojensa mukaan upea lapsuus ja ihanat vanhemmat, mutta en usko.
Tuleeko ikinä mieleen, että jatkuva vanhempien virheiden miettiminen vie vain aikaa ja energiaa sinulta itseltäsi. Se on pois SINUN elämästä, ei heidän. Joten leuka pystyyn ja eteenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
eri
Potut pottui
Hän on silloin karkeasti puhuva juntti. Mutta se ei tee ihmisestä narsistia. Itse sanoisin, että toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos, mutta voithan vastata jollain yhtä lapsellisella vastakommentilla, jos haluat.
Jos haukkuminen, häpeällä kasvattaminen, tunnekylmyys ja muu sellainen oli tahatonta, koska se oli sen ajan tapa, ei paremmasta tiedetty, hyvää vain tarkoitettiin ja kaikkihan niin teki, on selitys mikä pitää hyväksyä ja antaa olla... Niin miksi sala ei päde tähän aikaan ja sen ilmiöihin. Nyt uskotaan, että henkinenkin väkivalta on erittäin vaarallista ja sen lopettamiseksi täytyy tehdä kaikki mahdollinen ja käydä terapiassa hoitamassa itsensä, ettei sama siirry seuraavalle sukupolvelle. Joten miksi ilmiötä ei voi hyväksyä ja antaa olla, kun nyt on näin ja kaikki niin tekevät?
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko ikinä mieleen, että jatkuva vanhempien virheiden miettiminen vie vain aikaa ja energiaa sinulta itseltäsi. Se on pois SINUN elämästä, ei heidän. Joten leuka pystyyn ja eteenpäin.
Tuohon auttaa välien katkaiseminen vanhempiin, niin asia ei tule edes mieleen.
Sait alapeukkuja, mutta ihan turhaan. Kyllä asioista on hyvä puhua, mutta samojen asioiden ikuinen veivaaminen vuodesta toiseen on täysin turhaa. Samalla energialla voisi viedä elämäänsä eteenpäin ja lopputulos olisi paljon parempi.