Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yön aikana tullut taas uusi narsistiäiti-mielipidekirjoitus Hesariin!

Vierailija
15.08.2024 |

HS mielipide - Rehellinen keskustelu äitini kanssa ei ole mahdollista.

Monikohan alkaa tämän eilen alkaneen keskustelun myötä epäilemään, että oma äiti on narsisti?

Kommentit (113)

Vierailija
41/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi minulla on vain poikia. 🥴

Onpa typerä lause, etenkin, jos kirjoittaja on nainen. Omaa sukupuoltaan ei tule halventaa (kuten ei tietysti toistakaan). Tyttäret ovat yhtä ihania kuin pojatkin.

Vierailija
42/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se alkuperäinen kirjoitus, jossa vanhempi kertoo lapsensa katkaisseen välit, on tainnut saada aika paljon lokaa niskaan HS kommenteissa. Plus nämä kaksi vastinetta.

Tästä alkuperäisestä kirjoituksesta oli täällä satojen viestien ketju, joka poistui viime yönä. Ehdin lukea siitä vain alun, jossa oli valtaosin kommentteja siihen sävyyn, että välien katkaisuun on aina jokin syy.

Oliko siellä yhtään näkemyksiä siitä mahdollisuudesta, että terapiassa voidaan myös kannustaa näkemään asiat vinoutuneesti, syyttää toista yksin kaikesta ja jättää pois vastuu omasta käytöksestä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän ymmärrätte että myös narsisteilla on kova tarve ja into leimata joku muu narsistiksi jotta saa kaadettua kaikki ongelmat tämän niskaan ja toisaalta vietyä tuon syntipukiksi valitun maineen. Eli just sitä mitä narsisti tekee.

Eli kaikkia näitä "äitini, isäni, mummoni oli narsisti" väitteitä ei kannattaisi ottaa sellaisenaan. 

Vierailija
44/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä seuraan näitä kirjoituksia aina hiljaa taustalta, joissa aikuisten lasten vanhemmat tai muuten saman ikäluokan ihmiset muistuttavat, että lapsella on:

Syytä katsoa peiliin ja pitäisi miettiä, miten itse käyttäytyy. 

Harvoin kukaan näihin vastaa, mutta varmasti moni miettii samaa kuin minä. Että miten se lapsi voi lapsena ollessaan olla vastuussa suhteestaan aikuiseen ihmiseen? 

Minua syytetään edelleen kylmistä väleistä isäni silloiseen naisystävään, nykyiseen vaimoon. Koska minä lapsena olin etäinen ja minä en ottanut kontaktia ja minä olin hymytön. Että koska millainen minä olin lapsena, sellainen suhde minulla nyt isääni ja äitipuoleeni on. 

Olin 11-vuotias, ja alkoholistiäitini oli lähtenyt ja jättänyt kaiken isälleni. Minulle hän lähtiessään huusi ettei onneksi ole minusta enää missään vastuussa. Hän ei maksanut elareitaan, ei suostunut edes allekirjoittamaan koetta. Hänen lähdön jälkeen, hyvin pian, uusi nainen tuli kuvioihin. Ja koska minä olin hankala, minua ei otettu mukaan isän, tämän naisen ja hänen tyttärien menoihin. Minä en kelvannut muuttoavuksi, minä en saanut tulla heidän häihin.

En ole koskaan saanut tulla kuulluksi, että miten minä itse lapsuuteni koin. Että miten huono itsetunto minulla on ja miten yksinäinen koin olevani jo tuolloin 11-vuotiaana. Miten pelkäsin yläkouluikäisenäkin olla yksin kotona viikonloput. Miten en osannut pyytää apua. Miten en edes ymmärtänyt, miten masentunut ja lukossa olin. Kaikki muut vain pärjäsi minun ympärilläni, mutta minä en saanut otetta mihinkään.

Keskusteluyritykset on olleet turhia. Välit on katkaistu vuosiksi kerrallaan mm. siksi, kun kysyin miksi ette koskaan laita minulle syntymäpäiväkorttia, mutta laitatte miehelleni kyllä. Ja kaikille muille. Mutta ei minulle. Ja minun oma vikanihan se on. Pitäisi kuulemma katsoa peiliin. 

Vierailija
45/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rahastusta tämä narsismiharha on.

Vierailija
46/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se alkuperäinen kirjoitus, jossa vanhempi kertoo lapsensa katkaisseen välit, on tainnut saada aika paljon lokaa niskaan HS kommenteissa. Plus nämä kaksi vastinetta.

Tästä alkuperäisestä kirjoituksesta oli täällä satojen viestien ketju, joka poistui viime yönä. Ehdin lukea siitä vain alun, jossa oli valtaosin kommentteja siihen sävyyn, että välien katkaisuun on aina jokin syy.

Oliko siellä yhtään näkemyksiä siitä mahdollisuudesta, että terapiassa voidaan myös kannustaa näkemään asiat vinoutuneesti, syyttää toista yksin kaikesta ja jättää pois vastuu omasta käytöksestä?

Joo, harmittaa että ne aiemmat kommenttiketjut on poistettu. Mitä järkeä kommentoida mitään, kun ensinnäkin kumpikin HS:n mielipidekirjoitus oli nimimerkin suojissa kirjoitettu, niin luulisi että kestää spekuloinnin. Mielenkiintoinen ilmiö tämäkin; keskustelu vaiennetaan. 

Vierailija
47/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hirveää paskaa. Kyllä mun äidissä ja isässä saa olla vikoja. Suhde heihin muotoutuu sitten sellaiseksi kuin luonneviat antavat myöten.

Niin, molempien luonneviat, tyttären ne äidiltä perityt.

Vierailija
48/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehän ymmärrätte että myös narsisteilla on kova tarve ja into leimata joku muu narsistiksi jotta saa kaadettua kaikki ongelmat tämän niskaan ja toisaalta vietyä tuon syntipukiksi valitun maineen. Eli just sitä mitä narsisti tekee.

Eli kaikkia näitä "äitini, isäni, mummoni oli narsisti" väitteitä ei kannattaisi ottaa sellaisenaan. 

Ihminen, joka tietää edes alkeet narsismin syntymekanismissa, tietää, että narsismi ei ole mikään hyppykuppa joka ilmaantuu aikuiseen ihmiseen tyhjästä kuin auringonpistos konsanaan. 

Vierailija
49/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ollut minkäänlaosta suhdetta omaan isään. Liki vieras mies, jota sai varoa, ettei huomaa. Kotona oli paljon helpompi hengittää, kun isä ei ollut kotona. Mies jäi minulle täysin vieraaksi.

Sen haluaisin tietää, miksi äiti kertoi, miten muilla on paremmat tyttäret mitä minä olen. Haluasin tietää senkin, miksi äiti luki minun päiväkirjat ja kirjeet. Kysyisin sitäkin, miksi äiti halusi sabotoida minun ystävyyssuhteet. Huorittelua en anna anteeksi ikinä. Äiti kieltäytyy puhumasta mistään, aloittaa vain ääneen parkumisen ja sanoo, että hän ei halua keskittyä negatiivisiin asioihin elämässä. Pari kertaa yritin, kolmatta kertaa enää en. Juu, huono tytär ja huono ihminen olen.

Vierailija
50/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluaisin tietää, miksi minua piti huoritella kun olin teini. 

En voinut edes mainita kenenkään pojan nimeä, en vaikka kertoa päivästäni että tein kemiantunnilla parin kanssa ja pari oli poika. Jos olisin kertonut, äiti olisi heti tarttunut asiaan ja kysynyt, että oliko tuo poika minun poikakaverini, että yritänkö iskeä häntä tai ahdistavinta: olenko harrastanut seksiä tämän kanssa.

Tätä jatkui pitkälle aikuisuuteen. Ensimmäisessä vakituisessa työpaikassani tiimissä oli muutama mies, joista yhdellä oli sellainen huumorintaju että ne kommentit naurattaa vieläkin kun niitä muistelee. Aivan loistava tilannekomiikan taju, jossa ei koskaan menty henkilökohtaisuuksiin tai ilkeilty kuin korkeintaan itselle. Yritin tästä miehestä kertoa, ja äitini ensimmäinen kommentti oli että en kai pane häntä. 

Ahdistaa vieläkin niin paljon, että en aina pysty ystävillekään kertomaan miespuolisista ihmisistä ellei kyse ole omasta aviomiehestäni.

Nuorena aikuisena kävi vielä niin, että kaverin poikaystävä lähenteli minua baarissa, ja syytti siitä sitten seuraavana päivänä minua. Olin torjunut hänet selvin sanoin ja kertonut, miten väärin hän tekee. Mutta koko sen aikainen kaveriporukka kääntyikin minua vastaan. Se oli tuplatraumaattista, sillä takaraivossa kaikui äidin huorittelut myös. 

Vierailija
51/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häh? Sivusta 

Vierailija
52/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Narsismilla on geneettinen pohja ja olosuhteet sitten määrittelevät putkahtaako ihmisestä varsinainen narsisti. Narsisteilla, myös isinarsisteilla, on tapana kasvattaa jälkeläisistään narsisteja. Niinpä on varsin todennäköistä, että nämä äitejään narsisteiksi syyttelevät tyttäret ovat itse narsisteja. Terapia auttaa narsistiin hyvin harvoin. Jos narsisti päätyy terapiaan, hän ravaa siellä vahvistamassa omaa narsismiaan.

Kallista ja hyödytöntä yhteiskunnalle.

Vierailija
53/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia narsistisista isistä vaietaan? Narsismi on miehillä kuitenkin yleisempää kuin naisilla, joten narsistisia isiä on enemmän kuin narsistisia äitejä.

Koska kaikki on aina naisten syytä? 

Vierailija
54/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunpa äitini  - vaikea käyttää tuota sanaa -  oli narsisti. Ihan pesunkestävä sellainen.  En mene yksityiskohtiin mutta diagnoosikin tuli, tosin se ei meitä uhreja lämmittänyt vaikka olimme kaikki jo aikuisia ja tiesimme että jotain tämänsuuntaista se on. 

Diagnoosi tuli ihan asiantuntijan taholta, sitäkään en kerro miten mutta sairaalapassituksen aikana.  Narsismi ei ole mikään kevyt  asia. Tällainen ihminen voi tuhota elämiä ympäriltään todella  pahasti, jopa niin että päädytään siihen viimeiseen ratkaisuun. Myös mahdollinen puoliso revitään armotta palasiksi.

Jos työkaveri tai naapuri tai puoliso on hankala se ei todellakaan melko varmasti merkitse sitä että hän olisi narsisti. Narsisti toimiin hiljaa ja salakavalasti, osaa kietoa verkkoonsa ja sitten yhtäkkiä hyökätä tullakseen sitten taas mitä ihanimpana ihmisenä kietomaan taas pauloihinsa.  Narsistin toimintapoihiin kuuluu hajoita ja hallitse. Rikkoa uhrin/uhrien valit niin etteivät he voi saada tukea toisiltaan. 

Itse korjaan haavojani psykoterapiassa.  Kaikilla ei tähän mahdollisuutta ole, ja se todella väärin. Niin moni kärsii ja niin moni elämä loppuu.

Olkaa varovaisia ketä nimitätte narsistiksi kun ette asiaa tunne.  Narsistisia piirteiä meillä on jokaisella. Terve narsismi on sitä, että uskaltaa ottaa paikkansa ja käyttää kykyjään. Terve kunnianhimokin on tervettä narsismia. Kun terve narsismi pitää sisällään kyvyn huomioida muut, silloin se ei ole patologista narsismia,  Tommy Hellsten.

Vierailija
55/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häh? Sivusta 

Ei se varmaan noin yleistä ole. Miehillä yleisempää. En jaksa uskoa näihin. 

Vierailija
56/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkähän takia narsistisista isistä vaietaan? Narsismi on miehillä kuitenkin yleisempää kuin naisilla, joten narsistisia isiä on enemmän kuin narsistisia äitejä.

Kylläpä mammoille tuli taas kiire haukkua miehiä. 

Vierailija
57/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ja tyttäret, osa 727401.

Vierailija
58/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kylläpä mammoille tuli taas kiire haukkua miehiä. 

Jos äiti ei ole persoonallisuushäiriöinen, vaan vaikeiden olosuhteiden ja yksin jäämisen takia huono äiti, minkä takia lapselle kehittyy persoonallisuushäiriö, niin syyllinen on ehdottomasti koko yhteisö - joka epäonnistui massiivisesti uuden funktionaalisen yhteisön jäsenen kasvattamisessa ja tervetulleeksi toivottamisessa - eikä joku yksinäinen äitiparka. 

Vierailija
59/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedämme.  Välit katkaissut henkilö vain ei leimaa ketään,  hän ei vain jaksa. 

Vierailija
60/113 |
15.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omaakin elämää voisi koettaa elää, eikä jäädä iäkseen herkuttelemaan sillä narsistiäidillä, jos siitä on jo erilleen päässyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi neljä