Mua on väsyttänyt murrosiästä asti, nyt 40+
Olen aina ollut helposti väsyvä. Nukkunut päikkäreitä nuoruudesta lähtien lähes päivittäin.
Mitään lääketieteellistä ongelmaa ei ole löytynyt, veriarvot hyvät.
Paino vaihdellut, laihanakin väsyttänyt ihan yhtä paljon.
Lääkityksiä ei ole ollut (kuin jotain kuureja), e-pillerit oli 17-27 -vuotiaana. Ei muutosta suuntaan tai toiseen.
Ei ole lapsia.
Tuli vaan mieleen tuosta "jo nelikymppisenä väsyttää -ketjusta.
Kommentit (46)
Mulla on hyvät tasot kaikissa täällä luetelluissa verikokeissa ja kilpparikin tutkittu. D-vitamiini oli jopa lopputalvesta hyvä. Ei syytä.
T. Toinen aina väsynyt
Vierailija kirjoitti:
Mulla on hyvät tasot kaikissa täällä luetelluissa verikokeissa ja kilpparikin tutkittu. D-vitamiini oli jopa lopputalvesta hyvä. Ei syytä.
T. Toinen aina väsynyt
Minullakin pitkään oli "normaalit" kilppariarvot eli ne seilasivat vähän siellä viitearvojen laitamilla. Kesti vuosia ennen kuin tilanne paheni riittävästi, että sain lääkityksen.
Rautaa, rautaa, rautaa. Suomalaisilla taitaa olla krooninen raudannpuute kun vetävät niin paljon maitotuotteita (kalsium blokkaa raudan imeytymisen).
Minulla on jotain vikaa veressä. En tiedä mitä. Aina kun minulta on otettu paljon verikokeita, voin paremmin. Sama kun sain veritiputuksen, piristyin ihan hirveästi. Mitä sairauksia muuta kuin anemiat on sellaisia, jotka vaikuttaa verisoluihin? Joku veri-infektio? Hiljaa etenevä verisyöpä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko verenpaineesi matala?
Kyllä on. Mutta ei tätäkään ole lääkärit nähneet selittäväksi tekijäksi.
Olisiko sinulla kilpirauhasessa vikaa? Minulla vaihtelee liika- ja vajaatoiminnan välillä ja verenpaine on yleensä ollut matala. Luulen että linkittyy kilpirauhaseen jotenkin.
Niin siis siksi sanon että uskon sen liittyvän asiaan, koska verenpaineeni korjaantui normaalille tasolle kilpirauhashoidon myötä.
Kyse tuskin on mistään suolistoloisesta. Toki niitäkin esiintyy ihmisillä, mutta silloin kai näkyisi jotain puutostiloja ja olisi enemmän huomattavia suolistovaivoja.
Voisiko olla endometrioosia kerta vaivat alkoivat murrosiässä, kun hormonitoiminta muutenkin muuttuu? Onko alavatsan tai selän jomotusta tai suolistokipuja?
Jokin syyhän tuolle on, joko henkinen ja/tai fyysinen mutta ei välttämättä koskaan selviä koska melkein mikä tahansa vaiva voi aiheuttaa väsymystä.
Vierailija kirjoitti:
Jokin syyhän tuolle on, joko henkinen ja/tai fyysinen mutta ei välttämättä koskaan selviä koska melkein mikä tahansa vaiva voi aiheuttaa väsymystä.
Jep. Voi olla vaikka vuosikymmeniä hitaasti muhiva syöpä jossain päin kehoa.
Minuakin on. En vaan kestä normaalia arkea. Lapsena olin poikki koulupäivän jälkeen ja aikuisena työpäivän. Terve olen aina ollut, hoikka ja liikunnasta nautin vapaapäivinä.
Henkistä tämä jollain tavalla on. Äänet ja häly vievät kaikki voimat. Lisäksi olen aina ollut iltaihminen. Vaikka nukkuisin riittävästi yöllä, olen aamulla silti väsynyt, koska luontaiseen rytmiini ei kuulu herätä kukonlaulun aikaan. Maailma on suunniteltu äänekkäille aamuvirkuille.
KAIKKI tutkittu, myös kilppari, uloste näytteitä otettu useita ja tähystys tehty, eiköhän ne madonreiät olisi paljastuneet.
Voiko olla neuroepätyypillisyyttä? Autismikirjon tai tarkkaavuushäiriön lievät muodot voivat jäädä huomaamatta mutta niistä kärsivä ihminen voi kuormittua ja väsyä normaalia herkemmin esim. aistiärsykkeistä, sosiaalisesta vuorovaikutuksesta ja multitaskaamisesta mitä työelämä vaatii
Vierailija kirjoitti:
Väsyttääkö endometrioosi kuukauden jokaisena päivänä?
Kyllä ainakin minua. Tässä lainaus netistä:
Endometriosis-related fatigue
A symptom of endometriosis that can sometimes be missed
Endometriosis can have a range of symptoms that are not always attributed to the condition. A prime example of this is fatigue, which is a feeling of constant tiredness or weakness that can be physical, mental, or combination of both.
Research has found that 50.7% of women with endometriosis suffer from fatigue.
View research people with endometriosis-related fatigue describe it as feeling exhausted, drained, tired, lethargic, worn out, and/or 'weak. Endometriosis-related fatigue is often associated with other symptoms, including pain, anxiety, stress and irregular bleeding. Fatigue is most commonly experienced before or during the first few days of a period, however it can also be experienced throughout the month and with ovulation. This can have a significant impact on quality of life, as fatigue can interrupt everyday activities, social events, exercise, relationships with partners and family, work and school.
Yhtään lääkäriä tai itseopiskellutta linjoilla joka voisi ottaa kantaa tohon mahdolliseen verisairauteen?
Vierailija kirjoitti:
Tunnen erään hypermobiili E-D syndroomaisen, joka on Duracell-pupu.
Oireet. mansoni ja S. japonicum asettuvat suoliliepeen laskimoihin ja munivat niihin. Oireisiin kuuluvat väsymys, vatsakivut ja krooninen, joskus verinen ripuli. Maksa voi suurentua, ja osalle sairastuneista kehittyy suuri perna, ruokatorven suonikohjuvuotoja tai maksan vajaatoiminta. Myös keuhkofibroosi on mahdollinen. Munia voi ajautua myös aivoihin ja ne voivat aiheuttaa epilepsian.
S. haematobium asettuu virtsarakon laskimoihin. Sen munat muurautuvat virtsarakon seinään, ja niistä seuraava tulehdusreaktio aiheuttaa verivirtsaisuutta, virtsapakkoa, virtsan kirvelyä ja hoitamattomana lopulta virtsarakon seinämän kalkkeutumisen ja munuaisvaurion. Infektio voi aiheuttaa myös erilaisia sukuelinten vaurioita.
Maksamadot
Fasciola hepatica
Esiintyvyys ja tartunta
Fasciola hepatica eli lampaan maksamato on imumato, jota esiintyy kaikkialla lampaankasvatusalueilla. Sitä esiintyy erityisesti Etelä-Amerikassa, Afrikassa, Kiinassa ja Australiassa, myös paikoin Euroopassa. Suomessa on todettu yksittäisiä infektioita taudin esiintymisalueelta kotoisin olevilla henkilöillä. Ihminen saa tartunnan syömällä vesikasveja, joihin on tarttunut madon munia.
Oireet
Infektion alkuvaiheessa madon toukat tunkeutuvat maksakudoksen läpi sappiteihin, jolloin voi esiintyä kuumeista, kivuliasta maksan suurenemista, vatsakipuja ja ihoreaktioita. Veren eosinofiiliset valkosolut ovat tuolloin koholla. Kun infektio muuttuu krooniseksi, oireet yleensä häviävät. Joskus aikuiset madot aiheuttavat oireisen sappitietukoksen ja sen seurauksena maksavaurioita.
Clonorchis sinensis ja Opistorchis
Esiintyvyys ja tartunta
Clonorchis sinensis eli kiinanmaksamato on imumato, jota esiintyy lähinnä Kiinassa, Koreassa ja Kaakkois-Aasiassa. Opistorchis-madot ovat harvinaisempia Kaakkois-Aasiassa ja Venäjällä tavattavia maksan imumatoja. Suomessa on todettu yksittäisiä infektioita taudin esiintymisalueelta kotoisin olevilla henkilöillä. Tartunta saadaan syömällä raakaa tai huonosti kypsennettyä makean veden pikkukalaa. Yksi mato voi elää ja tuottaa munia jopa 20 vuotta.
Oireet
Yleensä infektio on oireeton. Jos matoja kertyy sappiteihin runsaasti, ne voivat aiheuttaa sappitietulehdusta, sappiteiden arpeutumista, sappitietukoksia ja näihin liittyen maksavaurioita. Pitkäaikainen infektio lisää sappiteiden syövän riskiä.
Larva migrans (vaeltava toukka)
Kutaaninen larva migrans (vaeltava toukka ihossa)
Esiintyvyys ja tartunta
Eläinten (kissojen ja koirien) koukkumatojen toukat voivat tunkeutua ihmisen ihon läpi ja jäädä vaeltamaan ihonalaiskudokseen niin sanottuna kutaanisena larva migransina eli "vaeltavana toukkana". Tartunta on yleinen lämpimässä ilmastossa, erityisesti lapsilla. Suomalaisilla etelänmatkaajilla tapauksia on useita vuodessa.
Oireet
Ensimmäinen oire on pieni punoittava papula, tavallisesti jalkaterän alueella, mistä toukka lähtee vaeltamaan ihossa joko välittömästi tai vasta viikkojen kuluttua. Toukan kulkureitillä nähdään pieniä rakkuloita, ja reitille jää koholla oleva, kiemurainen juova, joka voi liikkua useita senttimetrejä vuorokaudessa (kuva ). Kutina voi olla erittäin voimakasta. Oireet loppuvat itsestään toukan kuoltua muutaman viikon tai kuukauden kuluttua.
Lähde: terveyskirjasto