HS mielipide: äitini oli narsisti
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010629425.html
Aika törkeä mielipide hesarissa, vielä nimimerkin takaa lauottuna.
"Minun äitini oli narsisti, postuumisti terapiassani diagnosoitu."
- siis mielipiteen kirjoittajan puoskari terapeutti on kirjoittajan tarinoinnin pohjalta diagnosoinut kirjoittajan äidin narsistiksi äidin kuoleman jälkeen.
No tiedoksi:
- lääkärit tekevät diagnooseja, terapeutit eivät. Ammattitaidoton tumpelo toki voi.
- psykiatrian diagnoosiin tarvitaan itse potilas eikä diagnooseja tehdä kuoleman jälkeen.
- tuo kirjoittaja leimaa myös lapsensa välien katkaisua lyhyessä kirjoituksessaan surevat vanhemmat (toinen mielipidekirjoitus tänään) narsisteiksi, mikä kertonee tuosta kirjoittajasta enemmän, kuin toisen kirjoituksen vanhemmista.
No toki selvästi ongelmainen ihminen on tuo kirjoittaja.
Kommentit (390)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämään kannattaa suhtautua niin että kaikki hyvä on bonusta. Muuten tulee pettymyksiä, koska elämä on aika rankkaa keskiverrosti. Harvat meistä saa töydellistä kasvualustaa. Onnellinen on se, jonka suruja kuunnellaan. Näitä narsistiäitejä tuskin kuunteli kukaan.
Elämä on rankkaa. Juuri siksi siitä ei kannata tehdä itselleen paskempaa puhumalla narsistvanhemmalleen jos ei ole pakko. Narsistit eivät voi lapsuudelleen mitään, se on totta. Mutta narsistin aikuinen lapsi voi aikuisuudelleen jotakin.
Minä kuuntelin narsistiäitini suruja hänen aikuistuttuaan, hän teki minusta, lapsesta, vanhemman meidän välisessä suhteessamme, sen joka oli vastuussa hänen lohduttamisestaan ja jonka piti selvitä henkisesti yksin. Vaikka olin lapsi.
Minä kuuntelin narsisti isäni suruja jo lapsena. Lukkiutui useita
No just tän suuntaista settiä. Milloin uhkasi muuttaa pois kotoa ja jättää meidät yksin kun olin n. 5-vuotias, milloin uhkasi tappaa itsensä ajamalla rekan keulaan.
Nykyään ihmettelee, että miksi en välitä siitä, että häntä satuttaa kun en juttele hänelle. Kummasti sitä vaan turtuu, kun joutuu melkein taaperoikäisestä asti kuuntelemaan toisen susitarinoita itsensä tappamisesta ja lastensa hylkäämisestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:yritetään pakottaa ventovieras myöntämään jotakin mihin hän ei selvästi pysty.
Onko sinulla jotain ajatelmaa miksi ventovieras ei kykene myöntämään selvää asiaa?
En tiedä, ehkä hän on narsisti?
Kyseessä on tosiaan narsisti, joka moderaattorina voi poistella viestejä narsismikeskusteluistakin. Välillä vähän haukkuu jotain soittajaa kun hermot menee.
Jaa jaa. Voitko silti lopettaa jankuttamisen, ei auta tätä keskustelua, ei itseäsi, eikä sitä toista henkilöä. Narsisti ei tule koskaan myöntämään olevansa narsisti, se on ihan narsismin perusjuttuja, joten inttäminen on täysin turhaa.
-sama eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:yritetään pakottaa ventovieras myöntämään jotakin mihin hän ei selvästi pysty.
Onko sinulla jotain ajatelmaa miksi ventovieras ei kykene myöntämään selvää asiaa?
Kyseessä on tosiaan narsisti, joka moderaattorina voi poistella viestejä narsismikeskusteluistakin. Välillä vähän haukkuu jotain soittajaa kun hermot menee.
Jaa jaa. Voitko silti lopettaa jankuttamisen, ei auta tätä keskustelua, ei itseäsi, eikä sitä toista henkilöä. Narsisti ei tule koskaan myöntämään olevansa narsisti, se on ihan narsismin perusjuttuja, joten inttäminen on täysin turhaa.
-sama eri
Pidä huoli vaan omista asioistasi. Jos aihe ei kiinnosta, voit pysyä poissa.
Hannu Lauerma kertoo narsisteista seuraavaa:
Narsistin itsetunto rakentuu suureellisten fantasioiden varaan.
Kumppanina vaikea. Joskus pinnallista viehätysvoimaa.
Ylimielisyys ja röyhkeys suojelevat ihmisen huonosti rakentuneen itsetunnon erittäin haavoittuvaa ydintä.
Tämä ihmistyyppi ei parane sillä, että heille annetaan jyrkkää palautetta, sanoo Lauerma.
Suuret käsitykset itsestä, saavutusten liioittelu.
Keskittyminen mielikuviin omasta rajattomasta menestyksestä, voimasta, rakkaudesta jne.
Usko omaan ainutlaatuisuuteen. Vain erittäin huomattavat henkilöt ja instituutiot ymmärtävät henkilön itsensä mukaan häntä. Tällaisen ihmisen on vaikea ottaa apua vastaan hyvältä terveyskeskuslääkäriltä. Hänhän näkee ympärillään vain kyvyttömiä, tyhmiä ihmisiä, valaisee Lauerma.
Korostuneen ihailun vaatiminen. Kokee ansaitsevansa erityiskohtelua.
Muiden hyväksikäyttö. Empatian puute.
Kateus tai uskomus siitä, että muut ovat kateellisia.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavalla äitisi narsismi ilmenee? Onko hän pahoinpidellyt sinua?
Kyllä, henkisesti ja fyysisesti. Edelleen tekee sitä henkisesti jos sille antaa mahdollisuuden, siksi en ole häneen yhteydessä. Samoin isääni ja sisaruksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämään kannattaa suhtautua niin että kaikki hyvä on bonusta. Muuten tulee pettymyksiä, koska elämä on aika rankkaa keskiverrosti. Harvat meistä saa töydellistä kasvualustaa. Onnellinen on se, jonka suruja kuunnellaan. Näitä narsistiäitejä tuskin kuunteli kukaan.
Elämä on rankkaa. Juuri siksi siitä ei kannata tehdä itselleen paskempaa puhumalla narsistvanhemmalleen jos ei ole pakko. Narsistit eivät voi lapsuudelleen mitään, se on totta. Mutta narsistin aikuinen lapsi voi aikuisuudelleen jotakin.
Minä kuuntelin narsistiäitini suruja hänen aikuistuttuaan, hän teki minusta, lapsesta, vanhemman meidän välisessä suhteessamme, sen joka oli vastuussa hänen lohduttamisestaan ja jonka piti selvitä henkisesti yksin. Vaikka olin lapsi.
Minä kuuntelin narsisti isäni suruja jo lapsena. Lukkiutui useita
Ei tuo isän itsetuhoisuus ole narsismia vaan paremminkin masennusta tai epävakaa persoonallisuus.
Ei lapsuus ole helppoa kenellekään. Joka muuta väittää, valehtelee, sillä lapsi joutuu kasvamaan aikuisten vallalle alisteisena. On olemassa voikukka- ja orkidealapsia. Voikukka kasvaa ja selviää huonossakin vanhemmuudessa, mutta herkkä orkidea ei vahvistu, vaikka olisi ihan ok. äiti. Kypsyminen aikuisuuteen ja erillisyyteen on heikkoa. Orkidea oirehtii työssään ja parisuhteessaan ja päätyy terapiaan. Terapeutti menee helpoimman kautta ja auttaa asiakasta irrottautumaan ja aikuistumaan manipuloimalla vähän. Asiakas alkaa vihata äitiään, kun terapeutti neuvoo. Mutta vaihe menee onneksi ohi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa jaa. Voitko silti lopettaa jankuttamisen, ei auta tätä keskustelua, ei itseäsi, eikä sitä toista henkilöä. Narsisti ei tule koskaan myöntämään olevansa narsisti, se on ihan narsismin perusjuttuja, joten intt
Aihe on erittäin kiinnostava. Mutta koko ketju menee pilalle, kun sinä ja se toinen jankuttaa, eikä keskity itse ketjun aiheeseen ja siitä keskustelemiseen.
Vierailija kirjoitti:Ei tuo isän itsetuhoisuus ole narsismia vaan paremminkin masennusta tai epävakaa persoonallisuus.
Ihan hyvin voi olla jatkuvaa huomiota kerjäävä narsistikin.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä on palstan narsistimoderaattori
Tämmöiset itse tehdyt diagnoosit tuntemattomista vie uskottavuutta näistä teidän narsistitarinoista.
Mutta ettehän te yksinkertaiset uhriutujat kykene ymmärtämään.
Vierailija kirjoitti:Aihe on erittäin kiinnostava. Mutta koko ketju menee pilalle, kun sinä ja se toinen jankuttaa, eikä keskity itse ketjun aiheeseen ja siitä keskustelemiseen.
Yritin eilen keskustella asiallisesti ja aiheesta, mutta kaikki viestit on poistettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmöiset itse tehdyt diagnoosit tuntemattomista vie uskottavuutta näistä teidän narsistitarinoista.
Mutta ettehän te yksinkertaiset uhriutujat kykene ymmärtämään.
Kyllähän se on huomattu aivan selvästi, että narsismikeskusteluista poistuu viestejä jotka eivät riko mitään palstan sääntöjä. Narsistimoderaattori ei vain pidä faktoista ja sensuroi keskusteluja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä kuuntelin
No yhdistettynä hänen jatkuvaan itsensä ja omien tekemistensä kehuu, muiden hyväksikäyttöön (on itse sanonut käyttävänsä muita hyväksi), krooniseen uhriutumiseen jne niin kyllä on.
Täällä ei ole haukuttu ketään soittajaa, vaan sinä harhoissasi vain luulet niin. Olet kertomasi mukaan jo 20 vuotta kokenut olevasi vainottu. Meillä keskustelijoilla ei ole osaa eikä arpaa noihin harhoihisi.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsuus ole helppoa kenellekään. Joka muuta väittää, valehtelee, sillä lapsi joutuu kasvamaan aikuisten vallalle alisteisena. On olemassa voikukka- ja orkidealapsia. Voikukka kasvaa ja selviää huonossakin vanhemmuudessa, mutta herkkä orkidea ei vahvistu, vaikka olisi ihan ok. äiti. Kypsyminen aikuisuuteen ja erillisyyteen on heikkoa. Orkidea oirehtii työssään ja parisuhteessaan ja päätyy terapiaan. Terapeutti menee helpoimman kautta ja auttaa asiakasta irrottautumaan ja aikuistumaan manipuloimalla vähän. Asiakas alkaa vihata äitiään, kun terapeutti neuvoo. Mutta vaihe menee onneksi ohi.
Terapeutti voi myös auttaa aikuista lasta huomaamaan, että myrkyllinen äiti on lapsen elämälle ja hyvinvoinnille pahaksi. Se, joka kasvaa narsistin alaisuudessa ei itse ymmärrä narsistin vaikutuksia itseensä, koska kaikilla meillä on vain yksi lapsuus eikä juuri muuta mihin verrata. Se mikä itselle näyttäytyy "normaalina" vain koska "niin äiti on aina tehnyt" voikin olla todella epätarvettä. "Vaihe" menee ohi jos myrkyllinen äiti pystyy näkemään lapsensa yksilönä ja muuttamaan sairasta käytöstään, ei muutoin.
Voitko kertoa tarkemmin, kuinka "terapeutti manipuloi vähän" asiakastaan? Mihin äidin "vihaaminen" perustuu?
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi saa kasvaa tasapainoisessa perheessä, se vähentää huomattavasti jopa sellaisiin sairauksiin sairastumisen riskiä, jotka ovat perinnöllisiä. Perheväkivalta aiheuttaa aina lapsen mieleen vaurioita, ja mielen vauriot voivat myöhemmällä iällä laukaista sellaisen perinnöllisen sairauden joka ei muuten olisi "puhjennut" koko elämän aikana. Myös erilaiset päihdeongelmat ovat narsistien lapsilla hyvin yleisiä. Lapsuuden kauhuja paetaan päihteisiin.
Lapset ovat toisaalta myös äärimmäisen joustavia. Samoin heissäkin on eroja. Asiasta, josta toinen ei ole moksiskaan, toinen käy loppuelämänsä terapeuteilla. Ei edes ole täysin tasapainoisia perheitä, kaikissa ihmisissä on erityisyytensä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä ei ole haukuttu ketään soittajaa, vaan sinä harhoissasi vain luulet niin. Olet kertomasi mukaan jo 20 vuotta kokenut olevasi vainottu. Meillä keskustelijoilla ei ole osaa eikä arpaa noihin harhoihisi.
Miksi aloit tässäkin ketjussa kirjoittelemaan jostain soittajasta? Olet tehnyt niin useita kertoja eri keskusteluissa. Miten liittyy asiaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta ettehän te yksinkertaiset uhriutujat kykene ymmärtämään.Kyllähän se on huomattu aivan selvästi, että narsismikeskusteluista poistuu viestejä jotka eivät riko mitään palstan sääntöjä. Narsistimoderaattori ei vain pidä faktoista ja sensuroi keskusteluja.
Mode on edelleen tekoäly. Viesti poistuu jos sen ilmiantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsi saa kasvaa tasapainoisessa perheessä, se vähentää huomattavasti jopa sellaisiin sairauksiin sairastumisen riskiä, jotka ovat perinnöllisiä. Perheväkivalta aiheuttaa aina lapsen mieleen vaurioita, ja mielen vauriot voivat myöhemmällä iällä laukaista sellaisen perinnöllisen sairauden joka ei muuten olisi "puhjennut" koko elämän aikana. Myös erilaiset päihdeongelmat ovat narsistien lapsilla hyvin yleisiä. Lapsuuden kauhuja paetaan päihteisiin.
Lapset ovat toisaalta myös äärimmäisen joustavia. Samoin heissäkin on eroja. Asiasta, josta toinen ei ole moksiskaan, toinen käy loppuelämänsä terapeuteilla. Ei edes ole täysin tasapainoisia perheitä, kaikissa ihmisissä on erityisyytensä.
Suurimmassa osassa lapsiperheistä perheväkivalta ei ole kuitenkaan yleistä, kuten se on narsistien perheissä.