HS mielipide: äitini oli narsisti
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000010629425.html
Aika törkeä mielipide hesarissa, vielä nimimerkin takaa lauottuna.
"Minun äitini oli narsisti, postuumisti terapiassani diagnosoitu."
- siis mielipiteen kirjoittajan puoskari terapeutti on kirjoittajan tarinoinnin pohjalta diagnosoinut kirjoittajan äidin narsistiksi äidin kuoleman jälkeen.
No tiedoksi:
- lääkärit tekevät diagnooseja, terapeutit eivät. Ammattitaidoton tumpelo toki voi.
- psykiatrian diagnoosiin tarvitaan itse potilas eikä diagnooseja tehdä kuoleman jälkeen.
- tuo kirjoittaja leimaa myös lapsensa välien katkaisua lyhyessä kirjoituksessaan surevat vanhemmat (toinen mielipidekirjoitus tänään) narsisteiksi, mikä kertonee tuosta kirjoittajasta enemmän, kuin toisen kirjoituksen vanhemmista.
No toki selvästi ongelmainen ihminen on tuo kirjoittaja.
Kommentit (390)
Osaan kyllä googlettaa ja diagnosoida vaikka onkin matala koulutus. Minua ei vältellä ilman diagnoosia.
Nämä ovat ensimmäisiä varoitusmerkkejä, että olet tavannut narsistin:
1. Jatkuva itsestä puhuminen
Narsistin elämä pyörii hänen oman napansa ympärillä. Ei siis ihme, että narsistin lempipuheenaihe on hän itse.
2. Kiiltokuvamaisen perhetarinan kertominen
Narsismi voi juontaa juurensa onnettomaan lapsuuteen. Narsisti ei kuitenkaan ikinä avaudu tästä, vaan kertoo kiiltokuvamaista tarinaa perheidyllistä. Yksityiskohtaiset kuvaukset lapsuudenmuistoista loistavat poissaolollaan.
3. Julkkisyhteyksillä ylpeily
Narsisti saattaa suorastaan palvoa menestyneitä ja julkisuudesta tuttuja henkilöitä, joiden seuraan hän yrittää parhaansa mukaan päästä. Tavalliselle tallaajalle narsisti haluaa tehdä harvinaisen selväksi, että hän tuntee näitä yli-ihmisiä eli oikeastaan on kuin yksi heistä.
4. Pakkomielle menestymisestä
Narsistille menestyminen on tärkeintä elämässä. Jokainen ihminenkin on narsistille vain porras entistä menestyksekkäämpään elämään.
5. Materialismi
Narsisti haluaa olla menestyjä ja myös näyttää menestyneeltä. Siksi narsisti ostaa kalliita vaatteita ja sisustustavaroita, jotka kielivät menestyksestä ja nostavat narsistin statusta entisestään.
6. Tunteista puhumisen välttely
Narsisti on kyvytön empatiaan. Siksi hän ei välitä tunteista puhumisesta. Kun puhe siirtyy tunteisiin, narsisti vaihtaa nopeasti aihetta.
7. Vaikeus ottaa vastaan kritiikkiä
Narsisti ei kykene näkemään itsessään mitään vikoja. Siksi kritiikin vastaanottaminen on narsistille äärettömän vaikeaa.
8. Kyvyttömyys nauraa itselle
Narsistien huumorintaju ei veny itselle nauramiseen. Koska narsisti ei näe itsessään mitään vikaa tai heikkouksia, hän ei voi nauraa niille.
9. Ihmisten syyttely
Narsistin mielestä kaikki elämän vastoinkäymiset johtuvat muista kuin hänestä itsestään. Narsisti osoittelee syyttävällä sormellaan jatkuvasti muita ihmisiä.
10. Johtajan roolin ottaminen joka tilanteessa
Narsistilla on jatkuva tarve kontrolloida muita. Narsisti ei siedä toisten ohjailtavana olemista. Siksi hän ottaa johtajan roolin tilanteessa kuin tilanteessa. Sen varjolla hän katsoo oikeudekseen päättää, kuka mitäkin tekee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aggressiivisuudesta kun haluaa harrastuksenaan hakata rumpuja. Kiva lyödä asioita.
Vihaamasi rummunsoittaja soittaa myös huilua. Mistä se kertoo?
siitä että on tosi taitava.
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä kipuillaan kun joku ei halua seuraan. Itsellä päinvastoin kipuilu on nyt loppunut, kun pääsin narsistista eroon.
Itselleni oli helpotus kun narsistivanhempi kuoli kymmenisen vuotta sitten. En toivonut kuolemaa, mutta onhan elämä ollut paljon helpompaa ja stressivapaampaa mitä se ennen oli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertoo aggressiivisuudesta kun haluaa harrastuksenaan hakata rumpuja. Kiva lyödä asioita.
Parhaus on parasta.
T: penkin jukka
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpäs täällä kipuillaan kun joku ei halua seuraan. Itsellä päinvastoin kipuilu on nyt loppunut, kun pääsin narsistista eroon.
Itselleni oli helpotus kun narsistivanhempi kuoli kymmenisen vuotta sitten. En toivonut kuolemaa, mutta onhan elämä ollut paljon helpompaa ja stressivapaampaa mitä se ennen oli.
Luulenpa että toinen vastaavanlainen poistaa kohta viestisi, kuten poisti jo kertaalleen tuon viestin johon vastasit.
Minullekin oli elämäni onnellisin aamu se, kun narsistiäitini oli kuollut edellisenä päivänä. Tunsin olevani vihdoin vapaa. Ei se tosin niin helppoa ollut, koska olin sisäistänyt paljon negatiivisuutta, mutta se oli uuden elämän alku. -ohis
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kellekään muulle näitä ketjuja ja lehtijuttuja lukiessa mieleen, että mitä jos minä olen narsisti? En ole tietoisesti koskaan elänyt sellaisen lähipiirissä, mutta en pidä itseäni esimerkiksi erityisen empaattisena ihmisenä.
Toinen mitä aina mietin on, että mikähän prosentti esimerkiksi somettajia netissä haukkuvista on narsisteja.
Voit olla rauhassa. Jos sellainen ajatus tulee, niin todennäköisesti et ole narsisti. Narsisti ei juuri ikinä epäile itseään narsistiksi, defenssit on niin kovat. Projisoi sitä kyllä muihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko kellekään muulle näitä ketjuja ja lehtijuttuja lukiessa mieleen, että mitä jos minä olen narsisti? En ole tietoisesti koskaan elänyt sellaisen lähipiirissä, mutta en pidä itseäni esimerkiksi erityisen empaattisena ihmisenä.
Toinen mitä aina mietin on, että mikähän prosentti esimerkiksi somettajia netissä haukkuvista on narsisteja.
Voit olla rauhassa. Jos sellainen ajatus tulee, niin todennäköisesti et ole narsisti. Narsisti ei juuri ikinä epäile itseään narsistiksi, defenssit on niin kovat. Projisoi sitä kyllä muihin.
Narsistilla on "hovi", joka häntä palvoo ja myötäilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Parhaus on parasta.
T: penkin jukka
Olen samaa mieltä.
T: jorma peter