Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

työsopimuksen hiljainen pidennys?

Vierailija
07.02.2007 |

edellinen vuoden määräaikainen työsuhteeni päättyi vuoden vaihteeseen. jatkoin töitä vuoden vaihteen jälkeenkin, koska työnantaja sen salli. tänään 6. helmikuuta sain työnantajalta eteeni uuden vuodenpituisen työsopimuksen allekirjoitettavaksi. vaan työsopimuksessa on päiväys 21.12.2006 ja esimieheni allekirjoitus.

jos olisit minä, laittaisitko oman nimesi kohdalle todellisen päivämäärän, jolloin sopimuksen allekirjoittaisit (esim. 6.helmikuuta 2007)?

Oliviini

taustaa:

en halua laittaa nimeäni viime vuoden päiväyksen kohdalle, koska en sitä viime vuonna allekirjoittanut. minulla kait olisi oikeus vaatia toistaiseksi voimassaolevaa sopimusta työsopimuslain* hiljaisen pidennyksen perusteella, mutta en halua alkaa hankalaksi ja asiaa vaatimaan. Jos alan hankalaksi, minusta voidaan hankkiutua eroon ' taloudellisin syin' , vaikka työsuhde katsottaisiinkin toistaiseksi voimassa olevaksi.

määräaikaisesta työsuhteesta ei minulle ole ollut toistaiseksi haittaa, koska esimerkiksi sain sopimuksen myös sille vuodelle, kun olin suurimman osan vuodesta äitiyslomalla. toki minkään kolmen vuoden hoitovapaan jälkeen ei olisi ollu työpaikkaa odottamassa, mutta en niin pitkää hoitovapaata toivonutkaan. toimin tutkijana ja pidän työstäni. tätä vastaava toista työpaikkaa ei ole tarjolla kohtuullisen työmatkan päässä.

*) Työsopimuslaki:

' Sopimussuhteen hiljainen pidennys

Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi. '

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

voinko yliviivata käsin 21.12. -päivämäärän?

vai päteekö sopimuksissa kahdesta allekirjoituspäivämäärästä se myöhempi?

ap

Vierailija
2/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

päteekö sopimuksissa kahdesta allekirjoituspäivämäärästä se jälkimmäinen?

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

työn alkamispäiväksi on kirjoitettu 1.1.2007.

eli kait mulla on lomaa.

ap

Vierailija
4/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

kait työsopimuksen voi allekirjoittaa jälkikäteen, työn jo alettua?

ap

Vierailija
5/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan katsoisin, että työsuhde on muuttunut vakituiseksi 1.1.2007, kun työsuhde on jatkunut ja uutta määräaikaista sopimusta ei ole allekirjoitettu aikanaan.

Mikä on määräaikaisuuden syy? Suositus nimittäin on, että määräaikasuus ei saisi jatkua samaan tehtävään kuin 12kk, jonka jälkeen tehtävä on vakinaistettava. Tästähän ei ole vielä raastuvanoikeuden päätöstä ja työnantajaahan ei näistä ketjuttamisista mitenkään rankaista, mutta siltikin....

Vierailija
6/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työntekijä on altavastaajan asemassa usein näissä asioissa, koska aina on joku muu tulossa ko. paikkoihin. Se pitää vain itse päättää, miten menettelee ja mihin suostuu.

Vierailija
7/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

no määräaikaisuuden syytä ei ole mainittu, mikä sekin olisi peruste toistaiseksi voimassaolevalle sopimukselle.

vaan jos vaatisin toistaiseksi voimassaolevan sopimuksen, mut voitaisiin tulkita hankalaksi ja irtisanoa (' taloudellisin syin' ) jo tänä keväänä irtisanomisajan päätyttyä. nyt määräaikaisena saan olla ainakin vuoden loppuun. jos sit ei jatketa, voin riitauttaa asian.

tekisikö joku muu toisin?

ap

Vierailija
8/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

Finlexistä voit kattoa syyt, mutta kyse on siitä, että koska uutta sopimusta ei ole allekirjoitettu ja olet kuitenkin käynyt töissä ja työnantaja on sinulle maksanut palkkaa katsotaan työsopimuksen muuttuneen toistaiseksi voimassa olevaksi.

Tietenkin jos olette suullisesti jotain muuta sopineet ja nyt vain teette paperin sopimastanne asia on toisin. Suullinen sopimus on pätevä ja jos rupeat jotain muuta selittämään, voi sinulle tulla ongelmia työsi ja työnantajasi kanssa. Siis työpaikkakiusaamista jne. Mutta jos ette ole suullisesti sopineet mitään, vaan työnantajasi on unohtanut asian, minä en allekirjoittaisi uutta määräaikaista sopimusta vaan katsoisin työsuhteen olevan toistaiseksi voimassa.

Otteita Finlexistä:

5 §

Sopimussuhteen hiljainen pidennys

Jos työnantaja sallii työntekijän jatkaa työtä sopimuskauden tai irtisanomisajan päättymisen jälkeen, katsotaan sopimussuhdetta jatketun toistaiseksi.

Tämä yksiselitteisesti tarkoittaa sitä, että työsuhteesi on voimassa toistaiseksi, jos ette ole muuta sopineet.

Vierailija
9/10 |
07.02.2007 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos työnantaja ihmettelee niin esität vaan " tyhmää" . ---no kun ei nyt oo 21.12...

Vierailija
10/10 |
04.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kävi niin, että määräaikainen sopimus loppuu viime vuonna toukokuun loppuun ja jatkui hiljaisena, sitten työnantaja toi kesäkuun lopulla määräaisen sopimuksen ja minun piti se kirjoittaa, liitosta sanottiin että voin kirjoittaa koska alla on jo vakituinen ja sitä ei voi enää muuttaa vaikka kirjoitan määräaikaisen sopimuksen?