Osaisiko joku selittää työttömän sairauspäivärahasta?
Olen tehnyt viimeisen vuoden aikana töitä 9kk ja nyt työttömänä ansiosidonnaisella päivärahalla. Nyt on pitkä sairasloma tulossa, maksaako sen minulle kela? Ja lasketaanko se vuoden tulojen perusteella, vaikka olen nyt työtön? Kokeilin sitä laskuria tulorekisterin tietojen perusteella ja sieltä tuli että sairauspäivärahaa tulisi noin 1700e (brutto) kuussa, mikä tuntuu hurjan isolta summalta.
Ja maksetaanko tuota maksimissaan se 300 päivää jonka jälkeen kuntoutustuki?
Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot lasketaan vedellisen verovuoden tulojen perusteella eli vahvistetusta verotuksesta. Jos olet saanut sairastumistasi edeltävän neljän kuukauden aikana työttömyysetuutta, sairauspäivärahasi on vähintään 86 % työttömyysetuuden määrästä.
Työmarkkinatuella olevan ei kannata jäädä sairauspäivärahalle varsinkaan, jos työllistymisen todennäköisyys on muutenkin olematon, eikä eläkkeelle pääsystäkään ole toivoa. Olen tätä omalla kohdallani joutunut miettimään. Lisäksi eivät vaivani sairauslomalla mihinkään paranisi. Tilanne vain huononisi entisestään kun jo hyvin pienet tulot tippuisivat lisää.
Sairauspäivärahaa saa 25 päivältä kun taas työttömyyskorvausta 20 päivältä kuukaudessa. Sairaspäiväraha on aina suurempi. Ilman sairaslomaa ei ole edes teoreettista mahdollisuutt
Tämänkö takia kela ei myönnä työkyvyttömälle työttömälle sairaspäivärahaa. Näppärää hylätä sairaspäivärahahakemukset ettei missään vaiheessa pääse työkyvyttömyyseläkettä hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri kirjoittaa työttömälle sairaslomaa, mutta kela hylkää hakemuksen, vaikka kuinka siinä olisi perusteltu työkyvyttömyyttä. Eli sairaspäivärahaa tuskin nykyään saa kelalta jos on työtön. Siinähän kun tulisi 300 pv täyteen sairaspäivärahaa, niin voisi hakea kuntoutustukea/tk-eläkettä se sehän olisi suurempi kuin tm-tuki. Kukaan ei liene kelan silmissä työkykyisempi kuin työkyvytön työtön.
Kyllä mä olen saanut kelan sairaspäivärahaa työttömänä.
Minä vuonna? Kyllä ennen saikin, enää ei.
2024.
Epäilenpä. Mikä diagnoosi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri kirjoittaa työttömälle sairaslomaa, mutta kela hylkää hakemuksen, vaikka kuinka siinä olisi perusteltu työkyvyttömyyttä. Eli sairaspäivärahaa tuskin nykyään saa kelalta jos on työtön. Siinähän kun tulisi 300 pv täyteen sairaspäivärahaa, niin voisi hakea kuntoutustukea/tk-eläkettä se sehän olisi suurempi kuin tm-tuki. Kukaan ei liene kelan silmissä työkykyisempi kuin työkyvytön työtön.
Mitä jos se työtön sairastuu syöpään tai joutuu autokolariin tmv? Olis kyllä todella outoa jos tukimuoto olisi työmarkkinatuki eikä sairaspäiväraha.
Totta, mutta kela tulkitsee että kykenee olemaan työtön työnhakija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2024.
Minut leikattiin. Meinaatko oikeasti että vaikkapa syöpään sairastunut tai pahasti onnettomuudessa loukkaantunut on työmarkkinatuella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulot lasketaan vedellisen verovuoden tulojen perusteella eli vahvistetusta verotuksesta. Jos olet saanut sairastumistasi edeltävän neljän kuukauden aikana työttömyysetuutta, sairauspäivärahasi on vähintään 86 % työttömyysetuuden määrästä.
Työmarkkinatuella olevan ei kannata jäädä sairauspäivärahalle varsinkaan, jos työllistymisen todennäköisyys on muutenkin olematon, eikä eläkkeelle pääsystäkään ole toivoa. Olen tätä omalla kohdallani joutunut miettimään. Lisäksi eivät vaivani sairauslomalla mihinkään paranisi. Tilanne vain huononisi entisestään kun jo hyvin pienet tulot tippuisivat lisää.
On siitä se hyöty, ettei tarvitse hakea työpaikkoja niin kuin muut työttömät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos se työtön sairastuu syöpään tai joutuu autokolariin tmv? Olis kyllä todella outoa jos tukimuoto olisi työmarkkinatuki eikä sairaspäiväraha.
Totta, mutta kela tulkitsee että kykenee olemaan työtön työnhakija.
Höpöhöpö.
Juuri noin. Kela ei halua yhtään sairaus- eläkeläistä lisää vaikka olisit miten sairas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minä meinaa, mutta en olekaan kela.
2024.
Itse saan sairauspäivärahaa työttömänä. Syynä leikkaus, vamma ja sairaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos soittaisit kelaan ja kysyisit?
Ei sinne pääse läpi, eikä ole mahdollisuutta koko ajan olla jonossa.
Omakelaan ja viesti. Vastaus tulee nopeasti. Älä ole avuton
Kertokaapa, mitä kannattaa yrittää, kun on ollut jo vuosia työmarkkinatuella (ja asumis- ja toimeentulotuella), ja lääkärin mielestä niin on hyvä. TE-toimisto tuntee tilanteen, ja hakupakkoa on nolla työpaikkaa kuukaudessa.
Eläkeikä on muutaman vuoden päässä, ja eläkettä on kertynyt hyvin vähän. Olisiko parempi jatkaa työmarkkinatuella vai yrittää jotain muuta? Tarkoitan vain rahallisesti.
Olen taas jonottanut yli puoli vuotta lääkärille työkyvyn arviointia varten, ja nyt olen saanut ajan. En vain tiedä, mitä tässä pitäisi haluta tai pyytää.
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa, mitä kannattaa yrittää, kun on ollut jo vuosia työmarkkinatuella (ja asumis- ja toimeentulotuella), ja lääkärin mielestä niin on hyvä. TE-toimisto tuntee tilanteen, ja hakupakkoa on nolla työpaikkaa kuukaudessa.
Eläkeikä on muutaman vuoden päässä, ja eläkettä on kertynyt hyvin vähän. Olisiko parempi jatkaa työmarkkinatuella vai yrittää jotain muuta? Tarkoitan vain rahallisesti.
Olen taas jonottanut yli puoli vuotta lääkärille työkyvyn arviointia varten, ja nyt olen saanut ajan. En vain tiedä, mitä tässä pitäisi haluta tai pyytää.
Eipä tuossa mitään isoa eläkettä kerkeä enää haalimaan vaikka mitä tekisit. Mä varmaan olisin vaan jos rahat riittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuossa mitään isoa eläkettä kerkeä enää haalimaan vaikka mitä tekisit. Mä varmaan olisin vaan jos rahat riittää.
Sehän nyt on ihan selvää. Haluaisin vain tietää, mikä vaihtoehto toisi käteen eniten rahaa. Viisikymppiä lisää kuukaudessa olisi jo suuri summa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän nyt on ihan selvää. Haluaisin vain tietää, mikä vaihtoehto toisi käteen eniten rahaa. Viisikymppiä
Sehän menee aina plus miinus nolla kun toimeentulotukea saat, ei mistään voi saada mitään lisää kun se kuittaantuu aina tuosta. Jos rupeat jobbaamaan jotain tavaraa käteisellä torissa? Osaatko kutoa sukkia?
Työttömän työkykyä verrataan koulutusta ja/tai työkokemusta vastaaviin töihin. Tai töihin joita hakee. Eli yhtälailla työttömänä on mahdollista saada sairauspäivärahaa. Sairauspäivärahaan on oikeus jos on sairaudesta johtuen työkyvytön. Kannattaa laittaa viestiä omakelassa, sieltä saanu nopsaan vastauksia!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sehän nyt on ihan selvää. Haluaisin vain tietää, mikä
"Sehän menee aina plus miinus nolla kun toimeentulotukea saat, ei mistään voi saada mitään lisää kun se kuittaantuu aina tuosta. Jos rupeat jobbaamaan jotain tavaraa käteisellä torissa? Osaatko kutoa sukkia?"
Jatkuva anominen ja muutosten pelkääminen on niin raskasta, että haluaisin löytää mahdollisimman vakaat ja samalla mahdollisimman korkeat "tulot". En vain tiedä, pitäisikö pysyä työttömänä työnhakijana, pyrkiä työkyvyttömyyseläkettä kohti vai olisiko muita mahdollisuuksia. En usko olevani kovin pitkäikäinen, joten itse eläkettä en jaksa pohtia.
Osaanhan minä vaikka mitä. Viisitoista vuotta yrittäjänä olleena ja konkurssiin päätyneenä en kuitenkaan enää myy enkä osta. Mitään. Koskaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisten sairaudet ovat yksilöllisiä. Se, että joku ei saa sairaspäivärahaa tai pääse työkyvyttömyyseläkkeelle ei tarkoita, että muut ei pääsisi.
Hallitus leikkaa sairaspäivärahaa ensi vuonna 60 miljoonaa euroa.
Vierailija kirjoitti:
Itse sain laskurilla brutoksi 2 628,50 euroa/kuukausi.
Miksi tätä on miinustettu?
2024.