Osaisiko joku selittää työttömän sairauspäivärahasta?
Olen tehnyt viimeisen vuoden aikana töitä 9kk ja nyt työttömänä ansiosidonnaisella päivärahalla. Nyt on pitkä sairasloma tulossa, maksaako sen minulle kela? Ja lasketaanko se vuoden tulojen perusteella, vaikka olen nyt työtön? Kokeilin sitä laskuria tulorekisterin tietojen perusteella ja sieltä tuli että sairauspäivärahaa tulisi noin 1700e (brutto) kuussa, mikä tuntuu hurjan isolta summalta.
Ja maksetaanko tuota maksimissaan se 300 päivää jonka jälkeen kuntoutustuki?
Olenko ymmärtänyt jotain väärin?
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kertokaapa, mitä kannattaa yrittää, kun on ollut jo vuosia työmarkkinatuella (ja asumis- ja toimeentulotuella), ja lääkärin mielestä niin on hyvä. TE-toimisto tuntee tilanteen, ja hakupakkoa on nolla työpaikkaa kuukaudessa.
Eläkeikä on muutaman vuoden päässä, ja eläkettä on kertynyt hyvin vähän. Olisiko parempi jatkaa työmarkkinatuella vai yrittää jotain muuta? Tarkoitan vain rahallisesti.
Olen taas jonottanut yli puoli vuotta lääkärille työkyvyn arviointia varten, ja nyt olen saanut ajan. En vain tiedä, mitä tässä pitäisi haluta tai pyytää.
Eipä tuossa mitään isoa eläkettä kerkeä enää haalimaan vaikka mitä tekisit. Mä varmaan olisin vaan jos rahat riittää.
Sehän nyt on ihan selvää. Haluaisin vain tietää, mikä
"OVE? Voi saada myös työttömyyskorvauksen kanssa.
Voit saada osittaista vanhuuseläkettä, kun olet syntynyt 1963 tai aiemmin ja täyttänyt 61 vuotta. Alaikäraja nousee vuonna 1964 syntyneillä 62 vuoteen ja sitä nuoremmilla asteittain ylöspäin. "
Olen syntynyt 1964, joten tuohon on vielä aikaa. Kukapa tietää, miten sääntöjä muutetaan kahden seuraavan vuoden aikana.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lääkäri kirjoittaa työttömälle sairaslomaa, mutta kela hylkää hakemuksen, vaikka kuinka siinä olisi perusteltu työkyvyttömyyttä. Eli sairaspäivärahaa tuskin nykyään saa kelalta jos on työtön. Siinähän kun tulisi 300 pv täyteen sairaspäivärahaa, niin voisi hakea kuntoutustukea/tk-eläkettä se sehän olisi suurempi kuin tm-tuki. Kukaan ei liene kelan silmissä työkykyisempi kuin työkyvytön työtön.
Ei hylkää. Hylkäyspäätöksestä voi tehdä aina valituksen.
OVE? Voi saada myös työttömyyskorvauksen kanssa.
Voit saada osittaista vanhuuseläkettä, kun olet syntynyt 1963 tai aiemmin ja täyttänyt 61 vuotta. Alaikäraja nousee vuonna 1964 syntyneillä 62 vuoteen ja sitä nuoremmilla asteittain ylöspäin.