Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eläkeläisen asumistuesta leikataan. En tiedä mistä voisin vielä nipistää.

Vierailija
13.08.2024 |

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, jota saan takuueläkkeen verran. Jos asumistuestani leikataan, niin en enää tiedä miten tulen toimeen. Laskuni syntyvät vain välttämättömyyksistä, vuokrasta, sähköstä, puhelimen kuluista ja kotivakuutuksesta. Lääkkeisiin menee paljon. En syö tai kahvittele ikinä ulkona, ostan kaiken tarpeellisen kirpputoreilta, leikkaan itse hiukseni, pyöräilen kaikki mahdolliset matkat, kerään tölkit, sekä syksyllä marjat ja sienet, valmistan itse ruokani, en juo tai polta. En yksinkertaisesti tiedä, mistä voisin vielä niistää ja tulevaisuus huolestuttaa.

Kommentit (109)

Vierailija
61/109 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahne boomeri kehtaakin valittaa. Te tuhositte Suomen joten myy latosi ja mene kadulle kerjäämään. Sääliä ei tipu.

Ja sinä kelaluuseri voisit mennä töihin.-eri

Vierailija
62/109 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahne boomeri kehtaakin valittaa. Te tuhositte Suomen joten myy latosi ja mene kadulle kerjäämään. Sääliä ei tipu.

Sun vanhempasi ovat oletettavasti kuolleet kun heidän sukupolvestaan noin rumasti kirjoitat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/109 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutat kimppakämppään sitten varmaan. 

Vierailija
64/109 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdotetut muutokset eläkkeensaajan asumistukeen

Esityksessä ehdotetaan, että omaisuuden vaikutusta myönnettävään eläkkeensaajan asumistukeen kiristettäisiin nykyisestä. Omaisuusrajaa laskettaisiin niin, että se olisi jatkossa yhdellä hengellä 15 000 € ja puolisoilla 24 000 €. Omaisuusrajan ylittävästä netto-omaisuudesta laskettaisiin tuloa 15 prosenttia nykyisen kahdeksan prosentin sijaan. Tuloharkintaa kiristettäisiin nostamalla lisäomavastuuprosenttia nykyisestä 41,3 %:sta 43,5 %:iin. 

Muutoksilla on pyritty varmistamaan, että niiden vaikutukset kohdistuisivat vain niihin eläkkeensaajan asumistukea saaviin, joilla on omaisuutta ja niihin, joilla tuloja on enemmän kuin vähimmäiseläke.

https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/yleiseen-asumistukeen-ja-elakkeens…

Eli vaikutus alkaa vasta, jos omaisuutta on enemmän kuin 15 000 €

Vierailija
65/109 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntoa vastaan pankista lainaa,niin elämänlaatu paranee. Oletan että omistusasunto tietysti.

Se on suomeksi koronkiskontaa. Harmaa talous tullee kasvamaan taas, kuten aina lama-aikoina. Eli lopputuloksena valtion verotulot vähenee.

Vierailija
66/109 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä syystä olet työkyvyttömyyseläkkeellä (ei tarvi ihan yksityiskohtaisesti vastata) ja pystyisitkö jotain työtä tekemään? Moni vajaakuntoinen tekee töitä, ja harva vanhemmista työikäisistä on täysin terve. t. töissäkäyvä uneton kipukroonikko (hvetin sitkeä sellainen)

Vierailija
67/109 |
13.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli tienaat paremmin kuin opiskelijat ja työttömät. Tätini on takuueläkkeellä, itse maksaa vuokraa 90 euroa, joten onhan tuo hyvä vaan että vähän enemmän sijoittaa itse asumiseensa, kuitenkin pienen kaksion vuokra on reilusti yli 600, jospa muuttaisi halvempaan.

Tässähän siis täytyy huomioida se, että eläkkeensaajan asumistuessa maksetaan paljon suuremmista vuokrista asumistukea kuin yleisessä asumistuessa. Meidän kaupungissa raja on himpun päälle 700, olisko ollut 712 euroa tai jotain sinne päin. Voi olla, ettei tädilläsi jäisi silti yhtään enempää rahaa käyttöön, joten miksi muuttaa itsemurhakuutioon, jos ei ole pakko.

Vierailija
68/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esityksessä ehdotetaan, että omaisuuden vaikutusta myönnettävään eläkkeensaajan asumistukeen kiristettäisiin nykyisestä. Omaisuusrajaa laskettaisiin niin, että se olisi jatkossa yhdellä hengellä 15 000 € ja puolisoilla 24 000 €. Omaisuusrajan ylittävästä netto-omaisuudesta laskettaisiin tuloa 15 prosenttia nykyisen kahdeksan prosentin sijaan. Tuloharkintaa kiristettäisiin nostamalla lisäomavastuuprosenttia nykyisestä 41,3 %:sta 43,5 %:iin. 

Muutoksilla on pyritty varmistamaan, että niiden vaikutukset kohdistuisivat vain niihin eläkkeensaajan asumistukea saaviin, joilla on omaisuutta ja niihin, joilla tuloja on enemmän kuin vähimmäiseläke.

https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/yleiseen-asumistukeen-ja-elakkeens…

Eli vaikutus alkaa vasta, jos omaisuutta o

Lähes jokaisella on omaisuutta yli tuon 15.000€ ja niin pitää ollakin.

Kun on työssä koko elämänsä käynyt niin velaton asunto on aivan vähimmäisvaatimus eläkkeelle siirryttäessä.

Vierailija
69/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutto pienempään asuntoon on ratkaisu. Monet eläkeläiset asuvat yksin jopa 100 neliön asunnoissa. Omistusasuntoihin ei pidäkään antaa tukea. 

Vierailija
70/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutto pienempään asuntoon on ratkaisu. Monet eläkeläiset asuvat yksin jopa 100 neliön asunnoissa. Omistusasuntoihin ei pidäkään antaa tukea. 

Laskin juuri, että halvempi asunto ei toisi säästöjä, koska asumistuki laskee samassa suhteessa vuokran alenemisen kanssa. Tällä hetkellä vesi ja saunamaksu sisältyvät vuokraan, mutta eivät sisältyisi uudessa asunnossa, joten yhtään enempää käyttörahaa ei jäisi, vaikka asuisin yksiössä.

Ei aloittaja

Vierailija
71/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä syystä olet työkyvyttömyyseläkkeellä (ei tarvi ihan yksityiskohtaisesti vastata) ja pystyisitkö jotain työtä tekemään? Moni vajaakuntoinen tekee töitä, ja harva vanhemmista työikäisistä on täysin terve. t. töissäkäyvä uneton kipukroonikko (hvetin sitkeä sellainen)

Tarkemmin määrittelemätön psykoosisairaus, vaikea masennus, PTSD, paniikkihäiriö, ahdistuneisuushäiriö, siinä ne vissiin kaikki oli.

Vierailija
72/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ihmettelen, kun valitetaan isoja lääkekuluja ja Suomessa on kuitenkin lääkekatto reseptilääkkeissä (n. 627 euroa/vuosi) minkä jälkern reseptilääkkeestä maksetaan vain runsaat pari euroa omavastuuosuutena. Syöttekö paljon itsehoitolääkkeitä vai mistä isot lääkekulunne koostuvat?

Vierailija
73/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä itkemistä tuossa on? Saat takuueläkkeen, joka on siis vähintään 970 e käteen. Lisäksi asumistuki. Työtön saa 590 käteen ja pienemmän asumistuen, lapsista ei makseta enää korotuksia tukeen. Jos puolet pienemmällä selviää kokonainen perhe, selviää myös työhaluton elätti. Tai mene töihin.

Vierailija
74/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä ihmettelen, kun valitetaan isoja lääkekuluja ja Suomessa on kuitenkin lääkekatto reseptilääkkeissä (n. 627 euroa/vuosi) minkä jälkern reseptilääkkeestä maksetaan vain runsaat pari euroa omavastuuosuutena. Syöttekö paljon itsehoitolääkkeitä vai mistä isot lääkekulunne koostuvat?

Kaikki lääkkeet ei saa Kelan korvattavuutta, joten menee omasta pussista eikä kerrytä lääkekattoa. 

Vierailija
75/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun vanhempasi ovat oletettavasti kuolleet kun heidän sukupolvestaan noin rumasti kirjoitat.

Ajattelen jokseenkin samoin ja kyllä mun vanhemmat ovat boomereiden lapsia, jotka ajattelevat myös samoin. 

Vierailija
76/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki lääkkeet eivät kerrytä lääkekattoa, vaikka ne olisivat lääkärin määräämiä. Toimin yli 10 vuotta sukulaiseni edunvalvojana. Eräänäkin vuonna apteekkilaskut olivat yhteensä yli 2000 € (kaikki ostot lääkärin määräämiä), mutta lääkekatto ei silti tullut täyteen. Onneksi sukulaisellani oli tähän varaa, joten en valita hänen puolestaan.

Vierailija
77/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

https://valtioneuvosto.fi/-//1271139/yleiseen-asumistukeen-ja-elakkeens…;

Kuka sen velattoman asunnon vaatii? Oli taas älyvapaa kommentti.

Vierailija
78/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

627 euroa on paljon rahaa. En syö itsehoitolääkkeitä juuri ollenkaan satunnaisia särkylääkkeitä lukuun ottamatta, mutta kyllä yli 50 euroa kuussa mun budjetissa silti tuntuu.

Vierailija
79/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Please ihmiset, älkää miettikö mitään itsareita. Tuntuu pahalta lukea. Olen ollut itse pohjalla, niin tiedän miltä tuntuu. Nyt jo tuntuu paremmalta, halusin jatkaa elämää. Meillä on jokaisella tarkoitus täällä ja yksi elämä.

Vierailija
80/109 |
14.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ole iloinen, ettet ole opiskelija. Sitten sinulta vasta leikattaisiin.

Lapseni opiskelevat, joten olen hyvin tietoinen opiskelijoihin kohdistuvista leikkauksista. Ei paljon naurata heidänkään puolesta. En pysty avustamaan heitä taloudellisesti ja se kieltämättä surettaa.

Opiskelijan ei kuulu olla vanhempien avun varassa. Opiskelun pitää olla tasapuolisesti mahdollista kaikille, joilla riittää älyä ja oppimiskykyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi kahdeksan