Eläkeläisen asumistuesta leikataan. En tiedä mistä voisin vielä nipistää.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, jota saan takuueläkkeen verran. Jos asumistuestani leikataan, niin en enää tiedä miten tulen toimeen. Laskuni syntyvät vain välttämättömyyksistä, vuokrasta, sähköstä, puhelimen kuluista ja kotivakuutuksesta. Lääkkeisiin menee paljon. En syö tai kahvittele ikinä ulkona, ostan kaiken tarpeellisen kirpputoreilta, leikkaan itse hiukseni, pyöräilen kaikki mahdolliset matkat, kerään tölkit, sekä syksyllä marjat ja sienet, valmistan itse ruokani, en juo tai polta. En yksinkertaisesti tiedä, mistä voisin vielä niistää ja tulevaisuus huolestuttaa.
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas,aloittaja,joka esittää köyhää ja kerjää täällä sääliä,ei suostu kertomaan,millainen asumismuoto hänellä on. Eli ilmeisesti velaton ok-talo tai osake jota ei aio myydä. Tässä maassa on oikeitakin köyhiä,lapsiperheiden ahdinko on suurin,joten tällaiset tekoköyhät ulisijat voivat katsoa omaa napaansa etsiessään syytä 'varattomuuteensa'.
Aloitus on pelkkä provo. Tilanne jossa joudutaan työkyvyttömyyseläkkeelle on käytännössä (onnettomuudet pois lukien) se että kaikki Kelan tuet ovat olleet jo vuosia tuttuja.
Tilanne voi olla se että ihminen on liian sairas työelämään. Onko se sillon ihmisen oma vika? No eipä ole. Mut tätähän sä et ymmärrä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kappas,aloittaja,joka esittää köyhää ja kerjää täällä sääliä,ei suostu kertomaan,millainen asumismuoto hänellä on. Eli ilmeisesti velaton ok-talo tai osake jota ei aio myydä. Tässä maassa on oikeitakin köyhiä,lapsiperheiden ahdinko on suurin,joten tällaiset tekoköyhät ulisijat voivat katsoa omaa napaansa etsiessään syytä 'varattomuuteensa'.
Aloitus on pelkkä provo. Tilanne jossa joudutaan työkyvyttömyyseläkkeelle on käytännössä (onnettomuudet pois lukien) se että kaikki Kelan tuet ovat olleet jo vuosia tuttuja.
Tilanne voi olla se että ihminen on liian sairas työelämään. Onko se sillon ihmisen oma vika? No eipä ole. Mut tätähän sä et ymmärrä.
Sinä et ymmärrä lukemaasi joten ole hiljaa. Suosittelen lukuharrastuksen aloittamista niin sisälukutaitosi voi edes hiukan kohentua.
Vierailija kirjoitti:
Ole onnellinen, kun pystyt keräämään tölkkejä ja marjoja ja tekemään ruokaa. Toista on monella vanhuksella...
Minä pystyn tekemään ruokani ja tekemään kevyitä kotitöitä pikkuhiljaa, mutta marjojen noukkimiseen en enää pysty kipeän selkäni vuoksi. En ole koskaan saanut mitään asumistukia. Nuorena pienipalkkaisena olisin kipeästi tarvinnut, mutta silloin ei sellaista ollut vielä tarjolla. Nytkään oma eläkkeeni ei ole häävi, koska olin monta vuotta lasten kanssa kotona, mutta lesken eläkkeeni kanssa pärjäilen hyvin. Hätätilanteessa käytän tädiltäni perimiäni säästöjäni.
Ihminen ei voi olla kovin sairas, jos pystyy vielä marjametsissä juoksemaan, minä en pysty.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen ei voi olla kovin sairas, jos pystyy vielä marjametsissä juoksemaan, minä en pysty.
Sä varmaan kaikista sairauksista tiedät?
Miksi sulla on noin paha olla itsesi kanssa että kiukuttelet netissä tuntemattomille ihmisille? Tiesitkö että apua saa kun hakee vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sulla on noin paha olla itsesi kanssa että kiukuttelet netissä tuntemattomille ihmisille? Tiesitkö että apua saa kun hakee vaan.
Tää sille kiukuttelijalle joka kiukutteli toiselle kirjottajalle lukuharrastuksesta.
Miksi ap on työkyvyttömyyseläkkeellä?
Työeläke on ainoa eläke, mitä pitäisi maksaa.
Ja kyllä sen pitäisi riittää, itselläni nyt n. 1400€ kertynyttä eläkettä ja ikää vasta 40v.
Töihin vaan, sellaiseen työhön mitä voit tehdä. Aika hyväkuntoiselta vaikutat, miksi olet tk-eläkkeellä? Ahdistus? Suomelta on rahat loppu eläkeläisten takia, 1 600 000 eläkeläistä + opiskelijat, työttömät jne. Emme pysty elättämään teitä. Terveisin Suomen työssäkäyvät
Ps. Sinulla ei ole edes elätettäviä, miten kuvittelet pienituloisten perheiden pärjäävän? Niinpä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen voi olla myös sairas ilman että se näkyy ulospäin. Ilman että se vaikuttaa tavalliseen liikkumiseen.
Luulisi tämmöisessä taloudellisessa tilanteessa, että rajat olisivat täysin kiinni. Mutta ulkkareita muutti Suomeen viimekin vuonna yli 30000 tuhatta.
Vierailija kirjoitti:
Vaan eipä siitä osakkeen seinästä lohkaista rahaa kauppaan lähtiessä,tai omakotitalostakaan. Ja ihan joka paikassa nykyisin ei mene koti kaupaksi,millään hinnalla,vaikka haluja olisikin myydä . Ja ylimääräistä irtirahaa ei monellakaan ole.
Vierailija kirjoitti:
Ole iloinen, ettet ole opiskelija. Sitten sinulta vasta leikattaisiin.
Jos aloitus on totta eikä provo, niin Ap kertoi olevansa työkyvyttömyyseläkkeellä. Mietityttää miten sille pääsee, jos kuitenkin pystyy keräämään maassa lojuvia tölkkejä tai kumartelemaan marjametsässä. Se näet edellyttää hyvää kuntoa. Taustalla voi olla jotain psyykkistä. Silloin pystyy liikkumaan jaolemaan aktiivinen paitsi että osa näistä ihmisistä on todella passiivisia eikä jaksa käydä ruokakaupassa tai viedä roskia pihalle.
Vierailija kirjoitti:
Mee töihin.
T: R. Purra
Ei tuota pelkästään Purra kehoita tekemään.
Jokainen työssäkäyvä on aivan samaa mieltä.
Nyt sen loisimisen on loputtava!
Olen myös työkyvyttömyyseläkkeellä ja viimeksi kun hain asumistukea niin en saanut. Ois sieltä vähän voinut tulla, mutta tämmöistä tämä nyt on. Vuokraan menee 450e kuussa ja sähkölasku 50e.
Vierailija kirjoitti:
Sitten säästetään kauppa- ja sähkölaskussa tms. Lihat pois kokonaan ja tilalle esim. kasvishernekeittoa ja soijarouhemakaronilaatikkoa. Terv. työssäkäyvä
Jos on hyvin köyhä, ei ole mahdollista säästää enempää ruokaostoksista. Tai siis on, mutta se tarkoittaa syömisen lopettamista kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Töihin vaan, sellaiseen työhön mitä voit tehdä. Aika hyväkuntoiselta vaikutat, miksi olet tk-eläkkeellä? Ahdistus? Suomelta on rahat loppu eläkeläisten takia, 1 600 000 eläkeläistä + opiskelijat, työttömät jne. Emme pysty elättämään teitä. Terveisin Suomen työssäkäyvät
Ps. Sinulla ei ole edes elätettäviä, miten kuvittelet pienituloisten perheiden pärjäävän? Niinpä.
Eipä ole mikään pakko hankkia elätettäviäkään jos on pienet tulot. Jotenka ihan samantekevää mitenkä pärjäävät. 🥱
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaan eipä siitä osakkeen seinästä lohkaista rahaa kauppaan lähtiessä,tai omakotitalostakaan. Ja ihan joka paikassa nykyisin ei mene koti kaupaksi,millään hinnalla,vaikka haluja olisikin myydä . Ja ylimääräistä irtirahaa ei monellakaan ole.
Huutokaupat. comissa menee kaupaksi kaikki mahdollinen turha valittaa. Kiinteistöille ja asunnoille on oma osionsa.
Jos suinkin mahdollista eli koti on tarpeeksi suuri anna opiskelevien lastesi asua luonasi niin pitkään kuin haluavat. Tämä auttaa paljon. Vastineeksi lapset tekevät kotityöt, auttavat asioiden hoitamisessa ja maksavat itse tietysti ruokansa, kännykkälaskunsa ja muut menonsa, mutta vuokraa et lapsilta vaadi.