Eläkeläisen asumistuesta leikataan. En tiedä mistä voisin vielä nipistää.
Olen työkyvyttömyyseläkkeellä, jota saan takuueläkkeen verran. Jos asumistuestani leikataan, niin en enää tiedä miten tulen toimeen. Laskuni syntyvät vain välttämättömyyksistä, vuokrasta, sähköstä, puhelimen kuluista ja kotivakuutuksesta. Lääkkeisiin menee paljon. En syö tai kahvittele ikinä ulkona, ostan kaiken tarpeellisen kirpputoreilta, leikkaan itse hiukseni, pyöräilen kaikki mahdolliset matkat, kerään tölkit, sekä syksyllä marjat ja sienet, valmistan itse ruokani, en juo tai polta. En yksinkertaisesti tiedä, mistä voisin vielä niistää ja tulevaisuus huolestuttaa.
Kommentit (109)
Eläkkeensaajan asumistuki on aivan liian suuri, miksi eläkeläiset ovat eri asemassa, kuin muut?
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeensaajan asumistuki on aivan liian suuri, miksi eläkeläiset ovat eri asemassa, kuin muut?
Onko päiviensä päättäminen entistä houkuttavampi mahdollisuus nyt eläkeläisille joilta vain otetaan pois eivätkä voi mennä töihin kuten työttömät tai vaihtaa työpaikkaa kuten työssäolevat? Sen jälkeen rahaa ei enää tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ole iloinen, ettet ole opiskelija. Sitten sinulta vasta leikattaisiin.
Olen itse opiskelija, mutta en koe silti näin. Opiskelijana ymmärrän, että opiskelu on vain välivaihe elämässäni, ja kunhan hoidan opintoni loppuun ja saan loppututkinnon, hyväpalkkaiset työt odottaa. Jos ei Suomessa, niin ulkomailla vaikka. Olenkin rohkeasti ottanut opintolainaa elämiseen sen takia, ja pärjäilen ihan hyvin vaikken saa vanhemmilta mitään apuja enkä tee töitä opintojen ohessa.
Kyllä minusta asia on pahempi eläkeläisillä, joilla kyseessä on mahdollisesti loppuelämän köyhyys, ilman sen kaltaista toivoa vähemmän köyhästä tulevaisuudesta kuin opiskelijalla on. Mä olen oikeasti huolissani tästä arvojen kovenemisesta tässä maassa. Vielä hetki sitten naureskelin, kun pubissa eräs toinen opiskelija maalaili skenaariota, jossa vanhoille ja työkyvyttömille tar
Hyvä kirjoitus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös reseptilääkkeissä ole vuosittainen maksukatto?
624 euroa. Sen maksat ensin. Mulla menee aina siihen rajalle, jolloin joka kuukausi maksan kuitenkin noin viisikymppiä lääkkeistä. Joskus maksukatto täytyy, jos on jotain lääkekuureja tms. Sen jälkeen lääkkeet maksavat 2,50 €/ ostokerta.
Sama mulla. On toi iso raha kuitenkin taluueläkkeestä.
Vierailija kirjoitti:
Toiv leikkaavat eläkeläisiltä ja paljon. Eivät tuota yhtään mitään-vain lisäävät kuluja. Ei tule empatiaa nyt.
Selvä provo, mutta kaltaisiasi ihmisiä asuu Suomessa, joten vastaan tähän: Haluatteko siis että kaikki köyhät, sairaat ja vanhukset tappavat itsensä? Onko tämä nyt taka-ajatuksena monella poliitikolla ja muilla ihmisillä, jotka on saatu tappelemaan keskenään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten säästetään kauppa- ja sähkölaskussa tms. Lihat pois kokonaan ja tilalle esim. kasvishernekeittoa ja soijarouhemakaronilaatikkoa. Terv. työssäkäyvä
Sähkölasku tuli tänään 20,50 €, josta sähkön osuus oli alle kolme euroa, loput veroja, siirtoa ja perusmaksuja. Kulutus 101 kWh.
Ruoka on tosiaan ainoa mistä voin tinkiä enää soijarouhe ja hernekeitto ovat varsin tuttuja.
Sinulla on kova sähkönkulutus. Kuinka pitkältä ajalta? Olen tuore vanhuuseläkeläinen, ja kulutan sähköä 30 kWh/kk.
Vähän sivusta, mutta kerronpa nyt kumminkin. Kuulun seuraan, jolla oli vielä joitakin vuosia sitten oma toimitila, eli sellainen vanha seurojentalo. Käytimme sitä vain kesäaikaan ja siis n. 4 kertaa vuodessa, muutamia tunteja kerrallaan. Koska talo sijaitsi "kaukana kaikesta" ja sinne oli talvella mahdoton päästä eikä siellä ollut mitään muuta lämmityssysteemiä, kuin puuhella. Sähkö sinne tuli ja se maksoi meille n. 250 euroa vuodessa. Eihän se iso summa ole vuotta kohden, mutta kun emme käyttäneet sitä sähköä mihinkään muuhun kuin valaistukseen. Mihinkään muuhun sähköä ei siis kulunut.
Joten aika paljon tuli maksetuksi noista muutamista tunneista. Sähkölaskussa kulutus oli 0, eli niin vähän, ettei sitä edes laskettu olevaksikaan. Kaikki se raha meni siihen muuhun, siirtoon ja perusmaksuihin. Maksoimme siis siitä, että sinne oli ylipäänsä joskus vedetty sähköt.
No talo meni sitten muuhun tarkoitukseen, emme enää omista sitä. Mutta edelleen sitä joskus miettii, että mistä me itse asiassa maksamme, kun maksamme sähköstä.
Kaukaisesta nuoruudestani muistan, että kun sähkölasku tuli, se oli vain sähkölasku, maksettiin vain ja tasan kuluttamastamme sähkön määrästä. Jos oikein muistan, niin mitään perusmaksuakaan ei ollut. Saati nyt mitään keksimällä keksittyä siirtomaksua. Mitähän me suomalaiset ollaan valmiit kestämään? Meille voidaan lykätä mitä tahansa maksuja ja me suostumme. MItenkäs se olikaan aikanaan se ns. tuulilasivero autoista? Senhän piti kestää vain ihan määrätyn ajan, mutta se jäi pysyväksi, en nyt enää muista millä nimityksellä sitä nyt sanotaan, kun en omista autoa enää. Kukaan ei protestoi mitään.
Itse aiheesta sitten. Luin netistä muutama päivä sitten ohjeet, miten säästää ihan omassa arjessaan. Täysin tyhjänpäiväistä, koska nuo kaikki ohjeet ja vinkit on ihmisillä jo muutenkin käytössään, ollut jo kauan. "Hyödynnä kaupan tarjoukset." Mikä vinkki se on? Kaikki normaalit ihmiset ostaa tarjouksesta aina, jos se vain osuu omaan tarpeeseen. Ja jos tarvitsen rahkaa johonkin, totta ai ostan sen halvemman purkin. Ei minulle sitä tarvitse erikseen opettaa, näin on tehty aina.
"Hyödynnä punalaputetut" No okei, jos on mahdollista mennä kauppaan siihen aikaan illasta, ja tarvitsen jonkun valmiiksi muovirasiaan laitetun ruoka-annoksen, niin kyllä. Olen nähnyt hyvätuloistenkin ihmisten ostavan näitä laputettuja. Mutta jos en tarvitse sitä annosta seuraavana päivänäkään, niin miksi ostaisin ollenkaan?
Astianpesutabletin puolittaminen on jo vanha juttu. Kaikki sen osaa. Meillä tehdään niin töissäkin.
Nämä vain esimerkkejä, kaikki muutkin vinkit oli niitä ian kaiken tiedettyjä ja ihmisillä olleet käytössä iät ja ajat. Itse asiassa kaikki ne vinkit oli niitä aina esitettyjä, jotka ihmiset kyllä jo tietää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toiv leikkaavat eläkeläisiltä ja paljon. Eivät tuota yhtään mitään-vain lisäävät kuluja. Ei tule empatiaa nyt.
Selvä provo, mutta kaltaisiasi ihmisiä asuu Suomessa, joten vastaan tähän: Haluatteko siis että kaikki köyhät, sairaat ja vanhukset tappavat itsensä? Onko tämä nyt taka-ajatuksena monella poliitikolla ja muilla ihmisillä, jotka on saatu tappelemaan keskenään?
Miksi vain eläkeläisiltä? Onhan meillä leegio ihmisiä, jotka yhtä lailla eivät tuota mitään, vaan vain lisäävät kuluja?
Työttömät, sairaat, vammaiset, ylipäänsä kaikki alaikäiset, kaikenmaailman elämäntaitelijat ja päihdeongelmaiset ja rentut, puhumattakaan näistä jotka on tulleet muista maista, mutta joita ei saa mainita millään yleisesti käytössä olevilla termeillä. Myös tumma oma väkemme on yksi aina yhteiskunnan varoilla elänyt kansanosa.
Onko kyse nyt siitä, että eläkeläisten ei tarvitse hakea ja anoa erikseen mitään, he vain saavat sen eläkkeensä ilman yhteiskunnan kontrollia? Sekö ketuttaa nuorempia? Kun joutuvat tekemään selkoa saamistaan rahoista ja erikseen niitä anomaan. No, tehän voitte sen asian muuttaa, koska teidän sukupolvennehan siellä istuntosalissa nyt istuu päätöksiä tekemässä. Päättäkää nyt jo viimein siitä kansalaispalkasta, ja jättäkää vaikka eläkeläiset sen ulkopuolelle. Tehkää aloitteita päättäjiin päin. Lähtekää itse politiikkaan. Olkaa kumminkin viisaita ja tehkää oikeudenmukaisia päätöksiä.
Emme me eläkeläiset mitään empatiaa tarvitse, mutta elantomme me tarvitsemme. Siinä missä joka ikinen muukin ihminen. Hyvin monilla eläkeläisillä se elanto on heikko, mutta pitää sentään ihmisen hengissä. Jos lähdette tuota linjaa kulkemaan, tiedätte mihin se johtaa. Tulee päivä, jolloin se kohtaa myös näitä kirjoittajia, jotka vaativat eläkkeitten poistamista tai peräti jotain vielä hurjempaa. TE teette yhteiskunnan ja kannatte siitä sitten ne tulokset.
624 euroa. Sen maksat ensin. Mulla menee aina siihen rajalle, jolloin joka kuukausi maksan kuitenkin noin viisikymppiä lääkkeistä. Joskus maksukatto täytyy, jos on jotain lääkekuureja tms. Sen jälkeen lääkkeet maksavat 2,50 €/ ostokerta.