Ahdistaako teitä Suomen tilanne?
Minua ahdistaa, kun julkisuudessa jatkuvasti kerrotaan kaiken kallistumisesta, palvelujen heikkenemisestä, työttömyyden ja rikollisuuden lisääntymisestä. Minulla perusturvallisuus järkkyy, eikä luottamusta tulevaisuuteen ole. Ihan masentunut olo, vaikka vielä ei itsellä varsinaisesti hätää olekaan.
Kommentit (297)
kirjoitti:
30 vuoden päästä on erilaista. Katsokaa pk seudun väestö ennuste 50% on tänne tulleita mahdollisesti?
30 v. päästä suomalaiset ovat rankasti vähentyneet.
Vierailija kirjoitti:
Woketus ja sosiaalinen media tuhosi tämän kansan. Mitään ei saa sanoa, mitään ei tarvitse tehdä, omista asioistaan ei tarvitse huolehtia, kaikki on muiden syytä.
Niinpä. Wokea hokevien mielestä syyllisiä ovat kaikki wokettavat, lesbot, silakat ja varikset, vasemmisto, vihreät ja epäilemättä myös Marin. Peiliin ei katsota, kun kaikki on muiden syytä.
Minä en ymmärrä näitä kaikesta ahdistujia. Aloittajakin on paitsi ahdistunut, hänellä on myös masentunut olo
Hänen olisi nyt tärkeintä kiinnittää huomiota ahdistuneisuuteensa, ettei tuo mielenterveysongelma pahene
Iänkaiken on ollut hyviä ja huonoja aikoja. Aina niistä on selvitty. Mitä tuosta ahdistumaan. Ylipäänsä on turha ahdistua asioista, joihin ei voi itse vaikuttaa.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä, miten jotkut voivat tässä yhteiskunnallisessa tilanteessa esimerkiksi rakastua tai harkita perheen perustamista.
Aivan hyvin. Elämä on pitkä aika, siihen mahtuu monenlaisia taloudellisia aikoja. Vauvan kanssa sitäpaitsi selviää hyvinkin vähällä rahalla, ja vaikka pienessä asunnossa. Ja jos rakastuu, sehän kannattaa muuttaa yhteen, jolloin asuinkulut pienenevät henkeä kohden.
Itse olen juuri (vahingosta) raskaana. Suhde loppui raskausuutiseen, eli kasvatan vauvan yksin. Olen nelikymppinen, ja lapsia (huollettavia) on jo ennestään. Eipä tässä itkut ja ahdistukset auta. Jotenkin pärjää varmasti. On se parjattu omistusasuntokin, johon ei saa tukia. Tosin ei ole velkaakaan.
Tiukkaa on aina ollut, mutta tilanne on nyt tämä, ja sen kanssa eletään.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, omat lapseni ovat juuri aloittelemassa ammattiopintoja(2 käynyt lukion, kolmas aloitti amiksen). En osaa ollenkaan neuvoa mitenkään muuten kuin kehottamalla välttämään lainaa.
Mitään alasuosituksia en osaa antaa, tässähän pitäisi huomioida henkilön omat vahvuudet/kyvyt sekä alan työllistymis- ja palkkanäkymät.
Jokseenkin ajopuuna ovat nyt menneet minne sattuivat pääsemään.
Niinhän nuoret ovat kautta aikojen tehneet. Menneet johonkin kouluun, joka voisi kiinnostaa tai mihin pääsee. Ja sitten töihin, mitä nyt sattuu löytymään.
Sellaista se on, ei kenenkään elämä menee käsikirjoituksen mukaan.
Eipä juuri. Elämässä ei kaikki ole niin huonosti kuin nykyään uutiset ja ip lehdet otsikoivat. Noista jutuista vaan ottaa jotkut stressiä vaikka asia ei koskettaisi millään tavalla. Se tulee mikä tulee, sen mukaan eletään.
Jos taloudellista tilannetta tarkoitat, niin ei ahdista. Meillä on asiat erittäin hyvin. Olemme hyvätuloisia eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Ahdistaa. Työpaikkani on hallituksen lopetuslistalla ja perhehaaveet meni sen myötä viemäriin. Ikä tulee kohta vastaan ja tähän kurjistuvaan taloustilanteeseen en ala lisääntymään. Aikuiskoulutuen loputtua uudelle alalle ei voi kouluttautua kun opintolainaa jo edellisestä tutkinnosta aivan helvetisti.
Mikä sinua estää nyt tekemästä lasta? Olet ollut töissä viimeisen vuoden aikana, joten saat korkeamman äitiys päivärahan. Kyllä sillä elää, tukiakin joudut kuitenkin hakemaan. Vauva ei tarvi paljoa, ja vuoden parin päästä on jo paremmat ajat, ja löydät töitäkin
Ei omasta elämästä ja unelmista kannata luopua maailmanmenon vuoksi.
Aina on jokin syy, miksi se lapsi ei ole nyt hyvä. Täydellistä aikaa ei vain ole. Ihan oikeasti. Älä odota oikeaa hetkeä, elämä kantaa kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mutta aiheella on mukava revitellä ja syyttää persuja
Kuinkas muuten. Leikkelyllä saatiin vain itseaiheutettu lama. Kun Riikkulilla ei ole osaamista eikä puolueella minkäänlaista kompetenssia, niin tässä tulos.
Suomella menisi paremmin, jos jokainen tämän hallituksen päätös peruttaisiin.
"Kiitokset" sinne minne ne kuuluu. Mikset syytä niitä kallispalkkaisia virkamiehiä? Etenkin sitä, jonka käsistä on lähtenyt ehdotus toimenpiteestä, josta vähiten pidät? Tai joka on mielestäsi typerin. Niitähän ei sinne typerät uhmiset ole äänestänyt. Kompetenssin mukaan pitäisi olla palkattuja. Ihan hirveän viisaita akateemisia ihmisiä.
Etkö näe petteriä "riikkulin" takana? On siellä ruotsalaispuhujiakin ja kristillisiä. Muut vaan on kuin k**i sukassa, kun median syyttävä valokeila kohdistetaan valtiovarainministeriin. Hänelläkin on vain yksi ääni.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, omat lapseni ovat juuri aloittelemassa ammattiopintoja(2 käynyt lukion, kolmas aloitti amiksen). En osaa ollenkaan neuvoa mitenkään muuten kuin kehottamalla välttämään lainaa.
Mitään alasuosituksia en osaa antaa, tässähän pitäisi huomioida henkilön omat vahvuudet/kyvyt sekä alan työllistymis- ja palkkanäkymät.
Minä aloitin lukion -91 ja yliopiston -94 eli opiskelin pahamaineisessa 90-luvun lamassa. Minulla meni kaikki hyvin ja työllistyin opintojen jälkeen. Eiköhän ne sinunkin lapset pärjää kun et vain maalaa heille surkeaa tulevaisuutta ja masenna heitä.
Olen jo tottunut ajatukseen, että Suomi on törsätty turmioon. Kyllä se ahdisti pitkään.
Ahdistaa. Tällä hetkellä kaikki on hyvin, mutta ei yhtään enää voi luottaa tulevaan. Työpaikka jonka piti olla vakaa, voikin mennä alta milloin vain ja ikää alkaa olla sen verran, ettei kukaan ota töihin, vaikka työvuosia on parikymmentä jäljellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin lukion -91 ja yliopiston -94 eli opiskelin pahamaineisessa 90-luvun lamassa. Minulla meni kaikki hyvin ja työllistyin opintojen jälkeen. Eiköhän ne sinunkin lapset pärjää kun et vain maalaa heille surkeaa tulevaisuutta ja masenna heitä.
Näin on. Itsekin opiskelin ja tein muutaman vuoden töitä -90 luvulla mitkä sitten ajettiin Suomesta alas. Opiskelin toisen ammatin ja olen niitä töitä tehnyt kohta 15 vuotta. Mikään ei ole pysyvää ja tilanteet muuttuu nopeastikin. Nuorena, ja vanhempanakin, voi muuttaa suuntaa ja opiskella lisää tai uutta. Ainoa mikä itseäni huolettaa nykyisessä tilanteessa on se, että joutuuko nykyään jäämään huonoihin parisuhteisiin? Miten enää kellään on varaa erota? Kaikki yksinhuoltajien tuet ajetaan alas. Pitäisi kannustaa tekemään lapsia, mutta kuka nuori enää uskaltaa? Jos mä olisin 10v nuorempi nyt ja eroaisin niin menettäisin ihan kaiken. En kannata tukien varaan heittäytymistä, mutta edes hetkellinen tukiverkko on viety. Ja kuitenkaan palkasta otetaan kolmannes veroihin. Isompi tuloisilta vielä enemmän.
Suorastaan röhönaurattaa. Hallitus uskoo pelastavansa tämän maan, vaikka ovat suurin syy tulevaan sisällissotaan ja kapinoihin.
No siis tavallaan pelottaa milloin tulee mellakka orpon ja purran takia.
Kyllä jonkin verran. Nuorena se oli ehkä pahempi. Että miten raha riittää, jos ei riitä. Ja mitä mahdollisuuksia on. En halua että muille tai itselle kävisi huonosti, olisi tärkeää että joku toimii. On hyvä että on palstakeskustelua näistä aiheista ja heräämistä. Ulkomailla voi olla myös kummallisia juttuja menossa.
Vierailija kirjoitti:
Suorastaan röhönaurattaa. Hallitus uskoo pelastavansa tämän maan, vaikka ovat suurin syy tulevaan sisällissotaan ja kapinoihin.
Ei näköjään punaiset oppineet mitään, joten voidaan ottaa kertaus harjoituksen vuoksi.
Oletko avo-vai pakkohoidossa ?