Kertokaa mulle miksi kirppismyynti vaikuttaa toimeentulotukeen
Mutta mustikoiden ja sienien kerääminen ei? Jouduin työttömäksi juuri kesän alla ja epäonnisten sattumusten johdosta olen ollut ilman rahaa koko kesän. Tilannetta helpottaakseni oon myynyt erilaista tavaraa pitkin kesää Vintedissä ja Torissa. Nyt kun hain tt-tukea en sitä saa kirppismyyntieni takia (yhteissumma koko kesältä noin 250 euroa) Jos olisin kerännyt mustikoita ja tienannut niillä tonnin tai kaksi niin se ei vaikuttaisi tukeen. Siis milloin kusiset kirppismyyntitulot on alkaneet vaikuttaa tt-tukeen?
Kommentit (65)
Miten vaikea on ymmärtää se, että myynti aina käteisellä etkä ilmoita niistä mitään???
Sekä marjat että vanhat rytkysi. Vain käteisellä. Aina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Ei myynti tuloja oteta rahaa tilille. Rahat käteen. Itse olen myynyt tavaraa osto ja myynti palstoilla facebookissa ja rahat saa aina käteen. Myin polkupyörän peräkärryn lapselle 130 eurolla. Olen myynyt mattoja ja huonekaluja ja myin myös 15 laatikkoa lasten vaatteita 450 eurolla ja rahat sain käteen. Olen myös myynyt mustikoita 10 litraa 50 euroa. Heti meni kaupaksi 50 litraa jotka kerättiin tyttöystäväni kanssa.
Jos asut helsingissä ja lähetät tavaran rovaniemelle. On hankalaa käteiskauppa.
Ei ole mikään pakko lähettää. Lukemattomissa muissakin ilmoituksissa on ehtona vain haku ja käteismaksu. Tai toimitus mahdollinen paikan päälle alueella x ja maksu käteisellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäkin keskustelu osoittaa, että ainoa tulevaisuuden vaihtoehto on kansalaispalkka. Summa joka maksetaan jokaiselle, ja se korvaa KAIKKi muut tukimuodot. Kansalaispalkan lisäksi vois tienata ihan niin paljon kuin haluaa, ilman että se vaikuttaisi.
Kukahan tuonkin maksaisi,
Nykyinen tuki järjestelmä on monin kerroin kalliimpi kuin perustulo järjestelmä, mietippä montako virkailijaa tarvitaan kiusaamaan 1 työtöntä joissain tapauksissa 1-5 ja tiheällä tapaamis tahdilla 2x/kk. Virkailijoiden palkat on noin 2.5k€-4k€ välillä + työnantaja kulut, ja todennäköisyys että kukaan tommosessa hullun myllyssä työllistyy lähentelee prosentuaalisesti nollaa. Perustulon voi automatisoida koska mitään ylimääräistä byrokratiaa ei tarvita välissä, nytten jos tulot muuttuu 51€ niin siitä käynnistyy selvitys pyyntöjen kierre ja virkailijat joutuu laskemaan kaiken uudelleen, ja osa päivä työläiset muuttuvien palkkojensa kanssa on tässä byrokratia vuoristoradassa mukana. Joka tapauksessa maksetaan tukijärjestelmästä niin miksei maksettais fiksummasta ja kannustavammasta edullisemmasta mallista.
Vierailija kirjoitti:
Kansan logiikan mukaan on vähän epäreilua, että ne lasketaan tuloksi. Kela sen sijaan ottaa tuloksi ihan kaiken, esim lainat joiden takaisinmaksua ei kuitenkaan lasketa menoksi.
Ole tarkempi tästä lähtien ja maksu ainoastaan käteisellä, tai pidät kaiken tulon alle 50e.
Hallinto-oikeudelta on päätös kela vs. asiakas, laina ei ole tuloa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idiootti. Ei myynti tuloja oteta rahaa tilille. Rahat käteen. Itse olen myynyt tavaraa osto ja myynti palstoilla facebookissa ja rahat saa aina käteen. Myin polkupyörän peräkärryn lapselle 130 eurolla. Olen myynyt mattoja ja huonekaluja ja myin myös 15 laatikkoa lasten vaatteita 450 eurolla ja rahat sain käteen. Olen myös myynyt mustikoita 10 litraa 50 euroa. Heti meni kaupaksi 50 litraa jotka kerättiin tyttöystäväni kanssa.
Jos asut helsingissä ja lähetät tavaran rovaniemelle. On hankalaa käteiskauppa.
Huomasin ihan saman yritin myydä nouto ja käteis periaatteella niin moni tuote jää myymättä, silti löyty kyselijöitä että lähetätkö sinne tai tänne. Ei paljoa kannusta yrittämään mitään!
Me on saatu kaikki myytyä ehdoilla nouto + käteismaksu. Taitettavat varasängyt, tiskikone, pyykinpesukone, seinäpeili, työtuoli... paha olis sellaisia kyllä lähetelläkään.
Jos hinta on sopiva, niin kyllä ne menee.
Jännä juttu kun aina kun joku kyselee neuvoja, miten selvitä kun on normaalia isommat menot eikä toimeentulotuki riitä, tulee neuvoksi "myy jotain", mutta käytännössähän toimeentulotukiasiakkaalla ei ole MITÄÄN laillista keinoa selviytyä, kun kaikki tulot vain leikkaavat tukea. Eli toimeentulotukiasiakkaan kohdalla hänet halutaan pitää tiukasti köyhyysrajalla ilman mahdollisuutta voida millään keinoin parantaa/helpottaa tilannettaan - paitsi toki kokopäivätyöstä saatava kunnon palkka, mutta jos sitä ei ole saatavilla, ei ole MITÄÄN keinoja.
Sillä lailla kyllä vähän epäinhimillistä. En ole itse minkään tukien saaja, mutta kyllä mielestäni noita tukia pitäisi uudistaa niin, että vain palkkatulot ja Kelan maksamat etuudet/tuet yms. vaikuttaisivat, eivät satunnaiset tulot, läheisten antama avustus tms. Kovin passivoivaa ja näköalatontahan tuo nyt tällä hetkellä on.
Eihän kirppismyyntituloja tai marjanpoiminnasta saatuja pienia summai kannata ilmoittaa toimeentulotukea hakiessaan. Vielä vähemmän, jos pystyy säästämään toimeentulotuesta. Harvempi on vapaaehtoisesti toimeentulotuen varassa ja puolestani jokainen, joka jotenkin saa helpotettua tiukkaa taloudellista tilannettaan kirppismyymällä tai marjojapoimimalla saa pitää rahat toimeentulotuen lisäksi. niin kuin elämä ei olisi muutoinkin stressaavaa silloin, kun talous on tiukilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten niin mustikoiden myynti ei vaikuta? Se vaikuttaa ihan samalla tavalla kuin kirppismyyntikin.
Käteisellä voi myydä ihan mitä tahansa niin, että tulo ei näy tiliotteella.
Toimeentulotuki on viimesijainen, eli sitä saa vasta sitten, kun ei ole enää edes mitään myytävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kansan logiikan mukaan on vähän epäreilua, että ne lasketaan tuloksi. Kela sen sijaan ottaa tuloksi ihan kaiken, esim lainat joiden takaisinmaksua ei kuitenkaan lasketa menoksi.
Ole tarkempi tästä lähtien ja maksu ainoastaan käteisellä, tai pidät kaiken tulon alle 50e.
Tästä vaan täytyy asiakkaan itse osata tapella, koska lähtökohtaisesti Kela kyllä tulkitsee lainan tuloksi. Eli tuen hakijan täytyy itse osata toimittaa jonkinlaiset todisteet siitä, että kyseessä on laina.
Vinted-myynnin tulot tulee tilille ja tuon olen kokenut nykypäivänä järkevimmäksi tavaksi myydä. Ja tilejähän sossut kyttää, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noudattaako Kela tätä päätöstä?
Vierailija kirjoitti:
Vinted-myynnin tulot tulee tilille ja tuon olen kokenut nykypäivänä järkevimmäksi tavaksi myydä. Ja tilejähän sossut kyttää, valitettavasti.
No eihän siellä myydä kuin vaatteita ja kenkiä, vai kuinka?
Vierailija kirjoitti:
Miten vaikea on ymmärtää se, että myynti aina käteisellä etkä ilmoita niistä mitään???
Yllytät rikokseen! Poliisi tulee ottamaan yhteyttä sinuun.
Näitä viestejä lukiessa tulee mieleen, että kotoinen sosiaalituki vain ruokkii harmaata taloutta, mutta siihen kait on mentävä siellä todellisella ruohonjuuritasolla.
Toimeentulotuki on viimesijainen etuus. Kaikki tulot sitä vähentävät.
RAHAT KÄTEISENÄ NIIN EI VAIKUTA MITENKÄÄN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei lähtökohtaisesti, tossa joku sanoikin että asiakkaan täytyy itse pitää huoli oikeuksistaan, ja moni ei ymmärrä/tiedä oikeuksiaan tai ei jaksa puolustaa itseään koska on yleisenä sylkykuppina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteys kunnan sosiaaliasiamieheen jos ei noudata, Korkeimman hallinto-oikeuden päätökset koskevat Kelaa siinä kuin kunnan sosiaalitoimeakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yllytät rikokseen! Poliisi tulee ottamaan yhteyttä sinuun.
Ei kuulu poliisille, ääliö.
Asun raumalla ja ostajat ovat aina olleet raumalta. En koskaan lähetä tavaraa minnekkään. Kyllä paikkakunnalta joku aina ostaa vaikka menisi kuukausi niin ostaja löytyy. Etenkin ulkomaalaiset ostaneet paljon tavaraa kuten halpoja huonekaluja ja vaatteita.