Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt se sitten tapahtui: alkoon menevät kaverit jätti kutsumatta yhteisiin rientoihin, koska "et kuitenkaan aio juoda".

Vierailija
12.08.2024 |

Ihmeen kauan ovat jaksaneet pitää mukana katsomassa juomistaan, mutta nyt näköjään tuli stoppi.  Sinällään ihan okei kun eihän juopottelun seuraaminen selvinpäin ole kovinkaan siistiä, mutta toisaalta sosiaaliset kuviot vähenee tämän myötä.

Mitähän tästä pitäisi ajatella.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei käytä alkoholia on tietenkin automaattisesti ilonpilaaja sellaisessa seurassa missä alkoa käytetään enemmän tai vähemmän reippaasti. Sain tämän itsekin tuntea nahoissani, kun noin 10 vuotta sitten lopetin juomisen elämäntilanteeni vuoksi. 

Joku aika sitten satuin sattumalta paikalle, jossa ihmiset olivat aikalailla juovuksissa ja pakkoa sanoa että ei minua enää sellainen meno kiinnosta enkä enää osaa olla edes loukkaantunut siitä ettei minua kutsuta juominkeihin.

Onneksi on olemassa muutakin tekemistä ja seuraa kuin väen väkisin roikkua seurassa jossa ei ole itselle mitään hohtoa.

Vierailija
22/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu varmasti tympeältä mutta parasta on antaa tällaisten kavereiden vain jäädä. Todennäköisesti heillä ei ole mitään muuta yhdistävää tekijää kuin ryyppääminen ja siksi sinäkin kelpasit porukkaan niin kauan, kun joit. Mielestäni on outoa, että raitista syyllistetään kaveriporukoiden ulkopuolelle sulkemisesta. Perusoletus tuntuu olevan, että raitis on tiukkapipoinen ilonpilaaja, vaikka yhtä lailla juopottelevat ihmiset voivat pilata sen ilon mm. riidan haastamisella ja absolutistin nälvimisellä tai juomaan painostamisella.

Yleensä se on ryyppykaveriporukalle jonkinlainen kriisi, kun yksi porukasta päättää lopettaa juomisen. Fiksummat alkavat siinä vaiheessa hiljalleen miettiä sitä, onko kyseessä aito kaveriporukka vai juomisen ympärille muodostunut ajanvietejoukkio, jonka jäsenet eivät itse asiassa edes tulisi juttuun ilman alkoholia. Reflektointi tekee kipeää ja helpointa olisi vain painostaa se raitistunut kaveri aloittamaan alk

Hyvä kirjoitus ja vähän luulen että juuri näin on asia.  Ryyppyjengihän on kuten mikä tahansa harrastekerho, jossa samanhenkiset kohtaa sen yhteisen tekemisen lomassa.  Ei se välttämättä tarkoita että kerhon jäsenet olisi muuten tekemisissä ilman tätä yhdistävää tekijää.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis onko täällä joukko alkoholisteja keskustelemassa? Ei mun kaveriporukoissa ainakaan alkoholi ole pääasiassa kun tavataan. Joskus syödään hyvin, joskus keksitään joku aktiviteetti (esim lajikokeilu), joskus mennään lenkille. Joskus sitten otetaan terassilla olutta. Mutta alkoholi ei näyttele pääosaa milloinkaan.

Vierailija
24/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko tylsä ja tiukkapipoinen? Tunnet ylemmyyttä, kun et ota kuppia?

No juopottelijoiden mielestä tottakai olen.

ap

Olit tai et, viestisi perusteella vaikuttaa, ettet ole viihtynyt tuossa seurassa. Ehkä parempi näin. 

Vierailija
25/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sellaiset ihmiset joille alkoholin käyttö on noin tärkeää ole mitään oikeita ystäviä, kannattaa etsiä uusia jotka eivät myrkytä aivojaan ja muuta elimistöään säännöllisesti. Kuten olet itsekin huomannut, ei se humalaisen hauska ole oikeasti niin hauskaa kun se ehkä siinä nousuhumalassa tuntuu, se on lähinnä noloa.

Vierailija
26/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis onko täällä joukko alkoholisteja keskustelemassa? Ei mun kaveriporukoissa ainakaan alkoholi ole pääasiassa kun tavataan. Joskus syödään hyvin, joskus keksitään joku aktiviteetti (esim lajikokeilu), joskus mennään lenkille. Joskus sitten otetaan terassilla olutta. Mutta alkoholi ei näyttele pääosaa milloinkaan.

Eri asia tavata kavereita tapaamisen vuoksi, silloin voi ottaa olutta tai olla ottamatta. Jos tarkoituksena on mennä jonnekin nimenomaan juomaan, niin silloin juodaan ja raittiilla ei ole mitään roolia. 

Vierailija
27/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri asia tavata kavereita tapaamisen vuoksi, silloin voi ottaa olutta tai olla ottamatta. Jos tarkoituksena on mennä jonnekin nimenomaan juomaan, niin silloin juodaan ja raittiilla ei ole mitään roolia. 

Ei, vaan jos kavereiden kanssa mennään kokeilemaan vaikkapa uutta lajia tai käydään katsomassa joku näyttely, alkoholilla ei ole osuutta tapaamisessa. Tämä on asia, joka alkoholisoituneelta ystävältä voi unohtua.

Vierailija
28/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä hyvin tiivistetty.  Jos jälkimmäisiä alkaa olla enemmän kuin ensinmainittuja, voinee siitä vetää johtopäätökset porukan todellisesta olemuksesta.

Noh, jännä nähdä miten tilanne kehittyy ajan myötä. ap

Vierailija
29/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaiset ihmiset joille alkoholin käyttö on noin tärkeää ole mitään oikeita ystäviä, kannattaa etsiä uusia jotka eivät myrkytä aivojaan ja muuta elimistöään säännöllisesti. Kuten olet itsekin huomannut, ei se humalaisen hauska ole oikeasti niin hauskaa kun se ehkä siinä nousuhumalassa tuntuu, se on lähinnä noloa.

Ja tässä, arvon yleisö, on malliesimerkki ilonpilaaja-absolutistista. Hän on vähintään kerran elämässään ihmetellyt miksei häntä kutsuta enää mihinkään.

Vierailija
30/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muutamia absoja kavereita ollut elämän aikana. Yksi on sellainen, että aidosti on rento ja tuomisematon juovien seurassa, toinen sellainen ihan jees ja ok, mutta loput on olleet tavalla tai toisella niihin hetkiin sopimatonta seuraa. Monia haittaa jo se, että seurassa on joku joka ei juo, mutta useimmiten taitaa olla kyse siitä, että se joka ei juo, tavalla tai toisella tuomitsee tai nostaa itsensä "juoppojen" yläpuolelle, ja näin jää näistä kosteista illanvietoista ulkopuolelle.

N27

Vierailija
31/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei, vaan jos kavereiden kanssa mennään kokeilemaan vaikkapa uutta lajia tai käydään katsomassa joku näyttely, alkoholilla ei ole osuutta tapaamisessa. Tämä on asia, joka alkoholisoituneelta ystävältä voi unohtua.

Monelle suomalaiselle kohokohta urheilutapahtumassa, festarilla, taidetapahtumassa yms.  on se kaljateltta.

Vierailija
32/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko tylsä ja tiukkapipoinen? Tunnet ylemmyyttä, kun et ota kuppia?

Niin, tähän näyttää monien mielestä riittävän se, kun ei ota vaikka tyrkytetään.

Vierailija
33/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole kiva jos itse on loppuillasta aivan tuiskeessa ja jotkut katsoo selvinpäin vierestä. Jos et ota niin voi nähdä myöhemmin kun tarkoitus ei ole juoda.

Vierailija
34/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalainen junttiryyppäyskulttuuri ei ansaitse yhtään sympatiaa. Idiiottimaista käytöstä, pöydillä joraamista, oksentamista, raivoamista, kovaäänistä mölinää ja naureskelua, paskan musiikin tahtiin joraamista... toivottavasti intellektuellismin aalto pyyhkisi maan yli ja pesisi maan tältä juntteuden saastalta.

Huumeita kyllä jaksetaan vastustaa muuttei dokaamista.

Vierailija
35/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kuvittelet tilanteen toisinpäin, niin että vaikka 4 raitista kaveria kokkontuisi niin kutsuttaisiinko joukkoon yksi joka haluaa dokata?

Vierailija
36/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen junttiryyppäyskulttuuri ei ansaitse yhtään sympatiaa. Idiiottimaista käytöstä, pöydillä joraamista, oksentamista, raivoamista, kovaäänistä mölinää ja naureskelua, paskan musiikin tahtiin joraamista... toivottavasti intellektuellismin aalto pyyhkisi maan yli ja pesisi maan tältä juntteuden saastalta.

Huumeita kyllä jaksetaan vastustaa muuttei dokaamista.

Junttiryyppäyskulttuuria on vain maaseudulla. Muuta pois et pidä.

Vierailija
37/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon raittiita ystäviä mutta jos haluan juoda niin silloin näen vain sitä ystävää joka itsekin käyttää reilusti. En halua esiintyä humalassa jos muita on selvinpäin.

Vähän sama mulla. Jos on tarkoituksena istuskella alkoholia kuluttaen, niin kuin joskus on, niin valitsen seuran jolla on samana iltana sama ajatus kanssani, enkä sitä joka ei ota sillä hetkellä tippaakaan. Eli tämä koskee niin absolutisteja kuin niitä jotka eivät sinä lauantaina kun itse olen ottamassa, otakaan itse mitään. 

Juon harvoin, mutta silloin kun juon, niin vain juovassa seurassa. En myöskään omaa erikseen juovia ja juomattomia kavereita, vaan koska vietän suurimman osan ajastani selvinpäin, niin tapaan suurimmaksi osaksi kaikkia kavereitani selvinpäin. 

En halua minäkään esiintyä pienessäkään laitamyötäisessä kuin samassa tilassa olevien kanssa. 

Vierailija
38/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuvittelet tilanteen toisinpäin, niin että vaikka 4 raitista kaveria kokkontuisi niin kutsuttaisiinko joukkoon yksi joka haluaa dokata?

Hyvä pointti. ap

Vierailija
39/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on paljon raittiita ystäviä mutta jos haluan juoda niin silloin näen vain sitä ystävää joka itsekin käyttää reilusti. En halua esiintyä humalassa jos muita on selvinpäin.

Vähän sama mulla. Jos on tarkoituksena istuskella alkoholia kuluttaen, niin kuin joskus on, niin valitsen seuran jolla on samana iltana sama ajatus kanssani, enkä sitä joka ei ota sillä hetkellä tippaakaan. Eli tämä koskee niin absolutisteja kuin niitä jotka eivät sinä lauantaina kun itse olen ottamassa, otakaan itse mitään. 

Juon harvoin, mutta silloin kun juon, niin vain juovassa seurassa. En myöskään omaa erikseen juovia ja juomattomia kavereita, vaan koska vietän suurimman osan ajastani selvinpäin, niin tapaan suurimmaksi osaksi kaikkia kavereitani selvinpäin. 

En halua minäkään esiintyä pienessäkään laitamyötäisessä kuin samassa tilassa olevien kan

Unohtui lisätä että en myöskään vietä aikaani humalassa olevien kanssa silloin kun itse olen selvinpäin, enkä ymmärrä ihmisiä jotka haluavat väkisin selvin päin mukaan humalaisten illan viettoon

Vierailija
40/86 |
12.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu varmasti tympeältä mutta parasta on antaa tällaisten kavereiden vain jäädä. Todennäköisesti heillä ei ole mitään muuta yhdistävää tekijää kuin ryyppääminen ja siksi sinäkin kelpasit porukkaan niin kauan, kun joit. Mielestäni on outoa, että raitista syyllistetään kaveriporukoiden ulkopuolelle sulkemisesta. Perusoletus tuntuu olevan, että raitis on tiukkapipoinen ilonpilaaja, vaikka yhtä lailla juopottelevat ihmiset voivat pilata sen ilon mm. riidan haastamisella ja absolutistin nälvimisellä tai juomaan painostamisella.

Yleensä se on ryyppykaveriporukalle jonkinlainen kriisi, kun yksi porukasta päättää lopettaa juomisen. Fiksummat alkavat siinä vaiheessa hiljalleen miettiä sitä, onko kyseessä aito kaveriporukka vai juomisen ympärille muodostunut ajanvietejoukkio, jonka jäsenet eivät itse asiassa edes tulisi juttuun ilman alkoholia. Reflektointi tekee kipeää ja helpointa olisi

kyllä minä olen ystävieni kanssa tekemisissä aina, joskus känässä, joskus selvinpäin. Jos olen selvistä niin en hengaa sen ystävän kanssa joka on just silloin humaltunut.

Miehellä oli tavatessamme muutamakin kaveri jota hän näki vain kun molemmat heistä oli huppelissa, mutta heidän kans ei ole ollut tekemisissä enää 10 vuoteen.