Nyt se sitten tapahtui: alkoon menevät kaverit jätti kutsumatta yhteisiin rientoihin, koska "et kuitenkaan aio juoda".
Ihmeen kauan ovat jaksaneet pitää mukana katsomassa juomistaan, mutta nyt näköjään tuli stoppi. Sinällään ihan okei kun eihän juopottelun seuraaminen selvinpäin ole kovinkaan siistiä, mutta toisaalta sosiaaliset kuviot vähenee tämän myötä.
Mitähän tästä pitäisi ajatella.
Kommentit (86)
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu varmasti tympeältä mutta parasta on antaa tällaisten kavereiden vain jäädä. Todennäköisesti heillä ei ole mitään muuta yhdistävää tekijää kuin ryyppääminen ja siksi sinäkin kelpasit porukkaan niin kauan, kun joit. Mielestäni on outoa, että raitista syyllistetään kaveriporukoiden ulkopuolelle sulkemisesta. Perusoletus tuntuu olevan, että raitis on tiukkapipoinen ilonpilaaja, vaikka yhtä lailla juopottelevat ihmiset voivat pilata sen ilon mm. riidan haastamisella ja absolutistin nälvimisellä tai juomaan painostamisella.
Yleensä se on ryyppykaveriporukalle jonkinlainen kriisi, kun yksi porukasta päättää lopettaa juomisen. Fiksummat alkavat siinä vaiheessa hiljalleen miettiä sitä, onko kyseessä aito kaveriporukka vai juomisen ympärille muodostunut ajanvietejoukkio, jonka jäsenet eivät itse asiassa edes tulisi juttuun ilman alkoholia. Reflektointi tekee kipeää ja helpointa olisi vain painostaa se raitistunut kaveri aloittamaan alk
En ole varsinaisesti alkoholin tai sen suurkuluttajien fani, mutta täytyy myöntää, että tämän ketjun raittiit kirjoittajat vaikuttavat kyllä todella ylemmyydentuntoisilta ja fanaattisilta tyypeiltä.
Ap, ymmärsin aloitusviestistä, ettet sinä oikeastaan juuri edes nauttinut noista illanvietoista. Voisiko tämä olla se keskeinen syy sille, ettei sinua enää kutsuta? Ikäväähän se on, jos jostakin osallistujasta huokuu, ettei hän todellisuudessa ihan viihdy - joi tämä alkoholia tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu varmasti tympeältä mutta parasta on antaa tällaisten kavereiden vain jäädä. Todennäköisesti heillä ei ole mitään muuta yhdistävää tekijää kuin ryyppääminen ja siksi sinäkin kelpasit porukkaan niin kauan, kun joit. Mielestäni on outoa, että raitista syyllistetään kaveriporukoiden ulkopuolelle sulkemisesta. Perusoletus tuntuu olevan, että raitis on tiukkapipoinen ilonpilaaja, vaikka yhtä lailla juopottelevat ihmiset voivat pilata sen ilon mm. riidan haastamisella ja absolutistin nälvimisellä tai juomaan painostamisella.
Yleensä se on ryyppykaveriporukalle jonkinlainen kriisi, kun yksi porukasta päättää lopettaa juomisen. Fiksummat alkavat siinä vaiheessa hiljalleen miettiä sitä, onko kyseessä aito kaveriporukka vai juomisen ympärille muodostunut ajanvietejoukkio, jonka jäsenet eivät itse asiassa edes tulisi juttuun ilman alkoholia. Reflektointi tekee kipeää ja helpointa olisi
Tavallaan varmaan on. Onhan se vähän turhaa kutsua mukaan henkilö joka ei aio osallistua pääaktiviteettiin. Se vaan vähän yllätti, että se pääaktiviteetti ei ole ilmeisesti heidänkään mielestä se sosiaalinen yhdessäolo vaan se juopottelu. ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se on ryyppykaveriporukalle jonkinlainen kriisi, kun yksi porukasta päättää lopettaa juomisen. Fiksummat alkavat siinä vaiheessa hiljalleen miettiä sitä, onko kyseessä aito kaveriporukka vai juomisen ympärille muodostunut ajanvietejoukkio, jonka jäsenet eivät itse asiassa edes tulisi juttuun ilman alkoho
Sosiaalinen yhdessäolo on erilaista selvinpäin kuin hiprakassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se on ryyppykaveriporukalle jonkinlainen kriisi, kun yksi porukasta päättää lopettaa juomisen. Fiksummat alkavat siinä vaiheessa hiljalleen miettiä sitä, onko kyseessä aito kaveriporukka vai juomisen ympärille muodostunut ajanvietejoukkio, jonka jäsenet eivät itse asiassa edes tulisi juttuun ilman alkoho
Mistän tiedät tuon, että pääaktiviteetti on juominen ja koska et osallistu, eivät kutsu? Sanoivatko he niin, vai keksitkö/päättelitkö itse?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se on ryyppykaveriporukalle jonkinlainen kriisi, kun yksi porukasta päättää lopettaa juomisen. Fiksummat alkavat siinä vaiheessa hiljalleen miettiä sitä, onko kyseessä aito kaveriporukka vai juomisen ympärille muodostunut ajanvietejoukkio, jonka jäsenet
No jos syyksi sanotaan juomattomuus eikä sosialisoimattomuus, niin eikös siinä silloin ole juomisesta kyse.
ap
Aivan. No ei kai siinä muu auta kuin etsiä uusia ystäviä.
No jos syyksi sanotaan juomattomuus eikä sosialisoimattomuus, niin eikös siinä silloin ole juomisesta kyse.
Ei.
Sulla on vääränlaisia ystäviä. Mulla on paljon juovia, vähän juovia ja ei ollenkaan juovia ystäviä. Itse kuulun vähän juoviin. Kaikki kutsun silti samoihin juhliin eikä se häiritse ketään. Mun parhaista ystävistä 2 ei juo ollenkaan.
Sit mulla on yks ihana mua nuorempi työkaveri joka vasta alottelee juomista. Pidän aina huolta siitä, että juhlissa on hänelle mietoa alkoholia, vaikka en ees itse järjestäis juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Sulla on vääränlaisia ystäviä. Mulla on paljon juovia, vähän juovia ja ei ollenkaan juovia ystäviä. Itse kuulun vähän juoviin. Kaikki kutsun silti samoihin juhliin eikä se häiritse ketään. Mun parhaista ystävistä 2 ei juo ollenkaan.
Sit mulla on yks ihana mua nuorempi työkaveri joka vasta alottelee juomista. Pidän aina huolta siitä, että juhlissa on hänelle mietoa alkoholia, vaikka en ees itse järjestäis juhlia.
Siis ostat omasta mielestäsi sopivat juomat työkaverille aina kun hän on samoissa illanistujaisissa?
Pelottavaa.
En ymmärrä, miksi absolutistit on aina änkemässä ryyppy rientoihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis ostat omasta mielestäsi sopivat juomat työkaverille aina kun hän on samoissa illanistujaisissa?
Pelottavaa.
Ei vaan varaan omiin juomiini myös mietoja juomia, joista tarjoan työkaverille jos hän haluaa. Oon huomannut, että hän varaa usein itselleen vaan pari juomaa ja sitten haluaakin juoda enemmän ja juo liikaa josta saa pahan olon. Sit koska ollaan muutenkin kavereita niin oon tarjonnu omista juomistani jotain miedompaa niin kaverilla ei oo tullut pahaolo eikä oo juonut liikaa.
Kuulostaa varmasti oudolta, mut koen hänet vähän kun pikkusiskona. En varsinaisesti holhoa häntä tietenkään, mut mulla on kyllä halu pitää hänestä huolta tietyissä asioissa.
Tylsiä nuo joiden sosiaalisuus on niin alkoholin varassa.
Niin, mikä tuossa on outoa?
Tai no se, ettet sinä itse juo ja siten ole sosiaalisempi.
Ihan ymmärrettävä teko kavereiltasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko tylsä ja tiukkapipoinen? Tunnet ylemmyyttä, kun et ota kuppia?
No juopottelijoiden mielestä tottakai olen.
ap
Minä en ole edes juopottelija, mutta minunkin mielestä olet kyllä tiukkapipoinen.
Siis onko täällä joukko absolutisteja keskustelemassa? Ei mun kaveriporukoissa ainakaan raitistelu ole pääasiassa kun tavataan. Joskus syödään hyvin, joskus keksitään joku aktiviteetti (esim lajikokeilu), joskus mennään lenkille. Aina otetaan samalla myös olutta. Mutta raitistelu ei näyttele pääosaa milloinkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallaan varmaan on. Onhan se vähän turhaa kutsua mukaan henkilö joka ei aio osallistua pääaktiviteettiin. Se vaan vähän yllätti, että se pääaktiviteetti ei ole ilmeisesti heidänkään mielestä se sosiaalinen yhdessäolo vaan se juopottelu. ap
Sinun pääaktiviteettisi on tainnut olla kaunan kerääminen ja vaaliminen.
Jos löydät vielä ystäviä, yritä suhtautua heihin arvostavasti ja pidä kommunikointi rehellisenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on paljon raittiita ystäviä mutta jos haluan juoda niin silloin näen vain sitä ystävää joka itsekin käyttää reilusti. En halua esiintyä humalassa jos muita on selvinpäin.
Vähän sama mulla. Jos on tarkoituksena istuskella alkoholia kuluttaen, niin kuin joskus on, niin valitsen seuran jolla on samana iltana sama ajatus kanssani, enkä sitä joka ei ota sillä hetkellä tippaakaan. Eli tämä koskee niin absolutisteja kuin niitä jotka eivät sinä lauantaina kun itse olen ottamassa, otakaan itse mitään.
Juon harvoin, mutta silloin kun juon, niin vain juovassa seurassa. En myöskään omaa erikseen juovia ja juomattomia kavereita, vaan koska vietän suurimman osan ajastani selvinpäin, niin tapaan suurimmaksi osaksi kaikkia kavereitani selvinpäin.
En halua minäkään esiintyä pienessäkään
Minä vietän, enkä näe siinä mitään outoa. En tunge mukaan väkisin, ihan kutsuttuna olen aina mennyt. Ei mun kavereitani kiinnosta juonko vai enkö, erään ystäväni sanoin, "Ei tosta Lissusta huomaa onko se kännissä vai ei, yhtä hauskaa on aina". Ja näinhän se on. Siinä vaiheessa kun meno alkaa olemaan sitä mölinää, missä kukaan ei kuuntele ketään muuta vaan kaikki huutaa jotain omiaan, on aika poistua eikä siinäkään ole mitään väärää. Sitten taas jos itse juon, minä olen luultavasti yksi niistä mölisijöistä enkä suutu jos selvinpäin oleva/t haluavat pois.
Minulla on monenlaisia ihmissuhteita ja sosiaalisia "velvollisuuksia", joissa olisi pöyristyttävää olla päissään. Silloin harvakseltaan (0-5 kertaa vuodessa), kun menen tilanteeseen, jossa otan (mahdollisesti aika paljon) alkoholia, haluan, että seuralainen on "samalla sivulla". Haluan olla normaalia kreisimpi / rennompi / vapaampi. En kaipaa selvistelijää siihen nillittämään, valittamaan ja haluamaan kotiin liian aikaisin. Aikuiselle ihmiselle en anna juomis- tai juomattomuusohjeita, enkä halua, että joku laskee annosmääriäni ja huokailee tylsyyttään.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko täällä joukko absolutisteja keskustelemassa? Ei mun kaveriporukoissa ainakaan raitistelu ole pääasiassa kun tavataan. Joskus syödään hyvin, joskus keksitään joku aktiviteetti (esim lajikokeilu), joskus mennään lenkille. Aina otetaan samalla myös olutta. Mutta raitistelu ei näyttele pääosaa milloinkaan.
Raittius on perustila. Ihmisen ei tarvitse tehdä mitään ollakseen raitis. Päihtyminen sen sijaan vaatii sen päihteen käyttöä.
Kaveri lopetti juomisen ja sit ois pitäny lähtee kahdestaan ulos, eli mä ryyppäisin jatoinen selvinpäin. Ei onnistu.