Nyt se sitten tapahtui: alkoon menevät kaverit jätti kutsumatta yhteisiin rientoihin, koska "et kuitenkaan aio juoda".
Ihmeen kauan ovat jaksaneet pitää mukana katsomassa juomistaan, mutta nyt näköjään tuli stoppi. Sinällään ihan okei kun eihän juopottelun seuraaminen selvinpäin ole kovinkaan siistiä, mutta toisaalta sosiaaliset kuviot vähenee tämän myötä.
Mitähän tästä pitäisi ajatella.
Kommentit (86)
Miksi olet ollut tekemisissä denojen kanssa?
Oletko niin kuin kaverini ex, joka oli vakaumuksellinen absolutisti ja toitotti, että ei häntä haittaa muiden juominen. Haittasi silti. Tuli väkisin mukaan terassille huokailemaan, haukottelemaan ja laskemaan, montako muut juovat. Sanottiin sina, että ei sun tarvi tulla mutta tunki mukaan. Oli raskas tyyppi.
Näin ne ongelmat ratkaisevat itse itsensä. Nyt sinulla on tilaa laadukkaammalle seuralle
Vierailija kirjoitti:
Oletko tylsä ja tiukkapipoinen? Tunnet ylemmyyttä, kun et ota kuppia?
No juopottelijoiden mielestä tottakai olen.
ap
Vierailija kirjoitti:
Oletko niin kuin kaverini ex, joka oli vakaumuksellinen absolutisti ja toitotti, että ei häntä haittaa muiden juominen. Haittasi silti. Tuli väkisin mukaan terassille huokailemaan, haukottelemaan ja laskemaan, montako muut juovat. Sanottiin sina, että ei sun tarvi tulla mutta tunki mukaan. Oli raskas tyyppi.
No en ole tommonen, eikä mun juomattomuutta kukaan ihmettele. En tee siitä itse numeroa.
Kukaan ei koskaan kysy mitä sulla on lasissa! Ketään ei kiinnosta! Tietävät toki että olen raitis!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
No miksi heidän pitäisi pyytää sinut mukaan ilonpilaajaksi?
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi samanlainen?
Monet hengaa mukana.
Etsi aapee uusia harrastuksia, joissa tehdään yhdessä. Monissa paikoissa ei viinanvetäminen ole pääasia.
Uteliaana vaan etsimään.
Kannattaa ehkä hetki pohtia onko seura sellaista jossa aidosti haluat aikaasi viettää? Voitko tavata näitä kavereita erikseen selvinpäin muiden aktiviteettien parissa, vai onko kyse aina humalahakuisesta juomisesta? Jos teillä ei ole mitään muuta yhteistä niin silloin menetys ei varmaan ole kovin suuri kumminkaan päin.
No ymmarrät varmaan miksi. Sinänsä tietysti hyvä että olet raitis.
Vierailija kirjoitti:
Ala vaan ryyppäämään!
Hik.
Häh?
Voihan joku jopa lopettaa ryyppäämisen. Ei se ryyppääminen lle ainoa vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis sunkin osata vähän relata joskus, toteaa tärisevin käsin aamun ekaansa korkkaava alkonarkki selväpäiselle.
Vierailija kirjoitti:
Näin ne ongelmat ratkaisevat itse itsensä. Nyt sinulla on tilaa laadukkaammalle seuralle
Tämä!
En juo alkoholia kuin 1-2 annosta kerralla. Nykyään en ole tekemisissä ihmisten kanssa, joilla on tarve juoda itsensä humalaan ja täytyy sanoa että keskustelujen laatu on noussut kohisten parempien ystävien myötä. Alkoholista riippuvaisten ihmisten kanssa ei kannata tuhlata aikaa.
Mulla on paljon raittiita ystäviä mutta jos haluan juoda niin silloin näen vain sitä ystävää joka itsekin käyttää reilusti. En halua esiintyä humalassa jos muita on selvinpäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Tai sitten ansaitset vain parempaa / terveempää seuraa. Seura tekeevhelposti ja huomaamatta kaltaisekseen, joten enemmän kuin hyvä, jos pääset eroon ryyppyjengistä.
On hyvin ikävää, että joutuu selittämään miksivei halua ryypätä kun asian pitäisi olla aivan päinvastoin.
Toivottavasti löydät ja saat mahd. uusia kavereita. Vanhasta jengistä irrottautuminen kun ei ole helppoa, vaikka se olisi "jo" näyttänyt ovea.
Sinkkumies
Riittävän monta kertaa kun kuuntelee sen yhden absolutistin rutinaa illanistujaisissa niin on pakko jättää kutsumiset vähemmälle. Sellaista se vain on.
Myynnissä on paljon alkoholittomia oluita ja siidereitä ja mocktaileja. Tilaa niitä äläkä mainosta alkoholittomuuttasi.
Tuntuu varmasti tympeältä mutta parasta on antaa tällaisten kavereiden vain jäädä. Todennäköisesti heillä ei ole mitään muuta yhdistävää tekijää kuin ryyppääminen ja siksi sinäkin kelpasit porukkaan niin kauan, kun joit. Mielestäni on outoa, että raitista syyllistetään kaveriporukoiden ulkopuolelle sulkemisesta. Perusoletus tuntuu olevan, että raitis on tiukkapipoinen ilonpilaaja, vaikka yhtä lailla juopottelevat ihmiset voivat pilata sen ilon mm. riidan haastamisella ja absolutistin nälvimisellä tai juomaan painostamisella.
Yleensä se on ryyppykaveriporukalle jonkinlainen kriisi, kun yksi porukasta päättää lopettaa juomisen. Fiksummat alkavat siinä vaiheessa hiljalleen miettiä sitä, onko kyseessä aito kaveriporukka vai juomisen ympärille muodostunut ajanvietejoukkio, jonka jäsenet eivät itse asiassa edes tulisi juttuun ilman alkoholia. Reflektointi tekee kipeää ja helpointa olisi vain painostaa se raitistunut kaveri aloittamaan alkoholinkäytön uudelleen.
Olen kokenut jotain samanlaista nuoruudessani. Olin itse usein hyville kavereille kuskina, ja he pitivät kyllä minulle seuraa. Ongelman havaitsi kun muista yhteyksistä tutut tulivat juttelemaan. Ekaksi iloinen moi, ja mitä kuuluu. Rupateltiin hetki ja sitten se vilkaisu, ei lasia kädessä, ai sä oot selvinpäin ja pikainen poistuminen.
Ei mua ole koskaan kenenkään dokaaminen häirinnyt, mutta kai sitä on toisinaan ollut tylsistynyt tai varautuneempi, kun on ollut selvinpäin.
Eipä toisaalta ne alkoa käyttämättöämätkään ole minua häirinneet jos itse olen ottanut.