Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mokasin töissä pahasti, mitä teen?

Vierailija
10.09.2008 |

Suosittelin pomolleni kaverin kaveria töihin, kun ysäväni sanoi että hän on ihan ok. tyyppi, pätevä mutta heti pian sain selville että tällä naisella on alkoholiongelma! Hän aloitti juuri työt ja oli heti pois yhden päivän töistä, todennäköisesti oli krapulassa kotonaan.

Ystäväni sanoi että ao. henkilö on ollut katkaisussa ja ollut juomatta pitkään, mutta olikai aloittanut juomisen taas uudestaan.

Mutta hän ei kertonut tätä taustaa minulle, en olisi suositellut häntä jos oisin tiennyt asian.

Olen nyt pahassa välikädessä, pitäisikö minun kertoa asiasta pomolleni vai ei?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ethän sinun voi mitenkään olettaa tietävän kaverinkaverin taustoja yksityiskohtaisesti. Otat nyt vaan etäisyyttä ja korostat pomolle, että se on tosiaan vain *kaverisi* kaveri eikä omasi... ;)

Vierailija
2/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

että sinä häntä suosittelit, että katsookin että käyttäytyy suositusten arvoisesti tai teille molemmille koituu ikävyyksiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mokia tekee kaikki, erot tulee ihmisissä siinä tunnistatko mokanneesi, oletko valmis korjaamaan virheesi ja toistatko samat virheesi.

Koeajat huomioon ottaen tämä ei ole vielä mikään pitkäaikainen ongelma, mikä tästä vielä helposti muodostuu jos yrität salata asian.

Vierailija
4/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on yksi tuttu, jota en voi suositella, juuri tuosta tuurijuoppoudesta johtuen. On sitten viikon kadoksissa, vaikka muuten ihan symppis.

En tiedä. Molemmat vaihtoehdot ovat ihan ymmärrettävi, kerrot pomolle tai et. Voiko asiaa käsitellä ilman pomoa, siten etten pistä itseäsi pahempaan välikäteen.

Mitä se kaverisi uskoo tuosta kaverin kaverin kännäämisestä... saakohan se pidettyä aisoissa. Onko saanut edellisestä työpaikasta kenkää viinan takia ?

Vierailija
5/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ethän sinä ole mokannut.. suosittelit vain hyvää hyvyyttäsi. Jos kaverilla on ongelmia se on hänen asiansa.. vain hän voi ongelmiinsa vaikkuttaa.

Ja pomo tekee sit omat ratkaisunsa mikäli niissä kaverin työasioissa tulee vaikeuksia... tässä vaiheessa ei kannata mennä selittelemään mitään

Vierailija
6/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna nyt naiselle mahdollisuus (jos et siis edes ole varma juoko se taas). Ethän sinä tiennyt ongelmasta suositellessasi, ja sen piti olla kuivillakin.

Voihan se olla kipeäkin? (Vai onko se siis ilmoittamatta poissa?)

Vierailija
7/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä kyllä vittuuntuisin jos alaiseni suosittelisi mulle työntekijää jonka tietää olevans juoppo, oli suosittelu sitetn miten hyvää hyvyyttään. Pomo on kuitenkinn vastuussa omasta osastostaan.

Vai mitä mieltä olet, jos suosittelen sulle lastenhoitajaa....... jonka sitten palkkaat lapsillesi kun itse olet elokuvissa?

Ja vaikka ap ei tiennyt tuosta juopottelusta, niin voiko pomo olla aivan varma, että ap ei tiennyt. Kyllä pomo sen kahteen kertaan miettii, että mitä vittua.

ethän sinä ole mokannut.. suosittelit vain hyvää hyvyyttäsi. Jos kaverilla on ongelmia se on hänen asiansa.. vain hän voi ongelmiinsa vaikkuttaa.

Ja pomo tekee sit omat ratkaisunsa mikäli niissä kaverin työasioissa tulee vaikeuksia... tässä vaiheessa ei kannata mennä selittelemään mitään

Vierailija
8/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

uutta paikkaa jota hän ei ollut ottanut, oli pitänyt liian vastuullisena kuulema.

Mutta tämäkin paikka on aika vaativa, eikä täällä pärjää vain toisella kädellä töitä tekemällä, niinkuin hän oli varmasti tullessaa luullut.

Kaverini sanoi että hän oli soittanut hänelle illalla ja hänen mielestään hän oli ollut humalassa! Hän ei sitten tullut tänään töihin, ilmoitti että on vatsataudissa.

ap.

Vierailija
9/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei taida olla mitä kokemusta mitä tiimille, työyhteisölle tapahtuu kun siinä on juoppo jäsenenä. Se ei ole yksin alkoholistin ongelma vaan koko työyhteisön. Ongelman hinta on paljon kalliinpi kuin vain päihdeongelmaisen palkka ja hänen hoitonsa maksu.

Se että juo arkisin ja on krapulapäivien takia poissa töistä kertoo että ongelma on paha.

Ja koska ap. on häntä suositellut on ap. suosituksistaan vastuussa. Sen takia yleensä kysytään suosittelijoita että virherekrytöinneiltä säästytään.

4

Vierailija
10/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä en todellakaan tiennyt että hän juo joten viisainta on varmasti käydä kertomassa asiasta pomolleni. Minua ottaa niin päähän se.

ap.

Vierailija
11/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ennen hutkimista kannattaa selvittää onko syytä todella olemassa. Juodakin voi, jos se ei ole ongelma, joka haittaa työstä suoriutumista ja muuta elämää. Ja jos on kuivilla, tuo on tosi epäreilua.

että sinä häntä suosittelit, että katsookin että käyttäytyy suositusten arvoisesti tai teille molemmille koituu ikävyyksiä

No sehän sen alkkiksen parantaa. Hui että mikä uhkaus... Kuule, alkoholisti juo, vaikka perhe olisi lähdössä ja koti menossa alta.

Vierailija
12/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyse juopottelusta? Jos syyttä mustamaalaat naisen, voi sinulle tulla monenlaisia ikäviä ongelmia. Nainen saattaa jopa nostaa herjaamisesta syytteen!

Vierailija
13/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanoisin vielä että kuulit alkoholiongelmasta vasta eilen. Et ole mokannut!! Pomo vastaa omista päätöksistään. Ja tällä alkoholiongelmaisella on varmasti koeaika ja hänet voidaan tarpeen vaatiessa nakata pois

Vierailija
14/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

En vieläkään osaa sanoa, omaa mielipidettäni, vaikka jo hetken olen miettinyt. Ehkä varovasti eteenpäin ja tuo alkoholijuttu pitää tarkistaa, ettei tosiaan tule mustamaalattua toista.

Yhdyn kyllä niihin kopmmentteihin, joissa mainitaan että suosittelijalla on vastuu sanomisistaan, eikä vastuu lopu heti kun on suunsa kiinni pistänyt. Kaverin kaverillevaoisi tosiaan ehkä sanoa että olet suositellut ja mahdolliset ongelmat koskevat myös sinua. Yleensä on paras toimia nopeasti, ennekuin karklaa käsist, mutta toisaalta hätäily on huonosti. Valitan ettei parempaa ohjetta tullut.

10 kommentti oli lähinnä vastaus mielestäni liian leväperäiselle ja vastuuttomalle 6:selle.

T: 7 ja 10

Vierailija
15/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa aina jotain kautta suosituksilla työn, lopulta (ei kovinkaan pitkän ajan päästä) repsahtaa juomaan. Myöhästelee töistä, koska ei herää aamulla herätyskelloon, kun on juonut aamutunneille saakka. On vatsataudissa, migreenissä tai muuten vaan huono-oloisena. Työpaikoilla on näistä mainittu, mutta koskaan ei ole saanut potkuja, vaan jatkanut työsopimuksen loppuun. Pomot ovat keskustelleet ko. ihmisen kanssa, joka on aina luvannut lopettaa juomisen. Kunnes taas viimeistään seuraavalla viikolla jotain käy.

Surullista... kaikkien kannalta.

Vierailija
16/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

A-ongelmaa jo ennenkuin kaverini kertoi asiasta koska tämä ao. henkilö lähetteli minulle tekstiviestejä joissa oli että hän on niin yksinäinen ym. mutta hän ei halua lähteä enää baariin jne.

Annan sitten pomon itse seurata asiaa ja tehdä mitä pitää tehdä asiassa.

Joten soitin sitten kun kuulin että hän oli ilmoittanut itsensä sairaaksi tälle ystävälleni ja kysyin suoraan että onko tällä kaverilla alkoholiongelma ja hän myönsi että on ollut ainakin ja hänkin epäili että on vieläkin.

ap.

Vierailija
17/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ainakaan lähtisi suosittelemaan jotakin kaverin kaveria, jolle nyt pitää saada töitä, jos en tuntisi ihmistä ja tietäisi hänen oikeasti olevan hyvä työntekijä.

Olet toiminut typerästi, mutta eiköhän tuon asian saa korjattua. Pomo varmaan itsekin huomaa, jos poissaolopäiviä tulee paljon, irtisanoa tms. kyseisen tyypin.

Vierailija
18/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ennen koeajan loppumista ja minu pitäisi myös pelastaa oma nahkani tässä.

Meillä on täällä kova pula työntekjöistä ja ajattelin auttaa saamaan suutta sakkia.

Koko osasto kärsii siitä ettei meillä ole tarpeeksi henkilökuntaa.

ap.

Vierailija
19/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menet heti kertomaan asian pomollesi. Osasto jolla on muuten kiire ja saa päihdeongelmaisen riesakseen on todella kusessa. Hänet lasketaan teidän resurssiksi vaikkei hän tekisi töitään ja ne kaatuvat muiden niskoille.

Normaalisti rekrytoitaessa kysytään edellisiltä työnantajilta suosituksi, pomosi on voinut ohittaa tämän ja luottaa sinun suosituksiin. Pomon virhe oli luottaa sinuun, mutta se mitä teet nyt kertoo voiko hän luottaa sinuun tulevaisuudessa.

Tärkeintä on että ymmärrät että asia vaikuttaa kaikkiin, niin sinuun, pomoosi kuin kaikkiin työtovereihisi.

Vierailija
20/28 |
10.09.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joten juttele hänen kanssaan asiasta ja varoita, että on tarkkailun alaisena..