Miksi et matkustele?
Kommentit (154)
Olen jo matkustellut tarpeeksi. Nuorena aikuisena junalla ympäri Eurooppaa useana kesänä. Perheellisenä etelänmatkoja, puolison kanssa kaupunkimatkoja ja yksin/ystävien kanssa muutamia matkoja.
Ei enää kiinnosta
Vierailija kirjoitti:
Itse pidän outona että vielä tässäkin maailmanajassa on ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa tosi hienoja ja kiinnostavia, koska matkustelevat. Tietoa lentomatkailun ja turismin haitoista on ollut jo pitkään saatavilla, ja ylipäätään edes johonkin kaukokohteeseen matkustaminen on huomattavasti vähemmän ihmeellinen juttu kuin joskus 50 vuotta sitten. Matkailu avartaa aidosti lähinnä silloin jos jossain oleskelee ja elää arkea oikeasti pidempään, vuoden tai yli. Viikko jossain Espanjassa on tältä kantilta aivan sama kuin viikko Savonlinnassa.
Tämä! Suurimmalle osalle matkailu avartaa vain lompakkoa.
Ei ole enää varaa, kiitos kurjistuspolitiikan. Aiemmin matkustelin pari kertaa vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenkin todella outo ilmiö tää normo-Pirjojen harrastama matkustuspakotus. Tää ei ole edes eka ketju jossa aggressiiviseen sävyyn tivataan syitä matkustamattomuudelle ja uskotellaan että Pirjo itse ei ole mikään turisti vaan sellainen persoonallinen maailmankansalainen, joka ei suinkaan käy missään turistirysissä vaan ainoastaan autenttisissa ja uniikeissa kohteissa, joissa Pirjo menee käytännössä paikallisesta. Todellisuudessa sellaiset kohteet, joissa mitään turismi-infraa ei ole, ovat varsin vaikeita vierailla eivätkä välttämättä kovin miellyttäviä paikkoja lomailla. Olen työn puolesta muutamassa tällaisessa käynyt enkä menisi vapaaehtoisesti saati maksaisi siitä. Lisäksi tietysti kaikki lentomatkailun ympäristövaikutukset ovat näille jotenkin aivan yhdentekevä asia. Jossain eksoottisella saarella on niin fantsua ottaa itsestään kuvia instaan että mitäpä siitä että koko saari jää lopulta nousevan meriveden alle.
Oon työn puolesta asunut muutamassa massaturismin kehdossa, esim. Roomassa, ja pakko sanoa, että suurin osa turisteista ei ymmärrä näkemäänsä, helmiä sioille. Ihan turhaa koko matkustelu 90% porukasta, jotka kertovat hakevansa ns. elämyksiä ja kokemuksia. Näillä laumasieluisilla normi-Pirkoilla ei ole kapasiteettia reflektoida tai sydämen sivistystä kohdata vieras kulttuuri sen ehdoilla. Sen pastalautasen ja punkkulasillisen saa halvemmalla läheisestä Rossosta ja maistuukin paremmalta heidän suussaan.
Miten voit arvioida ihmisten kyvyn nauttia kokemuksistaan ja ymmärtää niiden arvon? Ajatteletko, että esim. ryhmämatkoihin osallistvilla t turisteilla ei ole "kapasiteettia reflektoida" vai mistä näkemyksesi kumpuavat? Olet ihan asunut ulkomailla, oho, niin minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on jotenkin todella outo ilmiö tää normo-Pirjojen harrastama matkustuspakotus. Tää ei ole edes eka ketju jossa aggressiiviseen sävyyn tivataan syitä matkustamattomuudelle ja uskotellaan että Pirjo itse ei ole mikään turisti vaan sellainen persoonallinen maailmankansalainen, joka ei suinkaan käy missään turistirysissä vaan ainoastaan autenttisissa ja uniikeissa kohteissa, joissa Pirjo menee käytännössä paikallisesta. Todellisuudessa sellaiset kohteet, joissa mitään turismi-infraa ei ole, ovat varsin vaikeita vierailla eivätkä välttämättä kovin miellyttäviä paikkoja lomailla. Olen työn puolesta muutamassa tällaisessa käynyt enkä menisi vapaaehtoisesti saati maksaisi siitä. Lisäksi tietysti kaikki lentomatkailun ympäristövaikutukset ovat näille jotenkin aivan yhdentekevä asia. Jossain eksoottisella saarella on niin fantsua ottaa itsestään kuvia instaan että mitäpä siitä että koko saari jää lopulta nousevan meriveden alle.
Oon työn puolesta asunut muutamassa massaturismin kehdossa, esim. Roomassa, ja pakko sanoa, että suurin osa turisteista ei ymmärrä näkemäänsä, helmiä sioille. Ihan turhaa koko matkustelu 90% porukasta, jotka kertovat hakevansa ns. elämyksiä ja kokemuksia. Näillä laumasieluisilla normi-Pirkoilla ei ole kapasiteettia reflektoida tai sydämen sivistystä kohdata vieras kulttuuri sen ehdoilla. Sen pastalautasen ja punkkulasillisen saa halvemmalla läheisestä Rossosta ja maistuukin paremmalta heidän suussaan.
Asuin aikoinaan pari vuotta Lontoossa ja sinä aikana alkoi jossain määrin huvittaa suomalaisten turistien käytös ja asenteet. Moni on niin olevinaan inessä skenessä kun viettää pitkän viikonlopun siellä ja osaa tilata pintin ja fish and chipsit englanniksi. Varsinkin jos ovat tehneet saman reissun toistuvasti niin puhuvat kuin olisivat lähestulkoon paikallisia, vaikka ne aktiviteetit siellä on ihan niitä samoja turistijuttuja kuin kaikilla muillakin. Itsellä pidempään asuneena tuli hyvin tutuksi myös se brittiläisen yhteiskunnan yleinen kehittymättömyys ja muut vähemmän mairittelevat puolet, joita nämä viikonloppupörrääjät eivät juurikaan näe. Silti puhuvat ikään kuin henkilökohtaisesti tietäisivät, millaista siellä on.
Niin, no miksi edes lähtisin satojen tai tuhansien kilometrien päähän johonkin, missä on tarjolla "ranta/maauimala, muutama kauppa, muutama ravintola ja kahvila, kirkko, kultasepänliike, terveyspalvelut, eläinlääkäri"? Kirjaimellisesti kaikki noi löytyy multa täältä alle 20 tuhannen asukkaan kotikaupungista, ja kesällä lämpötilatkin on aivan riittävän välimerellisiä, jopa siinä määrin että vähempikin riittäisi.
Tonni vetoa ettei varmasti ole sama asia:) Löytyykö kaupungistasi myös viinitiloja, 900v vanha linna ja kirkko, museoita? Epäilen ettei ne kahvilat ja ravintolatkaan pikkutaajamassa kovin tasokkaita ole. Näetkö Alpit vai kuusimetsää? Mikäs siinä jos siitä tykkää!
Ei ole naisystävää enkä yksin halua matkustaa.
M44
Vierailija kirjoitti:
Niin, no miksi edes lähtisin satojen tai tuhansien kilometrien päähän johonkin, missä on tarjolla "ranta/maauimala, muutama kauppa, muutama ravintola ja kahvila, kirkko, kultasepänliike, terveyspalvelut, eläinlääkäri"? Kirjaimellisesti kaikki noi löytyy multa täältä alle 20 tuhannen asukkaan kotikaupungista, ja kesällä lämpötilatkin on aivan riittävän välimerellisiä, jopa siinä määrin että vähempikin riittäisi.
Tonni vetoa ettei varmasti ole sama asia:) Löytyykö kaupungistasi myös viinitiloja, 900v vanha linna ja kirkko, museoita? Epäilen ettei ne kahvilat ja ravintolatkaan pikkutaajamassa kovin tasokkaita ole. Näetkö Alpit vai kuusimetsää? Mikäs siinä jos siitä tykkää!
Nyt menee todistelu jo vähän epätoivoiseksi. "Näkyykö Alpit", no mitäs luulisit, näkyykö Alpit Suomesta käsin? Mitä vikaa on kauniissa suomalaisessa kangasmetsässä? Vaikutat nimenomaan sellaiselta juntilta, jonka mielestä täysin triviaalitkin asiat ovat heti ihan superhienoja, kunhan ne ovat jotain mitä Suomessa ei ole.
Mukavuudenhalu lienee syynä. Viihdyn hyvin kotona ja työhön liittyen olen saanut matkustaa ympäri maailmaa jo ihan riittävästi vuosien mittaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole naisystävää enkä yksin halua matkustaa.
M44
Mene ryhmämatkalle jonnekin kiertoajelulle. Yksi tuttu löysi puolison ryhmäkävelyretkeltä.
Raha ja etenkin terveys, polvien nivelrikko, en pysty pitkiä matkoja liikkumaan eikä joka päiväkään. Nuorempana olen itselleni tarpeeksi matkustellut.
Hyvä ja rehellinen vastaus, töistä väsyneenä saa matkustaa lämpimään valmiin pöydän ääreen muitten passattavaksi.