Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi et matkustele?

Vierailija
10.08.2024 |

Onko syynä raha vai kielitaidottumuus?

Kommentit (154)

Vierailija
121/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talinnaa ei lasketa. En osaa yhtään englantia niin ei haluta lähteä. Häpeän etten osaisi hoitaa yksinkertaisintakaan asiaa lontoon kielellä. Ymmärrän hyvin vähän englantia. Mutten osaa tuottaa lauseita.Ne rahat mitä olisi voinut käyttää matkoihin olen käyttänyt sitten muuhun.

Miten voi olla mahdollista nyky-Suomessa kun 80+ ikäisetkin osaavat kieliä?

Minä en osaa ruotsia, kun koulun jälkeen en ole sitä käyttänyt ja en vaikka katson ruotsalaisia sarjoja.

Vierailija
122/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perssianlahden kriisin takia en uskalla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää on jotenkin todella outo ilmiö tää normo-Pirjojen harrastama matkustuspakotus. Tää ei ole edes eka ketju jossa aggressiiviseen sävyyn tivataan syitä matkustamattomuudelle ja uskotellaan että Pirjo itse ei ole mikään turisti vaan sellainen persoonallinen maailmankansalainen, joka ei suinkaan käy missään turistirysissä vaan ainoastaan autenttisissa ja uniikeissa kohteissa, joissa Pirjo menee käytännössä paikallisesta. Todellisuudessa sellaiset kohteet, joissa mitään turismi-infraa ei ole, ovat varsin vaikeita vierailla eivätkä välttämättä kovin miellyttäviä paikkoja lomailla. Olen työn puolesta muutamassa tällaisessa käynyt enkä menisi vapaaehtoisesti saati maksaisi siitä. Lisäksi tietysti kaikki lentomatkailun ympäristövaikutukset ovat näille jotenkin aivan yhdentekevä asia. Jossain eksoottisella saarella on niin fantsua ottaa itsestään kuvia instaan että mitäpä siitä että koko saari jää lopulta nousevan meriveden alle. 

Vierailija
124/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Talinnaa ei lasketa. En osaa yhtään englantia niin ei haluta lähteä. Häpeän etten osaisi hoitaa yksinkertaisintakaan asiaa lontoon kielellä. Ymmärrän hyvin vähän englantia. Mutten osaa tuottaa lauseita.Ne rahat mitä olisi voinut käyttää matkoihin olen käyttänyt sitten muuhun.

Miten voi olla mahdollista nyky-Suomessa kun 80+ ikäisetkin osaavat kieliä?

Niinkö luulet. Se, että on joskus koulussa opetellut englantia tai muuta kieltä, ei tarkoita, että sitä osaisi, ellei ole pitänyt kielutaitoa yllä. 

Vierailija
125/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen jo löytänyt paikkani. Matkustan sinne vuosittain kesäkuun alussa ja palaan elokuun lopussa. 

Vierailija
126/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän matkustelun niille jotka eivät ole tyytyväisiä omaan elämäänsä ja haluavat paeta sitä viikoksi pariksi vuodessa.

Ai kamala! Mitähän minä pakenen kun olen ihan tyytyväinen molemmissa kodeissani 50/50.

Suomessa ja ulkomailla. Parin vuoden kuluttua kokona ulkomaankodissa erittäin tyytyväinen!!

Vierailija
127/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole ketään jonka kanssa matkustelisin. Samasta syystä en matkustele Suomessakaan. Jos jonnekkin joskus lähdin niin perillä totesi vain että nyt tämä on nähty ja sitten onkin aika lähteä takaisin kotiin. Lopuksi mieleen lomasta jää lähinnäettä menipä turhaan rahaa ja polttoainetta.

Onnellisia on ne joilla on joku jonka kanssa tehdä, kulkea, kokea ja ylipäätänsä elää merkityksellistä elämää.

Alan olla samaa mieltä. Matkustin vuosia yksin ja siinä oli 10v sitten jokin hohto vielä (Euroopan maat). Nyt ei vaan huvita, etenkäön yksin. Moni kaupunki on oikeasti ankea ja samat ketjut kaikkialla. Erikseen turvattomuus, vaikka en juuri ole tuota ennen miettinyt. Hostelleissa joissa yövyin yksin on yhä enemmän asunnottomia. 

Ainoa mihin taidan kesällä mennä on Viro. Myös muu Baltia ja Puolan kaupungit saattaisivat napata. 

Vierailija
128/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin vihaan sanaa matkustelu. Tuo mieleen turhanaikaisen kuljeskelun ja ajelun eri kulkuvälineillä. Jota se todella onkin. Stressaavaa. Rasittavaa. Turhaa rahanmenoa. Turistit typeriä laumaeläimiä. Joojoo, maailma on täynnä hienoja paikkoja. Mutta olkoon, eivät ne minua tarvitse sinne pällistelemään.

Vierailija
129/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen matkustanut autolla mökillemme ja takaisin 131n km päähän noin 35 kertaa sitten kesän 2019. Riittääkö se sulle?

Vierailija
130/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutkimusmatkustelijat löysivät jo koko kaikki mantereet ja google öörthf loput. EI ole enää mitään salaisuuksia, joiden löytämiestä voisi saaja kunniaa niemllensäppi

Vierailija
131/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kiinnosta maksaa siitä että pääsee johonkin 40 asteen helteisiin maastopalojen keskelle. Tai kaupunkilomalle helvetinmoiseen ryysikseen ja taskuvarkaiden putsattavaksi. Sään puolesta joku Lofootit tai Islanti voisi vielä kiinnostaa, mutta valveutunut ihminen tietää, että kumpikaan niistä ei oikein kestä nykyisenlaista massaturismia. Lisäksi hintataso on sellainen että pistän sellaisen summan ennemmin vaikka talon remontointiin. 

Vierailija
132/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kumpikaan. Olen matkustellut jo aika paljon, juuri tällä hetkellä ei vain kiinnosta, ehkä joskus myöhemmin taas.

Vierailija
133/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kiinnosta maksaa siitä että pääsee johonkin 40 asteen helteisiin maastopalojen keskelle. Tai kaupunkilomalle helvetinmoiseen ryysikseen ja taskuvarkaiden putsattavaksi. Sään puolesta joku Lofootit tai Islanti voisi vielä kiinnostaa, mutta valveutunut ihminen tietää, että kumpikaan niistä ei oikein kestä nykyisenlaista massaturismia. Lisäksi hintataso on sellainen että pistän sellaisen summan ennemmin vaikka talon remontointiin. 

Hassua miten matkustaminen automaattisesti liitetään massaturismiin, helteisiin ja ryysikseen. Turistikohteissa on lieveilmiöitä kuten taskuvarkaat, mutta monet tuntuvat viihtyvän niissä, koska niissä on myös paljon palveluja. Jos matkustelee turistikohteiden ulkopuolelle, palvelujen etsimiseen menee aikaa ja vaivaa paljon enemmän. 

Minua kiinnostaa Grönlanti ja Pohjoisnapa. 

Vierailija
134/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tää on jotenkin todella outo ilmiö tää normo-Pirjojen harrastama matkustuspakotus. Tää ei ole edes eka ketju jossa aggressiiviseen sävyyn tivataan syitä matkustamattomuudelle ja uskotellaan että Pirjo itse ei ole mikään turisti vaan sellainen persoonallinen maailmankansalainen, joka ei suinkaan käy missään turistirysissä vaan ainoastaan autenttisissa ja uniikeissa kohteissa, joissa Pirjo menee käytännössä paikallisesta. Todellisuudessa sellaiset kohteet, joissa mitään turismi-infraa ei ole, ovat varsin vaikeita vierailla eivätkä välttämättä kovin miellyttäviä paikkoja lomailla. Olen työn puolesta muutamassa tällaisessa käynyt enkä menisi vapaaehtoisesti saati maksaisi siitä. Lisäksi tietysti kaikki lentomatkailun ympäristövaikutukset ovat näille jotenkin aivan yhdentekevä asia. Jossain eksoottisella saarella on niin fantsua ottaa itsestään kuvia instaan että mitäpä siitä että koko saari jää lopulta nousevan meriveden alle. 

Niin, lomakohteissa on olemassa erikseen reppureissaajien suosimia kohteita, ja sitten niitä pakettimatkakohteita bamsekerhoineen ja oppaita seuraavine turistiryhmineen.

Tosiaan sitten niissä paikoissa, missä infra on rakennettu paikallisille, on usein suppeasti palveluja, ja sopeutuminen paikallisoloihin vaatiikin jo todella hyvää resilienssiä. Mutta eipä niistä palveluista työmatkalla niin ehtisi nauttiakaan, koska työmatkalla tehdään töitä. 

Vierailija
135/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, lomakohteissa on olemassa erikseen reppureissaajien suosimia kohteita, ja sitten niitä pakettimatkakohteita bamsekerhoineen ja oppaita seuraavine turistiryhmineen.

Tosiaan sitten niissä paikoissa, missä infra on rakennettu paikallisille, on usein suppeasti palveluja, ja sopeutuminen paikallisoloihin vaatiikin jo todella hyvää resilienssiä. Mutta eipä niistä palveluista työmatkalla niin ehtisi nauttiakaan, koska työmatkalla tehdään töitä. 

En minä halua että lomani vaatii todella hyvää resilienssiä. En ole mikään sekopää masokisti. Ihan normaali työelämä vaatii tänä päivänä jo riittävästi resilienssiä, joten en todellakaan kaipaa sitä lisää vapaa-aikaani. 

Vierailija
136/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaan sitten niissä paikoissa, missä infra on rakennettu paikallisille, on usein suppeasti palveluja, ja sopeutuminen paikallisoloihin vaatiikin jo todella hyvää resilienssiä.

Mitähän erityispalveluita kaipaat lomakohteelta??

Eikö ranta/maauimala, muutama kauppa, muutama ravintola ja kahvila, kirkko, kultasepänliike, terveyspalvelut, eläinlääkäri jne kävelyetäisyydellä riitä muutamalle lomaviikolle?? Bussiyhteys juna-asemalle ja lähikaupunkiin mistä pääsee suurempiin nähtävyyksiin tai ympäri Eurooppaa.

Ei turisteja kuin heinä- elokuussa (viikossa näkee alle 10), minäkin itseasiassa muuttolintu

Mitä ihmettä ihmiset oikein vaativat lomiltaan?

Vierailija
137/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kohta taas lähdössä ulkomaille ja parin vuoden kuluttua jätämme paßkan Suomen taakse

Vierailija
138/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosiaan sitten niissä paikoissa, missä infra on rakennettu paikallisille, on usein suppeasti palveluja, ja sopeutuminen paikallisoloihin vaatiikin jo todella hyvää resilienssiä.

Mitähän erityispalveluita kaipaat lomakohteelta??

Eikö ranta/maauimala, muutama kauppa, muutama ravintola ja kahvila, kirkko, kultasepänliike, terveyspalvelut, eläinlääkäri jne kävelyetäisyydellä riitä muutamalle lomaviikolle?? Bussiyhteys juna-asemalle ja lähikaupunkiin mistä pääsee suurempiin nähtävyyksiin tai ympäri Eurooppaa.

Ei turisteja kuin heinä- elokuussa (viikossa näkee alle 10), minäkin itseasiassa muuttolintu

Mitä ihmettä ihmiset oikein vaativat lomiltaan?

Niin, no miksi edes lähtisin satojen tai tuhansien kilometrien päähän johonkin, missä on tarjolla "ranta/maauimala, muutama kauppa, muutama ravintola ja kahvila, kirkko, kultasepänliike, terveyspalvelut, eläinlääkäri"? Kirjaimellisesti kaikki noi löytyy multa täältä alle 20 tuhannen asukkaan kotikaupungista, ja kesällä lämpötilatkin on aivan riittävän välimerellisiä, jopa siinä määrin että vähempikin riittäisi. 

Vierailija
139/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon työn puolesta asunut muutamassa massaturismin kehdossa, esim. Roomassa, ja pakko sanoa, että suurin osa turisteista ei ymmärrä näkemäänsä, helmiä sioille. Ihan turhaa koko matkustelu 90% porukasta, jotka kertovat hakevansa ns. elämyksiä ja kokemuksia. Näillä laumasieluisilla normi-Pirkoilla ei ole kapasiteettia reflektoida tai sydämen sivistystä kohdata vieras kulttuuri sen ehdoilla. Sen pastalautasen ja punkkulasillisen saa halvemmalla läheisestä Rossosta ja maistuukin paremmalta heidän suussaan. 

Vierailija
140/154 |
24.04.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän outona että vielä tässäkin maailmanajassa on ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa tosi hienoja ja kiinnostavia, koska matkustelevat. Tietoa lentomatkailun ja turismin haitoista on ollut jo pitkään saatavilla, ja ylipäätään edes johonkin kaukokohteeseen matkustaminen on huomattavasti vähemmän ihmeellinen juttu kuin joskus 50 vuotta sitten. Matkailu avartaa aidosti lähinnä silloin jos jossain oleskelee ja elää arkea oikeasti pidempään, vuoden tai yli. Viikko jossain Espanjassa on tältä kantilta aivan sama kuin viikko Savonlinnassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi neljä