Tabu: terveydenhuollossa ylihoidetaan vanhuksia, vaikka paukut pitäisi laittaa lapsiin, nuoriin ja työikäisiin
Tämä asia nyppii minua aivan valtavasti. Julkisessa terveydenhuollossa ylihoidetaan paljon vanhuksia, eikä lapsille, nuorille ja työikäisille ole tarjota aikoja ja hoitoa joutuu odottamaan pitkään. On käsittämätöntä, miten nykyisessä tilanteessa tehdään kaihileikkauksia ysikymppisille, operoidaan 85-vuotiaiden lonkkia ja iäkäs syöpäpotilas saa mahdollisimman tehokkaat hoidot, joilla syöpä pyritään parantamaan. Sitten lapset, nuoret ja työikäiset eivät pääse edes tutkimuksiin tai saa sairauksiinsa hoitoa, kun vanhusten tilanne on jo kriittisempi. Suomessa annetaan lasten, nuorten ja työikäisten sairastua pahemmin ja tilanteeseen puututaan vasta, kun on jo vaikea tilanne. Helpommalla ja pienemmillä kustannuksilla olisi päästy, jos sairauteen olisi puututtu jo varhaisessa vaiheessa.
Miksi sitä vanhan ihmisen elämää yritetään pidentää ja elämänlaatua parantaa sieltä loppupäästä, kun lapset, nuoret ja työikäiset jäävät vaille hoitoa? Vanhusten kohdalla pitäisi keskittyä kipujen lievittämiseen, eikä pidentämään elämää loputtomasti erilaisilla hoidoilla. Eikä ole työikäisenä mitenkään kiva seurata vierestä, kun itse en saa sairauteeni julkiselta puolelta edes hoitoa ja lähipiirissäni on mm. halpoja julkisia hammashoitopalveluita hehkuttava eläkeläinen (jolla olisi vara maksaa yksityisellä käynnistäkin), viikoittaisia hoitoja saava 90-vuotias sekä kasikymppinen, joka käy välillä lepäämässä päivystyksen vuodeosastolla, kun on voipunut olo.
Kommentit (616)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka priorisointi alkaa olla jo ovella, tähän vanhuslaumaan ei yksinkertaisesti ole varaa. Ainoastaan palliatiivista hoitoa yli 80-vuotiaille, ei muita toimenpiteitä. Tätä odotellessa.
Miksi vasta yli 80-vuotiaille? Laske nyt rohkeasti rimaa ja kerro minkä ikäisenä SINUT saa jättää hoitamatta.
Olen 65v. olen tehnyt hoitotahdon jossa kerron haluavani vain hyvän kivunlievityksen, ei tehohoitoja.-eri
Se on kirjattava OmaKantaan. Aion ottaa kaulaan tatuoinnin jossa lukee: Älä elvytä.
Tiedän, on kirjattu.
Kumpi on yhteiskunnalle edullisempi? Leikataan 80 vuotiaan kaihi jolloun hän näkee käydä asioillaan ja hoitaa kotinsa vai hoitokotipaikka hänelle?
Sisareni 94 v asuu yksin, hoitaa asiansa, häneltä leikattiin kaihi kymmenkunta vuotta sitten kummastakin silmästä. Nyt näkee lukea lehdet, kirjoja, postinsa, pärjää kotona ilman apua.
Suomen laki ei salli tällä hetkellä ikäperusteista priorisointia. Jos haluat muuttaa lakia, ota yhteyttä kansanedustajaasi. Vain kansanedustajat voivat muuttaa lakia. Jos terveydenhuollon ammattihenkilö priorisoi puhtaasti ikäperusteisesti, se on vastoin lakia ja kohta on kimpussaan, paitsi omaiset, myös Valvira ja Avi.
Terveydenhuollon ammattihenkilö perustelee hoidon tarpeen ja hoidon lääketieteelliseen tarpeen ja potilaan kokonaistilanteen huomioon ottaen. Ja varman hyvä niin. Jos mentäisiin tämän palstan huutoäänestyksen perusteella, niin kuinkahan moni tämänkään palstan kirjoittajista saisi tarvitsemaansa hoitoa.
Ja vielä kolmanneksi, ehkä kannattaa lukea (jos osaa) tai kerrata sen verran historian kirjoja, että minkälaisessa arvomaailmassa elettiin kolmekymmentä ja neljäkymmentäluvuilla Euroopassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en kyllä tajua miten ikäihmiset kehtaavat selittää, että ansaitsevat saada hoidot ennen lapsia ja nuoria. Kun minäkään en olettaisi enkä edes suostuisi siihen, vaikka ikää on vasta 50?. Tietenkin lapset hoidetaan ensin.
Eläkeläisten ahneudella ja itsekkyydellä ei ole mitään rajaa.
Älä yleistä, et tunne kaikkia Suomen eläkeläisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin se vain on! Vanhukset ovat kuluerä meille nettomaksajille!
Mitä sinä muka maksat?! Kerjäät vaan yhteiskunnalta.
Veroja, työeläkemaksua ja työttömyysvakuutusmaksua, jotta sinä voit loisia toisten kustannuksella.
Älä valehtele luuseri, sulla ei ole kuin tuulen huuhtoma perse.
Sulla on kädet toisten taskuilla. Et pysty edes elättämään itseäsi. Loinen.
Ei nyt kummoinen työeläke (2000e/netto)ole mutta kyllä mä sillä pärjään. Paiski sinä vain
Niin teen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä luuseri et pysty maksamaan edes omaa elämääsi.
Et näköjään sinäkään, koska nostat eläkettä.
Olen nostanut työeläkettä vasta yhden kuukauden ja nyt nautin olostani. Käykö kateeksi, luuseri. N.66v.
Ei tosiaan käy kateeksi lähestyvä kuolemasi 🤭
Äitisikö kasvatti susta noin ilkeän ja itserakkaan ääliön?
Itse voit kuolla vaikka huomenna.
Elämä kasvatti. Sinä voit kuolla vaikka tänään.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannettu.Vihapuhetta ja kiihotusta kansanryhmää vastaan.
Ei ylläpitäjä taida nyt välittää sääntöjen vastaisista jutuista.
Vierailija kirjoitti:
Kumpi on yhteiskunnalle edullisempi? Leikataan 80 vuotiaan kaihi jolloun hän näkee käydä asioillaan ja hoitaa kotinsa vai hoitokotipaikka hänelle?
Sisareni 94 v asuu yksin, hoitaa asiansa, häneltä leikattiin kaihi kymmenkunta vuotta sitten kummastakin silmästä. Nyt näkee lukea lehdet, kirjoja, postinsa, pärjää kotona ilman apua.
Hyvä homma toki siskolle, mutta suurimmalla osalla ei tähdet kuitenkaan ole noin onnekkaassa asennossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen nostanut työeläkettä vasta yhden kuukauden ja nyt nautin olostani. Käykö kateeksi, luuseri. N.66v.
Hei örkki, tiesitkö että sinäkin kuolet. Toivottavasti mahdollisimman pian.
Tiesin, mutta sinä kuolet ensin loinen. 🤭
Sitä sinä raukka pieni et voi tietää.-eri
Haista pas*a! Ei todellakaan ylihoideta. Voin sen sanoa varmalla rintaäänellä omien vanhempieni osalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä kasvatti. Sinä voit kuolla va
Samoin sinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta tässä keskustelussa on käsittämätöntä se, että edes pohditaan pitäisikö hoitaa lapsi/nuori/ nuorityöikäinen vai eläkeikäinen potilas, jos vain toinen voidaan hoitaa.
Se Tarja 70 v on saanut jo elää pitkän elämän. Tilastojen valossa Tarja on opiskellut, tehnyt työuraa, saanut puolison, lapsen/lapsia, harrastanut ja matkustellut. Eläkevuosina Tarjalla olisi edessä vapaa-aikaa: harrastuksia, matkustelua ja aikaa läheisten kanssa.
Se Emma 6 v/15 v/25 v tai 30 v on todennäköisesti toisessa tilanteessa. Olisi opiskelut, työuraa edessä vuosikymmeniä, todennäköisesti toivoisi puolisoa ja ehkä perhe-elämää. Emma haluaisi todennäköisesti harrastaa ja matkustella, iso osa elämästä olisi tilastojen valossa vielä edessäpäin.
Ihan todellako ajatellaan, että ne elinvuodet ja parempi terveys pitäisi antaa sille jo paljon elämää nähneelle Tarjalle sen sijaan
Se Tarja on maksanut koko työuransa ajan veroja, joten ansaitsee kyllä hoitoa. Eikä Tarja ole edes nostanut opintotukea, nauttinut ilmaisesta kouluruuasta tai ilmaisesta peruskoulusta ja lukiosta.
Suomessa on kourallinen ihmisiä, jotka on maksaneet niin paljon veroja, että sillä katetaan mahdollisesti jopa vuosikymmenten jatkuva sairaalassa ramppaaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastuin viime vuonna parantumattomaan syöpään samaan aikaan kun jäin eläkkeelle. Syövässäni on se hyvä puoli ettei sitä voi hoitaa, koska siihen sairastuneet potilaat ovat yleensä yli 70-vuotiaita, eikä heidän elimistönsä kestä sytostaatteja. Niin että kyllä te pääsette eroon heistä ja meistä. Valitettavasti en ole vielä lähelläkään 70, joten saan palliatiivista hoitoa, jatkan työtäni freelancerina niin kauan kuin jaksan ja maksan saatanasti veroja. Siksi on kiva lukea tätä keskustelua.
Kyl mun kaverin äiti sai sytostaatteja ja leikattiin yli 80-vuotiaana. Parani.
Minun äiti ei saanut. Eikä leikattu. Oli muuten perusterve. Ei miään lääkitystä. Sai palliatiivista hoitoa muutaman kuukauden. Kuoli 69-vuotiaana. Pandemian aikana. Ei sairastanut koronaakaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki saataisiin hoidettua jos joillekin ei tarvitsisi kasautua miljoonia ja miljardeja ja jos kohtuullisuus riittäisi myös keikkalääkäreille. Miksi sairaat ja vanhat aina asetetaan vastakkain, kun ongelma on siinä, että pieni eliitti käärii liikaa kermaa päältä ja muille jää kuivia muruja!
Tämä on niin totta. Eliitti käärii rahat ja täällä palstalla empatiavajeiset (ehkä traumatisoituneet?) purkavat vihaansa vanhuksiin. Todellinen tabu on tämä tunnekylmyys kanssaihmisiä kohtaan.
Alkaa vaikuttaa siltä, että suomalaiset ansaitsevatkin ku0lla sukupuuttoon, kun ollaan näin kylmiä, hyytäviä suorastaan. Selkäpiitä karmii, kun näitä julmimpia kommentteja lukee. Näin alas on moraali mennyt. Voi Suomea, olit ennen hyvä maa!
En ole pahansuopa, mutta toivottavasti ap aikanaan muistaa vuodatuksensa kun makaa kuset ja paskat housuissaan eikä ole hoitajia riittäväst pesemään nahka nilellä olevaa haaroväliä.
Vanhukset ovat vasten tahtoaan vaivaisia ja sairaita. He joutuvat käyttämään palveluita, joita sinä olet heiltä kieltämässä. Mikset valita siitä, että verovaroja käytetään turhaan aikuisiin, terveisiin, työkykyisiin ihmisiin, jotka karttavat töitä eikä heistä ole yhteiskunnalle kuin kuluja.
Vanhukset ovat rakentaneet tämän yhteiskunnan raskaalla työllä paskalla palkalla kurjissakin olosuhteissa että sinä voit nyt "kiitellä" heitä omista eduistasi.
Ilkeätkin valittaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairastan reumaa ja olen kolmekymppinen.
En ole vuoteen päässyt hoitavaan yksikköön tarkastuskäynnille, koska ajat ovat täysin loppu. Odotan jonotuspaikkaa jonoon, josta jaetaan tarkastuskäyntiaikoja. Todellisuudessa hoitava yksikkö on täynnä eläkeikäisiä, jotka vievät nuo ajat. Minulla pitäisi jaksaa työelämässä vielä noin 35 vuotta, mutta tällä menolla päädyn ennenaikaisesti eläkkeelle, kun terveys ei kestä eikä hoitoa saa.
Terve ei käsitäkään, miten ruuhkautunut nykyinen terveydenhuolto on ja miten huonoa/olematonta työikäisen hoito on.
Kävin ensimmäistä kertaa kymmeneen vuoteen astmahoitajan kontrollissa suomalaisittain suuren kaupungin pääterveysasemalla. Astmahoitajan lisäksi näin terveysaseman ulko-ovella vartijan.
Kaikki paikat kumisivat tyhjyyttään, ja oli suorastaan pelottavaa vaellella aution rakennuksen käytävillä. Ilmoittautuminen tapahtui automaatilla, eikä siellä ollut edes infoa, mistä kysyä mitään. Astmahoitajan ovessakin oli väärä nimi, mutta onneksi koneen antamassa ilmoittautumislipukkeessa oli huonenumero oikein.
Tämäkin terveysasema on ajanvarauksen ja lehtijuttujen perusteella aivan ylikuormitettu ja kiireinen.
Muutenkin täällä on aivan hölmöä vastakkain asettelua. Lastenlääkärit eivät hoida vanhuksia eikä geriatrit lapsia. Neuvolat on lapsille, ei niitä kuormita vanhukset. Nuorten ja työikäisten sairastavuuden kuuluukin olla aivan eri tasolla kuin vanhusten= sinne ei tarvitse niin paljon työvoimaa. Jos nuoret /työikäiset sairastavat jatkuvasti , jotain on pielessä myös elintavoissa (kuten tiedämme että onkin ). Lasten lihavuus ja lasten diabetes lisääntyy järkyttävällä tavalla. Huomio siis te nuoret ja työikäiset vanhemmat, olisikos teilläkin korkea aika katsoa peiliin?
Vanhuksista monikin toivoisi eutanasia lain mahdollistamista, tästä tullee jossain kohtaa kansanäänestys, aloitehan on jo eduskunnassa. Nyt teillä työikäisillä on mahdollisuus osallistua ja vaikuttaa , tehkää se ja menkää mukaan vaikuttamaan älkää tuhlatko elinvoimaisia vuosia vanhusten kadehtimiseen. Suomessa on tahallisesti vedetty julkinen terveydenhuolto ahdinkoon. Mutta itsehän olemme näin halunneet äänestämällä.
Miettikääpä tilannetta jossa 95-vuotias dementoitunut vanhus ei muista enää läheisiään, ei osaa enää puhua, ei osaa enää syödä, eikä tiettävästi tiedä tästä maailmasta enää mitään, ja sitten saa jonkin uuden fyysisen oireen, jota varten hänet viedään päivystykseen, jossa otetaan verikokeita ja tehdään muita tutkimuksia seuraavan vuorokauden.
Onko tässä ihan oikeasti mitään järkeä? Vanhukselle itselleenkin olisi parempi, ettei tuossa vaiheessa tehtäisi enää turhia siirtymisiä ja turhia toimenpiteitä, vaan saisi olla omassa hoitopaikassaan rauhassa.
Ja kyllä, olen työssäni nähnyt näitä tapauksia.
Pienet lapset ainoastaan "kiireellisesti hoidettavimpia" kuin vanhukset. Pienten lasten tulee päästä esim. päivystyksessä vanhuksen edelle. Jos todella kiire on, niin menkööt vanhukset ensiapuun ovikelloa soittelemaan vaikka taksikuskin avustuksella, jollei omaisia ole.